Motormanagement puzzel

Gestart door llinssen, 18-05-2005 02:56:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Ok, resumee overflakkee:

- Startproblemen na stilstand. Indien aan: haperen t/m afslaan. 20 minuten wachten en rijden.
- Gas of benzine maakt geen verschil
- Uitlaatgas komt langzaam uit de pijp
- Backfires
- Oscillerend brandstofsysteemrelais

Wat valt af:
- Relais 103
- Massapunten
- benzinedrukregelaar
- brandstofsysteemrelais

Verder:
- rotor, verdeelkap, kabels pas 70k gelopen

Je schrijft de nokkenassensor zelf te reinigen, hier zit cehter een spoeltje in wat reageert op de omwentelingen van de nokkenas. Schoonmaken heeft m.i. weinig zin omdat het vaste materialen betreft die elkaar niet aanraken.

Verdacht of genoemd in de draad:
- LMM
- "diverse" relais'
- lambdasensor
- krukassensor
- brandstofpomp cq. filter
- flushen
- contacten ECU reinigen.

Ook is al 3x gezegd dat je de bougies eens kunt vervangen door 'ontstoorde' bougies. Aangezien je op gas rijdt en je bougies al 10k erin zitten kun je dit best doen.

Brandstoffilter is ook niet zo heel duur (iets van 27 euro meen ik), dus lijkt me ook de moeite waard.

Heb je de LMM al geinspecteerd? Mag niet zwart zijn of afgebroken pinnetjes hebben. Stekker moet goed vastzitten.

En de contacten van de inspuitcomputer reiniger kost je ook bijna niets, lijkt me eveneens de moeite waard.

Zoals gezegd flushen kan nooit kwaad, dus flushen en verse olie erin gieten!

De brandstofpomp lijkt me in orde, anders reed hij beroerd op benzine, en als ie rijdt doet ie het prima schrijf je.

Verdeelkap kan heus wel verdacht zijn, ook na pas 70k. Haal hem eens er af en kijk heeeeeel goed of je geen scheurtjes, diep ingebrande contacten e.d. ziet.

Je schrijft overigens niet sinds wanneer je de klachten hebt?


Meest verdacht in mijn ogen zijn de bougies/verdeelkap en LMM op dit moment, getuige de backfire.


Suc6!

Gr 8)


PS: Mocht dit allemaal niet helpen, dan kunnen we andere relais', lambda- krukas- en nokkenassensor gaan verdenken.

llinssen

Een kleine update:

De afspraak met de garage is gemaakt. Volgende week dinsdag gaat hij erheen, de maandag erna hoop ik hem weet gemaakt en al terug te zien. En dan hopelijk nog met al mijn ribben in mijn lijf.

Maar goed vandaag heeft volgens mij weer wat inzichten gebracht, naast alle goeds van thuur.

In antwoord op enkele van thuurs vragen:
soortgelijke klachten doen zich ongeveer al anderhalf jaar voor, maar waren in het begin nog zeer geisoleerd en daardoor pas nu herkenbaar. Na het ontstaan zijn de rotor, kabels, verdeelkap en bougies vervangen. Dat heeft niet tot volledig wegblijven geleid.

Toen en ook de laatste keer (15K geleden) zijn er orginele volvo bougies ingekomen. Daartussen (45K geleden)een keer ontstoorde NKG's. De opmerking van de garage bij de laatste keer was dat de bougies heel schoon waren en dat vervangen niet nodig leek. Vanwege de klachten toch maar gedaan. Toen was verdeelkap volgens de volvogarage prima.

In aanvulling op Thuur:
Het fenomeen doet zich voor bij alle soorten weer. Regen/vocht heeft er geen invloed op.

Bij het afslaan op de snelweg hoef ik geen 20 minuten te wachten, 2 seconde is ook genoeg. Van contact (op snelheid!) en op contact, op laten komen in 4 (of wat bij de snelheid van dat moment hoort) en hij kan weer verder.

