Motormanagement puzzel

Gestart door llinssen, 18-05-2005 02:56:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

llinssen

#15
NwVolvoMn,


Dank voor je uitleg en bijdrage.
Ik begin de link tussen compressie en mijn problemen te begrijpen. Maar dat zou betekenen dat het compressieverlies op zich weer een symptoom is van een vervuilde motor. (en dat is een beter te accepteren boodschap dan dat mijn motor op zijn laatste poten loopt) :D.
Die vastzittende kleppen klinken zeer aannemelijk voor tenminste de startproblemen. Waar koop je de apparatuur om de compressie te meten en wat kost zoiets?

Het gassysteem is van vialle.

Dat startblokje heb ik vaker gehoord (of beter gezegd gelezen). Het schijnt dat dat met totaal stilvallen gepaard gaat (totaal electrisch systeem plat), maar dat is hier niet aan de orde. Gaat wat mij betreft onderaan het lijstje van te onderzoeken mogelijke oorzaken.



Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

#16
Ja, is zelfs een typisch kwaaltje dat het contactslot het begeeft (elektrisch gedeelte dan)! ;)

Ook hebben daytonawim en ik een recht afgescheurde massakabel aan het blok gevonden! Lijkt me ook weinig toevallig.... Trouwens als je de bouten van het omhulsel van de nokkenaspositiesensor loshaalt valt de massakabel eraf :-X


Gr 8)

[edit] Contactslotstoringen beginnen meestal met brandend/knipperend ABS lampje en uitvallende elektriek [/edit]

reneetje

Citaat van: llinssen op 19-05-2005 10:33:51
Waar koop je de apparatuur om de compressie te meten en wat kost zoiets?

Bij de automaterialenzaak liggen ze wel op voorraad.
Voor diverse keuze/prijzen click hier [/color]

Kun je dat nergens even gedaan krijgen? Zo'n tester kopen voor 1 malig gebruik en vervolgens hem op te hangen aan het bord tot dat de buurman hem komt lenen is ook nogal zonde. Toch? ;)

Rene

llinssen

#18
Inderdaad wel een beetje zonde. MAar als je het een garage laat doen ben je waarschijnlijk ongeveer hetzelfde kwijt en heb je na afloop wel een mooi rapportje, maar niet een tool om het nog eens te doen.

Wellicht biedt marktplaats uitkomst om te kopen of eventueel te verkopen.

@thuur
Ik zal zeker gaan kijken naar die maasakabel. Ik heb de nokkenassensor los gehad, kan me niet herinneren dat er een massakabel aanzat. Is die eerder afgebroken? The plot thickens  8)
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Ik heb 2 massakabels aan het blok zitten. Als je voor de auto staat aan de achterste hoeken (links en rechts). Beide kabels lopen naar het schutbord en zijn gewoon van blank (=geen isolatie) gevlochten materiaal. Ook even loshalen en goed schoonmaken op de punten waar ze contact maken. Schroefjes even met een staalborstel schoonmaken. Tip: houd de schroefjes met een tang vast ;D ;)


Gr 8)

llinssen

Anders doet het zo'n pijn aan de vingertjes hè.:cwm31:

Bij marktplaats helaas geen compressiemeters. Eerst even bij garage langsgaan of het tegen een svp (speciale vriendenprijs) gemeten kan worden, anders : Brezan (oid) here I come.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Even een update na wat diagnose in het weekend.

De  compressiemeter heb ik nog niet gekocht, dus die test is nog niet uitgevoerd.

Wel heb ik nogmaals naar relais 103 gekeken (open gehad) en die ziet er gewelidg uit, alsof hij gisteren van de band is gelopen.

De massapunten heb ik ook gevonden, en ook deze zagen er goed uit. Wel wat aangedaan, maar geen reden tot twijfel.

Met de tip over de kleppen en het mogelijk vastzitten heb ik gesproken met een autofanaat en die kwam met de oplossing om de motor eens goed schoon te blazen door op hoge toeren terug te schakelen. Dit heb ik een paar keer gedaan en (afkloppen) sindsdien geen problemen meer tijdens het rijden.

Komend weekend staat de auto weer een paar dagen stil, dus als hij problemen gaat geven, zal ik dat dan weten. Dan eventueel maar eens een afspraak met Berle in Amsterdam maken.

