De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Even stof afblazen hier. Ik heb eigenlijk weinig te melden, in ieder geval geen vervelende dingen. De Zilverschuit draaft zijn ritjes en eigenlijk heb ik er momenteel weinig omkijken naar.

Wat mijn wel opvalt, is dat de Volvo aanmerkelijk koersvaster is op de snelweg dan onze Toyota Previa. En dat is op zich wel bekend, maar ik vroeg me wel af of ik hier nog wat aan kan verbeteren. En ik begreep dat het eenvoudigst en meest voor de hand liggend is, om de toespoor te vergroten. Daarom ben ik de toespoor van de Volvo eens gaan vergelijken met die van de Toyota.

Kunnen jullie even meekijken? Hier heb ik nog niet eerder mee bezig gehouden en ik weet niet goed of ik alle specs goed interpreteer. .

In Vida kwam ik dit tegen over de toespoor van de Volvo: 20' ñ 6'.  Dat betekent dat de toespoor tussen de 20 minuten en 6 minuten moet zitten volgens de specs van Volvo? Dus gemiddeld op 13' zit?

En dat opgeteld voor beide wielen.(Ik begreep dat een minuut een deel van een graad is, dus echt heel weinig).

Voor de Previa heb ik van de dealer gekregen als specs: 0 graden 5' +/- 12'. Ook in totaal. Ik vermoed dat het hier ook min en max is en dus met een gemiddelde van 8,5'?

Kan ik hieruit opmaken dat de Volvo meer toespoor heeft dan de Toyota?

Lijkt mij dat dit verschil minder dan gradueel, slecht fractioneel. Of maakt dat toch wel uit voor de koersvastheid?

En zou het helpen als ik de Toyota uit laat lijnen van een toespoor van 13' tot misschien wel 20' om een betere koersvastheid te realiseren? Ik begrijp dat met meer te maken heeft dan alleen toespoor en ook met de achteras bijvoorbeeld en de stand van de veerpoten. Maar zou het kunnen helpen? Extra slijtage aan de banden neem ik wel op de koop toe.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Meer toespoor draagt vast bij aan meer koersvastheid (rechtuit) en aan de eigenschap bij een stuurbeweging zelf weer in de rechtuitstand te komen.

Maar heb je speling op draagarmen, fuseekogels, veerpootlagers, stuurkogels en stuurhuis uitgesloten?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Met het onderstel is verder niets mis, zover ik kan zien. Ligt ook niet in de verwachting bij een Toyota met 230.000 km. Ik denk dat het een keuze van de fabrikant geweest is om het met minder toespoor te doen. Bochtgedrag is prima, de Previa rijdt scherper als de V70. Hoewel hoger en meer volume. Maar dat wil ik dus eigenlijk niet, want ik rij meest op de snelweg en dan is hij een stuk nerveuzer als de V70.

Vandaar deze posts. Maar mijn interpretatie dat de V70 meer toespoor heeft dan de Previa klopt?

Ries van de Zilverschuit

Voor de vakantie heb ik de Toyota hetzelfde toespoor laten geven als de Volvo. Het scheelt maar een aantal minuten, maar het effect is opvallend. Op de snelweg is hij nu bijna net zo koersvast als de Volvo, al blijft zo'n mpv met dakkoffer wel een stuk gevoeliger voor windvlagen. Maar dat is logisch. Sturen gaat minder scherp, maar dat boeit verder weinig.