Hydrauliek rond koppeling - dit dossier kan dicht!

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 01-11-2010 13:32:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jack v

Citaat van: thuur op 07-12-2010 18:08:21
Citaat van: Jack v op 07-12-2010 17:16:25
Het enigste wat ik zou kunnen bedenken is een kromme koppelingsplaat of een krom vliegwiel. Een kleine trilling in het pedaal als je hem tegen het koppelpunt aandrukt is normaal, dit moet inderdaad weg zijn als je doorkoppelt. Je schcrijft eerder in je topic dat het druklager toen alleen vervangen is waarom niet gelijk de plaat erbij gedaan. Ik heb laatst van thuur begrepen dat bij de V70 een kromme koppelingsplaat vaker voorkomt. Vliegwiel is echt een kleine kans dan moet hj een keerr verschrikkelijk heet geweest zijn voordat deze krom trekken.

Dat heb je dan niet goed begrepen, volgens mij bedoel jij dat topic waarin ik sprak over een kantelend drukgroep/lager wat als een krom vliegwiel aanvoelt.


Gr ;)
u heeft gelijk:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,45949.msg935795.html#msg935795
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Jack v

Als je er zeker van wilt zijn of het een hyraulisch probleem kan zijn probeer dan eens je koppeling spedaal een aantal minutten ingedrukt te houden met de versnelling in zn 1 en de motor staionair mocht er inwendige lekkage zijn dan moet je hem na een poosje voelen trillen( net of de auto weg wil rijden). Heeft de garage de laatste keer de bak eraf gehad om de zaak vanbinnen te bekijken?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ries van de Zilverschuit

Nee, de bak is er de laatste keer niet afgeweest. Het probleem zat niet in de koppeling, volgens de garage, maar in die lekkende luchtslang. De vorige keer wel, moet toen heeft de garage niets verdachts aan de drukgroep en vliegwiel kunnen zien en die weer teruggezet. Ze hebben toen wel een probleem gehad met de ontluchting (dat lukt niet), moest een dag langer wachten op mijn auto, maar ook dat is uiteindelijk goed gekomen.

Die trilling is al voelbaar voor het ontkoppelingspunt, want ik moet nog even doordrukken voordat het zover is. De trilling voel ik al direct voorbij dat stukje vrije slag.

Jack: die proef van je ga ik morgen even uitvoeren.

Thuur: kan dit type druklager ook kantelen? Waar merk je dat aan?

LPGLE: goede tip! Weet iemand een technisch forumlid in het Groene Hart?

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Net even twintig minuten in de auto gezeten met motor aan, bak in z'n 1 en koppelingspedaal helemaal op de vloer. Geen enkel effect. Wel voelde ik dat het koppelingspedaal tijdens het naar beneden trappen over een soort 'hobbel' moest, het laatste stukje ging weer makkelijk, eerste ook. Op de terugweg was die hobbel het aangrijpingspunt, dat ik overigens wel heel kort vind. Met de motor uit, hoor ik ook een lichte kloenk bij het opkomen van het pedaal. Niet verontrustend toch?  

Lekkage in de bedieningscilinder in de bak kunnen we nu wel uitsluiten lijkt mij.

Is er ook een test om een slecht druklager of een kromme koppelingsplaat te ontdekken?

Overigens zag ik dat enkele foutcodes had (EFI 242, 541, 521, 522 en 153). Hier even zoeken waar dat op duidt.  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Mitchelli heeft er naar gekeken: hij denkt toch dat het de drukgroep is (ongelijke druk diafragmaveren bijvoorbeeld) of het druklager. Ga me maar weer melden bij de garage (zucht), blijft een garantiegeval.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Auto weer bij de garage gebracht. Ze melden dat het vliegwiel kapot is, zit te veel speling tussen de delen. Het is zo'n dubbelmassavliegwiel. Ik wist niet dat onze Volvo's ook al zo'n ding hadden. Mijn vorige auto, een Focus TDCI 2002, is zo'n ding tot drie keer tot vervangen, omdat hij elke keer kapot ging. Wel garantie toen.

Meteen weer bijna 900 euro verder. Hopen dat dat het echt geweest is. Het viel me wel op dat de laatste tijd het aangrijpingspunt van het pedaal vrijwel bovenin zat en dat hij bij het aangrijpen af en toe ook even trilde, naast de trilling die er permanent zat. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Het verhaal gaat verder: na het vernieuwen van het vliegwiel kwam al snel de trilling weer terug. Dat is dus de oorzaak ook niet geweest  :-[. Er is langzamerhand wel een patroon te ontdekken: elke keer als de bak los is geweest is de trilling even weg. Na verloop van tijd (aantal kilometers of aantal malen koppelen?) komt hij weer terug.

Ik heb ook het idee dat na de vorige sessie het koppelingspunt langzaam van laag naar hoog in het pedaal is gegaan. Maar dat is natuurlijk moeilijk exact te meten en gevoel is wat subjectief. Nu de bak er weer af geweest is, lijkt het punt weer lager te zitten. Ook voel ik bij het intrappen de trilling het meest net na het stukje vrije slag en het lijkt of de trilling gefixeerd wordt naarmate de drukgroep meer onder druk komt te staan door het intrappen van het pedaal.

De garage heeft de drukgroep en lager bekeken, maar die waren perfect, volgens hen. Ze zijn indertijd ook vernieuwd. In ieder geval kunnen we nu voorlopig het vliegwiel uitsluiten als bron van de trilling, lijkt mij.

De hamvraag is: kan een relatief nieuw drukgroep of lager toch een voor de garage onzichtbaar of oncontroleerbaar probleem hebben dat een trillling via de hydrauliek aan het koppelingspedaal doorgeeft?



Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

)()()sT

Wat een gezeik  :-\

Citaat van: R-man T op 17-03-2011 15:55:01
Het is zo'n dubbelmassavliegwiel. Ik wist niet dat onze Volvo's ook al zo'n ding hadden.

Dat wist ik ook niet?

thuur

Wat een soap man :(

Vervang de koppelingscilinder op de bak eens. Thomas had laatst kraakgeluiden bij het koppelen wat je ook in het pedaal voelde. Desnoods zet je een gebruikte erop: je merkt dan verschil of niet. In het laatste geval kun je weer verder zoeken.


Gr :eusa_think:

Jack v

Hij heeft een hydraulisch druklager Thuur, dan bedoel je zeker de hoofdkoppelingcilinder tegen het schutbord.

Ik heb het vermoeden dat zijn druklager "aan blijft lopen" en niet geheel terugkomt van de drukgroep.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

rovelra

Is de prise as niet toevalliger wijs ontzet met montage !?
Of het top lager in het vliegwiel niet juist gemonteerd ?

thuur

Citaat van: Jack v op 31-03-2011 15:55:13
Hij heeft een hydraulisch druklager Thuur, dan bedoel je zeker de hoofdkoppelingcilinder tegen het schutbord.

Ik heb het vermoeden dat zijn druklager "aan blijft lopen" en niet geheel terugkomt van de drukgroep.

Op een '97-er ???


Gr :o

Jack v

Citaat van: R-man T op 07-12-2010 17:03:15
Hou je vast, hier volgt een heel verhaal…

Auto is terug van de garage: een scheur in een luchtslang van de turbo veroorzaakte  een slechte motorloop. Dat ‘voelde’ in het koppelingspedaal als trillen. De trilling was weg, aldus de garage. Ook de olie bij het ‘kruskaskeringgaatje’ zou van die slang komen. Nou ja, als de oplossing zo simpel is… Ik stap in mijn auto, rij weg en krijg  mijn twijfels. Op de snelweg weet ik het zeker: de trilling zit nog steeds in het pedaal. 

(De kwestie van de remhydrauliek laat ik even rusten nu. Ik ben er zeker van dat dat hier los van staat. Waarschijnlijk terugslagklep.)

Twee zaken: of deze trilling is normaal en ik maak me veel te druk, of deze trilling is niet normaal, maar geeft nu geen problemen, maar in de toekomst mogelijk wel. Dan kan ik geen garantie meer claimen: weer dure reparatie.

Wat nu? Eerst wil ik even snappen wat er gebeurt (voor mijn technische ontwikkeling zal ik maar zeggen. Even flink gegoogled.) In principe gaat het dus om twee zuigers met olie daartussen. De ene ‘zuiger’ bedient de druklager, de andere wordt bewogen door het pedaal. In ruststand staat er geen druk op de olie. Druk ik het pedaal in, dan voel ik het eerste stuk niets. Het loze stuk zegmaar, waarbij ik veronderstel dat er nog een verbinding is met remoliereservoir om de leiding te vullen. Druk ik verder dan voel ik de trilling (sterk op de snelweg, zeker bij acceleren en licht tijdens stationair). Ik neem aan dat de verbinding met het reservoir dan gesloten is en dat ik die kant kan uitsluiten als oorzaak van de trilling. Trap ik verder dan is de trilling al snel weer weg en de bak ontkoppelt. Met andere woorden ik voel de trilling pas als de olie onder druk staat tussen de ‘zuiger’ van de druklager en de zuiger van het koppelingspedaal. De trilling moet dus van de druklagerzuiger komen. Ik veronderstel dat het een zeker hefboomwerking tussen beide zuigers bestaat, zodat een kleine beweging in de lagerzuiger een grotere beweging in de ander zuiger van het pedaal geeft.  Wat doet nu de druklagerzuiger bewegen? Dat lijkt mij de hamvraag.

Dat kan een externe oorzaken hebben. Ik denk te begrijpen dat het druklager tegen  de drukgroepveren aan gaat drukken zodra er druk op de olie komt zonder dat tegelijk de koppelingsplaten loskomen. De zaak draait rond, dus zou een probleem met die veren de druklagerzuiger heen en weer kunnen bewegen? (Achterliggende oorzaak zou krom vliegwiel of koppelingsplaat kunnen zijn?). Verder zijn mogelijk, maar minder, verdachte onderdelen: het lager tussen de krukas (die zit daar toch?) en de primaire as van de versnellingsbak. Of de primaire as zelf, al zou ik niet weten wat daar mis mee zou kunnen zijn. Ook weet ik niet hoe die de zuiger zouden kunnen bewegen om de trilling door te geven.

