Twijfels...

Gestart door donky73, 18-10-2004 14:23:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

donky73

Goeie middag!

Ik ben al even op zoek naar een leuke 850. Ben daarom ook maar meteen op zoek gegaan naar info van die serie. Nu zie ik op deze site meer dan ik had durven dromen. M'n complimenten aan iedereen.

Waarom dan toch twijfels, zoals in het onderwerp?

Ik zie van alles wat bij gasten hier fout is gegaan aan de auto en bedenk me ineens dat een auto toch maar een vervoermiddel is en geen geluksgenerator! Maar toch wil ik die auto zo graag! Hij is zo gaaf!

Nu ben ik nog op zoek naar een 850 en heb hem dus nog niet. Hiervoor heb ik nog een aantal vragen die ik graag beantwoord zou zien. Wellicht dat iemand daar een antwoord op kan geven?

1. wat is het verschil tussen een 850 en een 855?
2. Wat zijn typische valkuilen aan de technische kant van die serie?
3. Waar moet je specifiek dus op letten bij aankoop?
4. Hoe kom ik aan al die specifieke kennis die ik zo hier en daar op deze site tegenkom? Ik noem als voorbeeld dat een T-5R een sleutel met chip dient te hebben, zo niet dan is het geen echte?!!?! How the f... should I know?
5. Wat zijn goede of slechte series? Bijvoorbeeld de '94 20V serie of zo?
6. Is het echt zo dat het aantal kilometers op de teller niet zo gek veel uitmaakt?
7. Is een LPG-G3 echt veel goedkoper? Of brand ook bij deze motor alles eerder af?


Dat was het wel weer even voor nu....

Ik wil heel graag reacties!!

Nieuwe toevoeging!

Ik pas hem toch even aan, na tijden van aankloten en behelpen met andere vormen van vervoer kan ik dan toch eindelijk melden dat ik een roffel heb. een 10-klepper uit 96 bij Nordicar vandaan. G3, automaat etc etc ongeveer zoals ik hem wilde.

Nou, eerlijk gezegd wilde ik wel een R, maar ja de portemonnee heeft ook een stem in deze one-man-democracy. Ga vanaf 1 juli zo'n 1000km per week maken dus wilde ik dat comfie doen en dan kom je vanzelf uit op deze 'bak'.

Ooit, later als ik groot ben zeg maar, komt er zeker nog wel een turbo versie. Later...

Foto's heb ik niet. Die komen zeker. Ff wachten op de mogelijkheid een camera te gebruiken...

Oh, ja..ik ben geen techneut maar wil wel graag alles weten. Lees dus zo'n beetje het HELE forum door uit interesse en kan zo hier en daar een in jullie ogen misschien wel domme vraag stellen. Tja...so be it..

Greetings!

mehn

#1
Citaat van: donky73 op 18-10-2004 14:23:141. wat is het verschil tussen een 850 en een 855?

Officieel heet de auto Volvo 850, maar de volvotypenummer is 854 (4-deurs -> sedan) en 855 (5-deurs -> estate).

De 8 staat voor het model, de 5 voor het aantal cylinders en het laatste cijfers dus het aantal deuren  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

M a r c

Er is geen goede of slechte serie, maar er zijn wel wat zwakke punten:

-airconditioning
-krukaskeerring
-uitlaatspruitstuk

Overigens heeft geeneen 850 een chip in de sleutel, ook een T-5R niet.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

JCviggen

#3
Citaat van: donky73 op 18-10-2004 14:24:09
1. wat is het verschil tussen een 850 en een 855?
2. Wat zijn typische valkuilen aan de technische kant van die serie?
3. Waar moet je specifiek dus op letten bij aankoop?
4. Hoe kom ik aan al die specifieke kennis die ik zo hier en daar op deze site tegenkom? Ik noem als voorbeeld dat een T-5R een sleutel met chip dient te hebben, zo niet dan is het geen echte?!!?! How the f... should I know?
5. Wat zijn goede of slechte series? Bijvoorbeeld de '94 20V serie of zo?
6. Is het echt zo dat het aantal kilometers op de teller niet zo gek veel uitmaakt?
7. Is een LPG-G3 echt veel goedkoper? Of brand ook bij deze motor alles eerder af?

