Motormanagement puzzel

Gestart door llinssen, 18-05-2005 02:56:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

llinssen

#45
Nog geen tijd gehad om aan de knutsel te gaan, maar wel weer verdere tips. Na 3 dagen stilstand weer hetzelfde liedje: motormanagement lampje begint vervelend te knipperen, terwijl ik het contact nog op 2 heb staan. Ik probeer de auto nog niet eens te starten.

Dit keer hoorde ik duidelijk geklik van een relais. Ik dacht eerst 103, maar nadere inspectie leverde een heel ander relais op, in de relaisbalk van de fan. Vanf de bestuurder gezien de meest linkse. Ik heb het nummer opgeschreven: 3 545 803, met daaronder 89 9983 000. Dat relais was als een idioot aan het klikken.

Naast dat geklik was er bij de injectoren een sort blaas geluid, dat aan hield.

Weet iemand wat relais 3 545 803 doet en of een defect van dat relais daar de oorzaak van mijn ellende kan zijn (of is het een gevolg)

Edit: even zoeken met google: 3545803 is fuel system en heeft part number 10.5803 .

Nu nog of dit oorzaak of gevolg is.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

#46
De spanning stijgt. Zou de oorzaak gevonden zijn, of alleen maar een gevolg?

Morgen maar langs de volvo dealer rijden voor een nieuw relais (zo goed en zo kwaad als dat gaat)? Of moet ik verder op zoek naar de root cause?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Lijkt me dan wel belangrijk dat we erachterkomen waarom dit relais niet netjes aan blijft staan maar oscilleert!?

Je kunt het relais eens openmaken en kijken of je wat verdachts ziet, b.v. aan de solderingen.

Dit relais wordt overigens aangestuurd door de middelste inspuitcomputer. Ik kan me de draad niet meer helemaal herinneren, maar waren de contacten van de computer al gereinigd?


Gr 8)

llinssen

Citaat van: Ludo op 06-06-2005 00:09:01
Citaat van: thuur op 06-06-2005 00:03:31
Dit relais wordt overigens aangestuurd door de middelste inspuitcomputer.

thuur, wat bedoel je met 'middelste' inspuitcomputer?.

Ik begin blij te worden. Hopelijk is morgen een eind aan de ellende!
Dank Ludo en Thuur!

Zou die inspuitcomputer voor dat geblaas zorgen?

@ thuur
Nee, die draden  zijn nog niet schoongemaakt. Dat zal ik dan ook doen.
Kun je me nog aanwijzingen geven? Kan er in de Haynes niet over vinden


Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

#49
Met middelste bedoel ik: als je de computerkast openmaakt (net voor je koelvloeistofreservoir) zie je dat er plaats is voor 3 computers (wat de meeste ook hebben dacht ik, ik heb er 2 iig).

Ik zou zeggen: open maken (contact uit!!) en de middelste computer eruit halen. Contacten goed reinigen met een borsteltje en alcohol of een beetje remmenreiniger (let op je borstel dan ;D). Gebruik s.v.p. geen WD40 of contactspray, de eerste geleidt geen stroom (maar maakt fantastisch schoon en smeert heel goed) en de tweede zal het probleem in de loop van tijd alleen maar verergeren wegens het residu wat het achterlaat (dat geleidt nl. ook geen stroom).


Gr 8)

[edit] En goed laten drogen voordat je hem terugplaatst! [/edit]

llinssen

Citaat van: Ludo op 06-06-2005 00:16:19
welk motortype heb jij eigenlijk?.
een 10v of een 20V?.



20V...

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: Ludo op 06-06-2005 00:28:57
Citaat van: thuur op 06-06-2005 00:22:28
Met middelste bedoel ik: als je de computerkast openmaakt (net voor je koelvloeistofreservoir) zie je dat er plaats is voor 3 computers (wat de meeste ook hebben dacht ik, ik heb er 2 iig).

de meeste hebben maar 1. (handgeschakeld).
een automaat heeft er 2.
een automaat met bosch LH jetronic 3.
een handbak met LH jetronic 2.

is dus afhankelijk van welk type, de reden waarom ik het vroeg.  ;)



Dus ik heb een LH Jetronic? Ik kon die  EZ-129K al niet verklaren.... ;)

Citeer
<edit> zeker geen ECU openmaken, is nergens voor nodig.!


Ter leering ende vermaeck.. ;D :-X


Gr 8)

llinssen

Die ECU laat ik maar mooi dicht. Dat gaat me mijn pet toch to boven. Veel te bang dat ik iets verklooi.

Op naar de volvo dealer. Ik hou jullie op de hoogte!
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Bij de volvo dealer geweest: "Het is vrij uitzonderlijk dat dit relais het begeeft". Het zit niet in de standaard voorraad (itt bij voorbeeld 103). In Nederland waren maar 3 garages die het ding op voorraad hadden, en alle drie direct voor een klant. (toch niet zo uitzonderlijk misschien).

Hoe dan ook het relais is besteld ( kost 27,50 -als dit mijn ellende oplost ben ik zo blij dat die 27,50 weinig is-) en zal waarschijnlijk morgen komen.  

Wordt vervolgd.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 07-06-2005 17:25:49
Bij de volvo dealer geweest: "Het is vrij uitzonderlijk dat dit relais het begeeft". Het zit niet in de standaard voorraad (itt bij voorbeeld 103). In Nederland waren maar 3 garages die het ding op voorraad hadden, en alle drie direct voor een klant. (toch niet zo uitzonderlijk misschien).

Hoe dan ook het relais is besteld ( kost 27,50 -als dit mijn ellende oplost ben ik zo blij dat die 27,50 weinig is-) en zal waarschijnlijk morgen komen.  

Wordt vervolgd.



Vandaag is het morgen, al nieuws? ;D


Gr ;)

llinssen

Thuur,

Leuk dat je bijna zo ongeduldig bent als ik!
Het relais is er, ik heb het al opgehaald. Vanavond vervangen en dan maar hopen dat de klachten voorbij zijn.

Ik laat het jullie weten.


Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Het relais zit erin. Dit weekend komt de grote test: stilstand van donderdag avond to maandagavond. Dat zou garant moeten staan voor startproblemen!

Ik zal dinsdag de situatie posten.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Helaas, pindakaas.

Het zag er zoveel belovend uit. Geen knipperend motormanagement lampje bij het op contact zetten. Maar al na de eerste bocht begon de auto als een dolle in te houden. Op de snelweg weer volledig vermogen kwijt, backfires, de hele riedel.

Ik ga zo nog even proberen te kijken of ik nog iets kan horen, maar de afspraak met de garage is niet ver weg mee. Zo is niet te rijden.

Vervelende is dat ik na morgen geen last meer heb en dat ik dan weer tot de volgende stilstand moet wachten voor nieuwe ellende.

Op mijn lijstje nu staat de bedrading naar het bovengenoemde relais, en toch maar de computer (soory Ludo).

Ik blijf het zo vreemd vinden dat dit zich voordoet na stilstand. Duidt toch op een soort corrosie? Enfin, ik ga aan de knutsel. :-\
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

ik ben weer terug van het knutselen.

Toch nog maar een keer naar de foutcodes gekeken en niets.

Dat gehis lijkt van de injectoren te komen.

De brandstofdrukregelaar laat geen drup benzine te zien.  
Het geknipper van het motormanagement lampje is nog niet over (het was dus niet het relais).

Ik geloof dat ik met mijn zeer beperkt begrip de garage maar ga opbellen. Het volgende weekend staat hij daar.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

NwVolvoMn

Hmmmmmmmmm....... :-\

Zit opeens te denken, als je een onderbroken injectie hebt voor het gassysteem zit daar een relais tussen. Dat relais zorgt ervoor dat als je op gas rijdt, je benzinepomp&injectie uit gaat. Is dat relais wel goed?

Maar het gebackfire en de storingen laten me ook denken dat het verstandig is om er ff een bougie uit te draaien. Staat er een r op het typenummer van de bougie, is het goed. Ze waren vrij nieuw dacht ik gelezen te hebben. Staat er geen r op, vervangen voor exemplaartjes met r. R staat voor ontstoord, en je auto kan gestoord worden van niet ontstoord.

Tjonge, interessante klacht eigenlijk......
Ben benieuwd.
Vind het wel verstandig dat je de auto aan het logeren zet bij Volvo.

Suc6-7-8