Een inwendig oorzaak zou een probleem in het druklager kunnen zijn. Ik heb een inwendig bedieningscilinder annex druklager (van na 1997 volgens Vadis, artikelnummer 9181322), maar niet kunnen achterhalen hoe dat lager in verbinding staat met die ‘zuiger’. Stel dat dat lager niet goed is, kan die dan de ‘zuiger’ heen en weer bewegen?

Nog lastiger: kan een druklager defect raken door een dieperliggend probleem? Dan kun je hem vernieuwen, maar het probleem zal terugkomen als je de dieperliggende oorzaak niet onderkent en aanpakt. Maar welk probleem?

Bijkomende info: aangezien de trilling het sterkst te voelen is bij belasting (accelereren) moet het een onderdeel zijn dat dan ook belast wordt. Daarnaast heb ik bij forse belasting last van een geluid dat zich laat omschrijven als het piepen van een cd-speler die opgestart (klinkt hydraulisch, maar zou bij nader inzien ook mechanisch kunnen zijn). De eerste maand was het duidelijk hoorbaar, nu is het sterk in volume afgenomen. Ik moet nu mijn best doen om het te horen. (Mogelijk heeft dit hier niets meer te maken maar met een ander probleem).

Volgens mij zouden dit alle oorzaken kunnen zijn.

Of heb ik last van een tunnelvisie (net zoals onze rechtspraak af en toe) en moet de schuldige toch ergens anders gezocht worden? Of is er geen probleem en zijn die trillingen normaal?

Als ludiek gebaar heb ik besloten om een fles wijn in de strijd te werpen. Wie onderbouwd en beargumenteerd mij en de garage op het goede spoor zet, krijgt van mij een goede fles wijn thuisbezorgd. Misschien zelfs als deze trilling normaal blijkt te zijn. (Roep nu niet allemaal druklager, want volgens de garage is die het niet.) 

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: thuur op 31-03-2011 15:48:32
Wat een soap man :(


Inderdaad, de kwestie loopt nu al meer dan een jaar. Ik hou vol en zie het langzamerhand als een persoonlijke queeste. Maar jullie helpen me reuze met alle kennis.

Citaat van: thuur op 31-03-2011 16:00:46

Op een '97-er ???


Jazeker, officieel kan het niet, zoals ik schreef. Maar waarschijnlijk ooit een bakwissel gehad met een uit 98 of later.

Citaat van: rovelra op 31-03-2011 15:56:26
Is de prise as niet toevalliger wijs ontzet met montage !?
Of het top lager in het vliegwiel niet juist gemonteerd ?

Heb ik ook aan lopen denken, maar in deze gevallen zou de trilling toch direct terug moeten zijn in plaats van na een aantal kilometer of misschien belangrijker, na een aantal koppelbewegingen? Bovendien hoe zou een iets kromme as een trilling moeten veroorzaken? Hij raakt de kop van de druklager toch niet. En de bak past dan toch niet lekker meer? Of merk je een kromme as niet echt, behalve dan dat hij de druklager op den duur beschadigt, met de situatie als Jack hieronder beschrijft?

Citaat van: Jack v op 31-03-2011 15:55:13
Ik heb het vermoeden dat zijn druklager "aan blijft lopen" en niet geheel terugkomt van de drukgroep.

Ook dit kwam bij me op. Het ontbreekt bij mij wat kennis, nog nooit zo'n lager in mijn handen gehad namelijk. De kop van de lager drukt niet permanent tegen de diafragmaveren aan? Dus pas als er voldoende druk op de olie achter de kop gezet wordt. Draait de kop van dat lager ook rond met de drukgroep en koppelingsplaat? Als de kop steeds minder zelf terugkomt, krijg je dan vanzelf een hoger aangrijpspunt in het pedaal? Waardoor komt die kop dan niet terug? Een defect? Is dit zichtbaar of merkbaar bij controle op de werkbank door de garage? Kan dit probleem na demontage van de drukgroep tijdelijk verdwenen zijn om later toch weer terug te komen?

Ander symptoom, dat piepgeluid, zoals ik eerder bescheef, kan dat eventueel ook uit de druklager komen? Die is inmiddels helemaal weg, maar was vooral te horen bij gasgeven in de hogere versnellingen. Of kan ook de drukgroep zelf die veroorzaken?

Het lastige is dat een trail-and-errormethode bij dit probleem erg bewerkelijk en tijdrovend is. Al probeert de garage het blijkbaar wel...

Bij wie gaat er nu misschien nog een lichtje branden?



Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jack v

Dat piepende geluid kan idd van je druklager zijn gekomen als die nog tegen de vingers zit. Dat betekend idd dat je druklager niet geheel terugkomt en dat je diafragmaveren nu waaarschijnlijk al behoorlijk zijn ingesleten.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.