Asmanchetten vervangen van de GLT's

Gestart door Roffeltje, 04-12-2021 13:56:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roffeltje

Bij het wisselen van de banden zag ik dat rechtsvoor de asmanchet gescheurd is van de rode 850 GLT. Ook gelijk de andere kant gecontroleerd en ook van de groene GLT en die gaan ook niet lang meer mee, vrees ik.  Het zijn de asmanchetten aan de wielkant die slecht zijn, die aan de bakzijde zien er nog prima uit; daar geen beschadigingen of scheuren o.i.d. Ik wil het klusje dus 4x doen binnenkort.

Nu heb ik me al goed ingelezen op het forum m.b.t. het vervangen van de asmanchetten, maar toch nog even een paar vragen hierover. Ik wil dus alleen de manchetten aan de wielzijde vervangen, maar zie er een beetje tegenop om de asmoer los te draaien (zal nog wel lukken) en nog meer tegenop om de as uit de naaf te krijgen. Ondanks de leeftijd van de rode GLT ziet dit er nog vrij nieuw uit, alsof het nog nooit los was geweest (zou kunnen na slechts 218 dkm in bijna 30 jaar). Ben een beetje bang dat ik het naaflager om zeep help als ik met een grote hamer op de as ga meppen die misschien in de naaf verlijmd zit. Ik wil dan ook proberen de manchetten vervangen zonder de as uit de naaf te halen, zoals dat op het forum verschillende keren beschreven wordt.

De eerste vraag die ik heb is of ik de draagarm aan het chassis los moet halen (zoals Yits dat deed) of dat ik ook eventueel de fuseekogel los kan maken (hetzij met de bout op de fusee, hetzij met de 3 moeren op de draagarm)? Ik wil namelijk voorkomen dat ik de zaak weer uit moet lijnen achteraf. Ik maak sowieso de veerpoot los bij de fusee, zodat ik wat meer bewegingsruimte heb.

Tweede vraag is welk merk asmanchetten ik het beste kan bestellen? Bij zowel Spidam 26295, Löbro 300427 en SKF VKJP3066 zitten er naast de manchetten ook klembanden, vet, een moer en een borgringetje bij. Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende merken?
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

hilko73

#1
Je moet gewoon aan de klus beginnen, niet bang zijn voor wat er eventueel zou kunnen gebeuren na alle verhalen die je gelezen hebt.
Zoals ik het doe:

Wielmoeren lossen
Auto omhoog, bok gebruiken
Wiel eraf
Met twee wielbouten en een geschikt stuk staal of eventueel een blokkerapparaat (2 strips met gaten groot genoeg voor de wielmoeren, in Y-vorm, waarbij de langste de grond raakt) de naaf blokkeren
Naafmoer lossen met dop, wringijzer en lange (ca 2 meter) pijp
Fusée lossen bij de veerpoot en met behulp van een stevige staaf loswippen
As uit de naaf laten glijden, eventueel een voorzichtige hamerklap met de moer op het aseind om schade aan de schroefdraad te voorkomen
As uit het diff trekken, zou vrij eenvoudig moeten gaan
Ashoes wegknippen
Schoonmaken
Borgring lossen, homokineet verwijderen, nogmaals schoonmaken ;)
Nog meer schoonmaken
Nieuwe borgring om de as, ashoes plaatsen, homokineet terugplaatsen
Vet in de ashoes, klemband erom
Boel weer terugbouwen in omgekeerde volgorde, denk bij de lange as aan het lager dat aan de bak vastzit en maak dit ook grondig schoon voor je het terug zet.

