Volvo 850 T-5 Dionvr / Oude bak open FOTO'S!

Gestart door Dionvr, 23-02-2016 21:05:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoelNL

Normaliter zit er toch ook een beveiling in de automaatbakken, dat als je de bak per ongeluk in zijn R zet terwijl je vooruit gaat die niet inschakeld?

Bij mijn V70 reed een maat van me in mijn auto door Frankrijk, we reden naar beneden dus schakelen terug naar 3 om iets meer op de motor te remmen vervolgens bij het omhoog gaan weer naar de D te gaan maar mijn maat zet hem per ongeluk in de R. In in eerste instantie dacht ik ook "daar gaat mijn automaat". Uiteindelijk er gebeurde eigenlijk vrij weinig, geen herrie helemaal niets. We reden 110 km/h ofzo en vervolgens zet hij hem weer in de D en we reden zo door. Dat is ook alweer 3 of 4 jaar geleden.

Misschien dat die beveiliging bij lagere snelheden niet werkt omdat die dan wel wil inschakelen met alle gevolgen van dien. Maar dat weet ik niet.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Dionvr

#31
Citaat van: Lunadust op 25-10-2016 14:07:07
Mooie auto Dion, ik heb vandaag de eer  bij de Meester op de koffie te zijn en gelijk even de cv van een Nt5 te doen.

Gaat helemaal goedkomen met jouw 850.

Dankjewel! Gaat zeker goed komen, hij is in goede handen.

Citaat van: RoelNL op 26-10-2016 08:52:26
Normaliter zit er toch ook een beveiling in de automaatbakken, dat als je de bak per ongeluk in zijn R zet terwijl je vooruit gaat die niet inschakeld?

Bij mijn V70 reed een maat van me in mijn auto door Frankrijk, we reden naar beneden dus schakelen terug naar 3 om iets meer op de motor te remmen vervolgens bij het omhoog gaan weer naar de D te gaan maar mijn maat zet hem per ongeluk in de R. In in eerste instantie dacht ik ook "daar gaat mijn automaat". Uiteindelijk er gebeurde eigenlijk vrij weinig, geen herrie helemaal niets. We reden 110 km/h ofzo en vervolgens zet hij hem weer in de D en we reden zo door. Dat is ook alweer 3 of 4 jaar geleden.

Misschien dat die beveiliging bij lagere snelheden niet werkt omdat die dan wel wil inschakelen met alle gevolgen van dien. Maar dat weet ik niet.

Dat zou goed kunnen, het is in ieder geval (helaas) gelukt  ::)


Ondertussen een kleine update van hoe het er nu bij staat:



Nieuwe bak ligt klaar, voorfront is eraf, koelpakket is er ondertussen ook uit samen met de aandrijfassen links en rechts.

Vervangen meteen de carterventilatie, keerringen en pakkingen omdat we er straks goed bij kunnen, meteen goed aanpakken dus.

Nieuwe ATF olie is ook binnen, zelfde olie als er een paar duizend kilometer in is gegaan om te spoelen, van het merk Eurol. Wat betreft olie hier trouwens erg tevreden over, zowel ATF als motorolie (Eurol Turbosyn 10W40), online redelijk voordelig te vinden.

RoelNL

Goed bezig! Straks kan je weer heerlijk rijden. Hopelijk blijft alles voorspoedig gaan, zoals het er nu naar uitziet wel ;)

Ga je nog meer onderdelen vervangen aan de auto buiten alles wat je nu al doet?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Luz

Zo, lekker klusje! Ben benieuwd hoeveel man uren er straks in zitten met deze reparatie.
"A great pleasure in life is doing what people say you cannot do."

Dionvr

#34
Ondertussen ergens in de werkplaats in Noord-Brabant.. ;D

Blok is eruit, a.s. zaterdag zoveel mogelijk schoonmaken en reinigen in de motorruimte en het blok zelf. Zo zijn straks eventuele lekkages makkelijk op te sporen, dit is natuurlijk het moment om alles eens goed te reinigen.






Dionvr

#35
Schoonmaken

Nadat het motorblok eruit is getakeld ben ik begonnen met het schoonmaken/poetsen van de motorruimte. Nu kunnen we er goed bij en is dit de uitgelezen kans om vuil en zand van 400dkm te verwijderen, een leuke klus die veel voldoening geeft. Ook eventuele lekkage's kunnen straks makkelijk gevonden worden.