Wat betreft de nokkenassensor:
Ik heb me laten vertellen door mijn garage (diezelfde die niet in staat was de oorzaak van de klacht te achterhalen, dus hoeveel is hun advies waard), dat het rubber bij de nokkenassensor bij oudere auto's (vreemd genoeg, maar hij vindt 425K oud), olie langs laat. Dat kan leiden tot storingen in de waarde die de sensor doorgeeft. Dit resulteert in een motormanagement systeem die de hele boel platlegt. Vandaar dat ik heb gekeken naar de nokkenassensor en die van het hele kleine beetje olie dat erin zat heb ontdaan.

Nu nieuwe ervaringen:

Bij mijn pogingen om gisteren te achterhalen of de benzinedruk regelaar zijn werk goed doet, ben ik iets te enthousiast omgesprongen met de rail. Met als gevolg loszittende injectoren, die niet meer goed in de rail te drukken vielen.

Als oplossing tegen de benzine lekkage de benzinepomp achter uitgeschakeld (stekker loshalen achter de achterbank. Hierdoor loopt de auto zuiver op gas (starten wel kort de pomp weer inschakelen).

De klachten zijn nu minder net als ze altijd minder zijn als het weekend weer even achter de rug is, maar ook met alleen gas als brandstof heb ik nog klachten tijdens het rijden. (Morgen verwacht ik wel klachtenvrij zijn).

Ik meen hieruit af te kunnen leiden dat het niet aan de brandstoffilter kan liggen.

De luchtmassameter heb ik niet bekeken. Ik denk dat, zeker gezien mijn bovenstaande klungeligheid, ik dit beter aan de profs kan overlaten.

Alle input die nog komt zal ik samen met het al geplaatste verwerken in een prachtg verhaal aan Garage Berlé in Amsterdam die op dit forum werd aangeraden.
Daarmee wil ik sugesties niet ontmoedigen, maar geen verwachtingen wekken dat ik ze (snel) zal testen. Hoe dan ook, over twee weken hoop ik te kunnen vertellen wat de garage heeft kunnen vinden en dat het betaalbaar was.

In ieder geval tot dan, wellicht eerder..
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

So! :o Flinke update!

Je bedoelt de nokkenaskeerring. Ja, die kan wel es gaan lekken, sterker nog: dat mag best bij 425k. De rubber kost weinig en is laatst nog ergens besproken op het forum over hoe te vervangen. Dan de sensor nog eenmaal schoonmaken en afblijven verder ;)

Althans, dat is wat ik zou doen als ik zou kampen met deze vreemde storing :-\

Verdeelkap en andere ontstekingsonderdelen vallen dan definitief af bij deze. Als je nu verwacht geen problemen te hebben (met losgetrokken brandstofpomp) dan zou ik de benzinedrukregelaar toch verdenken, maar die hadden we eerder al uitgesloten ???

Als de auto uiteindelijk aanslaat, stinkt hij dan naar benzine?


Gr 8)

llinssen

Citaat van: thuur op 14-06-2005 23:30:51
So! :o Flinke update!
Verdeelkap en andere ontstekingsonderdelen vallen dan definitief af bij deze. Als je nu verwacht geen problemen te hebben (met losgetrokken brandstofpomp) dan zou ik de benzinedrukregelaar toch verdenken, maar die hadden we eerder al uitgesloten ???

Als de auto uiteindelijk aanslaat, stinkt hij dan naar benzine?
Gr 8)

Sorry ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Ik verwacht geen problemen omdat de problemen na een weekend van stilstand na verloop van tijd altijd verdwijen. En morgen is het al woensdag, dus daarom verwacht ik dat ik geen problemen meer zal hebben. Die verwachting heeft niet te maken met het lostrekken van de brandstofpomp.

Het lostrekken van de pomp heeft vandaag geen effect gehad. Ondanks het lostrekken waren er nog problemen. Gas of Benzine maakt dus voor de problemen niet uit.

Wat betreft het stinken:
Nu wel (doordat de benzine lekt bij de injectoren), maar dat was volgens mij niet zo.
hoezo?




Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 15-06-2005 00:28:31
Wat betreft het stinken:
Nu wel (doordat de benzine lekt bij de injectoren), maar dat was volgens mij niet zo.
hoezo?



Ok, duidelijk.

Vwb het stinken: als de benzinedrukregelaar WEL lekt, zal er een te rijk mengsel in de motor aanwezig zijn, resulterend in een moeizame start. Dit gaat altijd gepaard met een redelijke tot forse benzinelucht rondom de auto (je moet eerst de benzine eruit 'pompen' met de startmotor).

