Motormanagement puzzel

Gestart door llinssen, 18-05-2005 02:56:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

llinssen

Weer een weekend stilgestaan:

Ik heb vandaag geprobeerd de LMM schoon te spuiten vlak voor het starten. Na de eerste keer starten na een weekend stilstand, heb ik met alcohol de LMM gereinigd. Geen verbetering.

Wat betreft de LMM, de auto vertoont de kuren ook als er ongeveer 4000 toeren gemaakt worden. Ik heb elders op het forum kunnen lezen dat dan de LMM geen rol meer speelt.
Klopt dat?

Citaat van: NwVolvoMn op 11-07-2005 09:54:26
Probeer 't anders even voor het nieuwe kabels kopen. Je zou na 't weekend voor het starten de kabels eens in kunnen spuiten met contactspray, ook even demonteren en binnen in de doppen volspuiten.
Vervangen kan natuurlijk al helemaal geen kwaad.
Maar zit 'n beetje te denken dat het misschien wel een inwatering van je bobine is.
Tjonge, lastig dat probleem van jou.
Je kan er ook nog voor kiezen om even met het probleem te leven. Als het echt stuk gaat, weet je tenminste precies wat het is. De boosdoener meldt zich uiteindelijk wel. Dan kost het ook niet zoveel geld......

Kabels zijn nog niet gekocht, dus ik zal je tip proberen.

Wat ik het moeilijke aan het probleem vind, is dat dat motormangement lampje begint met raar doen, zelfs voordat ik de startmotor heb laten lopen. Daarmee verdenk ik eigenlijk niet dingen als verdeelkap, rotor, kabels en bougies. Over de bobine durf ik niets te zeggen.

Inmiddels ben ik er zo klaar mee, dat ik beetje bij beetje aan het vervangen ben, omdat ik denk dat een garage niet veel meer zal doen (ook gezien mijn ervaring al).

Een tweede vreemd iets is dat de klachten na twee dagen (200 km?) verdwijnen. Dat duidt toch niet op losse contacten (ik dacht bijvoorbeeld lambda sonde).
Past dit bij je vermoeden over de bobine?

Ik neem je suggestie met de bobine mee. Ik meen ooit gehoord/gelezen te hebben dat je de kabels juist niet met contactspray moet inspuiten, maar als manier om de kabels als bron van de ellende uit te sluiten zal ik het volgende week zeker proberen.

De koop van de kabels wordt nog even uitgesteld, en ik ga eens goed zoeken op bobine.

Ook nog even een bedankje aan alle lezers en posters in deze thread. Door al jullie adviezen ben ik een stuk verder dan dat ik alleen zou zijn geweest en is mijn bankrekening een stuk beter in tact dan dat die zou zijn geweest als ik naar de garage was blijven gaan. Heel veel dank.
Ik hoop dat ik jullie snel kan berichten dat het probleem is opgelost.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Christiaan

Citaat van: llinssen op 11-07-2005 11:21:17

Ik hoop dat ik jullie snel kan berichten dat het probleem is opgelost.


En dat hopen wij met jou.
Er is niet veel zo vervelend als een storing hebben en niet weten wat de oplossing is.
Christiaan

llinssen

Geweldig die zoekfunctie: in http://www.volvo850forum.com/index.php?board=3;action=display;threadid=9005;start=msg139824#msg139824 staat dit probleem beschreven en daar lijkt het ook Bobine te zijn!

Ik word al blij met de mogelijkheid dat dit de oplossing voor de ellende zou kunnen zijn.

Even de test van Thuur uitvoeren, en dan hopelijk (want dan weet ik wat er aan de hand is) op zoek naar een bobine!
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

#78
Vanavond testen uitgevoerd voor drie mogelijke veroorzakers:

De Bobine:
Test: Auto gestart, de bobine goed bekeken op blauwe vonken.
Resultaat NIETS te zien
(Tip Thuur)

Test: De kabel van de bobine een stukje losgetrokken maar wel vlak bij de bobine gehouden (Tip Ludo)
Resultaat: Vonkjes blijven keurig lopen. Opiets meer afstand gaat de motor zowaar meer toeren lopen

De kabels:
Test: Ik heb de kap over de bougies niet losgehaald, maar ik heb met een plantenspuit nevel verspreid onder de motorkap in de hoop zo een vonkenfestijn of tenminste een onregelmatig lopende motor te krijgen. Speciale aandacht kregen de verdeelkap en de bobine. (Tip Garage van Londen Utrecht)
Resultaat: Geen vonken, geen onregelmatigheid. Nu maar hopen dat het morgen niet toch slechter is geworden dan het vandaag was. Alhoewel, dan is er wel weer een bevestiging van het verband met vocht.

De LMM:
Test: LMM stekker losgetrokken.
Resultaat: geen enkel verschil. Motor blijft net als daarvoor lopen. Niet beter, niet slechter. Niet meer toeren, niet minder. Dat lijkt me vreemd. Ik had verwacht een totaal inzakkende motor. of juist veel meer toeren. Toerental bleef rond de 1000. Duidt dit juist op een werkende of een defecte LMM.
Zoals al gezegd, het inzakken / wegvallen van de motor doet zich ook voor bij 4000 toeren. Ik meen dat ik dan de LMM mag uitsluiten als veroorzaker.
Morgen zal ik kijken of er foutcodes te vinden zijn.

LMM, Bobine, kabels, of toch een sensor (nokkenas)? Wie het weet mag het zeggen!

Overigens, mijn LMM ziet er nogal wat anders uit dan dat ik hier op het forum lees. Geen schroeven te zien. Het lijkt alsof hij als een soort rubber stop in het uiteinde van het filterhuis is gedrukt. Mis ik iets? Hierbij een foto.




Ik heb overigens Rica opgebeld en gemaild om te kijken of zij inderdaad LMM leveren voor rond de 70 euro, maar nog geen reactie. Zal de vakantie wel zijn.

Tot de volgende update of natuurlijk een suggestie van jullie.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 11-07-2005 23:57:28
Vanavond testen uitgevoerd voor drie mogelijke veroorzakers:

De Bobine:
Test: Auto gestart, de bobine goed bekeken op blauwe vonken.
Resultaat NIETS te zien
(Tip Thuur)

Mooi. Je bobine is in ieder geval niet doorgeslagen.

Citeer

Test: De kabel van de bobine een stukje losgetrokken maar wel vlak bij de bobine gehouden (Tip Ludo)
Resultaat: Vonkjes blijven keurig lopen. Opiets meer afstand gaat de motor zowaar meer toeren lopen

De kabels:
Test: Ik heb de kap over de bougies niet losgehaald, maar ik heb met een plantenspuit nevel verspreid onder de motorkap in de hoop zo een vonkenfestijn of tenminste een onregelmatig lopende motor te krijgen. Speciale aandacht kregen de verdeelkap en de bobine. (Tip Garage van Londen Utrecht)
Resultaat: Geen vonken, geen onregelmatigheid. Nu maar hopen dat het morgen niet toch slechter is geworden dan het vandaag was. Alhoewel, dan is er wel weer een bevestiging van het verband met vocht.


Mooi. De vonk is blijkbaar krachtig genoeg en er is geen scheurtje oid wat de ontsteking nadeling beinvloedt.

Een haarscheurje zou echter wel nog kunnen, maar deze zitten meestal in de verdeelkap (Bosch) en zijn haast niet te zien met het blote oog. Maar je kap was recentelijk vervangen als ik me goed herinner?

Citeer
De LMM:
Test: LMM stekker losgetrokken.
Resultaat: geen enkel verschil. Motor blijft net als daarvoor lopen. Niet beter, niet slechter. Niet meer toeren, niet minder. Dat lijkt me vreemd. Ik had verwacht een totaal inzakkende motor. of juist veel meer toeren. Toerental bleef rond de 1000. Duidt dit juist op een werkende of een defecte LMM.
Zoals al gezegd, het inzakken / wegvallen van de motor doet zich ook voor bij 4000 toeren. Ik meen dat ik dan de LMM mag uitsluiten als veroorzaker.
Morgen zal ik kijken of er foutcodes te vinden zijn.

LMM, Bobine, kabels, of toch een sensor (nokkenas)? Wie het weet mag het zeggen!

Overigens, mijn LMM ziet er nogal wat anders uit dan dat ik hier op het forum lees. Geen schroeven te zien. Het lijkt alsof hij als een soort rubber stop in het uiteinde van het filterhuis is gedrukt. Mis ik iets? Hierbij een foto.




Ik heb overigens Rica opgebeld en gemaild om te kijken of zij inderdaad LMM leveren voor rond de 70 euro, maar nog geen reactie. Zal de vakantie wel zijn.

Tot de volgende update of natuurlijk een suggestie van jullie.

Je LMM is inderdaad duidelijk anders. Waarom weet ik niet. Je moet eigenlijk een stukje gaan rijden om verschil te merken. En je hebt nu een foutcode te pakken, dat weet je hopelijk?

Volgens mij doet de LMM namelijk niet mee in de stationairloop. Dus met starten zou ie ook geen verschil moeten maken, tenslotte staat in het boekje dat je met ijle lucht wat gas moet bijgeven tijdens het starten (motor krijgt dan meer lucht).

Kan op dit moment alleen maar zeggen dat ik 'hoop' dat je morgen weer startproblemen hebt, dan zal het toch vocht zijn :-\ Haarscheurtje dus..


Ik hoor graag meer!


Gr 8)

llinssen

Citaat van: thuur op 12-07-2005 00:14:56

Mooi. Je bobine is in ieder geval niet doorgeslagen.

Kan er met de bobine nog aan iets anders aan de hand zijn dan doorgeslagen?

Citeer
Mooi. De vonk is blijkbaar krachtig genoeg en er is geen scheurtje oid wat de ontsteking nadeling beinvloedt.

Een haarscheurje zou echter wel nog kunnen, maar deze zitten meestal in de verdeelkap (Bosch) en zijn haast niet te zien met het blote oog. Maar je kap was recentelijk vervangen als ik me goed herinner?

Inderdaad. rotor en verdeelkap net vervangen....

Citeer
Je LMM is inderdaad duidelijk anders. Waarom weet ik niet. Je moet eigenlijk een stukje gaan rijden om verschil te merken. En je hebt nu een foutcode te pakken, dat weet je hopelijk?

Ik heb een 2.5 20V ligt het daaraan? (jij hebt toch een 2.0)
Ik hoop dat ik die inderdaad die foutcode krijg, anders is er toch iets met de computer mis?

Citeer
Volgens mij doet de LMM namelijk niet mee in de stationairloop. Dus met starten zou ie ook geen verschil moeten maken, tenslotte staat in het boekje dat je met ijle lucht wat gas moet bijgeven tijdens het starten (motor krijgt dan meer lucht).

Dan zal mijn probleem niet aan de LMM liggen: al bij stationair lopen gaat het mis. Beter gezegd nog, al voor het starten gaat het mis.

Citeer
Kan op dit moment alleen maar zeggen dat ik 'hoop' dat je morgen weer startproblemen hebt, dan zal het toch vocht zijn :-\ Haarscheurtje dus..

Haarscheurtje in de kabels meen je toch?
We zullen het zien en beleven.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 12-07-2005 00:36:58
Kan er met de bobine nog aan iets anders aan de hand zijn dan doorgeslagen?


Ja, de bobine kan intern ook 'lekken' (Als de isolatie niet meer naar behoren werkt zal er stroom via de isolatie weglekken, de isolatie is dan 'doorgeslagen'). Dit zul je helaas niet zien, maar zal wel altijd in een zwakkere vonk resulteren. Het feit dat de motor prima liep met de stekker een stukje van de bobine geeft aan dat de bobine m.i. in orde is: het overbrengen van de vonk door de lucht (in principe een isolator omdat er weinig elektronen in zitten, echter bij hoge spanningen en stromen voldoende) kost ook wat energie. Als deze bij voorbaat al zwak was zal de afstand tussen de stekker en de bobine net te veel van het goede zijn.

Citeer
Ik heb een 2.5 20V ligt het daaraan? (jij hebt toch een 2.0)
Ik hoop dat ik die inderdaad die foutcode krijg, anders is er toch iets met de computer mis?


Met de computer zal niets mis zijn, tenslotte loopt je auto. De inspuitcomputer moet een carburatuer naspelen (kort door de bocht gezegd). Daar is wel degelijk het nodige rekenwerk voor nodig ;)

Ook mijn 2.5 10V had een andere LMM trouwens.

Citeer

Dan zal mijn probleem niet aan de LMM liggen: al bij stationair lopen gaat het mis. Beter gezegd nog, al voor het starten gaat het mis.

...

Haarscheurtje in de kabels meen je toch?
We zullen het zien en beleven.

Haarscheurtje kan overal in zitten: isolatie van de kabels, doppen aan het einde van de kabels, verdeelkap, bobine.... De verdeelkap was toch niet vettig van de olie he? (keerring)


Sterkte!

Gr 8)

llinssen

Citaat van: thuur op 12-07-2005 00:47:04

Haarscheurtje kan overal in zitten: isolatie van de kabels, doppen aan het einde van de kabels, verdeelkap, bobine.... De verdeelkap was toch niet vettig van de olie he? (keerring)


Sterkte!

Gr 8)

De verdeelkap was volkomen droog...

Vanochtend geen problemen. Nu heb ik ok niet onder de deksel van de motor gespoten, maar toch heb ik behoorlijk geneveld.

