Dashboardkastje gaat niet meer open...

Gestart door denkweb, 07-12-2002 21:54:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: reneetje op 15-04-2007 23:18:26
Citaat van: Norge op 15-04-2007 23:14:50
Ik rij inmiddels al weer 4 weken rond met dat probleem. Alleen heb ik die vanmij wel open gekregen na 2 uur sleutelen. Maja die van mij heeft het al eens eerder gehad bij de vorige eigenaar geloof ik. Dus als ik zaterdag naar de sloop ga voor het interieur ook maar meteen ff nieuw klepje roven.

Knappe jongen, als je dat lukt ;)

Is roofgoed, maar sucses!!

Ik wilde precies hetzelfde zeggen  ;D

In de twee uur dat je bent gezig geweest om het kastje open te krijgen had je 'm ook kunnen repareren (zie mijn foto's op de vorige pagina)  ;)

Norge

Citaat van: elianmars op 15-04-2007 23:19:59
Citaat van: reneetje op 15-04-2007 23:18:26
Citaat van: Norge op 15-04-2007 23:14:50
Ik rij inmiddels al weer 4 weken rond met dat probleem. Alleen heb ik die vanmij wel open gekregen na 2 uur sleutelen. Maja die van mij heeft het al eens eerder gehad bij de vorige eigenaar geloof ik. Dus als ik zaterdag naar de sloop ga voor het interieur ook maar meteen ff nieuw klepje roven.

Knappe jongen, als je dat lukt ;)

Is roofgoed, maar sucses!!

Ik wilde precies hetzelfde zeggen  ;D

In de twee uur dat je bent gezig geweest om het kastje open te krijgen had je 'm ook kunnen repareren (zie mijn foto's op de vorige pagina)  ;)
Maar dat deed je niet ;) Verder heeft het kastje het probleem al eens eerder gehad. (stond in het bericht) dus tijd voor een ander. Ben er toch dus hoef er niet speciaal voor naar toe :eusa_whistle:
Had een 850 20v
Opzoek naar een 850 TDi
Rijd nu een Escort RSturbo a 200PK

A3

Mijn dashboardkastje ging ook niet meer open. ??? Ik heb GEEN  :eusa_naughty:gaatje geboord maar een bandenlichter voor autobanden aan de bovenkant tussen dashboard en klep gezet, met zachte drang naar beneden gedrukt zodat het haakje waar het slotje in valt zichtbaar wordt. Dit kan ook met iets anders wat plat is. Een ijzerzaag uit de zaagbeugel gehaald en met het losse blad het haakje doorgezaagd. Voila, kastje los! :eusa_clap: :eusa_clap: Hoef je alleen een nieuw haakje te halen en blijft het dashboardkastje intact.  ;D ;D ;D

elianmars

Citaat van: A3 op 15-04-2007 23:30:21
Mijn dashboardkastje ging ook niet meer open. ??? Ik heb GEEN  :eusa_naughty:gaatje geboord maar een bandenlichter voor autobanden aan de bovenkant tussen dashboard en klep gezet, met zachte drang naar beneden gedrukt zodat het haakje waar het slotje in valt zichtbaar wordt. Dit kan ook met iets anders wat plat is. Een ijzerzaag uit de zaagbeugel gehaald en met het losse blad het haakje doorgezaagd. Voila, kastje los! :eusa_clap: :eusa_clap: Hoef je alleen een nieuw haakje te halen en blijft het dashboardkastje intact.  ;D ;D ;D


Ok. Dan koop je een nieuw haakje. Gooit het kastje dicht en het gaat weer niet open.........  :eusa_doh:

A3

 :o Je kunt natuurlijk ook het slotje repareren voor je het kastje weer dicht gooit, lepert.  ::) :P

MarcoT

Briljant, had het in een uurtje gefixt. Heb het schroefje geborgd met Bison Lock Bond.
Alleen jammer dat ik eerst drie sloperijen af ben geweest om te constateren dat nergens meer een goede klep inzit, die trouwens ook weer kapot gaat.
Het volgende probleem is de dakstrips die los beginnen te laten.

Ad V

Hoi,

Ik heb dus hetzelfde probleem gehad met mijn klep. Een gaatje boren leek me niet zo'n goed idee en dus geprobeerd om een andere manier te vinden. Van onderen, met een flexibele zaag proberen de beugel door te zegen enz enz. Uiteindelijk heb ik mijn vingers tussen de klep en het dashboard gewrongen en de onderstaande 'techniek' gebruikt die ik in dit topic vond.


"1. je pakt je klep aan de boven kant vast en je geeft er zo'n ruk aan dat het plastic gedeelte inclusief slot eruit breekt.

2. je schroeft je klep eruit en demonteerd het kapotte plastic gedeelte van je klep."

Bij mij ging het iets anders: toen ik er een (erg) flinke ruk aan gaf scheurde het plastic gedeelte een beetje. Dit gaf me genoeg ruimte om van bovenaf met een schroevendraaier de tuimelaar in te drukken, deze zit dus in het midden. Zie de tekening in het topic. Toen heb ik het gedemonteerd, de plek van het afgebroken gietijzeren palletje uitgeboord en een schroef ingedraaid(en extra vastgezet met een tie-wrap), zie ook elders in het topic. Het plastic stuk heb ik gelijmd en het ziet er weer netjes uit, in ieder geval geen smerig gaatje in mijn kastje!  Ik had dit topic wel eens gelezen en ik kon mezelf dus wel voor mijn kop slaan dat ik het, toen alles het nog gewoon deed, niet vooraf gerepareerd had.. Kortom als je kastje nu nog open gaat repareer het preventief.. :)

PaulBroere

gaatje boren werkt perfect, en is bijna niet zichtbaar!!!!!

Zie elders op het forum voor mijn ervaring...
Auto's:
- Porsche taycan Sport Turismo (2023)
- BMW Z4M Roadster
- Mazda MX-5

RRRRR_Ramon

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Deltalink

#54
Vond dit net, moet het zelf nog doen:

http://www.quickbrickmotorsports.com/tech_glovebox.html


(edit: dacht in mijn haast eerst dat het om het scharnier ging, maar het is dus het slot)
"De achterwielophanging van de Volvo 850 is gepatenteerd onder de naam Delta-Link. Dit unieke semi-onafhankelijke systeem combineert de voordelen van een starre as met de voordelen van geheel onafhankelijke achterwielophanging." - Volvo 850 Estate folder

DopdeDouwer

Citaat van: elianmars op 14-03-2007 21:18:39
Zo, na bijna twee uur klussen kan het kastje weer open. En dat zonder een gaatje te boren in de voorkant.
Want dat was dus het laatste wat ik wilde.  :eusa_naughty:

Ik ben op mijn rug op de bijrijdersstoel gaan liggen, met mijn hoofd onder het dashboard. Eerst heb ik de afdekplaat verwijderd.
Daarna heb ik een zaklantaarn klem gezet tussen de onderkant van het inwendige van het dashboardkastje en de rand van het dashboard.
Daardoor kon ik met een los bitje de schroeven van de scharnieren losdraaien. Het bitje heb ik in de schroeven geduwd en met een tang het bitje rondgedraaid. Na iets losdraaien met het bitje en de tang, kon ik de schroeven er met de hand uit draaien.

Deze foto heb ik gemaakt toen ik de klep weer ging monteren, maar hier zie je hoe het zit:

http://www.familie-verweij.nl/volvo/dbk%201.jpg

Toen ik de onderkant van de klep los had, heb ik eerst geprobeerd om het slotje open te krijgen via de binnenkant van het kastje, maar dat lukte me niet.
Toen heb ik de onderste drie schroeven aan de binnenkant van de klep losgedraaid (na eerst het kastje te hebben leeggehaald, zodat ik er goed bij kon met een schroevendraaier).

http://www.familie-verweij.nl/volvo/dbk%209.jpg

Toen geprobeerd via de binnenkant van de klep het slotje los te krijgen, maar ook dat lukte niet.

Daarna heb ik ook de twee schroeven, die in het midden aan de bovenkant van de binnenkant zitten, losgedraaid.

http://www.familie-verweij.nl/volvo/dbk%209%202.jpg

Hierdoor kon ik van de buitenkant af de bovenkant van de klep aan de linkerkant behoorlijk wat naar buiten trekken.
De schroef die aan de binnenkant links zit, heb ik weer met een los bitje en een tang los kunnen draaien.

http://www.familie-verweij.nl/volvo/dbk%209%203.jpg

Daardoor kon ik de voorkant van de klep goed open trekken en wel bij het slotje komen.