Ook zal er tijdens het rijden op gas eveneens benzine in de motor lekken waardoor de auto (wederom) verzuipt, stottert en/of afslaat. Ook dan zul je benzine ruiken (in mindere mate en verwaarloosbaar als je op de 120 zit).

Was gewoon op zoek naar een bevestiging van de "verdachte" a.k.a. de benzinedrukregelaar...


Gr 8)

llinssen

Het weekend weer bezig geweest.

Vervangen zijn de verdeelkap en de rotor.

Bougies zit ik een beetje mee in mijn maag. Nog niet heel lang geleden heb ik orginele volvo's erin laten zetten, maar die verhielpen toen de storing niet. Dus eigenlijk heb ik er vertrouwen in dat het vervangen van de bougies verschil gaat maken. Aan de andere kant zijn het nu ook weer niet de kosten...

Ik heb voor dinsdag een afspraak bij de garage, en na alle adviezen hier, wil ik dat die het eerst naar de LMM kijkt. Ik ben alleen een beejte angstig voor de prijzen van die dingen.....
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Citaat van: Ludo op 19-06-2005 23:09:18
Citaat van: llinssen op 19-06-2005 22:38:24
Ik ben alleen een beejte angstig voor de prijzen van die dingen.....

zit er geen Bosch auto-electro zaak in je buurt?.
anders haal je toch de(zelfde) LMM daarvandaan als dat de oorzaak zou zijn.
de meest electrische onderdelen vind je er een pak beterkoop.


Ludo,
Enig idee wat dat daar mag kosten?
Wat is het onderdeelnummer?
Hoe moet ik dit vervangen. De haynes laat me hier echt in de steek (waarschijnlijk meer mijn kennis dan met de Haynes te maken).
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Weer even een update:

Rotor en verdeelkap vervangen. Weekendje stil gestaan... en helaas nog steeds de klachten. Volgende op de verlanglijst de LMM. Wie heeft nog een goedkoop betrouwbare oplossing in het verschiet. Is Rica inderdaad een optie?
Anders de 192 euro voor een LMM van Bosch met behuizing?

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

En nog een update:

Er lijkt toch een verband met vocht te zijn. Na de enorme regenval van eergisteren geeft hij dezelfde problemen als na een weekend stilstand.

Nu ik het brandstofsysteemrelais, de rotor en de verdeelkap heb vervangen, en de LMM heb schoongespoten, ben ik (ja ja) weer terug bij de opties die ik meende te mogen uitsluiten:

Kabels en boegies.

Wat vinden jullie?

Ik overweeg de magnacor, maar is het 2x de prijs van orgineel volvo waard?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

b0nkolok

CiteerIk overweeg de magnacor, maar is het 2x de prijs van orgineel volvo waard?

Origineel Volvo is OK
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

thuur

#71
Goed naar de verdeelkap kijken als de auto niet aanslaat. Zie je het minste geringste vocht dan terug ermee! Aan de binnenkant dus..

Is deze in orde, en van de bougies had je toch inmiddels alweer 3 setjes versleten sinds je probleem (?) dus lijken mij de kabels de boosdoeners.

De originele kabels zijn goed zat, zoals Jan zegt ;)


Gr 8)

llinssen

kabels en toch ook maar bougies it is!

Ik hou jullie op de hoogte.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ed

Inderdaad origineel is goed zat. Er zijn nogal wat adresjes waar je de kabels goedkoop kan scoren: FCPgroton en estate services. Voor ong 70 euro ben je de man.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

NwVolvoMn

Probeer 't anders even voor het nieuwe kabels kopen. Je zou na 't weekend voor het starten de kabels eens in kunnen spuiten met contactspray, ook even demonteren en binnen in de doppen volspuiten.
Vervangen kan natuurlijk al helemaal geen kwaad.
Maar zit 'n beetje te denken dat het misschien wel een inwatering van je bobine is.
Tjonge, lastig dat probleem van jou.
Je kan er ook nog voor kiezen om even met het probleem te leven. Als het echt stuk gaat, weet je tenminste precies wat het is. De boosdoener meldt zich uiteindelijk wel. Dan kost het ook niet zoveel geld......