kan olieverversen nog goedkoper?

Gestart door rudie, 22-07-2005 00:03:25

Vorige topic - Volgende topic

rudie

dacht ik deze week weer 6 liter goedkope 5W40 olie bij de Hema te halen voor de normale prijs van 3,95 euro per liter. sta ik met mijn handen vol bij de kassa, is de olie in de aanbieding, en kost tijdelijk maar 2,96 de liter.
dan zeg ik, kan het nog goedkoper!

Wauter

Slim om dat in je volvo te gooien. Er zit in olie naast prijsverschil ook kwaliteitverschil.

Joenes T-5

Nou ja, hij houd het nog steeds vol na 350.000+ Maar Wauter ik ben het met je eens, ik ga ook niet zo snel voor B-C spul.

denkweb

En waarom 5w40 als er 15w40 volgens het instructieboekje en 10w40 (info-bulletin van 1997) volgens de dealer in hoort...?

rudie

omdat ik bij lage temperatuur gelijk een goede smering wil. 0W40 zou dan ook nog kunnen maar dat vindt ik te veel van het goede omdat het hier toch nooit zo koud wordt als in het noorden van europa, daar heeft het wel zin.
En de prijs van 0w40 is natuurlijk een stuk hoger.
wie trouwens denkt dat de Hema slechte olie levert komt bedrogen uit. grote automerken als Porsche hebben hun goedkeuring uitgesproken over deze olie.

denkweb

Citaat van: rudie op 20-08-2005 23:11:59
omdat ik bij lage temperatuur gelijk een goede smering wil. 0W40 zou dan ook nog kunnen maar dat vindt ik te veel van het goede omdat het hier toch nooit zo koud wordt als in het noorden van europa, daar heeft het wel zin.
En de prijs van 0w40 is natuurlijk een stuk hoger.
wie trouwens denkt dat de Hema slechte olie levert komt bedrogen uit. grote automerken als Porsche hebben hun goedkeuring uitgesproken over deze olie.

Goede smering bij lage temperaturen? Laat je de Tdi nooit voorgloeien en rustig op temperatuur komen dan?

En dat van Porsche... ben wel benieuwd waar dat staat, toevallig ergens iets van op schrift? Verbaar me daar namelijk over nav een test door de consumentenbond waarbij de olie bij de Hema en de Aldi toch niet echt aanbevelenswaardig werden geacht...

rudie

nou het zal wel aan mij liggen maar wat heeft voorgloeien hier mee te maken. voor zo ver ik weet verwarm je met voorgloeien de motorolie niet, hoor.

en voor wat betreft de goedkeuring van porsche: loop even de Hema binnen, daar vindt je het op de olieflessen. ( BMW ook)

denkweb

Ìk ga er eens een blik opwerpen, ben wel benieuwd naar de oorspronkelijke herkomst van het product en voornemens om hier eens wat verder in te verdiepen, immers, het prijsverschil zal toch ergens moeten zitten, nietwaar?

Ik houdt jullie op de hoogte!

Hjal

Idere keer dat er gediscussieerd wordt over de prijs-kwaliteitsverhouding van olie verzanden we in veronderstellingen.
"Voor zulk weinig geld kan het nooi wat zijn."
"Alle waar naar z'n geld."
"Goedkoop is duurkoop."

Daan,

Ik juich je initiatief toe om er eens serieus naar te gaan kijken.
Succes en dit blijf ik volgen.

Hjal
Sh.t happens.

Lindert Bogers

Leuk zn olie discussie?

De prijs heeft niet altijd gelijk met kwaliteit te maken. Olie van de hema kan best goed zijn,misschien wel heel goed zelfs! Het nadeel van zulke olie is meestal dat ze hen eigenschappen eerder verliezen,waardoor hun koelende werking minder wordt etc etc. Dus goedkope olie zal eerder versleten zijn als het ware  :-\

Maarja daar is de prijs ook naar.(als je 2takt rijdt adviseer ik je wel om dure olie te nemen).

Grt ThE DoCtOr

StefanCJ

Hier even de opgraving van de eeuw ...

Ik heb 8500km geleden olie ververst, Shell Helix 5w40, kwalitatief erg goede olie. Na 7500 km was de olie nog erg zuiver van kleur, het verschil met hoe het erin ging was minimaal. Ik heb toen een klein beetje olie bijgevuld (nog geen half litertje 5w40 van de Hema). Nu, 8500 km verder, waarvan 1000km met een klein beetje olie van de Hema erbij, is de olie erg donkerbruin. Ik stond ff verbaasd te kijken.

Ik had eerst zo mijn twijfels over de zin/onzin van goede olie (immers; 5w40 is toch gewoon 5w40) maar ga er nu toch wel ff anders over denken.  :eusa_think:

Jasper Boven

Citaat van: StefanCJ op 24-10-2010 18:26:50

Ik heb 8500km geleden olie ververst, Shell Helix 5w40, kwalitatief erg goede olie. Na 7500 km was de olie nog erg zuiver van kleur, het verschil met hoe het erin ging was minimaal. Ik heb toen een klein beetje olie bijgevuld (nog geen half litertje 5w40 van de Hema). Nu, 8500 km verder, waarvan 1000km met een klein beetje olie van de Hema erbij, is de olie erg donkerbruin. Ik stond ff verbaasd te kijken.

Ik had eerst zo mijn twijfels over de zin/onzin van goede olie (immers; 5w40 is toch gewoon 5w40) maar ga er nu toch wel ff anders over denken.  :eusa_think:

Sinds wanneer is kleur de referentie? Kun je dit ook onderbouwen?

Jack v

Citaat van: StefanCJ op 24-10-2010 18:26:50

olie hoort de vervuiling die in de motor ontstaat op te vangen en mee te nemen naar het filter, het is dus normaal dat je olie na het verversen na een tijdje alweer donker kleurt.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

StefanCJ

Onderbouwen, nee. Mijn gevoel zegt me dat er toch wel degelijk verschil zit in de kwaliteit van de olie als er van 0 tot 7500km nog zuiver is, en bij 8500km ineens een flink stuk donkerder van kleur is.

Dat olie donkerder van kleur wordt naarmate `ie er langer in zit is logisch, echter dat het verschil zo groot is, dat is waar ik mijn conclusie op baseer.
Nogmaals; puur gebaseerd op mijn gevoel, ik ben niet technisch onderlegd op dit vlak.  :)

Jack v

zou me er geen zorgen over maken, sterker nog ;de meningen over de fullsyntheet van shell lopen nogal uiteen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.