Startmotor of sleutel of accu?

Gestart door RoelvanHoof, 20-07-2024 12:26:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

RoelvanHoof

Kenners,

Nieuw contactslot gemonteerd.
Startmotor 50 dkm vervangen
Accu meet 12,3V en met draaiende motor 12,95V

Ik heb bij de eerste keer starten (meestal ochtends) soms wel, soms niet dat na een eerste poging 2 of 3 keer de sleutel moet omdraaien. Motor start dan normaal.
De rest van de dag heb ik helemaal geeen startproblemen.
Volgende dag hetzelfde 'spelletje'.....

Waar moet ik het zoeken?

Alle hulp geboden, thanks!
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Peultje

Is wel een beetje een summiere probleemomschrijving zo. Waarom contactslot vervangen, deed ie het daarvoor goed, wat gebeurt er precies bij omdraaien contactsleutel, komt startmotorrelais in, draait de startmotor, draait de motor maar slaat die niet aan, hoor je de benzine pomp en vast nog wel meer.  Een goede probleemomschrijving is de sleutel naar een goede diagnose.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

RoelvanHoof

Ik heb tussen de quote met hoofdletters geschreven.

Blijft heel vreemd dat het per dag maar één keer voorkomt Daarna de rest van de dag geen probleem....

Citaat van: Peultje op 20-07-2024 13:30:12Is wel een beetje een summiere probleemomschrijving zo. OKEE SNAP IK Waarom contactslot vervangen, deed ie het daarvoor goed NEE DEED HET DAARVOOR OOK NIET GOED, WAS WEL TOT 5 , 6 KEER OMDRAAIEN, wat gebeurt er precies bij omdraaien contactsleutel, komt startmotorrelais in JA HOOR KLIKKEN, draait de startmotor NEE, draait de motor maar slaat die niet aan NEE ZOVER KOMT HET NIET, HET IS STARTEN OF NIET , hoor je de benzine pomp NEE HOOR GEEN BEZINE POMP, ALLEEN MAAR KLIKKEN en vast nog wel meer.  Een goede probleemomschrijving is de sleutel naar een goede diagnose. YES
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Peultje

Bij wel klikken van het startrelais en niet rondgaan van de startmotor is de accuspanning voor dat laatste te laag. Als vervangen van het contactslot niks heeft veranderd zal het wel niet aan dat ding liggen. Je accuspanningen die je aangeeft zijn best wel laag. Bij draaiende motor dient de spanning 13,8  - 14,5 V te zijn. Lijkt op een lurpe dynamo (of slechte bekabeling). Misschien je accu even (laten) testen.Een goede accu levert in ruste 12,2 - 12,6 V.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Michaell

#4
Het kan een defecte solenoid/startrelais zijn. Dat die "klikt" wil niet zeggen dat die goed is. Ik heb vele relais vervangen die wel klikten, maar niet meer in staat waren het vermogen te schakelen door verbrande contacten of interne oxidatie in diverse schakelkasten.

Dat die het dan wel en dan niet doet kan zijn dat die gewoon stervende is. Hij schakelt hoog vermogen, dus hij slaat snel met een hoge contactdruk. Het kan zijn dat die net ff door zijn eigen vuil en oxidatie heenslaat en het dan weer ff doet en later niet meer. Of het binnenwerk beweegt wel iets, maar niet genoeg om ook inderdaad contact te kunnen maken. Dan "lijkt" het of die werkt. Maar een multimeter legt het probleem gouw bloot.

Dat contactslot. Is dat een nieuwe of gebruikte? Al verwacht ik niet direct dat dit de boosdoener is. Al kan het wel natuurlijk.

Wat je nog zou kunnen testen:
De accu geeft 12,3V. Dat is wat laag, maar niet direct verkeerd. Rij je toevallig korte stukjes?

Voltage zegt niks over de daadwerkelijke staat van een accu. Ik zou hier alleen uit opmaken dat die ongeveer halfvol zit. Dit kan nog prima voldoende zijn om een auto te starten als de accu "zwaar" genoeg is.

Hier heb je een echte tester voor nodig die bij een startaccu het aantal CCA kan meten (duurt 1 seconde). Je kan zo'n ding kopen of ff aan de garage vragen of ze het ff voor je willen doen (zijn best prijzig).
Dit is niet te vergelijken met een capaciteit tester! Dit duurt minimaal een uur en moet eigenlijk 3x gebeuren en dan komt daar een gemiddelde uit (in Ah). Maar dit is voor een startaccu niet echt van belang. Hij geeft kort een hoog vermogen af en word dan direct weer geladen door de dynamo.

