welke olie?

Gestart door ex_beamerman, 04-04-2003 23:35:50

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Ik begin me zo langzamerhand toch af te vragen of de moderne vol-synth olieën echt wel wat toevoegen aan de levensduur van deze motoren. Nou heb ik maar een 10 klepper LPG bakkie, dus eigenlijk mag ik niet meepraten.
Elke 7.500 a 10.000 km een paar liter (5.3) standaard 10w40 half-synth met een mooi schoon filtertje (en alu ring). 10 minuten werk en 't kost maar een knaak en een bos wortels (filter ca € 4, olie ook maar een paar euro per liter, ik tap het uit een 60 liter vaatje van ACdelco).
Ik kan me zo voorstellen dat juist in de getunde turbo motoren de olie op sommige plaatsen soms zo extreem warm wordt, dat de oorspronkelijke eigenschappen al vlot verloren gaan. Of dat nou een hema olie is of een moderne helix, lijkt me niet al te veel uitmaken (zeer zeker niet de factor in  prijsverschil).
Als het héél koud is en men verwacht dat dat nog wel even zo blijft, dan kiep ik er een keer 0w30 in. Hij gebruikt dan soms wel wat en hier en daar zweet ie dan soms een beetje, maar das vaak snel weer over. Zo doe ik het al jaren, afgekeken van pa en opa. (en die is/was ook soms eigenwijs ;))
D'r is nog nooit een motor kapot gelopen van een tevaak (vakkundig) uitgevoerde oliewissel...

Dat verhaal van die (extreem) lange service intervallen vind zijn oorsprong toch voornamelijk bij de lease maatschappijen en andere fleet-owners. Weinig stilstand en lage kosten per km gedurende de looptijd. En daarna...tja.

Om het nog maar even een keer smeuïg en lekker uit het verband te illustreren;
15.0000 km bij 100 km per dag geeft minimaal 150 koud-warm-koud cycli, doe dat maar eens met je frituurolie  :-X  ;D

owja, nog wat achtergrond leesvoer voor de liefhebbers:
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

Johann

Citaat van: Ludo op 11-09-2006 00:41:29
Citaat van: Johann op 11-09-2006 00:21:48
Citaat van: Jeroentjuh op 11-09-2006 00:18:17
Vorige week maar weer ff olie vervest, er is gewoon weer 5w40 Shell Helix + in gegaan......

Ben ik een beetje van terug gekomen..
Toch al wat gevalletjes gezien van black sludge in de turbo motoren met deze olie.

en welke gevolgen heeft of kán dat hebben?.

In de kop van de Volvo motoren zitten nogan dunne kanalen naar de klepstoters. Ook de stoters zelf hebben miniscule gaatjes voor de olie. Deze kunnen verstopt raken.
Ook de olie retour buis van de carter ontluchting kan dicht gaan zitten.

Nu hebben de meeste motoren wel ergens black sludge zitten maar het viel mij op bij relatief jonge motoren die altijd op shell Helix Ultra gereden hebben.

-D©©©L-

Citaat van: Johann op 11-09-2006 08:11:45
Nu hebben de meeste motoren wel ergens black sludge zitten maar het viel mij op bij relatief jonge motoren die altijd op shell Helix Ultra gereden hebben.
Dit waren toch niet toevallig moderne diesels ?

HJ850

Citaat van: Johann op 16-05-2003 16:30:17
De multigrade olie lost het viscositeits probleem onder verschillende werkingstemperaturen op door over een groter temperatuur bereik DEZELFDE IDEALE VISCOSITEIT te bewerkstelligen.

[...]
Wat breekt de motor af?
15% koude start, 85% het "etsen" van de delen door zuur en condens ontwikkeling welke vrij komt tijdens het verbrandings proces bij koude motor.

Laten we er nu maar over ophouden.
0W-40 t/m 10W-50 gaat allemaal goed.

Volvo geeft voor de 850 achtigen nog steeds 10W-40 aan dus, vooral voor de niet turbo motoren, lekker voor een betaalbare olie gaan.

OK, nu ben *ik* dus nog niets wijzer, ook als ik eerdere reakties lees.
En ik moet denk ik mijn olie keuze herzien, maar weet nu ff niet meer waar ik op moet afgaan.

Ik heb in mijn '92 GLT (2.5 20V dus) Automaat met slechts 270.000 km onlangs 5W40 gedaan (Castrol nog wel) vanwege:

+ veel korte ritten, dus sneller smeren en minder tikken bij koude start
+ vol synthetisch, lijkt mij toch beter, ook voor brandstofverbruik(?)

Ik heb een meestal vrij rustige rijstijl, slechte een enkele keer heel diep / kickdown intrappen (uiteraard alleen als de motor goed warm is), heb wel de automaat bijna altijd op 'Sport' staan, want dan schakelt ie soepeler, dus iets meer toeren dan in 'Economy' stand en daarom geen 'supper rustige' rijstijl.

En nu denk ik dat de motor in mijn GLT niet altijd zo goed behandeld is, want hij verbruikt weer veel olie. Net 3500 km vakantie ritten, snelweg en rustig rijdend, wel wat stukken 160 km/h, en omgerekend 4 liter op 5000 km verbruik.
Valt dus in de category 'veel verbruikers', normaal zou 1 liter per 5000 km zijn bij wat oudere motoren.

Dit is ook in meerdere onderwerpen op dit forum gemeld: sommige mensen hebben met een 400K km blok nauwelijks tot 'geen' olieverbruik, veel anderen wel flink verbruik met een 850. Zeker met 5W40.

Dus: als ik dit toch wat hoge olieverbruik wat terug wil dringen en gegeven deze rijstijl en relatief veel korte ritten, moet ik nu wel of niet bijvullen met of bij volgende oliewissel overgaan naar 10W40?? Of een andere (15W... "high milage")?

En dit dan met als achtergrond dat een wat 'dikkere' olie het lekken bij een oudere motor tegengaat, in tegenstelling tot de 'dunne' 5W40.
En is 10W40 altijd half-synthetisch?

Of op de sleuteldag eerst maar eens de keerringen goed (laten) bekijken (wie kijkt mee?  :D)  Ik heb met koudontvertter al zo veel mogelijk oude olie- en vuilsporen onder en om het blok en de bak weggehaald.

Hajo

Johann

Bij 4 liter op 5000 zou ik gewoon voor een huis tuin en keuken 10W-40 gaan.

@®-

Citaat van: HJ850 op 13-09-2006 21:49:39

En is 10W40 altijd half-synthetisch?

Hajo

Hoeft niet, 10W40 kan ook een vol syntheet zijn.

HJ850

Citaat van: Johann op 13-09-2006 21:51:52
Bij 4 liter op 5000 zou ik gewoon voor een huis tuin en keuken 10W-40 gaan.

En verhaal van koude start en tikken en dat dat door 5W40 minder is?

Ik had inderdaad veel minder tikken, maar had daarvoor van alles en nogwat er ingekieperd... dus slecht vergelijk.

RRRRR_Ramon

@Hajo:

Ik heb er Sunoco 15w40 half syntheet in zitten, blok heeft nu 318K gelopen, verbruikt op een beurt (15K) niet eens een kwart litertje en........... vanaf dag 1  (4 november 1993) staat deze auto op LPG. ;D

Dus inderdaad is je olieverbruik aan de hoge kant. Geen uitwendige lekkage?
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

-D©©©L-

Citaat van: HJ850 op 13-09-2006 21:49:39
+ veel korte ritten, dus sneller smeren en minder tikken bij koude start
+ vol synthetisch, lijkt mij toch beter, ook voor brandstofverbruik(?)

Ik heb een meestal vrij rustige rijstijl, slechte een enkele keer heel diep / kickdown intrappen (uiteraard alleen als de motor goed warm is), heb wel de automaat bijna altijd op 'Sport' staan, want dan schakelt ie soepeler, dus iets meer toeren dan in 'Economy' stand en daarom geen 'supper rustige' rijstijl.
Júist bij veel korte ritten zou ik de olie gewoon eens een keer vaker wisselen, Half of vol syntheet is echt geen garantie voor meer of minder verbruik.
Ook kan je je afvragen of je met een waterdunne olie als 5w40 niet precies het tegenovergesteld bereikt als je denkt te doen; Deze olie is bij normale hollandse temperaturen in warme en koude toestand zó dun, dat er bij het stilzetten van de motor nagenoeg niets achterblijft op de nokkenassen en krukas lagers. Een navolgende koude start kan dan letterlijk een "slijtageslag" geven. Die af en toe tikkende klepstoters, tja... da's een "feature", geen "bug". ;)
Persoonlijk zou ik gewoon 10w40 half-synth gebruiken en zo om de 7500 verversen, dat eens vaker verversen brengt je meer dan welke super-synth-olie danook, die notabene nog niet eens bestonden toen de B5254 ontwikkeld werd. Er zijn genoeg blokken die 500.000 gelopen hebben met gewone 10w40.
Korte stukjes... da's sowieso funest voor je verbruik, alleen al omdat de gemiddelde snelheid zo laag ligt.

Raoul

Ook kan je je afvragen of je met een waterdunne olie als 5w40 niet precies het tegenovergesteld bereikt als je denkt te doen; Deze olie is bij normale hollandse temperaturen in warme en koude toestand zó dun, dat er bij het stilzetten van de motor nagenoeg niets achterblijft op de nokkenassen en krukas lagers. Een navolgende koude start kan dan letterlijk een "slijtageslag" geven. Die af en toe tikkende klepstoters, tja... da's een "feature", geen

Hier ben ik het dus niet mee eens,een Multigrade olie is,afhankelijk van zn classificering,constant qua dikte binnen een bepaald temperatuursbereik.Oftewel,een 5W40 zal op bedrijfstemperatuur dezelfde dikte hebben als een 15W40!
Andersom zal een 15W40 bij -20 graden onvoldoende smeren door indikking.De 5W40 is dan nog voldoende vloeibaar om alle te smeren delen te bereiken.Dus, het verhaal over een te dunne oliefilm is echt nonsens,beide oliefilms zijn bij 20 graden Celsius even dik!We hebben het hier tenslotte over multigrade,sla het instructieboekje van je Volvo maar s open,daar staan leuke plaatjes in over de olie en zn bereik bij verschillende temperaturen.

-D©©©L-

Citaat van: Raoul op 15-09-2006 23:00:15

Hier ben ik het dus niet mee eens,een Multigrade olie is,afhankelijk van zn classificering,constant qua dikte binnen een bepaald temperatuursbereik.Oftewel,een 5W40 zal op bedrijfstemperatuur dezelfde dikte hebben als een 15W40!
Andersom zal een 15W40 bij -20 graden onvoldoende smeren door indikking.De 5W40 is dan nog voldoende vloeibaar om alle te smeren delen te bereiken.Dus, het verhaal over een te dunne oliefilm is echt nonsens,beide oliefilms zijn bij 20 graden Celsius even dik!We hebben het hier tenslotte over multigrade,sla het instructieboekje van je Volvo maar s open,daar staan leuke plaatjes in over de olie en zn bereik bij verschillende temperaturen.

:eusa_doh:
Ehm, beetje dom van me, je heb uiteraard helemaal gelijk. Ik zat met 5w30 in het hoofd(had de grafiek daarvan samen met 10w40 voor me liggen)... dus de voorgaande post van mij....  :eusa_silenced:
...sorry...

Frans Harkema

Ik ben van 5W30 weer terug gegaan naar 10W40. Het olieverbruik is nu veel minder, maar helemaal drankloos zal hij nooit meer worden. (Net als z'n eigenaar  :eusa_shifty: )

Robert Haven

en 5W30 is bij mediterraine temperaturen niet echt geschikt  :(
Heb van de zomer in frankrijk toch maar gewisseld voor 10W40 met die hoge temp... 8)

Eugene

5w40 blijft de ideale combinatie. dik genoeg als ie warm is, en dun genoeg voor de koude start en in koude temperaturen.

If it's not blown, it sucks...

Arvid

Hema olie heb ik ook twee keer gebruikt. Qua specificaties wel in orde, maar als ik flink blaas op de snelweg (200 plus) trekt ie zo een liter weg op 800 km (retourtje berlijn). Met Kroon oil 5w40 heb ik nagenoeg geen verbruik ook niet bij "blazen" .

Dus wat nu uiteindelijk wijsheid is? Ik koop voor die ene keer per jaar toch graag "een veilig en zeker gevoel" voor die 50 euro. Is per km te verwaarlozen. En wat wilde je anders gaan doen met die 25 euro die je bespaart met hema olie? 20 liter benzine kopen?