olieverbruik

Gestart door macdriver, 05-12-2002 17:26:30

Vorige topic - Volgende topic

ed

Klonten??? Nooit van gehoord. Het lijkt me heel sterk dat dat zou kunnen gebeuren. Veel nieuwe auto's rijden met synthetische olie. Lease rijders hebben vaak geen benul wat ze erin mikken. Dat zou betekenen dat het halve leasepark last zou moeten hebben van een dichtgeslibde motor? Vaak is de olie op de pas, en wordt er een lekker duur busje olie aangeschaft, zo van "het zal wel goed zijn". Nee dat zou niet best zijn, en ik denk dat oliemaatschappijen zich heel goed realiseren dat ze dat niet zouden kunnen verkopen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Peth©oni

Wat zou dan het wezelijke verschil zijn tussen syth. olie en minerale.... ?
Dit is wat ik gehoord heb, ik heb het niet aan de lijve ondervonden hoor.

ed

Ik denk dat het een van de vele fabeltjes is die rondom olie hangt. Synthetische olie is minerale olie die een chemische behandeling heeft ondergaan om betere eigenschappen te krijgen.
Zie ook http://www.volvo850forum.com/index.php?board=35;action=display;threadid=5584;start=msg80485#msg80485
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

ik schakel in iedergeval terug naar 10W40 bij de volgende wissel. Eens kijken wat er dan aan verbruik gaat plaatsvinden.

s©ub@

ik denk zelfs dat jij naar een wat dikkere olie mag konnie; aangezien jouw auto al wat jaartjes achter de kiezen heeft en alles al ietsje meer afgesleten is zou dat niet echt een verkeerde optie zijn in mijn ogen.

combineer je km's ook ff met je rijstijl; als je een rustige rijder bent dan zul je sowieso minder olie verbruiken/verbranden dan wanneer je schumacher probeert te immiteren met je auto. begrijp me hierin goed, ik maak geen opmerking over je eventuele rijstijl; dit is zuiver een feit...

ik weet dat rogier, na een overschakeling op andere olie, een prettiger lopend blok in zijn auto had liggen, of hij ook last had van verbruik?

heb je trouwens geen keerring lek in je auto? zou ook zo maar kunnen dat ie de olie er onder het rijden uitblaast; dat zou je misschien kunnen zien aan de achterzijde van de auto (kleine olievlekjes op de kofferdeksel en bumper)

succes
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

konniekip

We zullen morgenochtend de auto eens op de brug gooien bij kwikfit en dan 10W40 + nw filter erin gooien.. kan ik meteen de keerringen inspecteren.
Laatste inspectie was bij volvo furness 3 weken geleden en echt 0,0 uitwendige lekkage...

s©ub@

... toch weer 10w40 erin? niet een slag dikker?

konniekip

Citaat van: s©ub@ op 02-08-2004 11:44:24
... toch weer 10w40 erin? niet een slag dikker?
ik gebruik nu 5w40, dus stapsgewijs omhoog.. ;)

s©ub@

ik twijfel namelijk een beetje... zou zelfs 15w40 willen adviseren

maar kijk ff rond of de meningen van de geleerden daar ook in meegaan...

855-Champagne

Als je dikkere olie wil moet je naar 10w50 het eerste getal is de viscositeit bij een koude olie het 2e getal 40 geerf de visc aan bij hoge temp dus naar de W 50 of 60 toe.

Maar ik snap niet dat iedereen  z'n drukte maakt over een beetje olie verbruik, pas als je meer als een liter per 1000km verbruikt zou ik er wat aan doen.

Reitse

15W40? leuk dat je er van die dikke troep in wilt gooien Scuba maar of je hydraulische klepstoters daar zo veel vrolijker van worden... 10W40 is een prima olie. Aangezien de oliedop niet staat te rammelen denk ik dat de olie ergens weggegooid wordt. Je zou eens kunnen kijken of je gasklep mooi schoon is.

konniekip

hmm, het gekke is.. ik merk helemaal NIETS aan de auto... Rijdt prima ondanks die 2x lage oliestand.. Ik trek volgende week het hele inlaatspruitstuk eraf en reviseer de complete carterontluchting.
Morgen om 9.00 bij kwikfit 10W40 erin. Wellicht lekt ie olie bij het oliefilter en heeft die kwikfit nozem m de vorige keer niet goed vastgedraaid :(

konniekip

inderdaad, kwikfit.. alleen goed voor olie wat mij betreft..

Nou, mn krukaskeerring aan de distributiezijde is lekkend :(

Volvo Furness gaat het 24 augustus binnnen 2,5 uur maken.. zal dus zo'n 300 euro incl BTW zijn..

denkweb

Citaat van: konniekip op 03-08-2004 11:09:33
inderdaad, kwikfit.. alleen goed voor olie wat mij betreft..

Nou, mn krukaskeerring aan de distributiezijde is lekkend :(

Volvo Furness gaat het 24 augustus binnnen 2,5 uur maken.. zal dus zo'n 300 euro incl BTW zijn..

Mogen we meegokken? Ik ga voor 478 euro.

konniekip

hahaha :D heb jij ook eens zo'n reparatie gehad?