Anders moet je gaan meten:
Welke spanning krijgt de startmotor? Als de accuspanning b.v. 12,6V is en de startmotor krijgt onbelast maar 11,2V heb je een probleem in de kabel en/of massa. Daarbij: welke spanning krijgt het startrelais als deze bekrachtigd word van het contactslot (de inschakelspanning. Niet DE te schakelen spanning)? Als die te laag is kan hij het contact niet voldoende vasthouden of gaat zelfs ratelen als dat te ver inzakt. Dit kan een combinatie zijn van een rotte kabelverbinding of een rotte accu die te ver inzakt door de startmotor die dan draait.

Maar meestal is een halfgare startmotor de oorzaak in mijn ervaring met diverse auto's die ik persoonlijk heb gehad. De solenoid is dat kleinere ronde ding boven op de startmotor en is volgens mij niet los te vervangen (nooit bekeken of geprobeerd. Vroeger was dit een losse en aparte unit die elders in de auto zat). Heb al een aantal startmotoren moeten vervangen bij mijn auto's (nog niet bij mijn 850) die alleen klikten en soms alleen met een tik met een hamer erop weer even wouden. Na het vervangen starten en lopen en het probleem was nooit meer teruggekomen. Het is een slijtage deel. Als die al erg oud is zou ik persoonlijk eerst daar aan denken.

Dus ik gok in de eerste instantie een stervende startmotor.
Accuproblemen doen zich meestal van de winter voor als het koud is. Maar als het kan zou ik zeker ff de accu laten testen. Ben je mogelijk koning winter zometeen weer voor. :)

RoelvanHoof

#5
Dank voor jullie reacties.
Zo'n elektricien ben ik ook weer niet 😞 Hoe meet ik de spanning op de startmotor??


Wat cijfers:
Accu van sept 2021 = 50 dkm
Er worden veelal lange ritten gereden
De dynamo zit er nu 50 dkm in
Nieuw contractslot van 4 dagen oud (eerst nog gebruikte geprobeerd, maar daarvan waren de pogingen te starten soms 5 en meer keren)

Zo'n lage spanning op de polen van de accu lijkt op einde verhaal.
Wat me opgevallen is dat op de min pool witte oxidatie zat. Heb dat nu al 2 maal moeten wegpoetsen.
Is de massa op de carrosserie niet goed?
Wat te doen?

Als dan er toch een nieuwe accu in moet, graag een tip waar en welke👍

Hoor graag, dank voor jullie feedback
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Michaell

Geen zorgen. De spanning meten is vrij eenvoudig.
Dit doe je op dezelfde manier als dat je de accuspanning meet. Alleen zit er op de startmotor geen "min" kabel (de verbinding op de motor word als massa/min gebruikt). Er loopt een grote dikke kabel naartoe. Deze moet je hebben. De kleinere kabels zijn voor de activatie van de solenoid en/of aftakkingen naar de rest van de auto. Zet de rode draad van je multimeter op de dikke kabel en de zwarte ergens op een kaal stuk ijzer van het subframe of de "min" pool van de accu.

Ideaal gezien zal hier altijd dezelfde spanning op moeten staan van de accu. Maar je hebt altijd wel iets verlies in auto's, omdat massaverbindingen en stekkers altijd wel iets verlies geven.

Maar voor je begint: Maak eerst even goed de accupolen schoon. Haal de klemmen eraf en veeg die witte oxidatie van de accu eraf. Dit witte spul komt van binnen uit de accu en is een slecht teken voor je accu als dit steeds terug komt. Dit word veroorzaakt door interne oxidatie van de platen, Dit is een lang en technisch verhaal, dus heb even een site gezocht met meer info hierover: https://batteryuniversity.com/article/bu-804a-corrosion-shedding-and-internal-short

Dit is geen normaal iets en duit op een probleem met de accu. Ik zou hier zeker aandacht aan geven! Dit hoort niet namelijk!!
Dit is een teken dat de accu helaas aan vervanging toe is. Ongeacht de leeftijd.
En geen zorgen: Dit heeft niks te maken met een slechte massa verbinding. Dit is een probleem met de accu zelf. Maar oxide zelf is een isolator en geen geleider. Dus dit creëert wel problemen in de vorm van een overgangsweerstand tot zelfs een open contact.
Dit zal haperende verbindingen maken en kan diverse rare storingen maken in de auto. O.a, maar niet beperkt tot: startproblemen!
Dit zal ook verklaren waarom je een wat lege accu hebt, ondanks dat je wel lange stukken rijdt.

Gezien deze nieuwe informatie zou ik beginnen met een nieuwe accu en dan even kijken of dit het probleem oplost ja/nee.

Welke accu je neemt kwa merk maakt niet zoveel uit. Het merk wat Volvo van origineel heeft gekozen (OEM) is: VARTA. Maar een Bosch accu is ook gewoon goed.
Elke auto speciaalzaak kan voor je opzoeken hoeveel Ah en CCA de accu moet zijn. (ik weet dit niet uit mijn hoofd).
Op www.estateservices.nl zie ik dat ze 2 accu's hebben van 60-70Ah en 520-600CCA. Dus ik zou dit aanhouden. CCA is de belangrijkste waarde voor een startaccu.
CCA staat voor Cold Cranking Amps. En geeft aan hoeveel Amperes de accu maximaal kortstondig kan leveren onder koude weersomstandigheden (-17Gr om precies te zijn).
Wat leesvoer: https://www.batteriesplus.com/blog/power/cold-cranking-amps voor meer info hierover.

CCA is wat de prijs bepaald bij startaccu's. Meer is beter, maar ook duurder. En als je meer niet nodig hebt koop je een te dure accu. Dat is zonde geld.
Ik zou zeggen, kijk gewoon even naar de specs van je huidige accu. Dit staat er altijd wel op.

Is zelfs al een topic over: https://volvo850forum.nl/index.php?topic=76709.0 kwa accu keuze.

RoelvanHoof

Hay Bloody Volvo Driver 😁
Wow top wat een verhaal, complimenten, ga de links lezen. Dankjewel !
Zo leer je elke keer weer wat  :D
Die specs van de accu geloof ik wel, dat was er een van Greenline, voor een koopje  :eusa_wall:

Overigens was het vanochtend een keer starten en de startmotor draaide 2 keer rond. Dus ik denk dat de startmotor uitgesloten is.

Thanks en tot nader.

Hopelijk houdt de accu nog voor een weekje want dan ben ik weer in Nederland

Greez
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Michaell

Heel graag gedaan. :)

Ik verwacht dat dit de eerste boosdoener is. Dit heeft zowiezo even aandacht nodig.
Controleer tot die tijd de accupolen regelmatig en maak ze indien nodig grondig schoon met de accuklem eraf. Tussen de klem en de pool zal namelijk ook oxide vormen.

Als je in het buitenland bent: Probeer daar als het kan een accu te scoren bij een garage of auto onderdelen leverancier. In het buitenland zijn ze vaak goedkoper dan hier.
Bij voorkeur een A merk. Zoals VARTA of Bosch. En kan zelfs voorkomen dat je komt te stranden als het ineens hard gaat.

Hou ons op de hoogte. :)

RoelNL

#9
Eventuele dikke kabels vervangen kan ook gewoon, ze zijn al 25 jaar of meer oud.

oh en de kosten zijn naar verhouding weinig....
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

RoelvanHoof

Bedankt voor de feedback

De dikke kabels bekijk ik in NL
Een accu scoren, dan rij ik even over de grens naar Luxemburg, zal ongetwijfeld schelen 😁

Als de accu erin zit laat ik het resultaat weten.
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

T5-4life

Indien nodig: een nieuwe set accukabels (2x plus en 2x massa) heb ik kant en klaar liggen
C70 T5 coupe LPI 1998 394 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 314 dkm

RoelvanHoof

Citaat van: T5-4life op 22-07-2024 11:09:59Indien nodig: een nieuwe set accukabels (2x plus en 2x massa) heb ik kant en klaar liggen
Das mooi!
Wel even weten hoe aan te sluiten want ik denk dat de accu-plaat er sowieso al af moet, en dan  ???
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

RoelvanHoof

#13
Heb inmiddels de polen van de accu corrosie-vrij gemaakt en toen was het al in keer starten, dat wel met 20°C. Met die voltages en lagere temp zal het wel slechter gaan.

Overigens in België zijn de accu's rete duur
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Michaell

Nice!

Al voorzie ik inderdaad wel startproblemen met deze accu in de winter. Maar gelukkig duurt dat nog wel even. Voor die tijd heb je vast al wel een andere. :)