kan olieverversen nog goedkoper?

Gestart door rudie, 22-07-2005 00:03:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

StefanCJ

Ik maak me er geen zorgen om, maar het viel me gewoon op.  :)

Thanks iig.
Grtz.

tackle

sinds ik trouwens 10w40 erin heb zitten, valt het me op dat ik (nadat ik een week of 3 door ziekenhuisopname niet heb kunnen rijden) toen ik m startte ontzettende tikgeluiden van de kleppen hoorde. Dat bleef ongeveer een halve dag duren en nu pas is het weg.

Henk855

Olie van de Action is ook goedkoop en toen ik een tijd geleden in deze winkel was zag ik tot mijn verbazing een kan met het opschrift Castrol uit een doos komen, deze werd door de winkeldame weer snel in de doos gezet en niet in het schap :D

855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Jack v

dat heb je goed gezien sjors, de olie die de action verkoopt is Castrol. het mag alleen niet onder de naam verkocht worden. De vriendin van mijn vrouw is bedrijfsleidster van een filiaal en heeft mij dit al eens verteld. De olie is ook niets mis mee.
Als je bij een LIDL komt kijk dan ook eens op de oliekannen daar, kun je zien dat zelfs deze olie is goedgekeurd door Volvo en BMW.

gr :D
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

mehn

Citaat van: Jack v op 25-10-2010 10:43:18
kun je zien dat zelfs deze olie is goedgekeurd door Volvo en BMW.

Dat zegt helemaal niks. Dat zet de producent gewoon op de kan, de autofabrikant weet daar meestal niets vanaf.
Kijk maar een hier, dat ging over Hema olie:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/board,34/action,display/threadid,9795.html

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Wout309t

Het moeilijke van motorolie is dat je zeker als consument nooit kunt bepalen wat nu een goede olie is. We zijn afhankelijk van een etiketje.

De olie van de Hema zou in principe net zo goed kunnen zijn.
De meesten van ons beschikken echter niet over de apparatuur en het geld om 2 identieke motoren met verschillende olieën een paar jaar te laten janken op een proefstand..

Kortom, het blijft koffiedik kijken...
2011 V70 2.0T R-Design MT

arjenT5R

Citaat van: Wout309t op 25-10-2010 14:22:36
Het moeilijke van motorolie is dat je zeker als consument nooit kunt bepalen wat nu een goede olie is. We zijn afhankelijk van een etiketje.

De olie van de Hema zou in principe net zo goed kunnen zijn.
De meesten van ons beschikken echter niet over de apparatuur en het geld om 2 identieke motoren met verschillende olieën een paar jaar te laten janken op een proefstand..

Kortom, het blijft koffiedik kijken...

misschien leuk voor marc  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Lampje

Je kunt er wel degelijk wat aan doen.

Door een olieanalyse na 5.000 km te doen. Dan weg te knikkeren en dan een andere olie erin. Weer 5.000 km.

Je kunt de viscositeitsverschillen vóór en ná meten.

Waarom zegt dat wat? Polymeren veroorzaken de viscositeit bij hogere temperaturen, zeg vanaf 80 graden.

Verhit de olie in een pannetje tot 80 graden en laat het weglopen in een soort zandloper. Meet de tijdsverschillen tussen de 2 oliën.

Overigens is een 0 W 60 eerder naar de filistijnen dan een 10W30 (volstrekt willekeurig voorbeeld; deze multigradegetallen bestaan waarschijnlijk niet eens). Dus des te dichter de twee getallen op elkaar zitten, des te minder snel zal de degradatie van de polymeren gaan. Degradatie gaat nog harder bij turbo's.


The Demon

Ik heb een jaar of 2, 3 geleden een (ex-)directeur van Castrol op de radio gehoord, en die zei dat hij zelf zijn olie bij de Lidl haalde omdat het goedkoper was en gewoon dezelfde olie is als in de can's waar castrol op staat.

Private-label noemen ze dat.

Bij mijn werkgever doen wij dat ook, de klant wil een eigen naam op het product en betaald net zo veel ervoor maar neemt genoegen met een kleinere winstmarge bij de verkoop.

Het is een fabeltje dat fabrikanten -tig verschillende samenstellingen gebruiken voor producten met dezelfde omschrijving.

