Welke accu?

Gestart door PV850, 03-08-2015 20:38:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PV850

Beste leden,
Graag jullie advies. Deze week heeft de accu van onze 850 het begeven. Zelfs met eigen startkabels gebeurde er niks. ANWB monteer bevestigde bij meting dat de accu vervangen dient te worden.

Deze monteur adviseerde mij een zgn hybride accu, min 70Ah. Aangezien we de 850 als 2e auto niet vaak gebruiken en hierdoor korte stukjes mee wordt gereden. Wat niet ten goede komt vd levensduur vd accu.

Had hier zelf niets van gehoord en enige wat ik online kan vinden is: http://www.hefra.nl/docs/webshop.asp?act=doc&id=4766

Iemand van jullie met deze type accu ervaring? En is er wezenlijk verschil tussen een dure Bosch dan wel huismerk accu (los vd prijs)?


gero

http://www.accudienst.nl/prod/71430/varta-silver-dynamic-d15-accu-12v-63ah20h-242x175x190x190.html



ik had het hier gekocht.

Je heb de Black dynamic,de blue Dynamic en de silver dynamic  en dat is de beste

kulk

Ik zou gewoon een normale accu nemen en af en toe een half uurtje extra toeren met de 850 ;)

Wat je precies bedoelt met huismerk accu snap ik niet helemaal, maar ik heb er bijvoorbeeld eentje van de Gamma en die werkt prima

classicT5

A en b merk accus zit wel verschil tussen. Heb eens iemand uit die business gesproken en bv kwik fit accus zijn toch stuk minder.

Banner, varta zijn stuk beter. Zeker als je hem minder vaak gebruikt is zelfontlading grootste probleem en daar zijn die a merken ook beter in.

Hybride accus ken ik niet. Anwb levert ook accus en dat zijn banner accus.

NinaPaul

Het merk maakt helemaal niets uit voor een auto accu, de specificaties wel.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

glenfiddich1983

Staar je niet blind op aantal AH, maar kijk ook vooral naar het aantal CCA (cold crank amps). Minimaal 440 heb ik ergens gelezen, en liefst ruim daarboven.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

gero

Citaat van: glenfiddich1983 op 03-08-2015 21:50:38
Staar je niet blind op aantal AH, maar kijk ook vooral naar het aantal CCA (cold crank amps). Minimaal 440 heb ik ergens gelezen, en liefst ruim daarboven.

Waar staat 'CCA' voor?
CCA staat voor Cold Cranking Amps.
Dit is het amperage dat een accu 30 seconden levert bij 0 graden Farenheit (= -18 graden Celcius).
Het belastte voltage blijft tijdens de test boven de 9,6 Volt (en 3,6 Volt voor een 6 Volt accu).

Deze waarde is van belang om te zien of een accu sterk genoeg is om als startaccu gebruikt te kunnen worden in een voertuig.

Accu prestaties gaan snel naar beneden bij lagere temperaturen. Dit is dus een perfecte test om te zien wat de startcapaciteit is van een accu.

Ten onrechte wordt soms gedacht dat het aantal Ah direct betrekking heeft op de startcapaciteit van een accu.
Dit is niet waar. Zo kan een 10Ah(20h) accu een grotere startkracht hebben dan een 50Ah(20h) accu.
Dit is o.a. afhankelijk van de gebruikte techniek in de accu.

Thom

Citaat van: kulk op 03-08-2015 21:01:57
Ik zou gewoon een normale accu nemen en af en toe een half uurtje extra toeren met de 850 ;)

Wat je precies bedoelt met huismerk accu snap ik niet helemaal, maar ik heb er bijvoorbeeld eentje van de Gamma en die werkt prima
Enig nadeel is wel dat de omloop snelheid van accu's in de bouwmarkt niet bijzonder hoog is en dus weleens lang in de winkel kunnen staan met gevolgen van dien...

NinaPaul

Citaat van: Thom op 04-08-2015 20:30:51
Citaat van: kulk op 03-08-2015 21:01:57
Ik zou gewoon een normale accu nemen en af en toe een half uurtje extra toeren met de 850 ;)

Wat je precies bedoelt met huismerk accu snap ik niet helemaal, maar ik heb er bijvoorbeeld eentje van de Gamma en die werkt prima
Enig nadeel is wel dat de omloop snelheid van accu's in de bouwmarkt niet bijzonder hoog is en dus weleens lang in de winkel kunnen staan met gevolgen van dien...

Heb je daar bewijs van?

Ik zou juist verwachten dat met zoveel klanten en lage kosten de omloopsnelheid juist hoger ligt.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Thom

#9
Het bewijs komt uit eigen ervaring na dat de accu van de auto van de bouwmarkt er mee opgehouden was   ;D

De accu uit de winkel was nog verder overleden dan de accu die in de auto zat en in het systeem was niet eens meer terug te vinden wanneer de accu voor het laatst geleverd was dus wie weet hoelang die al op de plank stond.
Dan nog de kans dat men een nieuw binnen gekomen accu gewoon voor een accu zet die al op de plank stond, en de eral staande accu dus nog langer blijft staan.

Je hebt wel een hoop klanten in een bouwmarkt, maar hoeveel komen er daarvan nou daadwerkelijk voor een accu is uiteindelijk de vraag.

Uiteraard wil ik ook niet zeggen dat een accu uit een bouwmarkt per definitie een slechte accu zal zijn, maar bij een direct auto gerelateerde winkel zal de kans kleiner zijn dat dit op deze manier voorkomt en zal men daar wat meer aandacht aan schenken...

Groetjes,
Thom
Regelmatig een rood shirt aan ;)

Piet

Gewoon een volvo accu, gaan jaren mee.

cornelis-b

Citaat van: Piet op 04-08-2015 22:04:03
Gewoon een volvo accu, gaan jaren mee.

Varta dus ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

PV850

Allen dank voor jullie ervaringen en meningen. Ik had zelf al voornemens toch voor een A-merk accu te kiezen, aangezien je deze op het internet voor redelijk scherpe prijzen kan verkrijgen. Wat dan niet enorm meer scheelt in verhouding tot een B-merk accu.

Ik denk dat ik geen miskoop zal doen met de Varta die Gero eerder noemde: http://www.accushop.nl/accus/varta-auto-start-accu/VARTA-SILVER-DYNAMIC-63AH-D15

Arjanestate

#13
Mijn accu was vorige week plotseling overleden, het was na zessen dus maar maar ff bij de Gamma een 72Ah accu gehaald, normale prijs 89 euro, met de kluspas werd het 71 euro!

Geen idee hoe ze zijn maar ik heb enkele auto's gehad waar b-merk accu's al zeker vijf jaar meegingen. Dit zal ook wel goed komen.

Edit: ik zie nu dat er nog een tevreden klant met een Gamma accu rondrijdt  ;D
854 T-5 ROOD 1994

Jans Duiven

Haal een Volvo accu op bij de dealer.

€84,80 is de normale prijs voor de 30659797