1. Eigenlijk zijn de officiele benamingen 854 en 855. 4-deurs en estate.
2. Kun je even voor rondkijken op dit forum... airco, heatercore etc
3. Ik zou zeggen ga vooral naar genoeg wagens kijken, en vergelijk. En let op veelvoorkomende problemen, zie 2.
4. Een T-5R heeft geen sleutel met chip, de R wel ;) Wij kunnen er ook niet aan doen dat je iets niet weet, again : doe eerst voldoende kennis op!
5. Motorisch gezien ligt het er maar aan wat je graag hebt...veel of weinig pk's ;) Qua betrouwbaarheid schelen ze niet gek veel
6. Alles is relatief...een wagen van 9-10 jaar oud gaat zelden weinig kilometers hebben. Hoe meer km's hoe meer slijtage op bepaalde onderdelen die misschien binnenkort vervangen moeten worden, etc.
7. Ze lopen prima op gas, en of het goedkoper is hangt af of je er genoeg kilometers mee doet!


Citeer
Overigens heeft geeneen 850 een chip in de sleutel, ook een T-5R niet.

Volgens mij is de 850R de enige...
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

thuur

#4
Allereerst welkom op de site!

Ten tweede, als je even had doorgezocht had je al een hoop antwoorden kunnen vinden ;)

1) het laatste cijfer is gelijk aan het aantal deuren. Een 855 is dus een 850 Estate
2) Krusaskeeringen willen nog wel eens kapot gaan door verstopte carterontluchting. Ringetje kost iets van 30 euri, maar het vervangen het 20-voudige (veel werk). Dan nog de bovenste motorsteun, dit kan uiteindelijk leiden tot een kapot uitlaatspruitstuk. Verder niets anders dan bij andere auto's. Koppeling, speling op assen (kan een Volvo heel oud mee worden hoor), wiellagers, airco, etc. Allemaal niet schokkend, maar wel prijzig en flinke klusjes.
3) doe maar zoeken ;)
4) zie 3)
5) slechte series zijn mij niet bekend, maar zoals bij ieder merk heeft de eerste lijn met grote waarschijnlijkheid alle kinderziektes die je hier kunt lezen
6) Er zijn leden hier die halen 450.000 km OP LPG! Dat zegt genoeg.
7) kosten zie autogas.nl. Volvo motoren lopen niet een stuk heter op gas zoals bij vele andere merken, getuige de km-standen.


Bepaal je maximale budget en koop wat je leuk vindt. Zo doe je recht aan het verstandelijke en je gevoel. Je kunt met alles wat je koopt vreselijk veel pech hebben. Maar ook geluk. Als je het desondanks niet aandurft, koop je een auto met BOVAG garantie. Na een half jaartje forum-zoeken en -lezen en rij-ervaring zijn de meeste kwaaltjes wel verholpen.

Overigens heb ik een reserve sleutel in bestelling staan bij de dealer (MY 93) en ALLE 85x-sleutels hebben een chip voor de startblokkering!


Gr 8)

BobaFett

Citaat van: donky73 op 18-10-2004 14:23:14
Goeie middag!

Ik ben al even op zoek naar een leuke 850. Ben daarom ook maar meteen op zoek gegaan naar info van die serie. Nu zie ik op deze site meer dan ik had durven dromen. M'n complimenten aan iedereen.

Waarom dan toch twijfels, zoals in het onderwerp?

Ik zie van alles wat bij gasten hier fout is gegaan aan de auto en bedenk me ineens dat een auto toch maar een vervoermiddel is en geen geluksgenerator! Maar toch wil ik die auto zo graag! Hij is zo gaaf!

Nu ben ik nog op zoek naar een 850 en heb hem dus nog niet. Hiervoor heb ik nog een aantal vragen die ik graag beantwoord zou zien. Wellicht dat iemand daar een antwoord op kan geven?

1. wat is het verschil tussen een 850 en een 855?
2. Wat zijn typische valkuilen aan de technische kant van die serie?
3. Waar moet je specifiek dus op letten bij aankoop?
4. Hoe kom ik aan al die specifieke kennis die ik zo hier en daar op deze site tegenkom? Ik noem als voorbeeld dat een T-5R een sleutel met chip dient te hebben, zo niet dan is het geen echte?!!?! How the f... should I know?
5. Wat zijn goede of slechte series? Bijvoorbeeld de '94 20V serie of zo?
6. Is het echt zo dat het aantal kilometers op de teller niet zo gek veel uitmaakt?
7. Is een LPG-G3 echt veel goedkoper? Of brand ook bij deze motor alles eerder af?


Dat was het wel weer even voor nu....

Ik wil heel graag reacties!!



Allereerst een oud gezegd: bij twijfel niet inhalen!

En nu (waarschijnlijk namens de meeste roffelaars hier): gaaaaaaan, kopen die 850  ;)

Elke auto kost geld, een nieuwe of een gebruikte. Natuurlijk is de kans bij een gebruikte/oudere auto de kans groter, maar daar ben je zelf bij... een 850 is geen auto die je voor Euro 1000,- per jaar rijdt...

Maar bedenk wel dat je, met een 850/x70, meer als alleen maar een auto koopt. Je koopt een Volvo. En op precies te zijn, een Roffel.... Je bevindt je hier wat dat betreft in het Walhalla. Hier zwerven mensen (zowel mannen en vrouwen) rond die allemaal hetzelfde voor ogen hebben: rijden en genieten van hun 850.

Dat kan zover gaan dat je uiteindelijk je wagen zelfs een naam gaat geven, meer dan regelmatig je auto staat te wassen of op zoek gaat naar nieuwe "goodies" om de auto nog meer te verfraaien..
En helemaal ultiem is het om, net als dik 40 andere Roffelaars op een zaterdag ergens in Nederland te verzamelen om vervolgens na elkaar in een garage (van een geweldige Volvo-dealer) aan de auto te sleutelen. En zie.... mensen kennen elkaar niet en staan elkaar toch te helpen, als waren het bekenden van elkaar...

Wat merk je dan..... 850/x70 rijders zijn een grote familie  ;)


Je vragen en antwoorden (voor zover ik het weet, iedereen is uiteraard vrij deze aan te vullen):

1. wat is het verschil tussen een 850 en een 855?
> 850 is het "type" Volvo, 855 betekent type 8, 5 cylinders, 5 deurs.

2. Wat zijn typische valkuilen aan de technische kant van die serie?
> Airco? Distributieriem/waterpomp? Turbo?

3. Waar moet je specifiek dus op letten bij aankoop?
> Onderhoudshistorie (dealer), werkt alles (klinkt logisch, maar check toch alles)?

4. Hoe kom ik aan al die specifieke kennis die ik zo hier en daar op deze site tegenkom? Ik noem als voorbeeld dat een T-5R een sleutel met chip dient te hebben, zo niet dan is het geen echte?!!?! How the f... should I know?
> Geen idee, ik rij "maar" een TDI  ;)

5. Wat zijn goede of slechte series? Bijvoorbeeld de '94 20V serie of zo?
> Weet ik niet...

6. Is het echt zo dat het aantal kilometers op de teller niet zo gek veel uitmaakt?
> Hangt van de auto af, maar een 850 is een kilometervreter... 2 tot 3 ton zou geen probleem mogen zijn.

7. Is een LPG-G3 echt veel goedkoper? Of brand ook bij deze motor alles eerder af?
> Hier kunnen de LPG Roffelaars beter op antwoorden....

donky73

Kan iemand een indicatie geven van wat een normaal onderhoudsjaar aan kosten met zich meebrengt? Uitgezonderd de vaste lasten etc.

Walter

Citaat van: thuur op 18-10-2004 14:38:40
Overigens heb ik een reserve sleutel in bestelling staan bij de dealer (MY 93) en ALLE 85x-sleutels hebben een chip voor de startblokkering!
CiteerCiteer:
Overigens heeft geeneen 850 een chip in de sleutel, ook een T-5R niet.
Volgens mij is de 850R de enige...
CiteerOverigens heeft geeneen 850 een chip in de sleutel, ook een T-5R niet.

Vanaf modeljaar 1996 hebben alle 850's een chip in de sleutel, vandaar de R wel. De vorm van de sleutel is wat anders, die s groter. En een heel stuk duurder.

