4 baks automaat olie vervangen

Gestart door Woger, 31-03-2016 19:17:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gero

Citaat van: gero op 04-04-2016 17:16:09
Het beste kun je eerst de olie aflaten. Hier heb je niet per sé een brug nodig, maar het helpt wel.
De stop er weer in (met nieuwe pakking onderdeelnummer 977751) en de brug kan de deur uit  Wink

Vanaf nu heb je twee mogelijkheden.

1. Je spoelt de oliekoeler mee. Je moet dan de retourleiding (van de onderkant van de radiator naar de automaat) aan de automaat-kant losmaken. Hiervoor moet de accu en de accuplaat eruit. Denk alsvast aan je alarm als je dat hebt. Bij het loskoppelen van de accu gaat waarschijnlijk je alarm af...
Bij 5 van de 6 automaten die ik gespoeld heb ging deze aansluiting overigens niet los, waardoor we optie 2 hebben moeten nemen.

2. Je spoelt de oliekoeler niet mee. Je maakt dan de slang los die van de automaat naar de oliekoeler loopt. Je doet dit aan de radiator (oliekoeler) kant. Je maakt de bovenste leiding los en je hebt hiervoor een nieuwe klem nodig (onderdeelnummer 6842411) als je de slang weer monteert.

In beide gevallen maak je een doorzichtige slang vast aan de leiding die je hebt losgemaakt. En volgt de volgende procedure:

A. Als je de olie hebt afgelaten meet je hoeveel olie eruit gekomen is. Hiervoor kan je het beste twee doorzichtige 5 liter kannen gebruiken. In de ene kiep je de oude olie en in de andere evenveel nieuwe olie. Als je de olie hebt afgemeten vul je de automaat met die olie door de peilstokopening.
B. Hang de doorzichtige slang in de 'vuile' 5 liter kan. Start de auto en zet de versnelling in de R. Er komt nu oude olie uit de doorzichtige slang. Let op totdat je bubbels ziet en zet de motor uit.
C. Meet hoeveel oude olie eruit gekomen is en vul de 'schone' 5 liter kan met evenveel olie en vul de automaat wederom via de peilstokopening.
D. Herhaal B en C 3 of 4 keer met elke keer een de automaat in een andere versnelling (R/D/L/2)
E. Verwijder de doorzichtige slang. En monteer de losgehaalde leiding aan de automaat of oliekoeler.
F. Stop de peilstok er weer in en start de auto. Beweeg (met de voet op de rem  Wink ) langszaam door alle versnellingen waarbij je telkens een seconde of 5 wacht.
G. Zet de versnelling in de P met de motor aan, wacht 2 minuten en peil de olie. Zorg ervoor dat er nooit teveel olie in de bak zit. Dit is slechter voor de bak dan dat er te weinig inzit.
Vul eventueel nog wat olie bij en peil de eerste 100 km nog een paar keer.






Op deze manier had Mehn bij mij voor het eerst de automaat gespoeld, dan ververst je de olie toch zeker voor 90 %

Woger

Ja, deze manier ken ik, maar ik wil in principe geen slangen losmaken en de auto laten draaien om hem leeg te laten lopen. Je hebt in ieder geval al een 2e mannetje nodig om de auto op tijd af te zetten en die heb ik niet zo snel voor handen. Bovendien kost het ook een grote hoeveelheid olie. Als mijn idee klopt vervang je ook de meeste olie, maar er zijn wat aannames, zoals de tijd die bak gebruikt om de carter inhoud (3,5L) rond te pompen. Bovendien begint de nieuwe en oude olie zich al vanaf het begin te mengen in het carter, dus helemaal schoon is de olie in die 30 seconden ook niet. Maar volgens mij een stuk schoner als eerst de olie een paar kilometer laten mengen.
Weet je ongeveer hoe lang het duurde voordat je een bepaalde hoeveelheid via de slang er uit gepompt had?

gero

Volgens mij had ik 14 ltr olie nodig gehad, op zich duurde het flushen niet lang, je heb wel gelijk dat je met z'n tweeen moet zijn .
Maar dan heb je de boel wel goed geflushed en kan je weer een tijdje vooruit.
Volgens mij is het met een automaat flushen het beste ,maar dan zit er ook een prijskaartje aan , ongeveer 300 E. inc. olie.

Woger

Ik heb nog wat gegoogled en ik schat dat de bak ongeveer 3,5 liter rondpompt in 60 seconden. Ik ga nu de eerst de olie aflaten en dan weer bijvullen, dan de auto 60 seconden stationair laten lopen en vervolgens nog een keer aflaten en weer bijvullen. Proberen kan geen kwaad lijkt me  8)

kevinwalter

S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

Woger

Er zit wel een filter in, maar die kan je niet verwijderen schoonmaken. Alleen als je de bak uit elkaar haalt.

NinaPaul

7,6 liter is de inhoud, bij het aftappen krijg je er 3 tot 3,5 liter uit (afhankelijk of je de auto opkrikt etc.)