Ik hou jullie op de hoogte.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Schoonblazen werkt inderdaad. Let wel goed op: als je nooit hoge toeren draait moet je het schoonblazen gedoseerd opbouwen. Als je opeens veel toeren gaat maken heb je kans dat je zuigerveren breken. En gedoseerd opbouwen doe je dan over een maand of 2 in tijd gesproken, waarin je telkens de motor eerst goed warmrijdt uiteraard ;)


Gr 8)

llinssen

Denk dat ik van 2 maanden twee dagen heb gemaakt..... hmm..
Nou ja, ik draai wel eens op redelijk hoge toeren door flink door te trekken, maar terugschakelen met hoge toeren deed ik niet zoveel. Nu heb ik een paar keer van 5 naar 3 teruggeschakel (3000-5000?).  Wel langzaam op laten komen. Hoop dat mijn klepveren het nog een tijdje uithouden.

Zoals gezegd, ik hou jullie op de hoogte.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 24-05-2005 10:59:05
Denk dat ik van 2 maanden twee dagen heb gemaakt..... hmm..
Nou ja, ik draai wel eens op redelijk hoge toeren door flink door te trekken, ......

Ooh, dan valt het wel mee! Je wekte bij mij de indruk dat je normaal nooit boven de 3000 toeren uitkwam ;)


Gr 8)

M a r c

Citaat van: llinssen op 24-05-2005 10:59:05
Denk dat ik van 2 maanden twee dagen heb gemaakt..... hmm..
Nou ja, ik draai wel eens op redelijk hoge toeren door flink door te trekken, maar terugschakelen met hoge toeren deed ik niet zoveel. Nu heb ik een paar keer van 5 naar 3 teruggeschakel (3000-5000?).  Wel langzaam op laten komen. Hoop dat mijn klepveren het nog een tijdje uithouden.

Zoals gezegd, ik hou jullie op de hoogte.

Als je de motor écht schoon wilt "blazen" moet je gewoon op de snelweg eens een kwartier of halfuur met 5000 - 5500 tpm gaan rijden (in 3 ofzo). De kleppen gaan dan namelijk ook roteren en poetsen zo alle afzetting weg aan klepzittingen en stelen. Loopt ie daarna weer als een zonnetje.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

thuur

Citaat van: MH op 24-05-2005 14:04:19
Citaat van: llinssen op 24-05-2005 10:59:05
Denk dat ik van 2 maanden twee dagen heb gemaakt..... hmm..
Nou ja, ik draai wel eens op redelijk hoge toeren door flink door te trekken, maar terugschakelen met hoge toeren deed ik niet zoveel. Nu heb ik een paar keer van 5 naar 3 teruggeschakel (3000-5000?).  Wel langzaam op laten komen. Hoop dat mijn klepveren het nog een tijdje uithouden.

Zoals gezegd, ik hou jullie op de hoogte.

Als je de motor écht schoon wilt "blazen" moet je gewoon op de snelweg eens een kwartier of halfuur met 5000 - 5500 tpm gaan rijden (in 3 ofzo). De kleppen gaan dan namelijk ook roteren en poetsen zo alle afzetting weg aan klepzittingen en stelen. Loopt ie daarna weer als een zonnetje.

Zorg dan ook voor een volle tank ;D

Raad je dit ook aan als de km-stand al richting de 3 of 4 ton gaat? (dan wel met een sportief bereden motor welteverstaan)


Gr 8)

llinssen

#27
Citaat van: MH op 24-05-2005 14:04:19


Als je de motor écht schoon wilt "blazen" moet je gewoon op de snelweg eens een kwartier of halfuur met 5000 - 5500 tpm gaan rijden (in 3 ofzo). De kleppen gaan dan namelijk ook roteren en poetsen zo alle afzetting weg aan klepzittingen en stelen. Loopt ie daarna weer als een zonnetje.

Ik begreep juist dat blazen werkte door terug te schakelen (er is dan geen verbranding). Wat jij beschrijft lijkt meer op schoon branden.

Is op deze manier een motor schoon blazen (branden) verstandig of is dit meer een optie als blazen door terugschakekelen niet voldoende effect heeft?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ed

Het "branden" lijkt me iets gezonder voor je motor, aangezien de belasting op je motor een stuk geringer is. Tijdens terugschakelen worden de krachten veel groter bij hetzelfde toerental door het wegvallen van de verbrandingsdruk.

In mijn ogen kun je beter een motorflush doen. Is minstens zo effectief.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

reneetje

Citaat van: ed op 24-05-2005 14:37:38
Het "branden" lijkt me iets gezonder voor je motor, aangezien de belasting op je motor een stuk geringer is. Tijdens terugschakelen worden de krachten veel groter bij hetzelfde toerental door het wegvallen van de verbrandingsdruk.

In mijn ogen kun je beter een motorflush doen. Is minstens zo effectief.

Mee eens , Ed.
Mij is altijd geleerd een motor met dergelijke km stand met respect te behandelen , en wat ik hierboven lees getuigd daar niet van, en mijns inziens vragen om moeilijkheden.

Rene ::)