Project Mjolnir - SDM

Gestart door Johann, 18-12-2006 01:26:23

Vorige topic - Volgende topic

martijn.

Johann

Citaat van: martijn. op 15-01-2007 16:43:44
Rijd ie al ;D :eusa_whistle:

Nee dat zal nog wel een weekje duren denk ik. Had gehoopt de ALV te halen maar denk niet dat dat er in zit.

Nog 300 draadjes..  ::)

Frans Harkema

Citaat van: Johann op 15-01-2007 16:44:54
Nog 300 draadjes..  ::)

Beetje doorwerken dan en niet je tijd hier verdoen....... ;D

Johann

Heb op dit moment alle lampen weer aan het branden gehad over de kabels, een deel zit weer in de zekering/relais kast. Ook de fan doet het.

Voor de duidelijkheid, de gehele kabelboom is uit de auto gesloopt op de lange kabelboom langs de bestuurderkant naar de kofferbak na, hier zit het gehele achterlicht cluster op. De brandstof pomp en tank level moeten hier nog bij in en ik denk 1 van de ABS sensoren omdat deze normaal via de andere kant lopen, ABS sensor heb ik nodig voor de snelheidsmeter. Deze kabelboom komt door het midden van de auto weer naar voren te lopen. De ,gel , accu gaat waarschijnlijk achter de bijrijderstoel komen of rechts achterin.

In het Dashboard komen alleen de tellerkast, verlichting schakelaar, mistlamp schakelaar, achterruit verwarming en gevaren schakelaar. Stuurkolom komen beide hendels voor verlichting en ruitenwisser weer op.

Voor in de motorruimte alleen het voorlicht cluster en de ruitensproeier. Hier moeten nog draadjes voor het koelreservoir en het remreservoir bij op.

De rest van de kabels gaat er uit, blijft ongeveer een kwart van de kabels over schat ik zo.

Het standalone EMS komt op een eigen kabelboom en gaat straks via het schutbord waar de verwarming eerder liep naar binnen. ECU komt voor de pook te zitten in het midden ongeveer op asbak hoogte.

Ik zit alleen op dit moment de dubben of ik de standaard Volvo motor kabelboom ga gebruiken en de ECU stekker er op zet of de ECU kabelboom de motorruimte in laat lopen en daar alle stekkers er op ga solderen..

Zit ook nog met een vraag, waarom heeft de radiator fan een dubbel relais die beide dezelfde snelheid aan de fan geven en beide de aansturing uit de oorspronkelijke ECU krijgen??

Wout309t

Is een soort vreemde serieschakeling. Voor 'standje 2' als ik het goed heb..
2011 V70 2.0T R-Design MT

thuur

Zit/zat er airco op?

Citeer
De motorkoelventilator werkt in twee trappen al naar gelang de motorkoelvloeistoftemperatuur en de druk in het AC-systeem.
De ventilator wordt vanuit de regeleenheid voor het brandstof- en ontstekingssysteem elektronisch aangestuurd via een ventilatorrelais.

Computerstekker:

A17 Stuursignaal elektr.ventil halve snelheid - Elektr.ventil. uit: Uaccu Elektr.ventil. aan: Ulaag

A26 Stuursignaal elktr.ventil.halve snelheid (Auto's met AC) - Elektr.ventil. uit: Uaccu Elektr.ventil. aan: Ulaag

A17 is een Geel/Witte draad, A26 een Gele. De dikke rode draad komt rechtstreeks van de dynamo.

Zover de ingangen. De uitgangen:

Heb je AC: Dan lopen er een groene en een rode kabel naar de fan. Rode is de lage snelheid (AC aan), Groen is de hoge snelheid.

Heb je geen AC: dan komen er 2 rode draden uit de relais' die verbonden zijn en van daaruit met 1 enkele rode kabel naar de fan lopen.

Gr 8)

Johann

Citaat van: thuur op 16-01-2007 12:57:46
Zit/zat er airco op?

Citeer
De motorkoelventilator werkt in twee trappen al naar gelang de motorkoelvloeistoftemperatuur en de druk in het AC-systeem.
De ventilator wordt vanuit de regeleenheid voor het brandstof- en ontstekingssysteem elektronisch aangestuurd via een ventilatorrelais.

Computerstekker:

A17 Stuursignaal elektr.ventil halve snelheid - Elektr.ventil. uit: Uaccu Elektr.ventil. aan: Ulaag

A26 Stuursignaal elktr.ventil.halve snelheid (Auto's met AC) - Elektr.ventil. uit: Uaccu Elektr.ventil. aan: Ulaag

A17 is een Geel/Witte draad, A26 een Gele. De dikke rode draad komt rechtstreeks van de dynamo.

Zover de ingangen. De uitgangen:

Heb je AC: Dan lopen er een groene en een rode kabel naar de fan. Rode is de lage snelheid (AC aan), Groen is de hoge snelheid.

Heb je geen AC: dan komen er 2 rode draden uit de relais' die verbonden zijn en van daaruit met 1 enkele rode kabel naar de fan lopen.

Gr 8)

Zal straks even kijken wat er uit komt. Aansluiting op dit moment is die geel/geel witte, rode op de accu en een zwarte aarde op het blok.
De AC die in deze auto zat was een nabouw geval. Had ook eigen relais her en der hangen heb ik wel gezien tijdens de sloop.
Zou dit nu betekenen dat ik beide draden gewoon gelijktijdig aan moet sturen of alleen ingang 1 moet gebruiken?

thuur

Alleen 1 ingang is zat. Je kunt dus gewicht besparen door de helft van het relais af te zagen ;D

Zorg wel dat je de fan voedt vanuit de 'hoge' snelheidkant, dus waar nu ook de kabel op zit aangesloten (groen mits AC, anders rood).

A17 is dan de trigger voor de fan (hoog) idd.

Je zou in principe met een van beide kabels kunnen schakelen (geel/wit of geel), maar niet met beide tegelijk. Standje laag overruled stand hoog volgens mijn schema (Swedish Chef weer ::)), dus als de lage stand ingeschakeld zou zijn en je moet naar hoog, moet de lage uitgeschakeld worden.

Gr ;)

Johann

Citaat van: thuur op 16-01-2007 13:14:09
Alleen 1 ingang is zat. Je kunt dus gewicht besparen door de helft van het relais af te zagen ;D

Zorg wel dat je de fan voedt vanuit de 'hoge' snelheidkant, dus waar nu ook de kabel op zit aangesloten (groen mits AC, anders rood).

A17 is dan de trigger voor de fan (hoog) idd.

Je zou in principe met een van beide kabels kunnen schakelen (geel/wit of geel), maar niet met beide tegelijk. Standje laag overruled stand hoog volgens mijn schema (Swedish Chef weer ::)), dus als de lage stand ingeschakeld zou zijn en je moet naar hoog, moet de lage uitgeschakeld worden.

Gr ;)

Thuur mijn dank is groot! (Of zoals ze hier zeggen "Als je een meisje was geweest dan.."  ;D )Er zit geen groene draad in, twee keer rood dus in dit geval.

Johann

Helaas een beetje achter geraakt op schema..

Dimlicht, groot licht, achterichten, kentekenplaatverlichting, knippers V/A, remlicht, tellerkast verlichting incl. dimmer doen het weer gebruik makende van de Volvo licht schakelaar in het dash en tevens de gevaren knop werkt en de "sigare" stekker.

Heb uiteindelijk toch besloten om af te zien van de Saab zekering/relais kast en toch maar weer de Volvo kast te recontrueren.... Wat een sjips klus zeg. Alle stekkers waren er uit dus het hele zakie moest opnieuw. Gelukkig het goede Volvo boek van Emiel kunnen lenen, de nieuwere boeken hebben veel minder info er in staan, en ik denk dat ik de meeste pagina's elk wel 50 keer gezien heb.
Alle kabels lagen in een doos waarvan het merendeel compleet. Heb bij het verwijderen maar een paar kabeltjes doorgeknipt. Schema kijken, kleurkode en dikte kijken, kabeltje er bij zoeken etc. etc. Uiteindelijk zat er wel een dikke kortsluiting in dus alles weer nagelopen maar niets in de bedrading kunnen vinden en bleek het uiteindelijk aan een van de relais te liggen dit heeft mij wel kostbare uurtje gekost.. 6 relais zijn er overgebleven waarvan 1 van de verwarmde ahterruit en de spiegels. weet nog niet of ik deze ga gebruiken maar voor de zekerheid maar laten zitten. Er komen nog 2 relais bij in voor het EMS en de brandstofpomp.
Accu staat nu in de auto, niet meer in de motorruimte, en alles benodigde stroom gaat ook die kant op. Aarde voorin moet nog aanpast en de hoofddraad richting startmotor/dynamo moet ook nog een route vinden.

thuur

Dat is inderdaad een flink tijdrovende klus geweest... :o Mooi dat het zaakie weer werkt :eusa_clap:

Had je je ook maar eerder moeten bedenken ;D

Gr ;)

DopdeDouwer

Dus je hebt een gedeelte van de kabelboom gestript? en de rest zelf getrokken. En dan ook nog eens de accuverplaatst? Dat lijkt me inderdaad een tijdrovende klus ja.

Hoeveel meter draad gaat er nou in zon uitgeklede roffel?  :o
Vierkant Rules

Zippo

Geet de goei kant ut! ;D
Ben benieuwd naar 't resultaat.

Johann

Citaat van: DopdeDouwer op 19-01-2007 20:33:10
Dus je hebt een gedeelte van de kabelboom gestript? en de rest zelf getrokken. En dan ook nog eens de accuverplaatst? Dat lijkt me inderdaad een tijdrovende klus ja.

Hoeveel meter draad gaat er nou in zon uitgeklede roffel?  :o

Ik schat dat 1/3 nu nog in gebruik is. Het zijn veeel meters ja..

Johann

stuur, naaf en stoel zijn besteld..

3" Schroth 6 punts gordel komt er nog bij.