Als we uitgaan van het meest nadelige verhaal 3 liter van de 7,6 dan ververs je met de volgende tabel:

1 keer = 4,598 liter oude olie = 39,5% vervangen
2 keer = 2,781 liter oude olie = 63,4% vervangen
3 keer = 1,683 liter oude olie = 77,9% vervangen
4 keer = 1,018 liter oude olie = 86,6% vervangen
5 keer = 0,616 liter oude olie = 91,9% vervangen
6 keer = 0,373 liter oude olie = 95,1% vervangen
7 keer = 0,225 liter oude olie = 97% vervangen
8 keer = 0.136 liter oude olie = 98,2% vervangen
9 keer = 0,082 liter oude olie = 98,9% vervangen
10 keer = 0,049 liter oude olie = 99.4% vervangen

Het spoelen van de automaat is niet zo moeilijk, maar er zijn wel twee mensen voor nodig.
Mocht je willen spoelen, doe het dan altijd NA de koeler, anders ben je alsnog maar 90% aan het vervangen.


"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Woger

#37
OK,
vanmorgen de olie binnen gekregen (2 x 4L Mannol 3309) dus vanmiddag tussen de klusjes door de automaat olie vervangen. Mijn idee was dus dat er 3,5L olie in het carter zit. Via diverse filmpjes heb ik gezien dat de automaat ongeveer 1L per 20 sec. rond pompt. Er zit 7,8L olie in de automaat dus als ik de olie zou vervangen in het carter en vervolgens de motor 70 sec. zou laten lopen, dan zou de automaat alle nieuwe olie opslurpen en het carter weer vullen met 3,5L oude olie. Als ik dan weer het carter zou legen zou ik 7 van de 7,6 liter vervangen.
Dusss....

Na een uurtje klooien waarbij mijn nieuwe cheapo krik omvormde tot een wokkel  :eusa_think:, de auto met de meegeleverde krik toch op een hoogte gekregen waardoor ik er onder kon.

Carterplug los geschroefd en meteen een mooie bak met oude bruine olie:




Dit bleek na meten 3,6 liter te zijn.

Vervolgens de carterplug handvast weer op de bak gezet en 3.6 liter olie via de peilstok opening weer aangevuld.

Daarna de auto gestart en elke 10 seconden van schakelstand wisselen. Ik weet niet of dat uit maakt, maar kwaas zal het niet kunnen  ;)

Na 70 seconden de auto uitgezet en de peilstok checken: Deze bleek echter vol te zitten met mooie rode ATF olie, hmmm  :eusa_think:
Zou de olie dan toch niet zijn opgeslokt?
Even een slangetje via de peilstok gestoken en wat vloeistof opgezogen. Deze was echter net zo bruin als de olie die ik eerder had afgetapt.
Toch maar het risico genomen en voor de 2e keer het carter geleegd. Even kwam een scheutje mooi rode olie er uit :eusa_shifty:, maar gelukkig binnen een halve seconde kleurde de olie weer donker bruin.  :eusa_dance:

Uiteindelijk kwam er nu 3,5 liter uit het carter, maar ik had hem niet zo lang laten lekken als de eerste keer.

Hierbij de 2 verschillende "aderlatingen" naast elkaar:



aderlating 1:



aderlating 2:



Zoals je ziet, zijn beide ongeveer hetzelfde.
Dus ik mag denk ik wel concluderen dat ik nu ongeveer 7 van de 7,6 liter (85%) van de olie vervangen heb met in totaal 7 liter nieuwe olie.

De auto schakelt nu iets beter lijkt het (kan ook spugologisch zijn), maar het viel me op dat ie nu bij 50 a 60 km/h regelmatig 5l op de 100km verbruikt (dat was altijd tussen de 6,5 en 8 liter / 100km).

Overigens zou je dus ook 3 keer 3,5 liter kunnen vervangen na telkens bijv. 45 seconden. Dan zou ie theoretisch 100% vervangen moeten hebben. Uiteraard vindt er iets vermenging plaats, maar je komt toch al aardig richting de 100% tegen een fractie van de kosten van een flush.
Ik was nu overigens €32 kwijt voor 8 liter Mannol 3309.

Jans Duiven

Het houdt je lekker bezig  :D

Ik heb 20 liter 3309 besteld  ;D


Woger

20 liter? Hoeveel auto's heb je?  :o
Welk merk heb je gekocht?

Jans Duiven

#40
Citaat van: Woger op 09-04-2016 21:37:59
20 liter? Hoeveel auto's heb je?  :o
Welk merk heb je gekocht?

Mannol natuurlijk  ;)


Voor 60,89 thuis op de stoep


Woger


kevinwalter

#42
Woger, nou ben ik wel benieuwd hoe die wokkel er uit ziet :P
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

Woger

Citaat van: kevinwalter op 10-04-2016 00:27:04
Woger, nou ben ik wel benieuwd hoe die wokkel er uit ziet :P

Zo dus:


Lijkt nog mee te vallen maar de wieltjes achter staan op de grond en een voorste hangt in de lucht, bovendien is het hef gedeelte naar een kant toe verbogen.
Ik schrok me kapot toen dat ding ineens begon te bewegen. Gelukkig kon ik hem direct laten zakken, zodat de auto niets heeft mee gekregen.  :eusa_whistle:

UserID6342

Levensgevaarlijk dat soort prutskrikken !  Dan zijn die van Omega een stuk beter (en zelfs die vind ik al onstabiel, maar heb er wel bijna 5 jaar plezier van gehad)