Electrische stoelen

Gestart door volvorider, 22-10-2009 21:31:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

volvorider

Weet iemand of een Volvo 850 T-5 uit 1993, model 1994, voorbereid is om electrische voorstoelen kan behappen?

haasje

Volgens mij zijn auto's die niet standaard voorzien zijn van electrische stoelen, niet bedraad voor de stoelen.

elianmars

Citaat van: haasje op 22-10-2009 21:49:06
Volgens mij zijn auto's die niet standaard voorzien zijn van electrische stoelen, niet bedraad voor de stoelen.


Bij mijn V70 lagen de stekkers wel degelijk onder de stoelen, maar ik durf niet te zeggen of dat bij de 850 ook het geval zal zijn.


Kijk eens onder de stoel of er stekkers onder liggen en zoja, welke. Dan kom je al een eind verder.

volvorider

Lijkt erop dat er maar een stekker ligt, voor de stoelverwarming. Moet de kabelboom worden vervangen?

thuur

Nee, die kabels kun je zelf erbij leggen.


Gr ;)

volvorider

Het lijkt erop dat er toch twee stekkers aanwezig zijn en dat de T5 dus van fabriek af is voorberreid voor elechtrische stoelen.

Als het een beetje droog is gaan de voorstoelen erin.

volvorider

Helaas toch niet het geval. Onder het dashbordkastje zitten twee loze stekkers een witte en een groene Elk met 4 draden.

Uit de Volvo 850 MY95 waar we de stoelen uit hebben hebben we vandaag een deel van de kabelboom meegenomen. Echter zijn de kleuren van de 4 draadjes anders dan in onze Volvo MY94.

Wie weet of de loze stkkers mogelijk voor de stoelen bedoeld zijn?
Of heeft een elektrish schema voor een 850 MY94?

Ronbroek

In mijn 94 er T-5 zitten alleen maar de draadjes voor de gordelverklikker in de connector.



854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

volvorider

Ja, zo ziet het er in onze T5 MY94 ook uit. Echter tegen de zijkant achter het dashbordkastje zitten twee loze stekkers.

Als er after market een elek. stoel zou ingebouwd worden, zou ik verwachten dat er alleen maar een extra kabel (4 stuks) door de goot getrokken moet worden vanaf de eerder gestelde loze stekkers. Wie kan dit beamen?


UserID6342

We hebben in die van ons (Haasje en ik) ook zelf de kabels erbij getrokken voor de elec. stoelen.  Die van mij is een '92er en die van Erwin is een '95er.  Bij Erwin alles origineel gedaan met de originele kabelbomen die we ook hadden en bij die van mij 3 kabels getrokken (massa, continue + voor stoelgeheugen en geschakelde + voor stoelbediening).  De 4e kabel voor OBD-1 heb ik bij mij niet aangesloten omdat ik dit onzin vind.  Uiteraard hoog afgezekerd en voldoende dikke kabels gebruikt.  Werkt perfect.

volvorider

Beste Dirk,

Dat verklaard de 4 kabels. Een van de originele is een dikke. de rest zijn dunne kabels.
De zwarte (massa?) ook. Heb jij die kabels ergens van afgetakt of van waaruit getrokken?

De de kabels van Haasje, je zegt originele, paste die op een van de loze stekkers?

mehn

De kabelboom heeft 2 kanten. Eentje aan de stoel en eentje onder het dashboard. De 4 aansluitingen aan de dashboardkant moeten in de grote multistekker onder het dashboard (bij je linker knie).

Mocht je zelf kabels gaan trekken zijn 2 kabels genoeg. De constante plus en de min. Beide moeten aan de onderste 2 pinnen in de grijze connector onder de stoel.
Ik weet even niet uit mijn hoofd welke van de 2 de + is, moet ik ff zoeken.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elianmars

Citaat van: mehn op 30-10-2009 20:44:16


Mocht je zelf kabels gaan trekken zijn 2 kabels genoeg. De constante plus en de min. Beide moeten aan de onderste 2 pinnen in de grijze connector onder de stoel.
Ik weet even niet uit mijn hoofd welke van de 2 de + is, moet ik ff zoeken.

Bij mij werken ze inderdaad ook zo (Engelse stoelen, dus andere aansluiting). Ik kan ze gewoon verstellen zonder dat het contact aanstaat. Vind ik wel handig, eigenlijk.

Scooby Doo

Bij zowel de 850 als de V70 R is de chauffeursstoel altijd verstelbaar (zonder contact), de passagiersstoel in de R is enkel verstelbaar met contact (geen geheugen) die van de 850 altijd (manueel  ;D)
Puppy Power!!!

mehn

#14
Citaat van: mehn op 30-10-2009 20:44:16
Ik weet even niet uit mijn hoofd welke van de 2 de + is, moet ik ff zoeken.

Als je naar de grijze connector onder de stoel kijkt zie je 4 pinnen. De onderste 2 pinnen zitten iets verder naar links dan de bovenste pinnen. De constante plus is pin 1 (linksonder) en de min is pin 3 (rechtsonder)

  2    4
1    3

Aan de andere kant van de kabelboom zitten de kabels:

Bestuurderskant linker grote connector:
Plus op pin 1
Geschakelde plus op pin 29
OBD kabel op pin 45

Bijrijderskant grote multistekker:
Plus op pin 1
Geschakelde plus op pin 28
OBD kabel op pin 29

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: