Wielbouten muurvast Help

Gestart door The Demon, 10-05-2009 16:15:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

arjen850

met het vast zetten van slot bouten ben ik altijd voorzichtig,krengen zitten gauw te vast..
je hebt er slot bouten bij die maar weinig kunnen hebben..
wel erg jammer zeg,maar je kunt strax wel gewoon verder met velgen poetsen ;)

gr arjen :D

johan283

Citaat van: thuur op 11-05-2009 22:49:46
Citaat van: johan283 op 11-05-2009 22:39:30
Citaat van: thuur op 11-05-2009 22:34:33
Als je velgen 'op moment' monteert, gebruik dan geen kopervet. Je mag zelf raden waarom niet ;)

Huh waarom dan? Maakt toch niks uit?

Pak 2 bouten, eentje vet je in de ander niet. Pak je momentsleutel en ga draaien. Welke bout draai je verder aan denk je?


Gr ;)

Volgens mij maakt het niks uit. DE ene met kopervet heeft wat minder wrijving, dus minder kracht nodig lees ook minder NM. Maar in de praktijk blijft 110 NM , 110 NM. Er van uitgaande dat de bouten en het schroefdraad schoon is. Dan is het verschil -- tussen hoever de bout er in wordt gedraaid -- nihil tussen de ingevette en bouten zonder vet.
  :-*
Conclusie: Voor het op moment vast draaien moet het niet uitmaken. Met het vet blijft je het voordeel houden dat de bouten niet vast roesten....Dus vet heeft dan toch mijn voorkeur.  ;D

V70 classic

Citaat van: johan283 op 28-06-2009 14:58:11
Citaat van: thuur op 11-05-2009 22:49:46
Citaat van: johan283 op 11-05-2009 22:39:30
Citaat van: thuur op 11-05-2009 22:34:33
Als je velgen 'op moment' monteert, gebruik dan geen kopervet. Je mag zelf raden waarom niet ;)

Huh waarom dan? Maakt toch niks uit?

Pak 2 bouten, eentje vet je in de ander niet. Pak je momentsleutel en ga draaien. Welke bout draai je verder aan denk je?


Gr ;)

Volgens mij maakt het niks uit. DE ene met kopervet heeft wat minder wrijving, dus minder kracht nodig lees ook minder NM. Maar in de praktijk blijft 110 NM , 110 NM. Er van uitgaande dat de bouten en het schroefdraad schoon is. Dan is het verschil -- tussen hoever de bout er in wordt gedraaid -- nihil tussen de ingevette en bouten zonder vet.
  :-*
Conclusie: Voor het op moment vast draaien moet het niet uitmaken. Met het vet blijft je het voordeel houden dat de bouten niet vast roesten....Dus vet heeft dan toch mijn voorkeur.  ;D

Heelemaal met Johan eens.
En voordat je pareert met loslopen dat is ook een fabeltje.
Ik gooide de wielmoeren met lockringen (van een vrachtauto)zelfs in een bak met motorolie .
De spoed is de borging  :eusa_shhh: .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

joebar

Citaat van: V70 classic op 28-06-2009 21:08:58
Citaat van: johan283 op 28-06-2009 14:58:11
Citaat van: thuur op 11-05-2009 22:49:46
Citaat van: johan283 op 11-05-2009 22:39:30
Citaat van: thuur op 11-05-2009 22:34:33
Als je velgen 'op moment' monteert, gebruik dan geen kopervet. Je mag zelf raden waarom niet ;)

Huh waarom dan? Maakt toch niks uit?

Pak 2 bouten, eentje vet je in de ander niet. Pak je momentsleutel en ga draaien. Welke bout draai je verder aan denk je?


Gr ;)

Volgens mij maakt het niks uit. DE ene met kopervet heeft wat minder wrijving, dus minder kracht nodig lees ook minder NM. Maar in de praktijk blijft 110 NM , 110 NM. Er van uitgaande dat de bouten en het schroefdraad schoon is. Dan is het verschil -- tussen hoever de bout er in wordt gedraaid -- nihil tussen de ingevette en bouten zonder vet.
  :-*
Conclusie: Voor het op moment vast draaien moet het niet uitmaken. Met het vet blijft je het voordeel houden dat de bouten niet vast roesten....Dus vet heeft dan toch mijn voorkeur.  ;D

Heelemaal met Johan eens.
En voordat je pareert met loslopen dat is ook een fabeltje.
Ik gooide de wielmoeren met lockringen (van een vrachtauto)zelfs in een bak met motorolie .
De spoed is de borging  :eusa_shhh: .

Nou ik ben het daar dus niet mee eens, als je de boel met smeermiddel insmeert, kun je ze inderdaad beide met 110 Nm aantrekken, alleen zal de ene verder rekken dan de andere, gewoon omdat de ingevette minder wrijvingsweerstand heeft....
En juist dat rekken is wat je wilt voorkomen

Misha

Welnee.

Als je bout/moer soepel loopt valt het verschil met kopervet  compleet in het niet bij de 110 Nm.

En: meten is weten he.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Turbobiker

Citaat van: Misha op 29-06-2009 13:09:14
En: meten is weten he.

Ja, je meet idd 110Nm bij beide bouten. Maar de ene zit toch echt stukken vaster dan de andere. Verschil tussen gevette en droge bouten kan zo maar meer dan 30% zijn. Met kans op permanente beschadiging van de bout of (vooral) de spullen die je vast wilt zetten.

Geroeste bouten met 110Nm zitten dus niet vast...!
De Tussenpaus

Misha

Citaat van: Turbobiker op 29-06-2009 13:21:00
Citaat van: Misha op 29-06-2009 13:09:14
En: meten is weten he.

Ja, je meet idd 110Nm bij beide bouten. Maar de ene zit toch echt stukken vaster dan de andere. Verschil tussen gevette en droge bouten kan zo maar meer dan 30% zijn. Met kans op permanente beschadiging van de bout of (vooral) de spullen die je vast wilt zetten.

Geroeste bouten met 110Nm zitten dus niet vast...!

Nee, ik bedoelde dat je moet meten de kracht die tussen boutraakvlak en oppervlakte zit.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

V70 classic

Die 110 nm dien je te gebruiken op schone en gesmeerde schroefdraad.
Zelfs af fabriek gebruikt men licht gesmeerde schroefdraad, al is het maar om vreten te voorkomen.
Anders kan het gebeuren dat je wiel nog los aan de auto zit na vast zetten (licht overdreven natuurlijk).
Het is ook daarom dan men steeds vaker belangrijke verbindingen met hoekverdraaiing vast zet.

Maar doe gewoon je ding.
Een wiel loopt zomaar niet los als je het met gezond verstand doet.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

MauriceT-5

Daarom ook altijd aandraaien op het juiste aantal Nm en niet met een luchtsleutel of een ratel of heel vast met een kruissleutel want dan krijg je dit ...