Bij het reinigen vooral gebruik gemaakt van kwasten en Dasty. Daarna met een kleine drukspuit (die je normaal gebruikt voor bijvoorbeeld de tuin) alles afgespoten en vervolgens droog gemaakt. Het voordeel van een drukspuit is dat je maar heel weinig water gebruikt en je met een heel klein straaltje toch al het vuil (dat je hebt losgemaakt met de kwast) wegspoelt.

Zaterdag ochtend hebben we ook de bak, inlaatspruitstuk en carterventilatie eraf gehaald. Het zat niet heel erg dicht maar kan toch geen kwaad om het nu meteen mee te pakken. Volgende stap is het blok volledig reinigen, aan de achterkant zit een kleine lekkage die we nog moeten opsporen. Alle onderdelen zijn ondertussen binnen bij de dealer en ga ik zo direct ophalen.

Wat foto's:




Dat hitteschild geeft veel voldoening.


Nu stoor ik me alleen nog aan die buis van de ECU, misschien even behandelen met wat lijnolie.


Het hitteschild aan de onderkant eerst afgeschraapt met een plamuurmes, dikke plakken van zand gemixt met olie  ::)


Bak eraf


Flits maakt het extra vuil  :eusa_shhh:

Dionvr

Citaat van: RoelNL op 27-10-2016 08:10:47
Goed bezig! Straks kan je weer heerlijk rijden. Hopelijk blijft alles voorspoedig gaan, zoals het er nu naar uitziet wel ;)

Ga je nog meer onderdelen vervangen aan de auto buiten alles wat je nu al doet?

Lijstje van de spullen die we tot nu toe hebben besteld:

Carter ventilatie set
Alle keerringen (6 stuks)
uitlaatspruitstuk pakkingen
Clipjes oliekoeler slangen
Turbo retour ring en pakking
peilstok ring
injector ringen 5x
Inlaatspruitstuk pakking
Slangetje KVS aanvoer turbo
Slangetje KVS afvoer turbo

RoelNL

Ga je ook de oliepomp gelijk voorzien van nieuwe pakkingen?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Dionvr

Citaat van: RoelNL op 07-11-2016 13:25:29
Ga je ook de oliepomp gelijk voorzien van nieuwe pakkingen?

Geen lekkage te zien, dus die laten we zo.

Dionvr

#39
Vraag gesteld m.b.t. de stekkers van de achteruitrijschakelaar van de automaat.

Edit: ondertussen gelukt!

De motor inclusief automaat zit er weer in  :eusa_dance:

Vanochtend samen met Sandor bezig geweest met het in- en uitlaat spruitstuk, alles voorzien van nieuwe pakkingen en grondig gereinigd. Een klusje dat erg veel voldoening geeft aangezien je het inlaatspruitstuk zo prominent in beeld ziet. Ook is het blok voorzien van nieuwe carterventilatie.



Voorkant blok


Achterkant blok


Blok in de auto


Na een heerlijke stampot (met rookworst en speklappen ;D) verder gegaan met het aansluiten van alle randdelen, motorsteunen monteren en alles terugbouwen.

Hierbij kwamen we de volgende (verschillende) stekkers tegen: KLIK HIER om te bekijken.

Died850

Mooi werk! Zie dat je een V70 bak hebt ingebouwd, is dit een 5 bak toevallig?

Dionvr

Citaat van: Died850 op 14-11-2016 22:25:56
Mooi werk! Zie dat je een V70 bak hebt ingebouwd, is dit een 5 bak toevallig?


Bedankt! Sandor en ik hebben goed ons best gedaan op het blok, ziet er allemaal weer keurig uit.
Nee, de bak is een gewone 4-traps.

Died850

Citaat van: Dionvr op 14-11-2016 22:28:06
Citaat van: Died850 op 14-11-2016 22:25:56
Mooi werk! Zie dat je een V70 bak hebt ingebouwd, is dit een 5 bak toevallig?


Bedankt! Sandor en ik hebben goed ons best gedaan op het blok, ziet er allemaal weer keurig uit.
Nee, de bak is een gewone 4-traps.

Ah oke, was namelijk benieuwd of als het een 5 bak was dit zomaar zou passen en voordelen met zich zou mee brengen.

SB T-5R

Citaat van: Died850 op 14-11-2016 22:31:21
Citaat van: Dionvr op 14-11-2016 22:28:06
Citaat van: Died850 op 14-11-2016 22:25:56
Mooi werk! Zie dat je een V70 bak hebt ingebouwd, is dit een 5 bak toevallig?


Bedankt! Sandor en ik hebben goed ons best gedaan op het blok, ziet er allemaal weer keurig uit.
Nee, de bak is een gewone 4-traps.

Ah oke, was namelijk benieuwd of als het een 5 bak was dit zomaar zou passen en voordelen met zich zou mee brengen.


Ik weet nog wel een 5 traps automaat voor je te liggen  ;D

Dionvr

#44
Daar zijn we weer, vrijdag avond heb ik de eerste meters gereden in de T-5 met de nieuwe versnellingsbak. Er zijn nog wat problemen, maar die worden z.s.m. opgelost.

Eerst wat foto's van het klaarmaken van het blok/randdelen!

Nog wat foto's die bij de vorige post nog niet beschikbaar waren ;)

Lekkend uitlaatspruitstuk


Uitlaat kant blok helemaal schoon gemaakt en het draad in het blok schoongemaakt / strak gemaakt.


Uitlaatspruitstuk met nieuwe pakkingen


Achterkant blok inclusief turbo en nieuwe bak


Het blok zat ondertussen in de auto. Vervolgens zijn we alles gaan aansluiten, intercooler + koelpakket, bumper erop, voorfront erop, koplampen erin etc etc.

Voorfront gemonteerd, intercooler etc. zat er ondertussen al in. Even goed uitzoeken hoe alle leidingen / kabels lopen. Kwam er achteraf achter dat de leiding van de ruiten(koplamp)wisservloeistof niet optimaal loopt...


Samen met het prachtig oogende inlaatspruitstuk  :eusa_drool:


Injector rail erop


Gas injectoren erop



Zoals Sandor in zijn blog al aangaf, hebben we dankzij Schutten en Bas het snelheidssignaal voor de auto afgetapt van de ABS sensor. Even zoeken naar de juiste kabels, vervolgens open maken en samenvoegen.


Terwijl Bas druk was met het solderen hebben Sandor en ik de oude contra-stekker uit de oude bak gedemonteerd. De pinnen die normaal in de stekker van de kabelboom gaan hebben we los gemaakt, en aan de draden van het afgetapte ABS signaal gesoldeerd. Zo heb je dus een originele stekkerverbinding aan de kabelboom, wel zo fijn.


Krimpkousje erom


Schema voor het aftappen van het ABS (snelheids) signaal.


Kachelradiateur en koppelstuk
Waarschijnlijk is tijdens het plaatsen van het blok 1 van de koelwaterleidingen geraakt die geklikt zit in het koppelstuk van motorruimte naar interieur (kachelradiateur).
Nadat de auto was gestart lekte die daar behoorlijk wat koelvloeistof (bij het koppelstuk). Vervolgens heb ik een nieuw koppelstuk opgehaald bij Leons850, die er gelukkig nog 1 had liggen.

Bij nadere inspectie bleek de kachelradiateur in dusdanig slechte staat te zijn (lek, vies, oud...) dat we hiervoor een nieuwe gaan plaatsen. Tijdelijk hebben we de koelwaterslangen in de motorruimte doorgelust met een stevig stuk slang en 2 klemmen. Even geen verwarming in het interieur, maar wel een rijdende auto. Uiteraard is dit een tijdelijke oplossing, zo snel mogelijk (morgen...) een nieuwe kachelradiateur kopen.

Eerste meters
Het hele probleem is waarschijnlijk gekomen door een LMM die zijn werk niet deed, hierdoor viel de auto in D uit bij stilstaan. Na een hoop getob is dus vervolgens de bak kapot gegaan. Bij de eerste start bleef de auto circa 2 minuten lopen, waarnaar deze uit het niets dood viel. Toen hebben we even een LMM gewisseld, probleem verholpen zoals verwacht. Ook hadden we de automaat computer van de nieuwe bak in de ECU bak gestopt, tijdens de eerste proefrit ging de pijl van de AT knipperen. Ook leek het erop dat het schakelgedrag niet optimaal was (lang blijven hangen in toeren, niet opschakelen etc.). Toen hebben we de oude automaat computer teruggezet, probleem verholpen.

Een echt goede proefrit komt morgen, aangezien ik geen zin had om om 00:30 langs de A15 stil te komen staan, liever eerst in de omgeving van de werkplaats even proefrijden en alles uitsluiten / nalopen.

To do:
Kachelradiateur bestellen -> monteren
Koelwaterslangen + koppelstuk monteren
LMM bestellen
Nieuwe dop plaatsen op koelwatertankje (gescheurd).