Ik heb zelf prima ervaringen met SKF ashoes setjes, maar kies dan wel de duurdere variant. Anderen zweren bij origineel.
Normaal gesproken moet het zo prima werken, ook als de boel niet eerder losgeweest is.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

arjenT5R

Die grote moeren lossen vind ik het prettigst gewoon met de auto op de grond en naafkapjes er af.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Sbv

hopelijk wil de as uit het fusee loskomen. Mijn ervaring is dat deze nog wel eens wat vast kan zitten. Bij S70 tenministe, mogelijk bij 850 dat het beter gaat.
Tip doe 3 lagen handschoenen aan. Vet uit de as manchet gaat nogal vieze vingers

rjverbrugh

Zoals Hilko schrijft, en je kan ook even filmpjes bekijken op youtube. Fusee moet in ieder geval los, en dat kan op meerdere manieren. Ik zou je ook adviseren om de keerringen van de bak te vervangen, en de as voorzichtig in de nieuwe keerringen te drukken. Ik heb ashoezen van Löbro d'r op, ergens gelezen dat deze ook in het blauwe doosje van Volvo zitten. Voor de keerringen Cortego nemen, is ori Volvo. En hrm  uitlijnen na het loshalen van de fusee.

arjenT5R

Als je alleen de fuseekogel loshaalt en niet het hele fuseestuk hoef je ook niet uit te lijnen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Roffeltje

Bedankt voor de tips! Ik ga 4 manchetten van SKF bestellen, want daar zit ook het borgringetje van de bakzijde bij; altijd goed om te hebben. Keerringen moet ik inderdaad nog checken, maar bij niet lekken probeer ik daar de as te laten zitten (heb slechte ervaringen met keerringen vervangen). Ook aan de naafkant probeer ik de as te laten zitten en alleen de fuseekogel los te maken.
Wordt een smeerboel inderdaad! Ik laat weten hoe het allemaal gelopen is.
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

rjverbrugh

Assen laten zitten zou ik niet doen. Homokineet er afhalen is al gedoe, maar terug erop al helemaal, die moet je er op meppen, Dan wil je de as in een bankschroef hebben. Daarnaast, de lange as steunt nog wel op het tussen lager, maar de korte heeft die niet. Ook zou ik je adviseren als je abs ringen erg roestig zijn, deze nu te vervangen.

Roffeltje

Vanmorgen begonnen met het vervangen van de ashoes (rechtsvoor, wielzijde). Zoals ik al schreef wil ik het proberen zonder de as uit de naaf te halen. Ik heb ondertussen zover:
- Auto omhoog, steun eronder en wiel eraf
- Fuseekogel los
- ABS-stekkertje en kabel los
- Stuurkogel los
- Koppelstang los (aan de veerpoot)
- Met een houten blokje wordt de draagarm naar beneden gedrukt zodat die niet in de weg zit bij de fusee
- Kapotte ashoes verwijderd en alles goed schoongemaakt; de fusee hang nu los aan de veerpoot en alleen de remleiding zit er nog aan

So far so good, ging eigenlijk allemaal vrij simpel. Nu moet ik de aandrijfas uit de homokineet krijgen en ik weet niet of ik de juiste werkwijze volg: Met een circlip-tangetje buig ik het ringetje bij de twee pootjes zover mogelijk open (naar buiten) en dan met een kunststof hamer tegen de homokineet slaan. De homokineet komt echter nog niet los. Ik neem aan dat dit de juiste manier is en dat de as gewoon goed vast zit in de homokineet? Ik weet het; heel de aandrijfas ervan onder en in de bankschroef is makkelijker, maar ik had begrepen dat het zo ook kan.

Verder is de homokineet bij het tussenlager losgeschoten. Weet niet precies wat er gebeurd is, maar het zit niet meer goed vanbinnen. Kan ik dat met een beetje wurmen zo weer in elkaar krijgen of moet ook hier de ashoes ervan af om de zaak weer goed in elkaar te zetten? Het lijkt erop dat de kogels los zitten.......

Zo, de koffie is naar binnen en weer verder. Graag jullie tips om de homokineet van de as af te krijgen (borgringetje naar buiten open buigen?). Alvast bedankt!
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

Sbv

hele as in de bankschroef werkte bij mij altijd prettiger. Volgens mij haal ik het ringetje altijd helemaal los zodat je zeker weet dat deze weg is en dan inderdaad tikken met kunststof hamer of iets

Roffeltje

Nog een uurtje geprutst, maar nog niet los. Probleem is dat de as aan de andere kant in de andere homokineet zit die in en uit kan schuiven. Als je het ringetje open buigt en tegen de homokineet tikt dan heeft dat weinig zin, want de as beweegt gewoon mee en ik heb geen hand over om de as vast te houden. Heb op de as tegen de homokineet een griptang gezet en zo met opengebogen ringetje en een grote schroevendraaier proberen de as uit de homokineet te krijgen, maar ook dat lukt niet. As zit goed vast.

