olieverbruik

Gestart door macdriver, 05-12-2002 17:26:30

Vorige topic - Volgende topic

Reitse

Dennis,

kan je die pot ook op verstopping controleren zonder het hele inlaatspruitstuk los te trekken?

dennis850gle

nee , je kunt er onmogelijk bij zonder demontage van het spruitstuk, en van onder gaat ook niet.
Je kunt het ding ook amper zien.
Ik dacht eerst ook dat ie niet verstopt kon zitten, omdat ik via de vlamdoverslang lichtjes het blok in blaasde, en via de oliedop kon je de wind voelen, ik dacht dus dat ie open was, maar omdat er 3 openingen aan zitten wordt je op het verkeere been gezet, hij is wel open, maar alleen minimaal via het bovenste gat, maar de werking van de olieafschieder is er dan niet meer.

dennis850gle

als ik trouwens helder aan het denken kom....(zelden :) )
De dealer kende dit probleem niet.. mijn oude werkgever (volvo subdealer) ook niet.
Nu heb ik ruim 3 jaar aan volvo's gesleuteld, en uit ervaring kan ik melden dat sommige 850's om de haverklap een verstopte vlamdover hadden...
Dan lijkt me de oorzaak in die(verstopte) pot te zitten. er zat dezelfde troep in wat normaliter in de vlamdover terrecht komt.

ed

Mijn dealer kent het wel, en de turbo's hebben dit als enige onderdeel tussen carter en inlaat zitten. Een vlamdover is er niet. mij werd ook verteld dat deze olieafscheider alleen bereikbaar is als het inlaat spruitstuk eraf is.
Hoeveel tijd kost het om het inlaatspruitstuk eraf te halen, en moeten er nog onderdelen (pakkingen bijvoorbeeld) worden vervangen?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

dennis850gle

ja, alleen de inlaatspruitstukpakking moet je vervangen.
De volvo onderhoudscomputer ( weet niet hoe het ding heet, maar je kunt er bij de dealer in opzoeken hoe je iets los moet halen) spreekt ook van 2 keeringen vernieuwen achter de pot, maar die zaten er bij mij niet op ze zaten gewoon via een slang op het blok, misschien bij de nieuwere types??
Ik had het met 3 uurtjes gedaan, maar nam alle tijd ( en bijna een half uur naar dopje 10 aan het vissen geweest, lag achter de dynamo steun)
Je moet wel goed gereedschap hebben , anders is het niet te doen, je komt overal redelijk lastig bij...

ed

Jij werkt zeker bij een dealer.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

Nadat ik bij een routine oliepijlmeting schrok van de oliestand (tot onder het meetbare), besloot ik vandaag weer het oliepeil te meten en wederom tot onder het meetbare niveau  :'(

Nu heb ik sinds de laatste bijvulling (16 juli) ongeveer 2200 km gereden.

Volgens deze quote:

Citeer
Ik heb nog even de chefwerkplaats van een dealer dicht bij mij in de buurt gebeld en de vraag voorgelegd. Volgens hem bestaat een auto ZONDER olieverbruik NIET. Iedere keer als de zuiger op en neer gaat wordt de cilinderwand van een laagje olie voorzien om het te smeren en af te koelen en bij iedere slag verbrand dat laagje. Hij zei ook dat 0,5 tot 0,7 liter per 5.000 km perfect is. Hun onderstelimiet is 1 liter/1000km. Normaal is 1 liter/2.500km.
Ik had overigens shell helix plus 5W40. 10W40 is inderdaad moeilijk te krijgen van shell. Maar ook mengen van 5W met 10W kon geen kwaad.
Volgende gooi ik er maar Shell Helix Ultra (ipv plus) 5W40 in denk ik.

gr. Edwin.  8)

Hoef ik me daar geen zorgen over te maken, maar dat doe ik dus wel. Ik heb het idee dat ik sinds ik 5W40 veel meer olieverbruik dan toen met 10W40. Ik zie geen uitwendige lekkages en bij gasgeven komt er geen blauwe walm uit de uitlaat. Wel heb ik een sportieve rijstijl erop nagehouden en veel snelwegkilometers gereden met 140-150 km/u als cruisesnelheid, soms ook wel eens naar 200.

