850 T5 bokt bij constant gas

Gestart door ekk, 17-03-2022 19:51:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

ekk

Hoi allemaal,

Er zit een probleem in onze 850 T5 welke lange tijd maar af en toe optrad en nu constant. Het probleem is een erg bokkende motor die niet in toeren wil klimmen. Blijft wel stationair lopen. Dit trad vaak op na hard accelereren, en ook wel bij rijden op hogere snelheid (Duitsland, 200+). Als de auto een kwartier uitstond was het daarna weer weg. Er worden geen codes gelogd.

Nu doet het probleem zich constant voor, wat onderzoeken wat makkelijker maakt. Wat opvalt is als er gas gegeven wordt dan klimt het toerental 1000-1500 toeren en dan zakt hij weer. Als je dan het gas niet loslaat dan ploft hij in de uitlaat. Als het gas wel losgelaten wordt dan blijft de auto stationair lopen. Als je in korte stootjes gas geeft dan is het toerental wel hoger te krijgen, totdat het gas constant gehouden wordt. De uitlaat ruikt sterker naar benzine als het probleem zich voor doet. Ik hoop dat het een beetje helder is zo.

Reeds vervangen/gedaan:
Lambda sonde
Bougies
Stekker lmm schoongemaakt (zat al vast met een tyrap)
Vacuüm nagelopen en aantal (lekker) knietjes vervangen
Luchtfilter
Distributie

Hopelijk kan ik wat tips krijgen om dit verder te onderzoeken.

Groet, Eric


The Demon

Klinkt raar maar vervang de koelvloeistof temperatuursensor eens voor een originele. Een versleten of imitatie geval kan dit veroorzaken.

ekk

Het probleem is bij koude motor hetzelfde als bij een warme op dit moment. De temperatuur sensor is met een ohm meter te controleren denk ik? Ik zal eens zoeken naar de waarden op het forum hier. Bedankt voor de tip!

ekk

Update: koelvloeistof temperatuur sensor nagemeten, deze geeft koud 3700 Ohm aan. Dit komt overeen met waardes die ik elders op het forum gevonden heb. Ik weet dat dit nog niets zegt over deze sensor als de motor warm is, echter doet het probleem zich ook bij koude motor voor.

Wat verder opvalt is dat het verbruik op de boordcomputer heel hoog is of zelfs disc. aangeeft. Als ik de LMM loskoppel dan verandert het gedrag maar weinig viel me op, wat zou kunnen wijzen op de LMM. De motor loopt zonder LMM wel amper stationair of valt zelfs uit. Het gedrag met gas geven lijkt wel op het gedrag met de LMM aangesloten. Is dit op een of andere manier te testen of te meten?

Tips zijn weer van harte welkom

Ries van de Zilverschuit

#4
Was die nieuwe lamdasonde een Bosch? Zo ja, zal dat het probleem niet zijn.

Luchtmassameter is zo gewisseld om uit te sluiten.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

ekk

De Lambda sonde is inderdaad origineel Bosch. Lmm uitwisselen is inderdaad zo gebeurd, maar dan moet je er wel een hebben... ze zijn wat duur om even te proberen. Het zou fijn zijn om wat gerichter uit te kunnen sluiten.

Lammert

Heb ooit iets erg vergelijkbaars gehad met m'n ouwe T-5 en dat werd veroorzaakt door een falende lambda sensor.

De opmerking van KVS temp sensor is zeker ook een goeie. Kost weinig en is makkelijk te vervangen. Daarnaast: gebruik origineel Volvo onderdelen voor je ontsteking (bougies, bougie kabels, rotor, verdelerkap, bobine, wanneer zijn die voor het laatst vervangen?)

henry classic v70

Bekijk de bougiekabels ook eens, staat een datum op. Wanneer deze er al geruime tijd inzitten (oud zijn) kan dat het bokken veroorzaken
En als de bobine veel "witte aanslag" vertoont is deze ook aan vervanging toe, kan ook het bokken veroorzaken
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

ekk

Dank voor de tips weer, ik denk dat er maar wat onderdelen besteld moeten gaan worden. Bougiekabels, verdeler en rotor zijn een aantal jaar geleden vervangen (volgens het onderhoudsboekje), maar ik zal de datum eens controleren. Bougies zijn onlangs (3weken geleden) vervangen omdat de co op het randje van goedkeur was (tip van de garage).

Wat voor "witte aanslag" op de bobine bedoel je?

ekk

Weer even een update. De bougiekabels, verdelerkap en rotor zitten er ongeveer 20.000 km in. Van de bobine heb ik een foto gemaakt, is dit de witte aanslag die bedoeld wordt?

Ook heb ik de brandstofdruk gemeten, deze zit tussen de 2,5 - 3 bar, dit lijkt me goed.

gero

Citaat van: ekk op 19-03-2022 17:35:07
Weer even een update. De bougiekabels, verdelerkap en rotor zitten er ongeveer 20.000 km in. Van de bobine heb ik een foto gemaakt, is dit de witte aanslag die bedoeld wordt?

Ook heb ik de brandstofdruk gemeten, deze zit tussen de 2,5 - 3 bar, dit lijkt me goed.

Ik heb wel een extra bobine , die mag je wel hebben , ik heb de mijne toen preventief vervangen

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: ekk op 18-03-2022 23:22:05
De Lambda sonde is inderdaad origineel Bosch. Lmm uitwisselen is inderdaad zo gebeurd, maar dan moet je er wel een hebben... ze zijn wat duur om even te proberen. Het zou fijn zijn om wat gerichter uit te kunnen sluiten.

Zit er niemand van hier bij je in de buurt? Heb zelf ooit ook als een lmm zo uitgesloten.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

ekk

Citaat van: gero op 19-03-2022 19:06:25
Ik heb wel een extra bobine , die mag je wel hebben , ik heb de mijne toen preventief vervangen

Dank je! Dat biedt in ieder geval de mogelijkheid om de bobine te testen/uit te sluiten. Kunnen we hier iets over afspreken?

ekk

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 19-03-2022 20:56:36
Zit er niemand van hier bij je in de buurt? Heb zelf ooit ook als een lmm zo uitgesloten.

Dat zou inderdaad mooi zijn, en voorkomt onnodig onderdelen vervangen.

gero

Citaat van: ekk op 19-03-2022 21:00:38
Dank je! Dat biedt in ieder geval de mogelijkheid om de bobine te testen/uit te sluiten. Kunnen we hier iets over afspreken?

ik weet niet waar je woont.kom zelf uit Breda