Hoeveel olie gebruikt die van jou?

Gestart door Basbb, 16-10-2006 22:11:02

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Citaat van: B.Aders op 29-08-2008 21:26:35
Ik vul meestal tussen min en max in, check regelmatig de olie en komt ie onder het minimum kan er weer een litertje bij . meestal is dit tussen de 1500 en 2000 km. merk wel dat hij op lange afstanden minder verbruikt. ik rij wel regelmatig korte ritjes. ong. 5km.

Probeer eens minder bij te vullen, telkens een halve liter bijvoorbeeld. Omdat veel 850/x70 blokken de neiging hebben om de olie tussen max en 50% nogal snel op de zuipen, kan er op papier een extreem afwijkend verbruik ontstaan als je steeds tot max bijvult. Een kwalitatief betere olie (en dan heb ik het niet alleen over de viscositeit) kan helpen het verbruik verder te beperken.
Net als vaker de fiets pakken.   ;)

b0nkolok

CiteerCitaat van: B.Aders op Vandaag om 21:26
Ik vul meestal tussen min en max in, check regelmatig de olie en komt ie onder het minimum kan er weer een litertje bij . meestal is dit tussen de 1500 en 2000 km. merk wel dat hij op lange afstanden minder verbruikt. ik rij wel regelmatig korte ritjes. ong. 5km.

Probeer eens minder bij te vullen, telkens een halve liter bijvoorbeeld. Omdat veel 850/x70 blokken de neiging hebben om de olie tussen max en 50% nogal snel op de zuipen, kan er op papier een extreem afwijkend verbruik ontstaan als je steeds tot max bijvult. Een kwalitatief betere olie (en dan heb ik het niet alleen over de viscositeit) kan helpen het verbruik verder te beperken.
Net als vaker de fiets pakken.   

Geen idee wat een fiets met olieverbruik heeft te maken, maar je hebt gelijk. Zoals elders vaker vermeld is een vulling van 50% plus vaak geneigd weer tot 50% te zakken.
Mijn saffron blijft doorgaans op 70% hangen, de groene op 50%. Het zij zo en ik blijf dus niet bijvullen.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

B.Aders

Citaat van: -D©©©L- op 29-08-2008 21:34:31
Citaat van: B.Aders op 29-08-2008 21:26:35

Net als vaker de fiets pakken.   ;)

Ik vul niet tot aan het maximum, ik vul ongeveer tussen het min en max streepje in, had al eerder gelezen dat je niet tot het maximum moet vullen.  Motor heeft 180.000 km gelopen.

-D©©©L-

Citaat van: b0nkolok op 29-08-2008 21:43:58
CiteerCitaat van: B.Aders op Vandaag om 21:26

Net als vaker de fiets pakken.   

Geen idee wat een fiets met olieverbruik heeft te maken, maar je hebt gelijk. Zoals elders vaker vermeld is een vulling van 50% plus vaak geneigd weer tot 50% te zakken.
Mijn saffron blijft doorgaans op 70% hangen, de groene op 50%. Het zij zo en ik blijf dus niet bijvullen.
Ik bedoel dat de olie pas na ca 15 minuten goed op temperatuur komt. Veel van die fietsafstanden rijden is een slijtageslag voor het blok en de levenduur van de olie.

B.Aders

Er worden natuurlijk niet alleen maar korte ritjes mee gereden, zitten doordeweeks ook langere stukken tussen.
25+ km. was alleen beniewd of het veel zal schelen als er 10w40 ingaat ipv 5w40.

-D©©©L-

Citaat van: B.Aders op 29-08-2008 22:07:44
Er worden natuurlijk niet alleen maar korte ritjes mee gereden, zitten doordeweeks ook langere stukken tussen.
25+ km. was alleen beniewd of het veel zal schelen als er 10w40 ingaat ipv 5w40.

Dat ligt eraan, wat zijn de verdere specificaties van de beide oliën. ?

B.Aders

Citaat van: -D©©©L- op 29-08-2008 22:18:08
Citaat van: B.Aders op 29-08-2008 22:07:44

Dat ligt eraan, wat zijn de verdere specificaties van de beide oliën. ?

Heb begrepen dat 10w40 wat dikker is in koude toestand en eigenlijk wordt voorgeschreven voor deze motoren.

Enno

Ik heb vandaag 0,6 liter olie toegevoegd. Over de laatste 800 KM een olie gebruik van +/- 1 liter op 2700 KM.

Van die 800 KM was 500 KM in duitsland waarvan +/- 200 KM  hoge snelheid >180 tot 204 per uur.

Er is iets niet  goed met het blok, waarschijnlijk iets in de klepstoters/ geleiders of klepsteelrubbers. Hopelijk lost dit probleem zich vanzelf op en dan moet het olieverbruik ook verder naar beneden kunnen.

Misha

Citaat van: Enno op 27-09-2008 21:27:17
Ik heb vandaag 0,6 liter olie toegevoegd. Over de laatste 800 KM een olie gebruik van +/- 1 liter op 2700 KM.

Van die 800 KM was 500 KM in duitsland waarvan +/- 200 KM  hoge snelheid >180 tot 204 per uur.

Er is iets niet  goed met het blok, waarschijnlijk iets in de klepstoters/ geleiders of klepsteelrubbers. Hopelijk lost dit probleem zich vanzelf op en dan moet het olieverbruik ook verder naar beneden kunnen.

Ja maar dit is toch een volstrekt acceptabel en normaal verbruik Enno ? Zeker als je er 200 km op hoge snelheid bij optelt ?

Ik snap je probleem echt niet.
???
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Enno

Citaat van: Misha op 27-09-2008 21:30:19
Citaat van: Enno op 27-09-2008 21:27:17

Ja maar dit is toch een volstrekt acceptabel en normaal verbruik Enno ? Zeker als je er 200 km op hoge snelheid bij optelt ?

Ik snap je probleem echt niet.
???

Tik tik tik.....

en plof plof plof......uit de uitlaat. Dit alles na +/- 2 minuten als de lambda zijn werk begint te doen.

een zwarte bougie na 200 KM...de rest goed.....

en 5 bruine bougies. Ik denk dat er een klepstoter niet echt mee wil werken......5 Euro 1 injectors doen hun werk beter dan de EURO 2 injectors. Ze doen het alleen meestal niet omdat ik op LPG rijd. Maar ze lijken niet te lekken. Wel is er sprake van vacuumlekkage vermoed ik zo....ringetjes van de injectoren ga ik wel vervangen.

Ik ga nog wel verdelerkap & rotor vervangen voor de zekerheid. Maar ik weet bijna zeker dat er intern een probleem zit.

Lange afstand rijden zal hopelijk een en ander oplossen.

heutink

mijn normale dagelijkse stukjes = 20 km per dag vergen wel wat olie ( 1 op 1500 km ), maar het afgelopen weekend heen en weer naar Copenhagen = 1500 km, heeft de T5 nauwelijks olie ( 10-40 synth. ) verbruikt  ???  ;D
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

kyro

niks,noppes, nada verbruik

na 'n onderhouds beurt, staat tie mm of 2
onder max............en na 'n kmtertje of 13-15000, is dat nog
steeds zo

tja......... goed of slecht :eusa_think:
meer is 't niet

razorx

Had bij aankoop (augustus vorig jaar) van de '96er last van zweten en olieverbruik.
Nadat de carterontluchting onderhanden was genomen en ik het blok geflushd had even een piek.

Daarna al een half jaar ongeveer 1 op 5000.
Eerst met Kroon halfsysntheet 10w40
Nu met Castrol profidinges van Volvo 5w40

Wel geleerd niet tot max te vullen en de tijd te nemen.

Gemiddelde rijcultuur:
2 * dagelijks 10km
2 á 3 * dagelijks 5km
Dan nog een aantal snelweg ritjes per week van 20 á 50km.
1* per jaar 3400km.

Mazzel dus, was even bang lid te moeten worden van de keerringclub, en het is een grimmige boel daar  ;) .

GeertG

Olieverbruik bij mij ligt over het algemeen wat hoger dan gemiddeld. Waarschijnlijk door veel kleine-afstanden-gebruik. Wanneer we echt wat verder rijden nauwelijks verbruik (verleden jaar Griekenland heen en weer met wat uiterste omstandigheden geen/nauwelijks verbruik  :D).
Er gaat semisyntheet 10w40 in en nooit meer dan halverwege de peilstok. Ik controleer wanneer ik eraan denk (meestal om de paar weken) en heel soms moest er best wel veel bij (niets aan uiterste puntje te zien een keer  :o) maar meestal ongeveer een litertje.
Ik gok dus op een verbruik van 1l op ca 1000km.....

Toch gisteren verbaasd dat er niets bij hoefde  ::)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Enno

verbruik lijkt te dalen......richting 1 liter op 4000. Redelijk door zitten trappen afgelopen week en echt slrecht blijkt dat niet te zijn.  Op benzine loopt hij rustig (zij het wat rauw) stabiel stationair. Op gas zitten er nog dipjes in. Als de motor warm is dan draait het blok mooi.

5W40 lijkt dus wel zijn werk te doen, olieverbruik lijkt dalende, motor gaat beter draaien.....inwendige vervuiling wordt minder????

over 2000 km ga ik de olie weer verversen.....weer een 5w40 volsyntheet...hema ;) eerst ZELF weer beter worden..........