Ook nog even de foutcodes uitgelezen: 1-1-1. niets, nada, noppes?
Hoe kan dat nu, ik heb toch gisteren de kabel van de LMM losgetrokken?
Nog eens goed de Haynes erop nageslagen en wat blijkt: ik heb niet de kabel van de LMM losgetrokken, maar die van de Fenix 5.2 air tempreature sensor.  
Je zou zeggen dat ik dan tenminste code 1-2-2 terug zou krijgen. Is mijn diagnose unit wel goed? Kan dat ook direct een indicatie van het dieper liggende probleem zijn?

Maar waar zit dan mijn LMM? Ik ben een beetje de weg kwijt. Maar hoe dan ook, die LMM meende ik toch al te kunnen uitsluiten omdat  en stationair en boven de 4000 toeren het uitvallen ook gebeurd (of is dat een fabel?)

Even een kronkel die me blijft bezighouden:
Het eerste symptoom van het probleem toont zich na een weekend stilstand nog voor de startmotor heeft gedraaid (auto staat alleen op contact): een onregelmatig knipperend motor management lampje. Alsof er een contact los zit.  
Dat zou moeten betekenen dat alleen "systemen" die dan door de auto worden opgestart de oorzaak kunnen zijn. Ik zou zeggen dat bougies, kabels, verdeelkap en rotor daar niet toe behoren.
Maar wat er in dat staduim wel getest of opgestart wordt weet ik niet. Wie helpt?

De bobine heb ikafgestreept
De LMM nog niet helemaal
De kabels volgens bovenstaande redenering ook afgestreept maar misschien de moeite en het geld wel waard?
Rotor en verdeelkap zijn al vervangen.

Wat volgt: sensoren? bedrading van sensoren? Lambda sonde?

Ik vind puzzels leuk (en ik hoop jullie ook), maar de lol raakt eraf.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Reitse

Heb je overal de foutcodes uitgelezen?

llinssen

Citaat van: Reitse op 12-07-2005 23:43:47
Heb je overal de foutcodes uitgelezen?

Wat bedoel je met overal? Ik heb gat nummer 2 geprobeerd. Gat nummer 6 is leeg bij mij.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Citaat van: Ludo op 13-07-2005 00:30:14
Citaat van: llinssen op 12-07-2005 23:42:04Maar wat er in dat staduim wel getest of opgestart wordt weet ik niet. Wie helpt?
vliegwielsensor, nokkenassensor, gasklepstand, koelvloeistoftemperatuursensor...

En die stippeltjes betekenen zeker dat er nog meer is?  
Wat is een logishce kandidaat?

Citeer
dit moet toch jouw LMM zijn:
Citaat van: llinssen op 11-07-2005 23:57:28


Dat dacht ik ook, maar door het uitblijven van de foutcode nadat ik de kabel had losgetrokken van wat ik dacht dat de LMM was heb ik nog eens goed gekeken in de Haynes, en daar staat dat het de intake air temperature sensor is (in mijn uitgave blz 4-9 plaatje 11.13). Haynes fout?

Ludo, hoe klinkt mijn redenering over het uitsluiten van die dingen die nog niet meedoen als de auto alleen nog maar op contact staat?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

NwVolvoMn

Sorry dat ik even een paar dagen niet bij de les was.....heb het verschrikkelijk druk op het moment. Ik krijg zowaar een idee wat het kan zijn. Met je nieuwe informatie schiet me het volgende te binnen.
optie 1
Bij sommige auto's op gas en een computer als volvo wordt bij de gasinbouw of door de gasinstallatie de computer van de auto constant gereset. Dat is niet ongevaarlijk maar je zal net zien dat jouw computer hier niet langer tegen kon. Als je computer z'n mapping (programma variabelen) volledig leeg is na een weekend, moet ie ze weer gaan verzamelen adhv het programma en de loop van de motor. Dat duurt wat kilometers, tegenwoordig is dat circa 20 km, vroeger wat meer. Ik zou eens een computertje van de sloop proberen.
optie 2
Als je auto altijd op 4000rpm niet mooi rond loopt, zou dat inderdaad een ontstekingsprobleem kunnen zijn maar in middelhoge last niet rondlopen is niet echt het verschijnsel dat ik daarbij verwacht. Het duidt m.i. op een probleem met een sensor. Dit kan toerental zijn (combi met bobine) maar ook nokkenassensor of vliegwiel (zit volgens mij niet op 850). Ik verwacht dat er ergens een weak signal zit, kan in een draadverbinding zijn. In combinatie met de klachten als aanwezig zou het niet onmogelijk zijn dat het weak signal veroorzaakt wordt door een massaverbinding.
optie 3
de simpelheid van de meeste storingen is verbluffend, zodra je het gevonden hebt. Ik zou voor de zekerheid een een contactslotje proberen van de sloop, hoef je niet compleet te monteren maar je kan er ook effe los meer rijden voor testdoeleinden. Het gaat daarbij om het contactblokje.
optie 4
ik zou ook eens de zekeringen van de niet belangrijke verbruikers er uit halen; het is een long shot maar elimineer de onbelangrijke zaken. Dit is veel werk, ik zou het niet meteen doen. Maar als je test zonder een aantal verbruikers op het electrische systeem sluit je al snel het een en ander uit.
optie 5
zet de auto eens neer bij de MTS/HTS bij jou in de buurt. Laat 'm daar maar n's onderzoeken door de studenten en docenten om de storing er uit te zoeken.

Suc6!

llinssen

Citaat van: Ludo op 13-07-2005 07:26:50
Citaat van: llinssen op 13-07-2005 00:53:16En die stippeltjes betekenen zeker dat er nog meer is?  

tja, de bobine.
die wekt al een hoogspanning op en stuurt stroom door via de verdeler naar de bougies.
ik heb er al meerdere keren gekke dingen gezien door de bobine.
maar uitsluitsel geven is moeilijk.


Ik heb in het donker gekeken naar blauwe vonken (tip van thuur) en niets.
Ik heb de kabel iets losgetrokken en de vonk volgde keurig, alleen ging de auto op gegeven moment meer toeren maken. (jouw tip).
Daarmee meen ik de bobine te mogen afvoeren van de verdachtenlijst. Ben je het daarmee eens, of toch maar vervangen?


Citeer

als je contact opzet en het lampe brand of knippert, heb je op dat moment ook al eens geprobeerd foutcodes uit te lezen, dus niet doorstarten enkel op contact laten staan en uitlezen. ?


Dat heb ik nog niet geprobeerd en zal ik de volgende keer doen.
Hij zou dan toch de foutcodes moeten vasthouden?

Wat denk je van de LMM?  Zit ik fout, of zit Haynes fout? Og ik de temperatuur en LMM gecombineerd in de Fenix 5.2 uitvoering?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ed

Heb je de massa punten al eens gecontroleerd. Als deze niet goed contact maken krijg je de vreemdste storingen. Het handigst is om de spanning te meten tussen een massa kabel en de minpool van de accu. Hier mag nauwelijks spanning over staan, zeg 0,3 volt maximaal. Het beste is om aan de niet carosserie-zijde te meten. Stel je wilt de massakabel van schutbord naar blok controleren, meet dan tussen blok en massa v/d accu, en tussen aansluiting massa-blokzijde en massa accu.

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Citaat van: Ludo op 13-07-2005 09:19:35
Citaat van: thuur op 06-06-2005 00:38:00Dus ik heb een LH Jetronic? Ik kon die  EZ-129K al niet verklaren.... ;)  

in een eerdere replay op de post van thuur (ik heb die net per ongeluk verwijderd i.p.v een replay te doen :-[ ) ), had ik het mis.
ook jij hebt een LH Jetronic met EZ-129K.
daarmee een vraag naar NwVolvoMn : welke van de 2 vervangen of uitwisselen?.

Je kunt toch zeker geen posts van mij wissen ??? :o :o



Even goed: al is je diagnose-systeem kaduuk, dit zou niet meer dan een brandend lampje teweeg mogen brengen m.i. Tenslotte draagt dit systeem niet bij aan het draaiend houden van de motor ;)

Wat je wel kunt doen is je computers eruit trekken en van deze de contacten eens goed te reinigen. Dat zou ik nu als eerste doen en kan verband houden met het onregelmatig knipperend lampje. Mijn ABS lampje knippert onregelmatig als ik de auto op contact zet, maar ik weet niet beter en heb er geen last van.

Massapunten had je al schoongemaakt, maar doormeten kan geen kwaad. Verdenk de punten naar je blok als eerste.

Ik denk dat 'temp.sensor' en LMM hier door elkaar gehaald worden? Anyway, heb je de sensor eruit gehad en hoe zag hij uit?

Nokkenassensor en krukassensor zou ik in dit geval ook eens bekijken. Nokkenassensor heb je er zo uit (naar het schijnt, want de mijne krijg ik niet los ::)). Hier mag je geen olie aantreffen en de stekker moet schoon en intact zijn. De stekker van de krukassensor eveneens. Bij het terugplaatsen moet je zorgen dat je kabels zover mogelijk van elkaar liggen.

Als Ludo denkt dat de bobine ook voor dit soort vreemde ellende kan zorgen, probeer deze dan eens te wisselen met een andere 850? Kabels kun je van de lijst halen wat mij betreft.

Sterkte wederom!


Gr ;)