Handbak of automaat?

Gestart door reneetje, 05-02-2005 20:02:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

reneetje

Koop gewoon een handbak!!
Gelul met al die luxe voor een AT, da's mooi voor als je in het bejaardenhuis zit.
Schakelen , da's pas autorijden.....


Rene ;D

Keesjan

haha Reneetje,

Jij bent er ook weer zo 1 die nog nooit in een automaat gereden hebt, althans niet zelf in bezit gehad heeft.
Waarom zelf aan die knuppel zitten rossen als de techniek dat voor je kan doen? Ik heb twee auto's, waarvan 1 automaat en 1 handgeschakelde. Nou, ik zit de hele week al te schakelen en in de weekends vind ik het een genot om lekker m'n handjes aan het stuur te houden en middels een dot gas zomaar spontaan in te halen waarbij de volvo alles zelf regelt voor z'n baasje. Heerlijk !!
Ik heb overigens wel een verzoek ingediend, maar ze weigeren bejaarden van 35 jr. bij ons in de gemeente.

Keesjan

JCviggen

Ik heb zelf al wel met automaat gereden (dezelfde als in de 850 zit) in m'n 960 en het had wel z'n voordelen. Maar vaak "miste" ik toch wel de manuele bak. Soms zou ik een automaat willen en soms een manuele. Beide hebben hun voordelen.

Uiteindelijk wilde ik in een ietwat sportieve auto absoluut een manuele bak. Een automaat verliest eenmaal duidelijk een stuk meer pk's naar de wielen toe, en een automaat leent zich ook niet echt in sportief rijden (buiten in rechte lijn dan). Bovendien kunnen ze moeilijk veel pk's hebben (koppel begrensd) en kunnen ze grote kosten met zich meebrengen als ze er de brui aan geven.

Dat neemt niet weg dat ze beter zijn om in het dagelijks verkeer te pendelen, maar op sportief gebied vind ik ze veel minder geschikt. Daarom dat ik geen T-5R aut. wilde
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

reneetje

#3
Tuurlijjk is een AT relax rijden , maar voor mij is er maar 1 manier van sportief rijden, en da's met een schakelbak.
Ik kan mij dan ook vinden in JC zijn mening, alhoewel als ik elke dag een flink stuk file moest rijden , dan reed ik ook wel een AT.
Blijf er bij dat een AT pas wat voor mij is als ik dicht bij mijn AOW zit. (als die er nog is dan)

Rene 8)
(die toch een half jaartje AT gereden heeft)

Reitse

Citaat van: Ludo op 05-02-2005 20:06:15
precies reneetje, net zoals een T-5 of R niet voor dertig of veertigers is.
dat is voor snotneuzen die zich te pletter willen rijden weggelegd.

;)
Is dat een belofte Ludo? ;D

Zippo

Citaat van: Ludo op 05-02-2005 20:06:15
precies reneetje, net zoals een T-5 of R niet voor dertig of veertigers is.
dat is voor snotneuzen die zich te pletter willen rijden weggelegd.

;)

Dat kan toch niet in een volvo!! ;) :P

volvo85092

Bij de aankoop van een Volvo zijn veel dingen belangrijk behalve het bouwjaar. EEn volvo 850 GLT van 92 bijvoorbeeld met ongeveer 2500000 km op de telller loopt als een trein. Een volvo met ongeveer 800000 km op de teller is oud.

volvo85092

Een automaat is altijd relaxt. Een volvo 850glt is een brede wagen dus je moet op heel veel dingen letten.
Een automaat is een volvo zeer handig ;D

Yackall

Citaat van: Keesjan op 05-02-2005 21:38:37
haha Reneetje,

Jij bent er ook weer zo 1 die nog nooit in een automaat gereden hebt, althans niet zelf in bezit gehad heeft.
Waarom zelf aan die knuppel zitten rossen als de techniek dat voor je kan doen? Ik heb twee auto's, waarvan 1 automaat en 1 handgeschakelde. Nou, ik zit de hele week al te schakelen en in de weekends vind ik het een genot om lekker m'n handjes aan het stuur te houden en middels een dot gas zomaar spontaan in te halen waarbij de volvo alles zelf regelt voor z'n baasje. Heerlijk !!
Ik heb overigens wel een verzoek ingediend, maar ze weigeren bejaarden van 35 jr. bij ons in de gemeente.