Citaat van: Sbv op 05-01-2022 13:09:31
hele as in de bankschroef werkte bij mij altijd prettiger. Volgens mij haal ik het ringetje altijd helemaal los zodat je zeker weet dat deze weg is en dan inderdaad tikken met kunststof hamer of iets

Hoe haal je het ringetje los? Optie is één van de pennetjes van het ringetje af te knippen en dan het ringetje aan het andere pennetje eruit te trekken, maar daar ben ik een beetje huiverig voor. Is er nog een andere manier?

Homokineet bij het tussenlager is ondertussen weer OK; beetje prullen en zit weer op z'n plek. Eens kijken of ik ergens een dop 36 kan scoren.......
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

Roffeltje

Kwam deze post nog tegen. Al een tijd eerder gelezen, maar kon 'm zo snel niet meer vinden: https://volvo850forum.nl/index.php?topic=90421.0

Moet dus te doen zijn: "ik doe niet moeilijk, gewoon de homokineet laten zitten en de borgring na ontvetten ( dan zie je wat je doet) openbuigen en gelijktijdig met een schroevendraaier in de uitsparing in de as, de as uit de homokineet drukken, nieuwe hoes over de as, as weer terug in de kineet, en klaar, 3/4uur werk, ik heb er zo al een aantal gedaan".

Eens kijken waar ik met een schroevendraaier in de uitsparing van de as kan komen. Toolstation heeft geen dop 36, dus eerst maar eens kijken.
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

volvobug

Ik denk dat hij de uitsparing bedoelt waar de twee oortjes van de borgring in zitten. Als je de oortjes uiteen buigt met een grote schroevendraaier, kun je tevens een tik via de schroevendraaier op de homokineetring geven om die van de as te krijgen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Roffeltje

Citaat van: volvobug op 05-01-2022 14:56:33
Ik denk dat hij de uitsparing bedoelt waar de twee oortjes van de borgring in zitten. Als je de oortjes uiteen buigt met een grote schroevendraaier, kun je tevens een tik via de schroevendraaier op de homokineetring geven om die van de as te krijgen.

Net gedaan; Passende schroevendraaier tussen de oortjes van de ring, punt van de schroevendraaier in de uitsparing van de ring en wringen tegen de homokineet. Resultaat is een afgebroken schroevendraaier (de geharde punt eraf). Ik dacht dat het misschien kwam doordat het ringetje niet ver genoeg open was, maar ringetje volledig open met de circlip-tang en met een kleinere schroevendraaier ertussen lukt ook niet. Vervolgens een griptang op de as, net na de homokineet, ringetje helemaal open buigen en met een grote schroevendraaier tussen griptang en homokineet wringen: Geen beweging in te krijgen. Heb de homokineet ingespoten met WD40 en laat het een nachtje inweken en morgen nog eens proberen met de griptang. Hiermee kan ik het meeste kracht zetten.

De theorie erachter de methode is goed en als alles redelijk eenvoudig los gaat kun je inderdaad een uurtje een nieuwe asmanchet steken (zonder te hoeven uitlijnen), maar in mijn geval is de praktijk helaas weerbarstiger. Daarom ben ik ook bang om de as uit de wielnaaf te krijgen; eerst moet de moer eraf (moet nog wel lukken met een verlengstuk) en dan de as uit de naaf. Als dat met veel geweld moet kan ik gelijk een nieuw lager steken. Wat een toestand voor een stukje rubber vervangen....

Bedankt voor het meedenken zover!  :)
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

marc-850

Achteraf had je misschien beter met een spreider de ashoes erop gezet?

Maar ja, achteraf is alleen maar mooi wonen. ;D