Olielampje blijft branden bij vol olie, ook af en toe tikkend gleluid

Gestart door RichardRoffel87, 14-04-2016 13:13:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

RichardRoffel87

Bedankt voor de zorgen over mijn financiele situatie, gelukkig hou ik het zelf ook in de gaten..

Ik weet niet precies wat je bedoelt met gepruts.. na een olieflush was het probleem niet weg, daarna niet meer gestart en naar de monteur.. ondertussen geprobeerd hier op het forum te zoeken naar gelijkende gevallen en wat daar aan de hand was.. nu blijk reparatie duurder dan de waarde van de auto.. dus tijd voor een ander. Lijkt me logisch verhaal.

Nu op zoek naar een nette auto met 200-250dkm op de teller. Hierbij wil ik dan ook een aankoopkeuring laten doen zodat ik niet in een afgeragde knakenbak-exemplaar terecht kom.

Ik heb er over nagedacht om er een ander blok in te zetten, maar daarbij is het de vraag of dit het waard is bij een 2.5 10v.. hij ziet er nog netjes uit, maar de lak heeft een paar krassen en de rest van de auto gaat ook al 300dkm mee. Remmerij en ophanging zal tzt ook aan vervanging toe zijn... kortom ben ik dus bang dat ik de kosten niet kan rechtvaardigen voor een 10v

Levi_r

Och, ik heb net een ander blok er in laten zetten. De auto had toen +/- 350.000 mk en het 'nieuwe' blok 333.333 km. Als je gebruikt maakt van een van de handige forum monteurs hier, is het geen dure operatie, waarbij je gelijk een verse distributie en carterventilate erg toegankelijk is, in ieder geval zijn het kosten die je in een jaartje rijden kan afschrijven. Ik ben inmiddels weer 10.000 km verder en erg blij dat ik voor deze optie heb gekozen. Met iedere wat oudere auto zal je snel vooral betalen voor het onderhoud dan voor de aanschaf. Nou zitten hier natuurlijk veel naieve liefhebbers die dat elke 850 waard vinden, maar dat lijkt me prima  ;D
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

RoelNL

Ik denk ook dat het een gezonde keuze is. Hopelijk komt er een mooie goede 10V of R voor terug al zou je dan wel iets dieper in de buidel moeten tasten dan 1tje die je nu aangeschaft had.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Lunadust

Monteur is bang dat motor verstopt zit......?????


Tijd voor een echte monteur.

Of een Kia, met 7 jaar garantie.
Als je al opkijkt tegen remmen onderhoud maar wel kijkt naar een C of 5 serie... wat doe je hier überhaupt.

Techneut, geen dichter.

pcpg.janssen

#64
Geen ervaring met een 5 serie, maar ik kan je verklappen dat een Mercedes SLK duurder is in onderhoud van een V70 classic (ik heb beide). Daar de V70 en C70 aardig wat overeenkomsten vertonen en dit ook geld voor de Mercedes CLK en SLK (motor, aandrijving, ophanging, electronica en nog wel meer), durf ik te voorspellen dat het de CLK een redelijk dure auto is om te onderhouden.

Als voorbeeld: setje draagarmen voor de Volvo kost je ongeveer 300 euro (Lemförder onderdelen, zoals origineel). Een setje draagarmen voor de Mercedes (Ook Lemförder, zoals origineel. Inclusief fuseekogels, want die moet je los kopen) kost je een slordige 720 euro. En dit zijn de prijzen van Mister Auto, niet van de dealer.

En dat geld voor veel onderdelen, zowel klein als groot. Het kan natuurlijk goedkoper door er SWAG of Bölk rommel onder te schroeven, maar dan blijf je bezig. En heel eerlijk: goedkope onderdelen in een premium auto, zorgt uiteindelijk voor een goedkope auto.

Hetzelfde geld voor bijvoorbeeld diagnose apparatuur: een goede Dice koop je voor rond de 100-150 euro (originele fabrikant, maar dan zonder Bluetooth). Een Star Diagnose C3 begint bij 550 euro en de Star Diagnose C4 brengt je al snel over de 1000 euro. BMW maakt het helemaal makkelijk door voor verschillende type auto's verschillende leeskoppen á 500 euro te gebruiken.
Een goedkoop alternatief voor de originele uitlees apparaten van BMW en Mercedes is Carsoft. Ik heb het zelf ook gekocht, maar ik moet toegeven dat ik daar niet enthausiast over ben:
- Sommige meldingen kloppen helemaal niet
- Resetten van codes lukt soms niet (ik heb alarmmeldingen van jaren geleden erin zitten en ik krijg ze er niet uit)
- Vrijwel alle foutcodes zijn in een eigen format (dus geen standaard ODB codes waar je op kunt googlen)
- Het programma is traag (Volvo uitlezen is 5 minuten, Mercedes uitlezen is ruim 30 minuten).

Tot slot moet ik zeggen dat er over de Mercedes SLK een stuk minder informatie beschikbaar is dan over de Volvo V70. Op dit forum wordt een schat aan informatie gedeeld, maar in het Nederlands is er nauwelijks bruikbare informatie over de SLK te vinden met betrekking tot reparaties en onderhoud. Sommige Amerikaanse fora bevatten meer info, maar vaak weinig foto's en het is me niet altijd duidelijk wat ze bedoelen. En daarbij zie ik dat veel Volvo forumleden vaak denken "het moet kunnen" en vanuit daar proberen een oplossing te vinden, terwijl op de Mercedes fora vaker gedacht wordt "dat kan zeker niet" en maar naar de dealer gaan/verwijzen.

Je zult uiteindelijk zelf de keuze moeten maken, maar ik wil je aanraden om je goed in te lezen op de zwaktes/gebreken van de verschillende wagens bij bepaalde kilometerstanden (sommige dingen zijn gewoon op na 200, 250 of 300K kilometer) en je af te vragen wat je zelf kunt verwachten.

jkV70

Een oudere auto met een lage marktwaarde maar (op een te repareren detail na) in uitstekende conditie kan voor de eigenaar wèl een hoge waarde hebben en dus het monteren van een andere motor o.i.d. rechtvaardigen.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

RichardRoffel87

He pcpg.jansen bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik zit soweiso te denken aan een n/a (non-turbo)auto.. aangezien deze naar mijn idee minder gevoelig zijn en de onderdelen vaak wat goedkoper zijn..

Moet wel zeggen dat het me tegenvalt dat een slk al duurder is dan een volvo om te onderhouden heb.. Hier zal ik rekening mee houden.. ik zal voor vele onderdelen toch kijken voor 2de hands.. het hoeft van mij niet gloednieuw als het maar goed werkt.. ik snap ook dat sommige dingen gewoon nieuw moeten.

Het is natuurlijk wel erg jammer dat online niet zoveel te vinden is als voor de roffels, ik moet zeggen dat ik erg veel gelezen heb op dit forum en dat ik het jammer zou vinden als die mogelijkheid er niet meer is ;D

Mijn monteur is een bmw specialist, dus onderhoud van een bmw moet tegen een nette prijs kunnen..

Gezien de aankoopprijs van mijn 850 wil ik hier niet teveel geld in steken.. naast een nieuw blok moet er dan nog meer worden aangepakt en dit vind ik dan teveel kosten
als dit een R was zou het een ander verhaal zijn..

pcpg.janssen

Citaat van: RichardRoffel87 op 03-05-2016 11:40:34
Gezien de aankoopprijs van mijn 850 wil ik hier niet teveel geld in steken.. naast een nieuw blok moet er dan nog meer worden aangepakt en dit vind ik dan teveel kosten
als dit een R was zou het een ander verhaal zijn..

Kan ik me voorstellen. Om die reden heb ik destijd de S40 weggedaan omdat die het (mij) niet waard was om er veel kosten aan te gaan maken. In de V70 zit inmiddels al zo veel geld dat die voorlopig niet meer weg gaat  :eusa_shifty:

Een vervangend blok moet overigens wel kunnen voor rond de 150-200 euro als je rustig rond kijkt. Als je een motorkraan en een dag (of 2) de tijd hebt, is het allemaal wel te doen. Heb zelf de motor er ook uit gehad en het valt heel erg mee. Je kunt het hier lezen. Had verwacht wel ergens vast te lopen (had zoiets nog nooit gedaan) of hulp in te moeten roepen van de meer ervaren goden op dit forum, maar het ging in 1 keer goed. Dus met twee rechter handen en gezond verstand kom je een heel eind.

En laat je niet gek maken door hoge kilometerstanden. Ik heb er inmiddels 428000km opzitten met de 10 klepper en die is nog lang niet moe.

classicT5

Precies wat ik ook dacht, ander blok en klaar. Die blokken vind je voor "weinig". Alleen de vraag of je hem zelf kunt monteren ivm de kosten.

BBS

Ik heb afgelopen jaar en dit jaar al meer geïnvesteerd in de wagen dan dat financieel überhaupt verantwoord was. De wagen heeft een ander motorblok gekregen en hij is omgebouwd van handbak naar automaat. Dat vertekend de kosten wel enigszins. Ook zijn er veel onderdelen vervangen omdat ik die bewust in de afgelopen jaren heb laten zitten omdat de ombouw eraan zat te komen. Maar ik heb er nu wel een wagen die 100% perfect is, bijna als nieuw uit de showroom, en die gegarandeerd mij nog vele jaren plezier gaat opleveren.

Bij jou zou het gaan om een 10 Klepper, geen turbo etc, mijn keuze zou zijn een ander blok erin lepelen en gaan met dat ding. Dan in betere tijden zorgen dat het onderstel tiptop in orde komt en dan ook vele jaren lang lekker rond roffelen😎
De volgorde is even om het even...
Volvoloos....