Meedenkers gevraagd voor aandrijfprobleem van de XC

Gestart door KIM, 30-06-2016 17:22:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mario850

geen van beide.

rechtse as heeft steunlager.

en overige beweging is in de binnen koneten.
V70R laserblue two tone fdf downpipe Volvo tune ipd stabistangen v50 remmen voor en xc90 achter! Kw v2 inox do88 complete koeling set
2004 c70 cabrio autumn sun titan Grey Toscana tan  leder ,850 t-5r snow white ,v60 d6 vol options

UserID6342

Citaat van: triton op 03-07-2016 10:13:25

er was wel een geluid hoorbaar (soort zingend geluid).

Stuur volledig naar links geen aandrijving , stuur volledig naar rechts wel aandrijving .
Rechtuit geen aandrijving .

Dan zou je toch gaan denken aan het differentieel en niet direct aan de koppelomvormer ???

KIM

Ik heb er even niets aan gedaan. Het op de brug hijsen heeft er toe geleid dat mijn rug signalen ging afgeven dat ik niet goed bezig was.
Ik heb besloten om de XC even te laten voor wat het is.

Ik ben vrijdagavond nog even bij Mario geweest om een AWD diff te bestuderen en kan daaruit wel concluderen dat daar niets mis mee kan zijn gezien de toestand van mijn rechter as en de HO bus. Het enige mechanische dat nog overblijft is de homokineet van de linker as maar dat verklaart niet het geluid dat ik heb gehoord. Overigens heeft de bak dat zingende geluid al vanaf het begin; dat is niet aanwezig in P en N.
Ook kan ik nog even een kleppentest uitvoeren met Vida.

Iets dat mij nog sterker in de richting van de koppelomvormer stuurt is het feit dat mij bij aankoop is verteld dat er iets mee was (heb ik nooit gevoeld). Een ander ding is het ritje in de R van Mario.
Wij raakten aan de praat over het schakelgedrag van de XC tov de rooie R. Ik heb gemerkt dat alles met veel slip gepaard ging terwijl de R heel soepel maar zeker schakelde. Mario vond dat zijn R dat ook nogal deed dus ik bood hem aan om eens een ritje met mijn R te maken. Conclusie was dat deze inderdaad erg rustig schakelt en niet veel slip vertoont.
Vervolgens heb ik een ritje met de R van Mario gereden en vond dat deze dichter qua schakelgedrag kwam bij de R dan de XC. Ergo er is iets niet goed aan de koppelomvormer/bak van de XC dat niet leidt tot foutcodes.

UserID6342

Slip hoeft natuurlijk niet alleen de koppelomvormer te zijn, kan verschillende oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld idd het kleppenblok.  In mijn opinie, als een koppelomvormer kapot is dan doet deze het helemaal niet meer (dus geen aandrijving of erg veel slip, of bijvoorbeeld geen aandrijving bij warme olie).  Een koppelomvormer die het af en toe wel of niet doet heb ik, tot nu toe, nog niet meegemaakt. Meestal is het bij die dingen of alles, of niets.  Een storing in het kleppenblok kan de slip verklaren, maar niet de af en toe aandrijving of er moet ook iets aan de hand zijn met de solenoids in mijn opinie.

Zeker het verhaal van Andre erbij, bocht linksom geen aandrijving, rechtdoor niet, bocht rechtsom wel doet mij toch aan het diff denken (buiten de eventuele slip dus om)

Piere

Citaat van: Dirk342 op 03-07-2016 13:03:56
Zeker het verhaal van Andre erbij, bocht linksom geen aandrijving, rechtdoor niet, bocht rechtsom wel doet mij toch aan het diff denken (buiten de eventuele slip dus om)

Maar dat zou toch gigantisch veel meer lawaai moeten maken?
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

KIM

#35
Op dit moment doet ie ook niks meer qua aandrijving.
Ik zie het als een laatste stuiptrekking.

Andre's verhaal is niet helemaal volledig. Na even naar rechts sturen leek het of er aandrijving was. Niet bij een bocht naar rechts. Sturen is wel beide keren de inleiding op de storing geweest.

Als het lager van de stator het niet goed doet en dus niet blokkeert, zijn de symptomen prima te verklaren. Zal straks nog een kleppentest uitvoeren.

