Olie op het blok????

Gestart door elianmars, 10-04-2005 21:43:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars

Omdat ik een hoop los had om de turbo te vervangen, de afgelopen dagen, heb ik nog 'ns ff gekeken naar die carterventilatie.
Ik heb een poging gewaagd het spruitstuk los te maken, maar ik kom niet bij het boutje links onderin.
Hoe doen jullie dat??

Mocht ik het uiteindelijk toch niet zien zitten om het zelf te doen, heeft iemand enig idee wat de dealer er ongeveer voor rekent om de boel te reinigen?

elianmars

Okay, ik heb het verhaal van Konniekip nog een keer gelezen. Ik denk dat het toch wel te doen is.
Ik heb ook nog ff gekeken naar de injectorrail. Kan ik de injectors gewoon uit het blok trekken, of verziek ik dan de boel?
Ik heb er wel ff licht aan getrokken, maar durfde toch niet verder te gaan, bang om wat te verzieken.

Johann

Probeer de injector rail inclusief de injectors to recht mogelijk uit het spruitstuk te trekken, dus in de richting in de lengte van de injectors. Misschien een kant iets voor zetten en dan moeten ze er zo uit komen met rail en al.
Doe bij het terug zetten iets vet op de rubber ringen om de injectors zodat ze er makkelijker in gaan, check wel even voor beschadigingen op de ringen.

Verder hoef je de onderste bouten van de inlaat alleen maar los te draaien, niet er helemaal uit. Als de bovenste bouten er allemaal uit zijn kun je het spruitstuk zo iets omhoog schuiven en er af pakken.

elianmars

Dat de onderste bouten er niet helemaal uit hoeven heb ik gelezen, ja. Scheelt ook weer met terug-pielen van de bout waar je bijna niet bij kunt  ;D

Bedankt voor je reaktie over de injectorrail. Ik ga binnenkort toch maar een poging wagen.
Het is volgens mij hoog nodig. Alle buizen waren behoorlijk ge-olied van binnen.......
Nu maar hopen dat 't niet te laat is en de keerring er ook al een oplazer van heeft gekregen....... :-\

elianmars

Citaat van: Ludo op 16-05-2005 23:57:22
Citaat van: elianmars op 16-05-2005 23:24:08Het is volgens mij hoog nodig. Alle buizen waren behoorlijk ge-olied van binnen.......

welke buizen bedoel je?.

Alle buizen van en naar de turbo. Of heeft dat niks te maken met een evt. verstopte carterventilatie?
De turbo was iig ook niet best meer. Deze is dus inmiddels vervangen.

Johann

Citaat van: Ludo op 17-05-2005 00:14:12
de turbo word water gekoeld én olie gesmeerd.
als er dus geen olie in de buizen zou zitten zou ik me wél zorgen maken.  ;)

Nou.. als er olie van de turbo in de buizen zit dan zou je je wel lichtelijk zorgen moeten maken..
Er zit altijd een olie aanslag in de buizen met hier en daar een druppel in de richels(?). Dit komt van de carterventilatie. Bij veel olie in de buizen heb je in principe twee kansen, of de afdichting van het turbolager is weg of je carterventilatie heeft een probleem.
Bij Matthijs z'n R zat het terugloop kanaal'in 't blok vanaf dat zwarte olie bakje onder de inlaat helemaal dicht. Een bitch om schoon te maken..

Rijns_t5r

 8)ik heb diverse fotoos voor je hoor elianmars,als je ze wil hebben wil ik ze wel op sturen,ff een pbtje ;)
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

ed

Het si best te doen hoor die ventilatie. Het lastigste is inderdaad de bout van de steun aan de onderkant, maar met een ringsleutel krijg je hem wel los van bovenaf. Bij mij lukte het in elk geval wel. Door de positie kun je er ook net met je vingers bij om de bout er met de hand verder uit te draaien. De eerste keer ben je al gauw 3-4 uurtjes bezig. Bestel vast een nieuwe inlaatspruitstuk pakking. Die moet wel vervangen worden. En bestel ook de slangklemmen waarmee de slangen vastzitten. Deze zijn gemaakt om eenmalig te gebruiken, dus wel nodig.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

elianmars

Citaat van: ed op 17-05-2005 16:52:38
Het si best te doen hoor die ventilatie. Het lastigste is inderdaad de bout van de steun aan de onderkant, maar met een ringsleutel krijg je hem wel los van bovenaf. Bij mij lukte het in elk geval wel. Door de positie kun je er ook net met je vingers bij om de bout er met de hand verder uit te draaien. De eerste keer ben je al gauw 3-4 uurtjes bezig. Bestel vast een nieuwe inlaatspruitstuk pakking. Die moet wel vervangen worden. En bestel ook de slangklemmen waarmee de slangen vastzitten. Deze zijn gemaakt om eenmalig te gebruiken, dus wel nodig.

Hou maar op over die slangenklemmen....... Kwam er van het weekend ook eentje tegen (Samco slangenset gemonteerd). Ik dacht dus even die klem weer te gebruiken. Na vijf minuten heb ik 'm nijdig weggegooid en de slang tijdelijk met een tie-wrap vastgezet  ::)

Pakking heb ik besteld. Ook voor het gasklephuis. Tevens nieuwe O-ringen en seals voor de injectoren. Dan is dat ook allemaal weer goed.

Ik ga er gewoon weer een keer mee aan de slag op een zaterdag. Als de turbo vervangen me lukt, moet dit ook wel te doen zijn, denk ik.

De turbo is dus inmiddels vervangen, die jankte en lekte olie. Dat zal ook wel de reden zijn van de aanwezigheid van behoorlijk wat olie in de buizen.
Ik heb vanmiddag even een buis losgehaald. Er zit nog wel iets olie in, maar lang niet meer zoveel als voor de wisseling van turbo.
Dat zal dus wel de hoofdzaak zijn geweest.


thuur

Citaat van: ed op 17-05-2005 16:52:38

En bestel ook de slangklemmen waarmee de slangen vastzitten. Deze zijn gemaakt om eenmalig te gebruiken, dus wel nodig.

:o :o :-[ Nu weet ik waarom ik een kwartier bezig ben geweest om deze weer gemonteerd te krijgen :-X :-X


Gr :-[

PS: zijn inmiddels al vervangen door nieuwe hoor

elianmars

Citaat van: thuur op 17-05-2005 22:16:07
Citaat van: ed op 17-05-2005 16:52:38

En bestel ook de slangklemmen waarmee de slangen vastzitten. Deze zijn gemaakt om eenmalig te gebruiken, dus wel nodig.

:o :o :-[ Nu weet ik waarom ik een kwartier bezig ben geweest om deze weer gemonteerd te krijgen :-X :-X


Gr :-[

PS: zijn inmiddels al vervangen door nieuwe hoor

Ik vind 't al knap dat je het voor elkaar heb gekregen! Het lukte mij echt niet......... >:(

elianmars

Vanavond alles uit de wagen gesloopt om bij de olieafscheider te komen. Viel me alles mee!
Zelfs het boutje links onder ging redelijk snel los.
De boutjes onder het spruitstuk moeten los met sleutel 12 (dus niet met 13  ;) )

Ik heb de olieafscheider los gehaald. Viel eigenlijk wel mee. Zit in ieder geval niet verstopt. Ik heb 'm schoongemaakt met thinner. Toen vielen er wel wat harde stukjes uit. Ik heb 'm goed afgespoeld met heet water en toen kwam er nog wat klein gruis uit vallen.
Hij is nu behoorlijk schoon, dus ik ga 'm gewoon weer terug zetten. Ik heb alles in huis, pakkingen en zo.

Ik heb alleen één vraagje. Bovenop de afscheider gaat een olieslang naar binnen. Daar bij zit nog een dun slangetje. Deze zit nergens op aangesloten. Er zit volgens mij een rubberen knietje op, waarvan ik het idee heb dat deze is afgeknipt, of kapotgeknepen. Ik weet dus niet of deze ergens op moet worden aangesloten. Is dat het geval, waar moet-ie dan op worden aangesloten??

