goedkope manier om geluidskwaliteit flink op te waarderen

Gestart door jberg, 31-12-2007 16:44:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elmarconi

Citaat van: jberg op 03-01-2008 22:58:05
ik lieg, 4,7 uF zit er tussen, dan zit ie op 5500, maar om dat t maar een eerste orde filtertje is neemt is ie maar -3 db dus bij 4000 toetert ie nog wel aardig mee

Ik zit ff te spelen met http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/experiment/highpass/hpf.html maar hoe kom je aan die 5500 Hz?
Als ik 6 Ohm bij 4700 nF ( =4.7 uF) invul heb ik een cutoff Turn Over Frequency van bijna 5000Hz, right?

--
Autogas Inside . . .

razorx

Nou jberg je wordt bedankt!

Denk ik een vrije avond te hebben, blijkt er een pakje voor me te zijn.
Moet ik weer aan mijn auto knutselen ;).

Nee even serieus, nogmaals heel erg bedankt voor je moeite, klasse!

Bij de achterspeakers moet de lijm nog even drogen.
Eventuele fijnafstemming komt later, maar hoor nu al dat ze absoluut OK zijn.

De oude tweeters waren overigens al half aan het verbrokkelen, kon dus geen kwaad.

Wat is een forum zonder plaatjes;

Oud en nieuw:


Voor nieuw:


Achter nieuw:

Moet in theorie net passen.

whachamacollit

Binnen die tweeters! mooi verpakt en wat zijn ze schattig klein! dank voor je organiseren en in de komende dagen ga ik met soldeerbout aan de gang. Wat is dit toch een fijn forum! DANK!

"Is het sap het knijpen waard"

razorx

Zo even een updatetje:

Achter zitten ze er ook in.

De Poly Max was inmiddels genoeg uitgehard.
Bewust voor deze kit gekozen wegens de hoeveelheid condens die ik aantrof.

Resultaat: Prima (getest met Vaya con dios en Yngwie Malmsteen)

Niets met de minima filters gedaan, voorlopig het geluid maar even laten inwerken.

jberg

Citaat van: elmarconi op 22-01-2008 20:55:19
Citaat van: jberg op 03-01-2008 22:58:05
ik lieg, 4,7 uF zit er tussen, dan zit ie op 5500, maar om dat t maar een eerste orde filtertje is neemt is ie maar -3 db dus bij 4000 toetert ie nog wel aardig mee

Ik zit ff te spelen met http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/experiment/highpass/hpf.html maar hoe kom je aan die 5500 Hz?
Als ik 6 Ohm bij 4700 nF ( =4.7 uF) invul heb ik een cutoff Turn Over Frequency van bijna 5000Hz, right?

download ff t programmaatje winisd daarin kun je 1e en 2e order filtertjes uitrekenen, ik kwam daarbij op 5500 Hz maar dat zal wel de frequentie zijn  waar ie gaat zakken, een elco in zn eentje zorgt maar voor een frequentieafname van 3 dB per octaaf dus idd bij 5000 Hz blaast ie nog goed mee

whachamacollit

Oke dan! Heb heerlijk draadjes, dubbelzijdige tape en tie wraps gekocht en vanavond aan de gang gegaan. Wat is zo een beetje knutselen toch eigenlijk leuk. Heb de tweeters gemonteerd op een rechthoekig stuk linoleum wat al achter de lamellen van de speakerruimte zat nadat ik daar een precies passend rond gat in had gemaakt waar de tweeter precies in past.
Op die manier komt er geen licht van de achterlampen door de lamellen schijnen. Daarna met dubbelzijdig tape aan de gang en alles heel goed gefixeerd en de bekabeling keurig vastgezet met ook een stukje tape. Het hele setje aangesloten op de bestaande stekker en de lussen draad met tie wraps vastgezet omdat dit door de hele wagen heen ook al is gedaan door de vorige, zeer zorgvuldige eigenaar (Tom).
Het moment van de waarheid, sleuteltje om en radio aan....  Supergeluid!!!
Ben zeer tevreden over deze goedkope upgrade met een wel heeeel goed resultaat en kan het iedereen aanraden.
Nogmaals dank!!

"Is het sap het knijpen waard"

elmarconi

#111
Citaat van: thuur op 22-01-2008 18:33:50
Dat gaat niets worden vrees ik ;D
Bipolair is trouwens wel handig voor wisselspanning.
Je kunt ook de bestaande elco gebruiken wat nu bij je tweeters zit.

Nee, daar kwam ik ook achter. Turn Over Frequency van bijna 1100Hz.
Maar niet getreurd, gisteravond nog een oude printplaat gekannibaliseerd voor 2 x 4.7uF elco's.
Tweeters daarna in de D-stijl-covers geplakt.
Bij mij zat er nog zo'n fijn plakfoampje voor/achter, heb daar rondjes in gesneden en dat restje weer gebruikt om ze vast te plakken. Geen lichtdoorlaatproblemen  ;D

Ben wel benieuwd hoe lang dat gaat houden. Polymax kan altijd nog...
Heb de plaatjes van jberg ivm polariteit verder goed bestudeerd en slechts 1 x plus/min verkeerd in de stekker (in het donker) in de auto geprikt. Voor deze test ook met brede stekkers zitten prutsen...
Vandaag wel netjes smalle gekocht en deze eraan gezet met een druppel tin.
Verder geen foto's, is identiek aan D-stijl verhaal jberg

Nogmaals dank voor deze armeluis D-stijl oplossing van hoge kwaliteit!
--
Autogas Inside . . .

razorx

Update: Rammstein klinkt een stuk subtieler ;D!

Nee, echt een net geluid, zeker voor die prijs.

Waren bij jullie de oude tweeters ook letterlijk aan het verbrokkelen?

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

jberg


whachamacollit


"Is het sap het knijpen waard"

jberg


llinssen

Binnen wel, ingebouwd nog niet. Eerst wat spanningsproblemen wegwerken. En de elco's nog kopen....
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

jberg


elianmars

Pffffffff........... wat een gedoe allemaal, zeg. Ik heb gewoon een setje kant-en-klare originele D-stijl speakers gekocht via Marktplaats  :eusa_snooty:



En laten die achteraf nou bij de topicstarter vandaan komen.........  ;D ;D ;D