De 10w40 olie van b.v. de Action is precies dezelfde olie als de 10w40 van Castrol.

Groet,
The Demon.

Jack v

Citaat van: The Demon op 25-10-2010 15:09:54
Ik heb een jaar of 2, 3 geleden een (ex-)directeur van Castrol op de radio gehoord, en die zei dat hij zelf zijn olie bij de Lidl haalde omdat het goedkoper was en gewoon dezelfde olie is als in de can's waar castrol op staat.

Private-label noemen ze dat.

Bij mijn werkgever doen wij dat ook, de klant wil een eigen naam op het product en betaald net zo veel ervoor maar neemt genoegen met een kleinere winstmarge bij de verkoop.

Het is een fabeltje dat fabrikanten -tig verschillende samenstellingen gebruiken voor producten met dezelfde omschrijving.

De 10w40 olie van b.v. de Action is precies dezelfde olie als de 10w40 van Castrol.

Groet,
The Demon.
en het scheelt Euri per Liter
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

The Demon

Citaat van: Jack v op 25-10-2010 15:17:02
Citaat van: The Demon op 25-10-2010 15:09:54
Ik heb een jaar of 2, 3 geleden een (ex-)directeur van Castrol op de radio gehoord, en die zei dat hij zelf zijn olie bij de Lidl haalde omdat het goedkoper was en gewoon dezelfde olie is als in de can's waar castrol op staat.

Private-label noemen ze dat.

Bij mijn werkgever doen wij dat ook, de klant wil een eigen naam op het product en betaald net zo veel ervoor maar neemt genoegen met een kleinere winstmarge bij de verkoop.

Het is een fabeltje dat fabrikanten -tig verschillende samenstellingen gebruiken voor producten met dezelfde omschrijving.

De 10w40 olie van b.v. de Action is precies dezelfde olie als de 10w40 van Castrol.

Groet,
The Demon.
en het scheelt Euri per Liter

I rest my case.

Groet,
The Demon.

sander2

dit kwam ik tegen op het interweb:

Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de 'olieververs maffia'.
De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.
En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt... ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu."
Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.
De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.
,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z'n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling."
Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.
Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.
"Ook daarom luid ik de noodklok", vertelt De Groot, "voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.
Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden."
Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.
Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden 'langgebruikers' de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.
Tentakels
"Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler", aldus Henk de Groot. " Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.
Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming - er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen - werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken."
Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. "Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!"
Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. "Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan."
Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. "Leuk hoor, dat u meedenkt", werd hem dan fijntjes verteld, "maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!"
Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. "Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt."
Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard ( www.niveauplus.nl) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.
"Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen", zegt Henk de Groot. "Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte... 'Even doorsmeren', noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!"

Lampje

Mooi verhaal Sander,

Maar ik zou er maar niet te veel in geloven. Net als met die Telsell additieven. Je hebt tegenwoordig wel van die long life volsyntheten, vooral voor nieuwe auto's, maar onze conventionele wagens rijden liefst elke 10.000 km op nieuwe olie. Dat het boekje 15.000 voorschrijft is misschien wel op het randje.

Door elke 5.000 km een olieanalyse te doen kan je meten welke residuen / zware metalen er in je olie zweven. Zodra je brons of aluminium gaat meten (legeringen waarop lagers zijn gebaseerd) dan zou ik maar heel snel wisselen (feitelijk is het dan al wat te laat).

Maar elke 15.000 km wisselen met een nieuw schoon filtertje is goedkoper!

850rule

Alsof dit geen onzin is! Wat een larie zeg :eusa_wall:

In olie komt hoe dan ook altijd vocht terrecht en motoren blijven hun hele leven lang altijd wel iets van metaal slijpsel afgeven.

om nog maar te zwijgen over auto's die veel korte stukjes rijden.

peteRRR

Lees dit natuurlijk mee,en verbaas me er over.

En als de verhalen kloppen mag de onderste steen boven komen.

Maar ik voel nu al enige schrizofrenie naar boven komen als ik me inbeeld dat de dag zal komen

dat ik met een kan olie van de Aldi boven de motor hangt van de 850.

En dat komt dat we gewend zijn onze Heilige koe het beste te geven.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla