609 R sedan & op naar de 500.000+ km

Gestart door -D©©©L-, 14-11-2006 12:07:17

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Citaat van: VolvoDeMio op 28-01-2008 12:31:17
Citaat van: -D©©©L- op 26-01-2008 21:05:37
Het ontluchten is even simpel als verbazend:

Trek de handrem aan, versnelling neutraal. start de motor.
Draai het stuur (langzaam !)naar links en naar rechts tegen de aanslag, steeds 10 seconden vasthouden tegen de aanslag. Doe dit 10 keer. zet de motor stil en check het olie niveau, eventueel bijvullen. Draai de dop erop en start de wagen weer. Rol de wagen een stukje zodat de wielen een halve slag gedraaid zijn. Draai nogmaals het stuur (langzaam !) 10 maal naar links en naar rechts tegen de aanslag, steeds 10 seconden vasthouden op het uiteinde van de slag.

Mij is altijd verteld (al weet ik de reden ervoor niet meer) dat je nét niet de maximale uitslag aan moet houden...?

Zou je misschien nog eens willen navragen waarom men dat tegen je geroepen heeft ? Misschien dat dat wat licht op de zaak werpt ?  ??? :eusa_think:

VolvoDeMio

Citaat van: -D©©©L- op 28-01-2008 17:07:06
Citaat van: VolvoDeMio op 28-01-2008 12:31:17
Citaat van: -D©©©L- op 26-01-2008 21:05:37
Het ontluchten is even simpel als verbazend:

Trek de handrem aan, versnelling neutraal. start de motor.
Draai het stuur (langzaam !)naar links en naar rechts tegen de aanslag, steeds 10 seconden vasthouden tegen de aanslag. Doe dit 10 keer. zet de motor stil en check het olie niveau, eventueel bijvullen. Draai de dop erop en start de wagen weer. Rol de wagen een stukje zodat de wielen een halve slag gedraaid zijn. Draai nogmaals het stuur (langzaam !) 10 maal naar links en naar rechts tegen de aanslag, steeds 10 seconden vasthouden op het uiteinde van de slag.

Mij is altijd verteld (al weet ik de reden ervoor niet meer) dat je nét niet de maximale uitslag aan moet houden...?

Zou je misschien nog eens willen navragen waarom men dat tegen je geroepen heeft ? Misschien dat dat wat licht op de zaak werpt ?  ??? :eusa_think:

Heb net even gezocht, maar kan het niet vinden.
Het had iets te maken met het smoren van toevoer-openingen, waardoor de pomp zijn vloeistof niet/moeilijk rondgepompt krijgt. Soms kan je dat horen. Er is dan verschil in geluid tussen nét niet maximale stuuruitslag en maximale uitslag.
Als ik het precieze verhaal vind zal ik het toevoegen, maar ik ben bang dat voor een definitief verhaal een autotechneut de aangewezene is.

KIM

Het heeft te maken met het feit dat je dan het risico loopt dat je de cups van de hoofdremcilinder tegen eventueel aanwezige roestrandjes aan laat lopen. Je Hoofdremcilinder kan hiervan gaan lekken.
Indien altijd goed onderhoud is gepleegd aan het remsysteem (mn regelmatig verversen van remolie) dan hoef je je geen zorgen te maken. Verouderde remolie bevat vaak water en zorgt voor roest.

pwassink

Citaat van: KIM op 28-01-2008 19:42:57
Het heeft te maken met het feit dat je dan het risico loopt dat je de cups van de hoofdremcilinder tegen eventueel aanwezige roestrandjes aan laat lopen. Je Hoofdremcilinder kan hiervan gaan lekken.
Indien altijd goed onderhoud is gepleegd aan het remsysteem (mn regelmatig verversen van remolie) dan hoef je je geen zorgen te maken. Verouderde remolie bevat vaak water en zorgt voor roest.

Eeh: Het ging ditmaal over het ontluchten van het stuurbekrachtigingssysteem.. 

Wel alles lezen he !  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

KIM

-D©©©L-

Ik ben een beetje op sprokkeltocht naar onderdelen, 'k kwam dit leuke stukje ijzer tegen  :eusa_dance::

Een "Japanifold", afgeleid van de de opdruk "Japan", part no: 9207688
Mechanisch steviger dan een "normaal" 850/x70 spruitstuk (die scheuren vrijwel altijd door), en een tikkeltje betere flow. Nog mooier is een "R" uitlaatspruitstuk, maar die was nodig voor een ander project.
Voor mijn automaat gebakje lijkt me dat ook wel een beetje overdone.

Eugene

Spruitstuk is goed voor (met ondersteunende hardware) 500pk, en maar marginaal slechter dan het R spruitstuk ;)

If it's not blown, it sucks...

-D©©©L-

Citaat van: Eugene op 30-01-2008 20:39:44
Spruitstuk is goed voor (met ondersteunende hardware) 500pk, en maar marginaal slechter dan het R spruitstuk ;)

Hmm, dat wist ik nie. Wel dat ze langer heel blijven
Wat mij bij demontage opviel was dat er zowel een metalen pakking zat tussen het spruitstuk en de turbo als tussen de turbo en de voorpijp. Dat ken ik niet zo van de 850's hoewel de eerste wel in vadis getekend staat.

Gisteren even gefixed in de afdeling "klein leed"; het drukventieltje naar de koplamp sproeiers, daar zat een heel vreemd stukje rubber tussen en hij was lek.  ;D

pac

Vol verbazing en bewondering alle 38 pagina's van deze blog gelezen.....pppffff Knap stukje werk Marco. Ben benieuwd wat er nog meer vervangen kan worden???

-D©©©L-

Citaat van: pac op 31-01-2008 10:47:20
Vol verbazing en bewondering alle 38 pagina's van deze blog gelezen.....pppffff Knap stukje werk Marco. Ben benieuwd wat er nog meer vervangen kan worden???
Dat vind ik dan weer een hele prestatie... 't is best veel leesvoer. ;D

Wat er nog vervangen kan worden ?  :eusa_think:  ...

• Beide stuurhuiskogels
  • Beide koelwaterslangen
  • Extra stuuruitslag begrenzers in het stuurhuis plaatsen
  • Eindelijk de verse logo's eens plakken op de kofferdeksel (liggen al even in de la)
  • Airco/ECC syteem helemaal reinigen(verdamper en kanalen)
  • Rammeltjes jacht interieur (= verse clips en plakvilt)
  • wat extra (geluid) isolatie hier en daar aanbrengen
  • Rittenregistratie inbouwen
  • Tracking apparatuur inbouwen
  • Massa kabel accu-carrosserie vervangen (50 mm2)
  • Massa kabel motor-carrosserie vervangen (35 mm2)
  • Constant stroom kabel in het interieur brengen (35 mm2)
  • Motorkap spuiten (ligt een nieuwe klaar)
  • Butsjes uit de zijwanden halen ("restyling")
  • Voorbumper spuiten
  • Een kijkje onder de dorpel lijsten (en evt. lassen/ontroesten/bijwerken)
  • Dorpel lijsten spuiten
  • Sloten beter gangbaar maken
  • Lijst op linker achterdeur vervangen
  • Verse raamrubbers (ook dakraam rubber !)
  • Anti-inwaterings kapjes op de ruitenwisserarm-asjes vervangen (niet los leverbaar)
  • Lak achter de spatlappen bijwerken en beschermfolie plaatsen
  • Voorste spatlappen vervangen
  • Gehavende binnenschermen vervangen
  • Leds in 3e remlicht
  • Dagrijlichten uitzoeken en monteren
  • 6e LPi injector
  • Beetje extra tuning
  • revisie blok
  • Reserve at-bak zoeken
  • Ruiten achter de B-stijl lichtjes tinten
  • Achteras rubbers vervangen

beetje prutsen dus nog.  ;)

elianmars

En dan is zo'n beetje alles aan de wagen nieuw?  :o

-D©©©L-

Citaat van: elianmars op 04-02-2008 09:32:02
En dan is zo'n beetje alles aan de wagen nieuw?  :o

;D Onderhoud = behoud

Met de kleine nuancering dat er, als dit allemaal klaar is, sinds de aanschaf al wel weer 100.000 km onder het subframe door geschoven is. Vergeet dat niet.  :)
Ik kan tegen die tijd weer beginnen met de remmerij en ook de wiellagers hebben niet het eeuwige leven. Veel km's en onderhoud gaan hand in hand. De LPi pomp zal zich ook nog wel een keer melden. Hoort erbij.

Enno

Citaat van: -D©©©L- op 04-02-2008 02:26:42
  • Achteras rubbers vervangen

Kunnen we daar geen leuke meeting voor organiseren????

-D©©©L-

:eusa_whistle:

elianmars

Ik wist niet dat je ook een diesel had, Marco........  :eusa_think:

Of heb je je wagen al een tijdje niet gewassen?  :P