Zie foto:


elianmars

Citaat van: Ludo op 18-05-2005 22:53:31
de slang op de olieafscheider is de carterventilatieslang, of gaat die naar boven op de cilinderkop?.
is dat dun slangetje afgedopt?.


Ik ben er al achter wat 't is. Dat dunne slangetje hoort in de zijkant van het spruitstuk te zitten met een knietje. Dit was kapot getrokken. Ik zal dat zelf wel gedaan hebben met het weghalen van het spruitstuk (hoewel ik geen weerstand heb gevoeld).

Het is in ieder geval allemaal gelukt. Alles weer gemonteerd en de wagen startte gelukkig gelijk weer. Even een stukje gereden en geen vreemde dingen ontdekt  :)

Weer wat gebeurd aan de wagen.

Oh ja..... het was eigenlijk de bedoeling om alleen het één en ander te demonteren en dan morgenavond alles weer te monteren, totdat ik er achter kwam dat ik de wagen morgen weg zou brengen om 'm uit te laten lijnen....... ::)
Ik ben dus maar doorgegaan en ben net klaar  ;D ;D

konniekip

Citaat van: elianmars op 19-05-2005 00:42:08
Citaat van: Ludo op 18-05-2005 22:53:31
de slang op de olieafscheider is de carterventilatieslang, of gaat die naar boven op de cilinderkop?.
is dat dun slangetje afgedopt?.


Ik ben er al achter wat 't is. Dat dunne slangetje hoort in de zijkant van het spruitstuk te zitten met een knietje. Dit was kapot getrokken. Ik zal dat zelf wel gedaan hebben met het weghalen van het spruitstuk (hoewel ik geen weerstand heb gevoeld).

Het is in ieder geval allemaal gelukt. Alles weer gemonteerd en de wagen startte gelukkig gelijk weer. Even een stukje gereden en geen vreemde dingen ontdekt  :)

Weer wat gebeurd aan de wagen.

Oh ja..... het was eigenlijk de bedoeling om alleen het één en ander te demonteren en dan morgenavond alles weer te monteren, totdat ik er achter kwam dat ik de wagen morgen weg zou brengen om 'm uit te laten lijnen....... ::)
Ik ben dus maar doorgegaan en ben net klaar  ;D ;D
Hoe heb je de bout onderaan het spruitstuk losgekregen?
Ik kwam er onmogelijk bij en heb de wagen op een brug gehad en met veel verlengen uiteindelijk los gekregen..  :)

elianmars

Citaat van: konniekip op 19-05-2005 05:26:25
Citaat van: elianmars op 19-05-2005 00:42:08
Citaat van: Ludo op 18-05-2005 22:53:31
de slang op de olieafscheider is de carterventilatieslang, of gaat die naar boven op de cilinderkop?.
is dat dun slangetje afgedopt?.


Ik ben er al achter wat 't is. Dat dunne slangetje hoort in de zijkant van het spruitstuk te zitten met een knietje. Dit was kapot getrokken. Ik zal dat zelf wel gedaan hebben met het weghalen van het spruitstuk (hoewel ik geen weerstand heb gevoeld).

Het is in ieder geval allemaal gelukt. Alles weer gemonteerd en de wagen startte gelukkig gelijk weer. Even een stukje gereden en geen vreemde dingen ontdekt  :)

Weer wat gebeurd aan de wagen.

Oh ja..... het was eigenlijk de bedoeling om alleen het één en ander te demonteren en dan morgenavond alles weer te monteren, totdat ik er achter kwam dat ik de wagen morgen weg zou brengen om 'm uit te laten lijnen....... ::)
Ik ben dus maar doorgegaan en ben net klaar  ;D ;D
Hoe heb je de bout onderaan het spruitstuk losgekregen?
Ik kwam er onmogelijk bij en heb de wagen op een brug gehad en met veel verlengen uiteindelijk los gekregen..  :)

Ik heb het gewoon van bovenaf voor elkaar gekregen. Heb m'n onderarmen onder het spruitstuk kunnen krijgen en een steeksleutel op de bouten gezet. Ging best wel makkelijk, eigenlijk.

Misschien zijn mijn armen wat minder dik, of zo?