Keesjan

Helemaal mee eens!
Ook 1 AT en 1 MT thuis. Als mijn meisje haar rijbewijs wat langer zou hebben ging de MT er morgen uit. Maar ze moet eerst nog wat ervaring opdoen.


Citaat van: JCviggen op 05-02-2005 22:29:47

Uiteindelijk wilde ik in een ietwat sportieve auto absoluut een manuele bak. Een automaat verliest eenmaal duidelijk een stuk meer pk's naar de wielen toe, en een automaat leent zich ook niet echt in sportief rijden (buiten in rechte lijn dan). Bovendien kunnen ze moeilijk veel pk's hebben (koppel begrensd) en kunnen ze grote kosten met zich meebrengen als ze er de brui aan geven.




Wel eens een koppeling vervangen? Die krijg je ook niet voor niks. En of je in het dagelijks verkeer die 0.2 sec van 0-100km/h en 5 km/h topsnelheid nu echt mist? Hoezo leent een automaat zich niet voor sportief rijden? Wel eens naar de Formule 1 gekeken? Kwestie van er mee leren omgaan.


Citaat van: reneetje op 05-02-2005 23:16:15

Blijf er bij dat een AT pas wat voor mij is als ik dicht bij mijn AOW zit. (als die er nog is dan)

Rene 8)
(die toch een half jaartje AT gereden heeft)

Toen ik nog jong was en weinig ervaring had dacht ik daar ook zo over.  Nog maar 30 jaar tot aan mijn pensioen. ;D

Citaat van: JCviggen op 05-02-2005 22:29:47

Soms zou ik een automaat willen en soms een manuele. Beide hebben hun voordelen.




En hopelijk gaan de autofabrikanten dat ook eindelijk inzien. Tijd voor de sequentiële bak. Semi-automaat, geen koppeling, zelf schakelen of full-auto als je er zin in hebt. En gewoon een kleine joystick op de plaats waar nu je schakelpook zit. Niet van die suffe flippers aan je stuur. Way of the future?






reneetje

Toen ik nog jong was en weinig ervaring had dacht ik daar ook zo over.  Nog maar 30 jaar tot aan mijn pensioen. ;D

Citeer

Dus je bent nu pas 50 jaar ?  (snotneus) ;D

Rene  ;)

Edwin

Citaat van: JCviggen op 05-02-2005 22:29:47
Een automaat verliest eenmaal duidelijk een stuk meer pk's naar de wielen toe, en een automaat leent zich ook niet echt in sportief rijden (buiten in rechte lijn dan).
??? Ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan haalt maar waarom denk jij dat volautomaten verboden zijn in de Formule 1? (tip: NIET omdat ze te langzaam zijn!)
Zo kan ik mij herinneren dat DAF in de jaren 70 ook een Formule auto met automaat (variomatic met jarretel aandrijving  ;) )had uitgerust die veel sneller bleek als de handgeschakelde versie! Alleen konden ze toen de (rubber) aandrijfbanden niet sterk genoeg krijgen.

Citaat van: JCviggen op 05-02-2005 22:29:47
Bovendien kunnen ze moeilijk veel pk's hebben (koppel begrensd)

??? Nog grotere onzin! Of wou je zeggen dat al die mercedes/bmw/amerikanen met dikke V8 en V12's al dan niet met 2 turbo's (en tegenwoordig steeds meer vrachtauto's + 2000Nm  :o )weinig pk & koppel hebben en daarom ALLEEN met automaat verkrijgbaar zijn??

