Auteur Topic: RPM defloater  (gelezen 34202 keer)

Maarten-t5

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • 850 t5
RPM defloater
« Gepost op: 29-06-2013 21:59:47 »
Ik heb mij altijd gestoord aan het feit dat de volvo 850 blijft hangen in toeren, of zelfs in toeren stijgt als je het gas loslaat, met name tijdens het schakelen.
Na wat rond zoeken vond ik meerdere posts hierover op verschillende fora, maar er lijkt niet echt een oplossing voor te zijn. Het lijkt een soort feature te zijn die Volvo geïmplementeerd heeft om een mij onbekende reden. Er zijn dan weer verschillende meningen over wat de bedoeling hiervan zou zijn, zoals dat het zou helpen bij het op toeren houden van je turbo, of dat het comfortabeler rijd op lagere snelheden, of dat het wegens milieu eisen zo werkt etc. Ik vind het vooral irritant, wat de reden ook zou mogen zijn.
De ICV (idle control valve / stationair regelaar) schoonmaken wil het wel eens verminderen, maar ze blijven het altijd houden lees je vaak. Ook wordt vaak het afsluiten en afdoppen van de ICV genoemd, maar dit is natuurlijk verre van ideaal.
Dus heb ik een schakeling gemaakt die dit effect teniet doet, zonder de functie van de ICV te verliezen, namelijk zorgen dat je motor netjes 900 toeren blijft draaien bij koude start / airco inschakelen / lampen aanzetten / inschakeling van de koelfan etc.
Het verschil is, naar mijn mening, dag en nacht. Hij valt direct terug in toeren als ik opschakel, remt sneller op de motor af als ik gas los laat en bij stationair wordt ie gewoon netjes afgeregeld door de ICV. Het is minder onrustig als je opschakelt in de hoge toeren omdat ie niet zo na blijft janken en opschakelen gaat vlotter.

Het prototype is nog niet helemaal af, ik moet nog wat kleine dingetjes aanpassen, maar het resultaat is nu al zeer goed te gebruiken. Ik heb er vast een filmpje van gemaakt. Filmpje is niet perfect, ik kon mijn camera niet lekker bevestigen en daardoor valt een stuk van de toerenteller weg en er zitten lange stukken constante snelheid rijden in, maar je kunt al vrij aardig zien wat het effect is. In het filmpje lijkt het door de hoek dat hij te hoog stationair draait, maar hij draait gewoon netjes 900 toeren. Ook zie je bij starten dat hij naar 2k kloeren klimt alvorens stationair te gaan lopen en dat de ICV zijn werk dus doet.

Ik ben in ieder geval, nu al, erg tevreden over het resultaat.

Rustig rijden door de wijk (let op, gevaar op in slaap vallen van saaiheid):
http://www.youtube.com/watch?v=IdH6Cw-Dogw

Verschillende schakelmomenten op verschillende toerentallen achter elkaar geplakt:
http://www.youtube.com/watch?v=7iaew4WWfs4
« Laatst bewerkt op: 30-06-2013 15:18:29 door Maarten-t5 »

UserID6342

• Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: RPM defloater
« Reactie #1 Gepost op: 29-06-2013 22:14:29 »
Een automaat zal dit ook niet doen, doen alleen de handbakken ;D

Maarten-t5

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • 850 t5
« Reactie #2 Gepost op: 29-06-2013 22:15:46 »
Ik heb geen automaat  ???

Sterker nog, als je een ecu van een automaat in een handbak doet schijnt ie t niet te doen.
Dit is juist bedoeld voor handbakken.

Martijn_B

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Flying at 1.6 bar
« Reactie #3 Gepost op: 29-06-2013 22:24:01 »
Ziet er goed uit!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

The Demon

• When God made me, He broke all the rules!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • +600.000 km and still going strong!
« Reactie #4 Gepost op: 29-06-2013 22:24:57 »
Dat "hangen" komt meestal pas boven de 3500 RPM voor, en als ik het filmpje zo bekijk kom je daar amper in de buurt, dus heb je naar mijn idee nog niets bereikt.
Ik kan in ieder geval geen noemenswaardig verschil zien tussen jouw filmpje en mijn ervaring met Olijfje als ik zo "netjes" rij.

Groet,
The Demon.

Maarten-t5

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • 850 t5
« Reactie #5 Gepost op: 29-06-2013 22:25:21 »
Sorry  :eusa_doh:

NP, was niet lullig bedoeld :D

Dat "hangen" komt meestal pas boven de 3500 RPM voor, en als ik het filmpje zo bekijk kom je daar amper in de buurt, dus heb je naar mijn idee nog niets bereikt.
Ik kan in ieder geval geen noemenswaardig verschil zien tussen jouw filmpje en mijn ervaring met Olijfje als ik zo "netjes" rij.

Groet,
The Demon.

Je merkt het ook pas echt goed achter het stuur. Ook in de lagere toeren. Ik ga morgen een ander filmpje schieten als mn camera wat beter vast zit  ;D
edit: net na de 6 minuten trek ik ietsje verder door. (dit is in de wijk geschoten, dus ik kon niet echt scheuren.)
« Laatst bewerkt op: 29-06-2013 22:32:11 door Maarten-t5 »

Piet

• AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29-06-2013 22:28:10 »
De eerste bestelling heeft ie al binnen.
We hebben hem ook op mijn auto geprobeerd en ik moet zeggen het schakelt gelijk een heel stuk prettiger, veel voorspelbaarder en vooral ook veel en veel rustiger zonder dat irritante in het gas blijven hangen.

