Motorruimte afspuiten

Gestart door Rayman, 25-08-2005 09:56:12

Vorige topic - Volgende topic

Rayman

Mede-forummers,

Het is vakantie...En uiteraard ben ik veel met de roffel bezig...Obvious...
Ik heb de T-5R onlangs onder handen genomen, maar als ik de motorkap opentrek vind ik een wat vieze motoruimte. Wat te doen? Schoonmaken!

Maar hoe?
Ik lees namelijk ook op verschillende sites dat het afspuiten van de motor met een hogedrukspuit niet wordt aangeraden (ivm ontsteking) .Wat is een alternatief om de ruimte alsnog goed schoon te krijgen? Ik heb een reiniger voor de motorruimte en WD40... ???

Met vriendelijke groeten,

Rayman
(850 liefhebber met smetvrees)

Johann

Je kunt de meeste delen wel afspuiten met een draaiende motor.
Hou de spuit er niet te dicht op en let even op de verdeler en aan de voorkant van 't blok bij de dynamo en andere draaiende delen.

Aan de turbo kant kun je ook wel schoon maken maar begin dan met een koudere motor. Op een hete uitlaat spuiten is niet echt een aanrader.

Eventueel met een motor reiniger of ontvetter voorbehandelen en dan voorzichtig afspuiten.

Peth©oni

Citaat van: Rayman op 25-08-2005 09:56:12
Mede-forummers,

Het is vakantie...En uiteraard ben ik veel met de roffel bezig...Obvious...
Ik heb de T-5R onlangs onder handen genomen, maar als ik de motorkap opentrek vind ik een wat vieze motoruimte. Wat te doen? Schoonmaken!

Maar hoe?
Ik lees namelijk ook op verschillende sites dat het afspuiten van de motor met een hogedrukspuit niet wordt aangeraden (ivm ontsteking) .Wat is een alternatief om de ruimte alsnog goed schoon te krijgen? Ik heb een reiniger voor de motorruimte en WD40... ???

Met vriendelijke groeten,

Rayman
(850 liefhebber met smetvrees)

WD40 is geen reiniger, maar je hebt van volvo zg volvo-reiniger, dat gebruiken ze ook om blokken mee schoon te spuiten die voor garantie terug moeten.
En ik kan je vertellen dat dat erg goed werkt !!!
Gewoon te krijgen aan de balie van het magazijn.

Zippo

Na het afspuiten de plastic-deksel verwijderen en al 't water weg spuiten met lucht!! Ook de bougiedoppen en verdelerkap.
Zelf ben ik er niet kapot van om met hogedruk nog water in de motorruimte gaan.... denk aan elektra/stekkers etc. vocht.
Kun je problemen mee krijgen na verloop van tijd.

Zippo

ed

En hele lastige ook. Vraag dat maar aan Linssen!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Rayman

Okee...Hogedrukreiniging is dus geen verstandige optie (ivm elektra_. Dus schoonmaken met een reiniger (met een zachte borstel met wat water) en een droge handdoek is dus de beste optie...

Johann

Citaat van: Zippo op 25-08-2005 12:56:22
Na het afspuiten de plastic-deksel verwijderen en al 't water weg spuiten met lucht!! Ook de bougiedoppen en verdelerkap.
Zelf ben ik er niet kapot van om met hogedruk nog water in de motorruimte gaan.... denk aan elektra/stekkers etc. vocht.

Zippo

Daarom moet je de motor ook laten draaien en de tijd geven om alles op te laten drogen.
Alle connectoren zitten in 't vet. Zorg alleen dat er geen water blijft staan.

Zippo

Citaat van: Johann op 25-08-2005 13:33:23
Citaat van: Zippo op 25-08-2005 12:56:22

Zippo

Daarom moet je de motor ook laten draaien en de tijd geven om alles op te laten drogen.
Alle connectoren zitten in 't vet. Zorg alleen dat er geen water blijft staan.

Laten lopen is toch ook geen optie?
Daar wordt 't niet anders van........
Neem aan dat je altijd met een warme motor bij een wasplaats aankomt.

Beste is helemaal niet schoonmaken zolang de motor goed loopt.

Heb je een paar kromme drijfstangen, motor eruit halen dan wel met hoge druk! ;D

Zippo

RRRRR_Ramon

Ik heb de motorruimte al een paar keer gewoon met de stoomcleaner (met heet water dus) op m'n werk schoongespoten, ik let daarbij wel op de electrische en elektronische delen, kastjes, dynamo, uitlaatspruitstuk enz. Ik zet wel de druk van de cleaner lager en spuit enkele onderdelen van de ontsteking van te voren in met WD40.

Ik laat de motor eerst wat afkoelen door eerst een bakkie te doen in de kantine en spuit dan met draaiende motor de boel schoon.  [afklop-mode AAN]Doe ik al 2 jaar zo en ging tot nu toe altijd goed.[/afklop-mode UIT]  :-X  ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Oele

VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Rijns_t5r

8)je heb heel de motor er uit gespoten oele ;D ;D
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

denkweb

Zelfs de voegen uit de bestating ;)

Johann

mehn

Ook al zo'n mooie garagevloer?  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Rayman

Vandaag toch maar besloten om de hogedrukspuit er niet op te zetten en met de reiniger / vochtverdrijver eens tijd aan te spenderen. Bedankt voor de tips waarde forumleden!

Zo...In ieder geval een stuk netter dan daarvoor...
En nee...Ik heb hem niet...

Rayman