Precies het tegenovergestelde van jou verhaal is waar; automaten kunnen meer PK en meer koppel hebben en zijn sneller op een bochtig circuit. Op het rechte stuk zou schakel niet echt in het nadeel hoeven wezen, voor de rest is AT de superieure!

gr. Edwin.  8)

JCviggen

Edwin,

we hebben het hier over de automaat in de volvo 850 hé. Je kan best een race-automaat maken die veel beter is dan een manuele bak, vooral omdat het sneller schakelt en geen fouten maakt. Dat weet ik best.
De automaat van de volvo 850 daarentegen is duidelijk trager dan de 5-bak. Waar of niet???

En over dat koppel : ik weet best dat automaten op zich meer koppel aankunnen (zie ook de Mercedes bakken in de zware diesels en de AMGs) maar die in de volvo 850 écht niet hoor. Zelfs de nieuwste bakken van volvo (zie S60R geartronic) kunnen het max. koppel van de motor niet aan en zijn daarom begrensd en stukken trager dan de 6-bak. Zet een 2 gechipte T-5 aut en man naast elkaar en kijk welke de snellere is  ::)
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

JCviggen

Citaat van: Ludo op 06-02-2005 16:01:02
welk koppel kan een automaat van een 850 dan wel aan.  ???
komt er ook een keer iemand met concrete cijfers. ???
of is het alweer van horen lullen.

;)


Ik denk niet dat er iemand concrete cijfers heeft, het is maar wat veilig wordt geacht op langere termijn.(rond de 350 Nm meestal?)

Ik denk ook niet dat er veel "van horen lullen" is aangezien het koppel wordt begrensd op de automaten door zowel volvo zélf als de chiptuners...
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

JCviggen

waarom wordt de turbodruk door chiptuners een stuk hoger begrensd als door volvo? ;)

Zij verdienen er nu eenmaal geld aan een auto sneller te maken, volvo speelt het altijd "veilig". Het is (vind ik) toch veelzeggend dat de tuners niet het volledige koppel durven loslaten op de bak. Hoe meer koppel je er door jaagt, hoe korter de levensduur maar aan de andere kant kan je de levensduur dan weer verlengen door automaat te flushen als hij er aan toe is (wat volgens volvo dan weer niet hoeft) en eventueel nog een extra oliekoeler voor de automaat te monteren.

Enfin, aan het eind van de dag zou het toch buiten kijf moeten staan dat een automaat a) duidelijk meer pk's verliest naar de wielen en uiteindelijk trager is + hoger verbruik b) de automaat in de 850 fragieler is dan de manuele bakken als het op extra pk's aankomt. Er zijn 850s met 4-500+ pk met de standaard manuele bak...heb je wel een betere koppeling nodig ;)
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

JCviggen

natuurlijk geldt dat voor àlles Ludo :) De automaat is enkel een beetje een fragiel punt waarmee het toch oppassen blijft gezien de kost als je hem in de soep draait :(

Een concreet antwoord op wat de automaat preciés aankan ga je denk ik niet vinden...natuurlijk als je er 500 pk en 600 Nm zou doorjagen ga je niet veel verder komen dan het einde van de straat ;) Maar verder is het enkel een kwestie van hoe je 'm behandelt. De ene bak is ook de andere niet, sommige zullen sowieso wat meer kunnen hebben voor ze de geest geven. Kun je geluk of pech mee hebben.

Volgens mij gaat een goed behandelde automaat die aan een gechipte motor hangt langer mee dan een ongechipte die slecht wordt behandeld.

Ik ben zeker geen tegenstander van automaten...zoals ik eerder al zei heb ik zelf met die automaat gereden en dat was prima. Zou leuk zijn als ik kon kiezen of ik smorgens in de automaat of de manuele stapte ;) Aangezien ik er maar één kon kiezen had ik liever de manuele, vanuit het sportieve oogpunt, niet wat het meest praktische is in dagelijks gebruik
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"