En ja bij flink doortrekken juist wel een enorm verschil.
« Laatst bewerkt op: 29-06-2013 22:34:57 door Piet »

The Demon

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29-06-2013 22:33:03 »
Sorry  :eusa_doh:

NP, was niet lullig bedoeld :D

Groet,
The Demon.

Je merkt het ook pas echt goed achter het stuur. Ook in de lagere toeren. Ik ga morgen een ander filmpje schieten als mn camera wat beter vast zit  ;D
Laat dan ook even zien wat er gebeurd als je van 4500/5000 RPM schakelt.

Ik ben zeer benieuwd.

Groet,
The Demon.

Maarten-t5

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • 850 t5
« Reactie #8 Gepost op: 29-06-2013 22:35:11 »
De eerste bestelling heeft ie al binnen.
We hebben hem op mijn auto geprobeerd en ik moet zeggen het schakelt gelijk een heel stuk prettiger, veel voorspelbaarder en vooral ook veel en veel rustiger zonder dat irritante in het gas blijven hangen.

En ja bij flink doortrekken juist wel een enorm verschil.

Hoe wordt dit ingebouwd en waar bouw je het in?

Het prototype zit in de motorruimte op een aantal punten aan de kabelboom vast. Heb hem zolang even op mn aanzuigbuis getaped. Uiteindelijke versie wil ik in een klein doosje verwerken en plug en play maken met de bekende bosch stekkers en evt met een schakelaar om het systeem aan en uit te kunnen zetten.

Laat dan ook even zien wat er gebeurd als je van 4500/5000 RPM schakelt.

Ik ben zeer benieuwd.

Groet,
The Demon.

Ik zal eens kijken of ik een opritje kan nemen.
« Laatst bewerkt op: 29-06-2013 22:37:02 door Maarten-t5 »

Piet

• AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 29-06-2013 22:36:58 »
Een run van 0 naar 100+ at WOT zal  het goed laten zien.

Maarten-t5

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • 850 t5
« Reactie #10 Gepost op: 29-06-2013 23:18:49 »
Zie net dat jij een NA motor hebt Demon.
Dat floaten is een stuk sterker aanwezig bij de turbo motoren. De NA motoren schijnen het sowieso minder te doen.

The Demon

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 29-06-2013 23:26:27 »
Dat zal best, maar boven de 3500 RPM blijft een N/A dus ook "hangen" en dat is volgens mij gedaan in de mapping om het schakelen soepeler te laten verlopen.
Je wil niet steeds een klap hebben als je op schakelt omdat het toerental terug valt naar (pak hem beet) 1500 RPM terwijl je net doorgetrokken hebt naar 4000 en hij weer oppakt bij 3000 bijvoorbeeld.
Dan wordt het een heel nerveus gebeuren zeg maar, dat is fijn bij een raceauto maar niet bij een straat auto.

Groet,
The Demon.

Piet

• AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 29-06-2013 23:40:33 »
Mja ik vind dat veel te lang doorjanken  van de motor juist nerveus en velen met mij.  Vaak zijn de toeren juist veel te hoog voor de volgende versnelling hierdoor, vooral bij turbomotoren. En wel degelijk ook bij rustig schakelen.  Het is ook niet voor niets dat zoveel mensen klagen over het zo lang blijven hangen in het gas en in de weer gaan met reinigen van gasklephuizen etc.
Het is ook nou weer niet zo dat de motor in een fractie van een seconde terugvalt van 4000 naar 1500 toeren als je de gasklep laat sluiten.Tijd zat om fatsoenlijk te schakelen en je hebt altijd ook nog een gaspedaal....
Bij andere merken auto's is het tenslotte ook niet zo extreem geregeld....
Je moet er eerst maar eens mee gereden hebben om te kunnen oordelen.....
« Laatst bewerkt op: 29-06-2013 23:43:04 door Piet »

Maarten-t5

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • 850 t5
« Reactie #13 Gepost op: 29-06-2013 23:47:55 »
Dat wordt ook vaak als reden gegeven inderdaad. Door de opgebouwde inertie van je vliegwiel / krukas e.d. zal hij met de mod ook niet instantaan naar de 1200 toeren duiken. Uiteraard kom je wel in die regionen als je niet al te snel bent met schakelen, maar het tegenovergestelde is ook waar. Als je vlot schakelt en dat kreng blijft op 4000 toeren hangen (of gaat zelfs in toeren stijgen) kun je kiezen tussen koppeling met slip op laten komen om het gebeuren vloeiend te houden, of snel laten opkomen en een ruk naar voren krijgen. Nu kan ik gewoon revmatchen en dus ook bij sneller schakelen vloeiend rijden. Het duiken van de toeren kan ik in de hand houden, ook bij normaal rijden. Als ie blijft hangen kan ik alleen maar blijven wachten.

Het is een beetje wat je zelf prefereert en wat je rijstijl is. Ik heb genoeg posts gezien van mensen die het ontzettend vervelend vinden en dus nog liever met een afgekoppelde stationairregelaar willen rijden dan met die hangende toeren. Ze willen zelf de regie in handen hebben. Anderen vinden het standaard gedrag juist prettig.

The Demon

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 30-06-2013 01:17:46 »
Ik blijf het volgen en wie weet wil ik het ook nog wel eens op Olijfje proberen.
Begrijp me niet verkeerd, het is een interessant onderwerp wat ik met belangstelling ga volgen.

Groet,
The Demon.