Ook lid van de keerringclub ?

Gestart door Jak, 27-06-2005 17:17:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

DD

wow, ik had nooit gedacht dat er zoveel olie door de kering kwam zetten.

Daf46

Citaat van: DD op 06-09-2006 14:11:53
wow, ik had nooit gedacht dat er zoveel olie door de kering kwam zetten.

Het vreemde is dat er in het begin vrijveel olie ineens uitkwam, maar dat dit nadien een beetje verminderd is. Zou dit te verklaren zijn doordat er achter de keerring een ophoping van olie ontstaat terwijl ie naarbuiten wordt geduwd.

Er liggen nu steeds maar enkele druppels onder de auto terwijl die krant die ik het net na het ondekken oner gelegd had goed vol olie zat (was ook na een rit met veel lange hellingen waar ik op vol vermogen reed).

Emiel

Je nokkenaspositiesensor ziet er ook goed vettig uit...

Daf46

Citaat van: Emiel op 06-09-2006 19:30:04
Je nokkenaspositiesensor ziet er ook goed vettig uit...

Euh en waar zit die (aan de verdelerkap ?)

Emiel

Onder de bovenste motorsteun... zwart dekseltje met dun draadje eruit. Vind het 'apart'dat de bovenkant van de versnellinsbak ook goed nat is...

Of lijkt het nou zo... ???

Daf46

Voor zover ik op de hoge resolutie foto's kan zien is dat dekseltje idd iets vettig. Maar de olie op de bak komt daar niet uit. Zal morgen eens bij daglicht naar de motor gaan kijken.

HJ850

Citaat van: thuur op 01-07-2005 00:31:02
De oorzaak van een kapotte keerring is bijna altijd het gevolg van een verstopte carterontluchting ;)

Gr 8)

Kan iemand mij op de sleuteldag nu eens aanwijzen waar die carteontluchting zit en hoe ik hem schoonmaak/blaas?  ::)

Heb eerder op dit forum wel foto's gezien van hele onderdelen voor vervanging incl. vlamdover, maar kon dit niet zo 123 terugvinden in gemonteerde toestand in mijn 850.


RonnieDuck

Gewoon even vragen als je daar rond huppelt.

Hij zit iig onder je inlaat spruitstuk.
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

Dm-xtreme

Hallo,

Ik heb sinds kort ook een probleem met mijn Volvo 850 10v. Het eerste wat er gebeurde was een beetje olie op de kleppendeksel, dat langzaam over het uitlaatspruitstuk naar beneden liep.

Ik heb toen de olievuldop ring vervangen, want ik dacht dat het daar vandaan kwam, dit bleek niet het geval. Volgende optie zou nu de kleppendeksel pakking kunnen zijn. Deze heb ik provisorisch met vloeibare pakking dicht gesmeert aan de achterkant van het blok. Het lekken "leek althans" nu minder te worden maar is weer terug gekomen, mede door het fijt dat die vloeibare pakking niet je van het was. Maar hij lekt nu ook nog aan de pijl stok.

Ik vermoed dat er een lichte onderdruk plaats vind in het blok.
Zou dit ook met de carter ontluchting te maken kunnen hebben, of met die keerringen?


HJ850

Heeft iemand overzichtje van de verschillende keerringen en kosten/urenindicatie van vervanging?

Net bij club Sleuteldag is het beoordeeld bij mijn 850: niet helemaal duidelijk waar het vandaan komt: kleppendeksel, pakking bij verdelerkap(?), pakking bij automaat bak (hoewel het motorolie en geen ATF leek).

Al eerder was geroepen dat de kruiskering lekt, tussen automaat en motor. Maar ik hoef geen ATF bij te vullen, controleer af en toe.


Dus wil ik t.z.t. preventief wat laten doen en ga over op wat dikkere olie.
Maar ja, welke pakkingen/keerringen zijn eenvoudig te vervangen en welke heel kostbaar?

Hajo

Estate 2.3 Turbo

Net de trotse bezitter van een 850 Estate Turbo
Glansrijk door de APK gekomen (alleen een dempertje en een bezineslangetje vervangen)
Alleen bleek toen ie op de brug stond voor de APK dat de hele kant kletsnat van de olie was............
De auto moet eerst goed  schoongepoten  worden om na te gaan waar het lek precies zit.
Na de grote schrik  ben ik dankzij  dit forum toch enigzins beetje bijgekomen.
Ik vermoed dat ik dus lid van de keerringclub ben geworden
Het zit namelijk overal en dat wijst toch wel op dit probleem (na ik te meen gelezen te hebben)
Nu heb ik momenteel even geen tijd,zin en geld om dit meteen te verhelpen
Je kent dat wel net moeders over de streep getrokken (schat deze zijn onverwoestbaar ........)
De vraag is dus:
Als ik het olie peil goed in de gaten hou kan het dan kwaad als ik er nog ff mee doorij?




Estate 2.3 Turbo

Dank Mehn!
Ben in iedergeval al weer wat gerust gesteld....
Peilen en sparen maar !

Taranis

#72
Citaat van: Estate 2.3 Turbo op 15-11-2006 14:49:40
Als ik het olie peil goed in de gaten hou kan het dan kwaad als ik er nog ff mee doorij?

Ja en nee...

Aan welke kant van de motor lekt ie? Distributie of bakzijde ? Indien ie aan de kant van de versnellingsbak lekt is het ietsje onschuldiger dan aan distributiezijde. Indien ie aan distributiezijde lekt kan het op je riem komen, wordt het rubber zacht, knapt ie en loopt je motor dus in de soep.
In beide gevallen kún je wel even doorrijden met een lekke krukaskeerring maar zeker niet oneindig... op een gegeven moment gaat ie écht lek en daar sta je dan... als je de motor op tijd af weet te zetten zonder motorschade, maar met 140 op de linkerbaan weet ik niet of je dat voor elkaar gaat krijgen  ;)

Stuur eens een PB, ik weet nog wel een adresje, die weet er alles van en wil vast en zeker vrijblijvend een prijsje opgeven om 'm te vervangen.

Schnappi

keerringen zijn tegenwoordig toch verbetert tegen het lekken of heb ik het nu mis, volgens dealers zijn ze beter geworden dan de ouderen?

Groeten

-D©©©L-

De oude keerringen waren ook zo slecht nog niet, de (eerste !) krukas keerring uit m'n R is na 330.000 km preventief gewisseld omdat hij heel iets begon te zweten en de bak er toch al achter weg was.
Als ze nu nog beter zijn hoef ik tot de 750.000 niet weer  ;D