Asmanchetten vervangen van de GLT's

Gestart door Roffeltje, 04-12-2021 13:56:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rjverbrugh

Probleem is dat als je zoals je nu doet tegen de homokineet slaat, de rest van de as niet vast gehouden wordt, en je dus kan meppen tot je een ons weegt, maar die homokineet gaat er niet vanaf.

Ries van de Zilverschuit

Het is gewoon een rotklus. Ik moest behoorlijk meppen om de as en de homokineet te scheiden. Op gegeven  moment blijft de clip vanzelf open staan omdat hij uit zijn verzinking is. Terug moest ik ook weer behoorlijk meppen. Een goede bankschroef en vier handen helpt enorm.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

konniekip

Ik kan me niet voorstellen hoe je dit zonder bankschroef kan doen. Het is behoorlijk pielen met die ring.

Michaell

#18
Het is zeker ff een klus!
Het is beter de as gewoon uit de auto te trekken. Deze zit gewoon los bij een 850 in de bak.
De linker as (de kortere) zit wel geborgd in de bak.

Als je de as vrij maakt en los haalt onder het blok trek je hem er zonder gereedschap zo uit. Er lekt een klein druppeltje bakolie uit de bak, maar meer ook niet.
Tevens is het verstandig de as te verwijderen. Je maakt het niet alleen 100x makkelijker voor jezelf, maar je moet ook de staat maar eens controleren van het aslager wat in de beugel zit waar de as vast zit aan het blok. Die is waarschijnlijk ook in niet al te beste staat meer. En schik niet. Dit lager is duur!! Rond de €100,- ofzo OEM en is lastig te vervangen (word met hitte op de as geperst).

Dat ringetje ging in mijn geval redelijk makkelijk los. Goed schoonmaken en ik kon deze met een klein schroevendraaiertje ertussen voldoende openen en eraf meppen (zonder bankschroef). Maar het is idd ff friemelen.
Ik heb zelf mijn ashoes ook vervangen van mijn 850. Helaas leverde dit niet het gewenste resultaat op in mijn geval.
De as homokineet maakte nog geen geluiden. Na het vervangen deed die dat na een week ofzo wel. Vervangen bleek noodzakelijk.
De homokineet zit vol met speciaal vet. In dit vetbad gaat een homokineet makkelijk 200.000Km mee!
Maar zonder dit vet (als de ashoes gescheurd is loot dit vloeibare vet direct weg) houdt deze het niet lang vol. Dus afhankelijk hoelang je ermee gereden hebt is acht is de kans van succes matig.

Ikzelf heb gewoon een compleet nieuwe as gekocht bij autodoc voor €138,- aftermarket van SKF. Ben er zeer tevreden mee! Tot op heden geen problemen mee.
Komt inclusief 2x nieuwe homokineet, tussenaslager, ABS ring en asmoer. is dus compleet.

Lees mijn complete verhaal (incl foto's) van ashoeswissel tot uiteindelijk volledig as wissel op: https://volvo850forum.nl/index.php?topic=90421.0

En owja. ik was in 30 minuten klaar met de wissel.  ;D

Roffeltje

Met een spreider kan altijd nog en dat gaat misschien wel gebeuren.

Vanavond nog een poging gedaan om de homokineet van de as te krijgen, maar helaas niet gelukt. Dus dan toch maar de as van onder de auto. Dop 36 van het werk geleend en de asmoer ging eigenlijk vrij eenvoudig los. M.b.v. een messing staaf net zo eenvoudig de as uit de naaf getikt, tussenlager los en as er onderuit. Echter, ook in de bankschroef krijg ik de homokineet niet van de as af. Clipje helemaal opengebogen en met een flinke kunststof hamer rammen, maar het ding geeft geen krimp. Clipje zit gewoon los, kan ik eenvoudig door de gleuf heen en weer schuiven.

Morgen de as maar eens mee naar het werk nemen en met twee man proberen; eentje de clip open houden en de ander met een messing staafje de homokineet eraf  proberen te tikken. Andere optie is naar een garage en met een spreider de manchet erop zetten. Ben daar niet zo'n fan van, heb wel eens meer dingen opgerekt zien worden en daar is het achteraf niet beter van geworden  ;D

Doe ik misschien iets verkeerd met het clipje?
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

volvobug

Die borgring moet je echt tussen de 'oortjes' spreiden, zodat hij helemaal open staat. Dus niet onderin, zeg maar waar het oortje in een bochtje de ring gaat vormen, spreiden.

Let er ook op bij het meppen op de homokineetring dat je er goed vlak op met, en in de lengterichting van de as. Je slaat er gemakkelijk een hoekje af, het is gehard staal. Wat op zich ook niet erg is, als je het stukje staal maar achterhaalt en niet in de homokineet achterblijft.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

robbiev

Heb de klus een paar weken geleden nog gedaan en ook bij mij zat de homokineet muurvast op de as. Had een hamer van 1kg nodig om de zaak los te krijgen (wel goed parallel aan de as slaan). Verder kan ik je een seegerringtang adviseren om maximale spreiding van de borgclip te realiseren. Met een schroeverdraaier is dit lastig als je met de andere hand ook nog moet slaan.

Roffeltje

De as uiteindelijk maar mee naar het werk genomen en daar met een collega de homokineet eraf kunnen krijgen. Collega heeft het clipje opengehouden met een goede seegerringtang en ik met een stuk ijzer en een zware hamer de homokineet eraf geslagen. Zat echt heel erg vast. Het nieuwe clipje dat bij de SKF-asmanchet zat was te groot, dus ik heb de oude herbruikt. Nieuwe asmanchet op de as geschoven en homokineet weer gemonteerd. Dit ging ook weer met veel zinvol geweld; eerst slaan op de as, maar toen ik zag dat het eind van de as aan het opstuiken was heb ik een stuk buis gepakt, de buis tegen de homokineet en zo op de as geslagen. Was bang dat ik de homokineet beschadigd had bij het terug op de as rammen, maar thuis alles weer gemonteerd (dat ging dan weer wel eenvoudig) en alles lijkt goed te werken.

Ik heb nog 3 assen te doen, andere manchetten nog niet kapot, maar wel veel droogtescheuren, en ik denk erover om in een spreider te investeren. Of wachten tot de manchetten echt kapot zijn en dan een compleet nieuwe as. Zag voor de kerst de rechter as van SKF bij Autodoc voor iets minder dan EUR 100. Nu echter weer bijna EUR 180....

Bedankt voor alle tips allemaal!
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

arjenT5R

#23
Spreider moet je niet doen hoor... Beste is originele hoezen van de dealer en gewoon op de manier doen zoals het hoort.
Zo'n spreider werkt alleen met daarvoorbedoelde hoezen en die universele troep gaat veel te snel stuk... Gewoon blijven oefenen de volgende gaat vast al een stuk makkelijker
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!