Na wat peuteren ging het slotje los en kon ik de klep mee naar binnen nemen.
Daar heb ik het open gemaakt:

http://www.familie-verweij.nl/volvo/dbk%202.jpg

Na het slotje van de klep afgeschroefd te hebben zag ik wat er loos was. Het gietijzeren palletje wat het slotje open moet drukken is afgebroken:

http://www.familie-verweij.nl/volvo/dbk%203.jpg

http://www.familie-verweij.nl/volvo/dbk%204.jpg

Ik heb met een boortje van 3,5 mm een gaatje geboord ter plaatse van het afgebroken palletje. Daar heb ik een schroef in gedraaid, nadat ik het eerste stuk van de schroef een beetje bewerkt heb met een dremel, zodat het scherpe schroefdraad een beetje is weggeslepen.

http://www.familie-verweij.nl/volvo/dbk%205.jpg

Daarna het slotje weer in elkaar gezet:

http://www.familie-verweij.nl/volvo/dbk%206.jpg

En tenslotte het slotje weer op de klep gemonteerd:

http://www.familie-verweij.nl/volvo/dbk%207.jpg

http://www.familie-verweij.nl/volvo/dbk%208.jpg

Toen heb ik de binnenkant van het dashboardkastje er uit geschroefd, waardoor ik de scharniertjes weer kon monteren (zie eerste foto).
Binnenkant er weer ingeschroefd en er was weer een goed te openen dashboardkastje  :eusa_dance:
Mooie reportage.
Ik had een tijd geleden het zelfde, gelukkig kwam de gene die het kastje open deed erachter dat het palletje was afgebroken, voordat hij hem weer dicht deed. Dus geen probleem om het weer open te krijgen. Ik heb toen nog een stel fotos gemaakt om op het forum te zetten maar helaas ben ik ze kwijt...
Ik heb ongeveer de zelfde truc gebruikt;
- Op de plek van het afgebroken palletje gaatje geboord.
- Draad getapt
- Kleinboutje erin gedraaid.
- kop van het boutje op de goede maat afgezaagd
Resultaat: "nieuw" palletje
Vierkant Rules

bbrruno


fbm

Citaat van: bbrruno op 14-08-2007 17:36:16
hier vindt je ook nog een methode, met foto's:
http://www.matthewsvolvosite.com/chat/phpBB2/viewtopic.php?p=40790#40790

Zo heb ik dat laatst ook gedaan. Een nieuw haakje koste me 3,30ex en heb verder niks stuk gemaakt om hem open te krijgen :eusa_dance:
Het afgebroken pinnetje uitgeboord 3,2mm en nieuw pinnetje erin  :eusa_dance:
Geen idee hoe zo'n pin heet (buisje met een gleufje erin C) borgpin?
Werkt nu weer perfect :eusa_dance:

pwassink

Citaat van: fbm op 21-08-2007 14:57:06
Citaat van: bbrruno op 14-08-2007 17:36:16
hier vindt je ook nog een methode, met foto's:
http://www.matthewsvolvosite.com/chat/phpBB2/viewtopic.php?p=40790#40790

Zo heb ik dat laatst ook gedaan. Een nieuw haakje koste me 3,30ex en heb verder niks stuk gemaakt om hem open te krijgen :eusa_dance:
Het afgebroken pinnetje uitgeboord 3,2mm en nieuw pinnetje erin  :eusa_dance:
Geen idee hoe zo'n pin heet (buisje met een gleufje erin C) borgpin?
Werkt nu weer perfect :eusa_dance:

Spanstift bedoel je , zoiets?

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

fbm

Citaat van: pwassink op 21-08-2007 15:21:28
Citaat van: fbm op 21-08-2007 14:57:06
Citaat van: bbrruno op 14-08-2007 17:36:16
hier vindt je ook nog een methode, met foto's:
http://www.matthewsvolvosite.com/chat/phpBB2/viewtopic.php?p=40790#40790

Zo heb ik dat laatst ook gedaan. Een nieuw haakje koste me 3,30ex en heb verder niks stuk gemaakt om hem open te krijgen :eusa_dance:
Het afgebroken pinnetje uitgeboord 3,2mm en nieuw pinnetje erin  :eusa_dance:
Geen idee hoe zo'n pin heet (buisje met een gleufje erin C) borgpin?
Werkt nu weer perfect :eusa_dance:

Spanstift bedoel je , zoiets?

http://www.kusch-schrauben.de/site/images/produkt_images/ani_index/spanstift1.gif


Ja dat is hem :eusa_clap: