Wat gebeurt er bij 3000 rpm ?

Gestart door Freulig, 24-10-2006 18:09:31

Vorige topic - Volgende topic

Freulig

Ik probeer wat beter te begrijpen/uit te leggen wat het probleem met mijn LPG-installatie. Probleem is er bij 3000 rpm precies. Auto heeft wat moeite om dan op te pakken/door te rijden, tot 3300 rpm en rijdt dan weer vrolijk weg. Ik vermoed dat er ergens iets gebeurt bij dit toerental (vervroeging ? Klep open ? Ander injectie-programma ?). Electrisch euvel is uitgesloten, auto heeft probleem niet op benzine.

Voor de goede orde :
-S70 -'98 2.5-10v 190.000 km, ferrita uitlaat + K&N luchtfilter (vervangingspatroon, geen open). Heb de luchtinlaat geheel leeg gemaakt en naar voren geleid (geen warm/koud ding er meer in, geheel vv door passende buis.)
Bougiekabels, verdeler, rotor vv 12-2005. Bougies nu 10.000 km erin.

LPG-G3 Vialle, nu 1 jaar oud.

Heb al eens een andere bobine geprobeerd.

Hoofdvraag is dus: wat gebeurt er bij 3000 rpm.
Alvast bedankt.

thuur

Voor wat het benzinegedeelte betreft: je hebt geen LMM en geen variabel inlaatspruitstuk, dus daar kan het niet aan liggen. Wellicht de gasinstallatie die iets bijregelt (vollast/deellast?), maar dat laat ik graag aan de experts over.

Bougiekabels, rotor en verdeelkap zijn optisch in orde? Gas luistert stukken nauwer naar de ontsteking dan benzine ;)

Gr 8)

Freulig

Citaat van: thuur op 24-10-2006 18:34:50
Voor wat het benzinegedeelte betreft: je hebt geen LMM en geen variabel inlaatspruitstuk, dus daar kan het niet aan liggen. Wellicht de gasin stallatie die iets bijregelt (vollast/deellast?), maar dat laat ik graag aan de experts over.

Wat is dat ding dan wat in de inlaatbuis van luchtfilter naar inlaatspruitstuk ? Blauw sensortje ?
En ik heb ook aan vollast/deellast zitten denken, maar het is eigenlijk alleen op 3000 toeren, niet op lager of hoger bij vol gas.

PS: volgens mij weet ik weer wat voor akkefietje het was met de dealer in het zuiden...

thuur

Citaat van: Bert. Of Henk ? op 24-10-2006 19:25:48
Voor wat het benzinegedeelte betreft: je hebt geen LMM en geen variabel inlaatspruitstuk, dus daar kan het niet aan liggen. Wellicht de gasin stallatie die iets bijregelt (vollast/deellast?), maar dat laat ik graag aan de experts over.

Wat is dat ding dan wat in de inlaatbuis van luchtfilter naar inlaatspruitstuk ? Blauw sensortje ?

Vadis zegt een 'temperathuurgever'. Maar dat is wat kort door de bocht... Verder kan ik alleen info vinden over het variabel inlaatspruitstuk bij de B2525FS ???

Gr 8)

Ludo

Bougiekabels, rotor en verdeelkap zijn optisch in orde? Gas luistert stukken nauwer naar de ontsteking dan benzine ;)

véél mensen willen dit maar niet aannemen.  ::)
rotor en verdeelkap moet ik zelf bv ieder half jaar vervangen...

dat 'ding' meet de lucht temperatuur.

Freulig

Citaat van: Ludo op 24-10-2006 20:27:59
dat 'ding' meet de lucht temperatuur.

Ik dacht ooit gelezen te hebben dat de temp door de sensor voorin de bumper werd gemeten.. Natuurlijk voor de LB thermometer aan boord, maar ook voor de inlaatlucht ?

En elk halfjaar vervangen ? da's best bruut !

Los daarvan: alle tips zijn natuurlijk welkom, waarvoor dank, maar de vraag is eigenlijk of iemand weet of er specifiek op 3000 toeren iets gebeurt in bijv, programmering van ontsteking of injectie..

Misha

En ? nog niemand een idee ? Ik heb inmiddels wat dingen aan de auto gedaan, nieuwe rotor/verdelerkap, nieuwe bougies, nieuw luchtfilter, de gehele luchtinlaat weer origineel gemaakt, er zijn een soort messing pijpjes aan de LPi injectoren geknutseld.
Maar: het maakt geen fuck uit, de auto blijft op benzine prima scoren, en op LPG 8 van de 10 keer op precies 3000 rpm even een inhoudmomentje, waarna hij weer rustig verdertrekt..
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Jeroentjuh

Citaat van: Misha op 15-12-2006 16:07:00
En ? nog niemand een idee ? Ik heb inmiddels wat dingen aan de auto gedaan, nieuwe rotor/verdelerkap, nieuwe bougies, nieuw luchtfilter, de gehele luchtinlaat weer origineel gemaakt, er zijn een soort messing pijpjes aan de LPi injectoren geknutseld.
Maar: het maakt geen fuck uit, de auto blijft op benzine prima scoren, en op LPG 8 van de 10 keer op precies 3000 rpm even een inhoudmomentje, waarna hij weer rustig verdertrekt..

Niet de 2e trap van de LPi pomp? (doe maar een gok, lpg is niet mijn ding  ;D)

Misha

Citaat van: Jeroentjuh op 15-12-2006 16:08:29
Niet de 2e trap van de LPi pomp? (doe maar een gok, lpg is niet mijn ding ;D)
Volgens mij is het een traploze pomp, die slechts een overdruk op de injectoren in stand houdt.

daytonawim

is die luchtinlaat helemaal naar voren gebracht, en zit er geen klepje meer voor ??
dat klepje voorkomt het " ram air" idee wat bij een conventionele gas inst nog
wel eens voor "kleine "problemen kan zorgen.

Wat je verder nog zou kunnen proberen is om er eens een gewone luchtfilter
in te leggen en kijken wat ie dan doet

Ludo

Citaat van: Misha op 15-12-2006 16:10:19
Citaat van: Jeroentjuh op 15-12-2006 16:08:29
Niet de 2e trap van de LPi pomp? (doe maar een gok, lpg is niet mijn ding ;D)
Volgens mij is het een traploze pomp, die slechts een overdruk op de injectoren in stand houdt.

afhankelijk van de gasklepstand veranderd het pomptoerental ook.
kan 5x veranderen van toerental.

Misha

Citaat van: daytonawim op 15-12-2006 16:55:26
is die luchtinlaat helemaal naar voren gebracht, en zit er geen klepje meer voor ??
dat klepje voorkomt het " ram air" idee wat bij een conventionele gas inst nog
wel eens voor "kleine "problemen kan zorgen.

Wat je verder nog zou kunnen proberen is om er eens een gewone luchtfilter
in te leggen en kijken wat ie dan doet

Volgens Vialle en GasFX mag dat allemaal niets uitmaken, omdat de installatie gewoon de benzine-ecu volgt, en er geen dampverstoring kan optreden agv vloeibare injectie.

En Ludo: het lijkt wel opvallen dat het vooral optreedt als je eigenlijk een tijdje rustig rijdt en dan meer toeren gaat maken. Als jet het gaat testen door bijv in 2 of 3e versnelling van 2000-3500 rpm te acceleren een paar keer na elkaar, dan lijkt het probleem niet of veel minder voor te komen - maar dan heb je natuurlijk al aardig wat druk op de ketel staan.

Is die pompsnelheid adaptief ? of gewoon vast geprogrammeerd per toertental ? Want dan zou het wel eens in de richting kunnen komen.

Ludo

Citaat van: Misha op 15-12-2006 19:02:22
En Ludo: het lijkt wel opvallen dat het vooral optreedt als je eigenlijk een tijdje rustig rijdt en dan meer toeren gaat maken. Als jet het gaat testen door bijv in 2 of 3e versnelling van 2000-3500 rpm te acceleren een paar keer na elkaar, dan lijkt het probleem niet of veel minder voor te komen - maar dan heb je natuurlijk al aardig wat druk op de ketel staan.
heel herkenbaar, heb dit al vaker gezien...
net alsof een seconde de stroom uitvalt.
iedere keer een bobine probleem.
als je bv een tijdje 100 ofzo rijd, (een constante snelheid) tegen laat ons zeggen 2000 toeren, en je geeft dan gas, maar je laat het toerental tot net vóór 3000 komen, heb je het dan ook?.

Citaat van: Misha op 15-12-2006 19:02:22
Is die pompsnelheid adaptief ? of gewoon vast geprogrammeerd per toertental ? Want dan zou het wel eens in de richting kunnen komen.
de Vialle pompmotor:
afhankelijk van de motorbelasting (injectietijd/motortoerental) stuurt de LPE een variabele duty-cycle naar de pompelektronica.
de pompelektronica zet deze op zijn beurt (afhankelijk van de motorbelasting) om in een elektrisch veld met een andere frequentie.
hierdoor verandert het toerental van de pompmotor.

Misha

Citaat van: Ludo op 15-12-2006 19:56:21
heel herkenbaar, heb dit al vaker gezien...
net alsof een seconde de stroom uitvalt.
iedere keer een bobine probleem.
als je bv een tijdje 100 ofzo rijd, (een constante snelheid) tegen laat ons zeggen 2000 toeren, en je geeft dan gas, maar je laat het toerental tot net vóór 3000 komen, heb je het dan ook?.
Nee, dan treedt het niet op. Het is echt op 3000 toeren.
Ik heb wel eens getest met een andere bobine, maar dat veranderde het niet. Maar ook dat was geen nieuwe bobine.
Het is overigens gelukkig ook geen seconde !

Citaat van: Ludo op 15-12-2006 19:56:21
de Vialle pompmotor:
afhankelijk van de motorbelasting (injectietijd/motortoerental) stuurt de LPE een variabele duty-cycle naar de pompelektronica.
de pompelektronica zet deze op zijn beurt (afhankelijk van de motorbelasting) om in een elektrisch veld met een andere frequentie.
hierdoor verandert het toerental van de pompmotor.
Dan lijkt me dat dit eigenlijk niet voor het probleem kan zorgen, of dat er een verkeerde software op is geladen..
Bedankt trouwens, jij werkt zelf zeker in de branche ?

Ludo

Citaat van: Misha op 15-12-2006 20:13:58
Het is overigens gelukkig ook geen seconde !
hoe bedoel je, korter of langer?.

Citaat van: Misha op 15-12-2006 20:13:58
, jij werkt zelf zeker in de branche ?

nee toch niet.
jammer hé.  :evil: