welke olie?

Gestart door ex_beamerman, 04-04-2003 23:35:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

denkweb

Citaat van: Ramon op 15-05-2003 15:05:00


Hij koopt het per dozen tegelijk in bij de Hema


Heeft dat ding ergens een lekje of zo??

Ramon

De Hema olie is per liter verpakt. Door de dry-sump  kwak je er per keer meer dan 20 liter in (moet je dus ook allemaal warm rijden!).

Vijf of zes busjes kopen heeft dan niet zoveel zin  :P


Ramon ;D ;D ;D
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Full Metal Bernd

Ik gebruik Volsynth. olie van Elf 5w40, omdat ik best veel korte stukjes rij, dus theoretisch zal de olie eerder
in het hele blok zijn.
Ook ververs ik vaker dan om de 15.000. , meestal
om de 5000km.

ed

Citaat van: Ludo op 20-04-2003 21:28:30
Citaat van: 850Joris op 06-04-2003 23:57:21een Roffel motor in een Safrane? Nee hoor!

klopt, het was niet de Safrane maar de Laguna.  :P

Nee hoor, het is weldegelijk de Safrane. De V6 motor was al een hele tijd leverbaar. Waarom de 5 pitter van Volvo is gebruikt is mij dan ook een raadsel. De V6 gaf ook 170 pk, en de prestaties waren nagenoeg gelijk.  (Volvomotor iets beter ivm gewichtsvoordeel). Overigens levert de motor in de Safrane "maar" 168 pk, waarschijnlijk als gevolg van een andere uitlaat. Tijdens de levering van de 5 cilinder werd de V6 alleen nog maar met automaat geleverd, en werd een 24 klepper geintroduceerd, die aanzienlijk betere prestaties leverde (194 pk).
De 2.5 is van 1996 t/m 2000 geleverd.

Het is maar dat je het weet.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Citaat van: Jhonn Feikens op 05-04-2003 23:59:52
thx johan
ik denk dat ik voor de 5w ga, na de aankoop 5000 km geleden heeft de motor ongeveer anderhalve liter+- gebruikt.
groet jhonn

Jhonn,

De 5 in "5W" is een waarde voor de viscositeit bij lage temperaturen ( ik geloof bij 0 gr celsius). Het tweede getal is de waarde voor bedrijfstemperatuur, zeg 130 graden. Het eerste getal is dus alleen van belang bij de koude start.
Het beste is dus een olie die een hele lage waarde heeft bij starten, en een hele hoge waarde op bedrijfstemperatuur.  Bijvoorbeel 10W60 is een hele stabiele olie, die niet veel in dikt varieert naarmate de olie warmer wordt. Als jij een hoog olieverbruik hebt zou ik eerder kijken naar een olie die een hoge "tweede" waarde heeft. Ik neem aan dat je met koude motor rusttig aan doet.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Mellow_yellow

Citaat van: ed op 16-05-2003 14:48:20
Citaat van: Jhonn Feikens op 05-04-2003 23:59:52
thx johan
ik denk dat ik voor de 5w ga, na de aankoop 5000 km geleden heeft de motor ongeveer anderhalve liter+- gebruikt.
groet jhonn

Jhonn,

De 5 in "5W" is een waarde voor de viscositeit bij lage temperaturen ( ik geloof bij 0 gr celsius). Het tweede getal is de waarde voor bedrijfstemperatuur, zeg 130 graden. Het eerste getal is dus alleen van belang bij de koude start.
Het beste is dus een olie die een hele lage waarde heeft bij starten, en een hele hoge waarde op bedrijfstemperatuur.  Bijvoorbeel 10W60 is een hele stabiele olie, die niet veel in dikt varieert naarmate de olie warmer wordt. Als jij een hoog olieverbruik hebt zou ik eerder kijken naar een olie die een hoge "tweede" waarde heeft. Ik neem aan dat je met koude motor rusttig aan doet.

Nogmaals, pfffff , het wordt ongeveer de 100e keer dat ik het vertel: een 0W... is veeel te dun en heeft alleen nut in landen waar het erg hard vriest. Een 0W... zal eventueel olieverbruik bij een oudere motor alleen maar in de hand werken. Ga voor een 5W40 of een 10W40 van een goed merk en dan zit je gewoon goed. Een 0W30 of 5W30 heeft een veel te 'slappe' oliefilm bij hoge toeren en/of zware thermische belasting.

patje

#51
Citaat van: Full Metal Bernd op 16-05-2003 12:07:07
Ik gebruik Volsynth. olie van Elf 5w40, omdat ik best veel korte stukjes rij, dus theoretisch zal de olie eerder
in het hele blok zijn.
Ook ververs ik vaker dan om de 15.000. , meestal
om de 5000km.


dat is erg zonde die olie moet veel langer meegaan.

Bij weinig km's per jaar : altijd 1x per jaar verversen sowieso.
de 15000 km is een fabrieksvoorwaarde, maar wel uitgegaan van de minst gunstige omstandigheden en een 10w40 half-synt

met full synth kun je deze 15000 altijd overschrijden en eigenlijk kun je gerust 10.000 km daarbij op tellen. Moet je wel bijvullen, of af en toe een lange rit hebben in de periode dat de olie erop zit zodat condenswater dat in de olie is neergeslagen kan verdampen (daarom lijkt het alsof je na een lange, vlotte rit, ineens veel meer olie hebt verbruikt. Dat is niet zo, maar het olie is wel weer gezond, want het water is eruit. vandaar dus bijvullen)

nogmaals : om de 5000 km een dure olie verversen is zonde van de olie (milieu) en vooral zonde van jouw poen.

Johann

#52
Citaat van: Marc 0101.001 op 16-05-2003 15:56:07
Citaat van: ed op 16-05-2003 14:48:20
Citaat van: Jhonn Feikens op 05-04-2003 23:59:52
thx johan
ik denk dat ik voor de 5w ga, na de aankoop 5000 km geleden heeft de motor ongeveer anderhalve liter+- gebruikt.
groet jhonn

Jhonn,

De 5 in "5W" is een waarde voor de viscositeit bij lage temperaturen ( ik geloof bij 0 gr celsius). Het tweede getal is de waarde voor bedrijfstemperatuur, zeg 130 graden. Het eerste getal is dus alleen van belang bij de koude start.
Het beste is dus een olie die een hele lage waarde heeft bij starten, en een hele hoge waarde op bedrijfstemperatuur.  Bijvoorbeel 10W60 is een hele stabiele olie, die niet veel in dikt varieert naarmate de olie warmer wordt. Als jij een hoog olieverbruik hebt zou ik eerder kijken naar een olie die een hoge "tweede" waarde heeft. Ik neem aan dat je met koude motor rusttig aan doet.

Nogmaals, pfffff , het wordt ongeveer de 100e keer dat ik het vertel: een 0W... is veeel te dun en heeft alleen nut in landen waar het erg hard vriest. Een 0W... zal eventueel olieverbruik bij een oudere motor alleen maar in de hand werken. Ga voor een 5W40 of een 10W40 van een goed merk en dan zit je gewoon goed. Een 0W30 of 5W30 heeft een veel te 'slappe' oliefilm bij hoge toeren en/of zware thermische belasting.

Moet je het wel goed uitleggen...
Het strookt namelijk niet met de meeste gegevens die over dit onderwerp te vinden zijn.
Maar ja, aan 't einde van de rit komt 't er wel op neer dat de meeste 850/X70 rijders binnen de 5W40-10W40 grens zitten.

Waarom strookt jouw verhaal niet?

Omdat het uitgangs punt de SAE waarde is en de XW-X aanduiding voor "multigrade" olie hier een voortborduursel van is.

De SAE X "single grade" olie geeft "dikke" olie, lage viscotiteit, als vloeibeeld bij lage temperaturen en "dunne" olie, hoge viscositeit, als vloeibeeld bij hoge temperaturen.

De gradatie, het nummer, geeft dus het ideale vloeibeeld aan voor een bepaalde toepassing bij een X temperatuur.
Deze olie zal dus gekozen worden voor toepassingen welke weinig verandering in de omgeving meemaken.

De multigrade olie lost het viscositeits probleem onder verschillende werkingstemperaturen op door over een groter temperatuur bereik DEZELFDE IDEALE VISCOSITEIT te bewerkstelligen.

Wat jij dus doet is een single grade verhaal aan een multigrade olie hangen.

Iedereen kijkt naar deze multigrade index, ik zelf net zo, maar andere getallen zijn belangrijker als 't er echt op aan komt maar die zullen mij eerlijk gezegt worst wezen.

De index is gerelateerd aan de omgevings temperatuur, dus niet de interne werkings temperatuur van de motor.

Waarom is een OW olie niet echt nodig, omdat het in Nederland nooit zo koud is in de winter.
Waarom is een 50W niet echt nodig, zelfde verhaal.

Nu het leuke van 't verhaal.

Volgens sommige verhalen is een 10W-50 olie schadelijker voor de motor dan een 10W-30.

Waarom?

Omdat de bredere index van de 10W-50 meer additieven bevat die ten koste gaan van de smerende werking van de olie.....

Wat breekt de motor af?

15% koude start, 85% het "etsen" van de delen door zuur en condens ontwikkeling welke vrij komt tijdens het verbrandings proces bij koude motor.

Laten we er nu maar over ophouden.

0W-40 t/m 10W-50 gaat allemaal goed.
Volvo geeft voor de 850 achtigen nog steeds 10W-40 aan dus, vooral voor de niet turbo motoren, lekker voor een betaalbare olie gaan.



patje

ik sluit me bij bovenstaande aan

Schnappi

dit komt er op neer dat eigenlijk als je dus vol synth olie gebruikt de  verversingstermijn 20.000 a 25.000 km is?

maar wanneer weet je eigenlijk of de olie die in het motorblok zit nog goed is?

garages zeggen dat het gewoon om de 15.000 km moet. zin of onzin?

Groeten 8)

thuur

Bij een turbo kun je nooit te vroeg olie wisselen. Die 15.000 zou ik aanhouden in optimale omstandigheden (bijna altijd snelweg, weinig ritten per dag, etc.), dus als uiterlijke wisseltermijn.

Theoretisch zou je kunnen wachten, maar ik raad het je af.

De huidige olie valt alleen te beoordelen in een laboratorium.


Gr ;)

Jeroentjuh

Vorige week maar weer ff olie vervest, er is gewoon weer 5w40 Shell Helix + in gegaan......

Johann

Citaat van: Jeroentjuh op 11-09-2006 00:18:17
Vorige week maar weer ff olie vervest, er is gewoon weer 5w40 Shell Helix + in gegaan......

Ben ik een beetje van terug gekomen..
Toch al wat gevalletjes gezien van black sludge in de turbo motoren met deze olie.

Voor wat betreft die 15d km wissel, haal jij dat dan met 1 vulling? Met al dat trappen moet er vaak wel een litertje of anderhalf bij op die afstand.

Jeroentjuh

#58
Citaat van: Johann op 11-09-2006 00:21:48
Voor wat betreft die 15d km wissel, haal jij dat dan met 1 vulling? Met al dat trappen moet er vaak wel een litertje of anderhalf bij op die afstand.

Ik trap bijna niet  ;) en ut was een jaar geleden sinds de vorige oliewissel, zo'n 10.000km, tussendoor nix hoeven bijvullen, nog netjes op peil.....

Citaat van: Johann op 11-09-2006 00:21:48
Ben ik een beetje van terug gekomen..
Toch al wat gevalletjes gezien van black sludge in de turbo motoren met deze olie.

Bij de 5w40 of de Shell Helix + (of was het nou de ultra? morgen ff kijken)?

*Edit* ff gekeken en het is toch de Ultra.....

Ludo

Citaat van: Johann op 11-09-2006 00:21:48
Citaat van: Jeroentjuh op 11-09-2006 00:18:17
Vorige week maar weer ff olie vervest, er is gewoon weer 5w40 Shell Helix + in gegaan......

Ben ik een beetje van terug gekomen..
Toch al wat gevalletjes gezien van black sludge in de turbo motoren met deze olie.

en welke gevolgen heeft of kán dat hebben?.