@piere: bedankt nog voor de tip over de HO. Die ga ik proberen.

elianmars

Hoe werkt zo'n kleppentest? Dit is via Vida te doen, begrijp ik?

KIM

Daarmee kun je de magneetkoppeling een voor een aansturen en luisteren of ze geluid maken.

Peultje

Als ik het goed begrijp wordt vanaf de krukas de koppelomvormer aangedreven. Deze drijft de automaatbak aan. Na de automaat splitst de aandrijving. Een aftakking gaat via de HO naar de achterwielen en de andere aftakking via een differentieel naar de beide voorwielen. Dat de as naar de HO om de rechtervoorwielas draait doet daar niets aan af. Met een defect voorwieldeel zou het achterwieldeel gewoon moeten aandrijven en vice versa. Ergo, het probleem ligt niet in het voorste differentieel of de HO of een ander deel hierna.

Het probleem kan dus volgens mij alleen in de koppelomvormer of de andere delen van de automaatbak liggen.

Ik hoop dat ik hiermee een zinvolle niet al te overbodige bijdrage heb geleverd.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Bouke

Gelukkig heb je de koppelomvormer nog van Drakie :eusa_dance: met de at er bij  ;D

Sbv

Citaat van: -D©©©L- op 04-07-2016 07:21:34
Heb je niet gewoon een dikke interne lekkage in de bak waardoor er geen remgroep meer gestuurd kan worden ?
4 bak toch ?
ja, 4 bak adaptief

KIM

Citaat van: -D©©©L- op 04-07-2016 07:21:34
Heb je niet gewoon een dikke interne lekkage in de bak waardoor er geen remgroep meer gestuurd kan worden ?
4 bak toch ?

Klopt.
Ik zou hierbij echter wel foutcodes ivm onlogische waardes verwachten en er zitten geen foutcodes in de TCM.

Overigens is de conclusie van Peultje ook een zinnige: Na bestudering van het diff kom ik tot de conclusie dat een losgelopen aandrijfas voor nog altijd leidt tot aandrijving van de achterwielen. Ik kwam echter totaal niet vooruit. We gaan dus de bak en koppelomvormer van Drakie maar plaatsen.

Volgend weekend maar eens een begin maken. Later zal ik dan onderzoeken wat er exact aan de hand is (als ik er ooit achter kan komen).

arjen850

Volgens mij krijgen wij tegelijk vreemde problemen ;D

Hengeveld

#43
Citaat van: KIM op 04-07-2016 10:13:19
Na bestudering van het diff kom ik tot de conclusie dat een losgelopen aandrijfas voor nog altijd leidt tot aandrijving van de achterwielen.

Weet je dat heel zeker? Ook als er totaal geen aandrijfkracht nodig is, zoals bij uitgelopen aandrijfas? Draait je cardanas wel met 1 voorwiel in de lucht? Dat kun je (voorzichtig!) testen. Als de cardanas wel draait, kun je meteen zien of je viscokoppeling werkt. Want als je visco niet werkt, klopt de redenatie ook niet.

Je negeert namelijk een belangrijk symptoom, namelijk dat je aandrijving bij stuuruitslag naar de ene kant er wel was en naar de andere kant niet.

Ik hoop voor je dat het iets simpels is als een uitgelopen as!

Peultje

Als de Visco stuk is gaat mijn verhaal inderdaad niet op. Hetzelfde geldt als de cardanas gebroken is of het achterdifferentieel lurp.

Verder blijft gelden dat het principe van onze vierwielaandrijving er uit bestaat dat er normaliter 85 procent van het vermogen naar de voorwielen gaat. Als echter een voorwiel doorslipt komen de gemiddelde ( over links en rechts) toerentallen van voor en achter niet meer overeen en warmt de de siliconenolie in de Visco op en wordt daardoor visceuzer (net als in sommige radiatorfans) zodat er een meer starre verbinding met tussen de bak en de achterwielen ontstaat waardoor er meer vermogen richting die achterwielen gaat en je aandrijving blijft houden.
Dus als een voorwielas kapot is zou je achterwielaandrijving moeten houden. Dit tenzij er meer kapot is.

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8