Over de vaste lasten durf ik niet zoveel te zeggen (ik onderhoud 'm zelf en werk bij een dealer). Wil je m zelf onderhouden of dat de dealer laten doen? Of een universeel bedrijf? Wil je een turbo of een ongeblazen apparaat? Ga ervanuit dat een 850 tussen de 1325 en 1400 kg weegt, qua belasting.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

thuur

Citaat van: VolvoMafia op 18-10-2004 15:16:03
Citaat van: thuur op 18-10-2004 14:38:40
Overigens heb ik een reserve sleutel in bestelling staan bij de dealer (MY 93) en ALLE 85x-sleutels hebben een chip voor de startblokkering!
CiteerCiteer:
Overigens heeft geeneen 850 een chip in de sleutel, ook een T-5R niet.
Volgens mij is de 850R de enige...
CiteerOverigens heeft geeneen 850 een chip in de sleutel, ook een T-5R niet.

Vanaf modeljaar 1996 hebben alle 850's een chip in de sleutel, vandaar de R wel. De vorm van de sleutel is wat anders, die s groter. En een heel stuk duurder.

Was het dan wel een optie tussen 93 en 96 want mijn vorige 855 (MY 94) en deze (MY 93) hebben/hadden beiden een chip..?

Gr 8)

Mick

Wel ik heb een 92'er, volslagen chipless, ontchipt of van fabriek af chiploos - geen idee, maar hij heeft er geen.

Wat onderhoud betreft: Geen idee

Wat rijplezier betref: Meer de kosten van onderhoud waard!!!!!!!!!!!!!
Eventuele spellings- en grammatikafouten zijn opgelopen tijdens het verzenden van dit bericht.

Rai

Citaat van: VolvoMafia op 18-10-2004 15:16:03
Vanaf modeljaar 1996 hebben alle 850's een chip in de sleutel, vandaar de R wel. De vorm van de sleutel is wat anders, die s groter. En een heel stuk duurder.
Veel gekker moet het niet worden, eerst kom ik er een aantal weken geleden achter dat er een versterker in mijn auto zit, blijk ik nu ook al een aantal jaar met een chip in mijn sleutel rond te lopen. Maak me gek..... wat heb ik nog meer wat ik niet weet :D.

whachamacollit

lol het blijft je verbazen zo'n auto

"Is het sap het knijpen waard"

M a r c

Die chip zit inderdaad alleen maar in de 850's die al zo'n nieuwere en grotere sleutel hebben (>1996). Anders zou Scuba ook nooit zijn T-5R van afstand kunnen starten met de afstandsbediening van zijn Clifford (am I right?) alarm.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Spin!

Citaat van: MH op 18-10-2004 22:46:13
Die chip zit inderdaad alleen maar in de 850's die al zo'n nieuwere en grotere sleutel hebben (>1996). Anders zou Scuba ook nooit zijn T-5R van afstand kunnen starten met de afstandsbediening van zijn Clifford (am I right?) alarm.

Daar zit volgens mij wel wat in, wij hebben hier de ervaring dat niet elke 850 een chip bevat voor de startonderbreking. We hebben 2x een 850 uit 95 gereden ( 1tje heb ik dus nog ) en de 1e had GEEN chip en dus GEEN startonderbreking erin zitten, dus voor de diefstalverzekering moest er een startonderbreking in komen van klasse 1 ( of 3...de beste iig ). In mijn 850, dus ook van 95, zit volgens de dealer WEL een chip die ervoor zorgt dat mensen met zwarte vingers niet met mijn roffel ervandoor kunnen gaan. Dus waar het verschil dan zit...dat weet niemand. Overigens waren de 2 850's van hetzelfde type.

Maar verder...kopen die handel, zoek een mooie uit met een lage km stand en schappelijke prijs, en je hoort er helemaal bij!

www.vm-parts.nl

s©ub@

Citaat van: MH op 18-10-2004 22:46:13
Anders zou Scuba ook nooit zijn T-5R van afstand kunnen starten met de afstandsbediening van zijn Clifford (am I right?) alarm.

uhmmm kan wel hoor  ;D
(kzeg alleen nie hoe :P)
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!