Waar ik nog over heb nagedacht is die olieafscheider een keer vervangen, wellicht dat ie via dat ding olie het inlaatspruitstuk intrekt.. En ik ga een keer een compressie test doen.

Wat zijn jullie ideeen? Ik zit nu op een verbruik van 1,5 L per 2500 KM. Heeft iemand spullen voor een compressietest?

Reitse

Heb je de text ook gevonden hoe je snel zelf de staat van zuigers kan testen?
Zo niet: start de motor en draai de olievuldop los. Begint deze wat te dansen dan kan het zijn dat er ergens bij een zuiger lekkage kan zijn, wordt deze netjes vastgezogen dan zit de oorzaak waarschijnlijk elders.

Mijn olieverbruik is ongeveer 1 liter op 8000 - 10000 km....

konniekip

Citaat van: Reitse op 01-08-2004 15:33:38
Heb je de text ook gevonden hoe je snel zelf de staat van zuigers kan testen?
Zo niet: start de motor en draai de olievuldop los. Begint deze wat te dansen dan kan het zijn dat er ergens bij een zuiger lekkage kan zijn, wordt deze netjes vastgezogen dan zit de oorzaak waarschijnlijk elders.

Mijn olieverbruik is ongeveer 1 liter op 8000 - 10000 km....
Heb de test gedaan... de oliedop trilt zeker niet als ie los is. Word juist zeer zachtjes aangezogen bij hete motor als je m probeert eraf te trekken. 't is geen grote orkaankracht, maar je voelt dat de dop 'kleeft'. Die test is overigens alleen van toepassing bij warme motor. Bij koude motor heeft iedere motor een slechte compressie.

Wat voor olie gebruik jij?

M a r c

Ligt niet aan de olie, een 5W40 of 10W40 zijn uitermate geschikt voor deze motoren. Je hebt ergens een probleem.... Check eerst de carteronluchting en de vlamdover eens. Wellicht is die verstopt. Als je nu een 5W30 ofzo zou gebruiken dan kan ik me er wel iets bij voorstellen. Blijft echter het geval dat dan toch ergens de toleranties té groot zijn als ie het echt verbruikt/opvreet en er geen andere oorzaken zijn aan te wijzen.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Jeroentjuh

5W40 en 10W40 zijn warm even dik duz maakt helemaal nix uit, alleen andere viscosietijd in koude toestant...

konniekip

er komt zo iemand wellicht mn GLT voor 5850 euro kopen :)
Dus hoef ik me over dit probleem geen zorgen meer te maken ;)

wepster

hallo daar ik heb toevallig dit weekend mijn olie gewisseld dat doe ik elke 5000 km ivm veel binnen wegen nu heb ik altijd comma olie en daar ben ik uitermate goed over te spreken een gewoon verbruik van 1 op 5 a 6 duizend km alleen heb ik bij deze verversing een nieuwe test gedaan voor mijn verkoper waar ik de spullen van betrek hij heeft mij een reiniger voor de motor gegeven die moet je bij de oude olie gooien dan rijden met de auto (ongeveer 25 km) en dan verversen al de sluch vorming en de aangekoekte troep in leidingen en blok komen er dan uit dan de nieuwe olie er in en roffelen maar .
mijn ervaring is dat het een verbetering van de auto opgebracht heeft zowel van de soepelere loop van de motor als van het olie verbruik .
ben dit weekend effe naar lyon op en neer geweest en heb bijna 1800 km weg en geen druppel verbruikt dus ik raad het zeker aan om het te probeeren (ps de mijne is 250000 km oud) wel de 10w40 gebruiken.
groetjes wepster ik hoor wel of je er baat bij hebt gehad.

konniekip

hmm, ik ga volgende week eerst eens de olieafscheider schoonmaken en dan de olie terugwisselen naar 10W40..

Ik kreeg trouwens een bod van 5100 euro voor mn roffel net, maar ik heb het niet gedaan....

Peth©oni

Heb je niet toevallig een keer minerale olie erbij gedaan, terwijl je synthetische olie in je motor hebt zitten? Dit kan gaan klonten en diverse kanalen dicht zetten......