Project Mjolnir - SDM

Gestart door Johann, 18-12-2006 01:26:23

Vorige topic - Volgende topic

matRRR

had je niet nog een onderblok van de s70 liggen, dat icm de kop van de GLT????
855R black, manual, 18T, 395 cc injectors, CDA, big alu IC, rev. IC piping, 3"DP, remus catback, MTE custom software

haRtV70R

Aaaah, die rotte van matth gaat er in!! 

:eusa_shifty:
[move][/move]

Wout309t

In de 'high-performance' Peugeotwereld worden vaak dieselonderblokken gebruikt.
Van blokken uit de XU- serie kan je alle koppen uitwisselen. Maar heb geen idee of dat bij Volvo ook kan, was maar een gok. Feit is dat dieselblokken vaak sterker zijn, maar vaak ook minder precies afgewerkt.
Qua balans enzo dan, omdat ze toch geen toeren draaien...
2011 V70 2.0T R-Design MT

HaRdCoRe-WeZ

Vertel ons je Hybride plannen eens Johann incl een mooie onderbouwing.

Johann

Citaat van: HaRdCoRe-WeZ op 22-06-2007 09:36:05
Vertel ons je Hybride plannen eens Johann incl een mooie onderbouwing.

Na alles naast elkaar te hebben gehad heb ik besloten om een 2001 B5244T onderblok als basis te gaan gebruiken inclusief de krukas en drijfstangen. Boring gaat naar 83.4 en er komen overmaatste zuigers in van een 2.4 NA. Blok en kop krijgen een paar kleine aanpassingen om de compressie iets op te krikkenmaar dit zal minimaal zijn. De kop van het '95 blok moet er weer op. Heel misschien gaat de dremel hier ook nog door maar verder zal er weinig aan gebeuren behalve een revisie.

De onderbouwing,

20001 B5244T blok en het 2000 B5244S blok zijn vrijwel identiek op de aansluitingen voor de turbo na, kwestie van 2 pluggen.
Beide blokken hebben zuigerbodem koeling. Dit zit niet op het oudere GLT blok, zelfs geen voorziening cq voorbereiding.
Ook hebben deze blokken ventilatie tussen de cylinders zitten waardoor de drukopbouw onder de zuiger minder is dan bij de oudere blokken, is beter voor de hogere toeren i.c.m. carter drukopbouw.
Ik heb beide blokken liggen maar de T versie ziet er iets beter uit vandaar de keuze.
Krukassen van deze blokken zijn lichter en hebben betere balans. De drijfstangen zijn langer en de zuigers hebben een lagere compressie hoogte, plattere en lichtere zuigers dus. Blokje doet standaard 210 PK en met een chip en turbo koppel blijven ze ook wel heel dus ruim voldoende voor mijn toepassing lijkt mij.

De keuze voor de kop, het ITB inlaatspruitstuk is gemaakt voor dit type kop en ge"blueprint" zoals dat met een heel duur woord heet en wat niets anders wil zeggen dan dat ie 1op1 aansluit op het blok zonder verlopen of richels en daardoor minder last zou hebben van ongewenste wervelingen bij de overgang van spruitstuk naar blok.

Heel misschien komen er nog iets aangepaste nokkenassen in maar dat hangt een beetje van de mogelijkheden en tijd af.

Doet ie minimaal 't zelfde als wat ie deed behalve het stuk lopen dan ben ik blij.

Enno

Citaat van: Johann op 22-06-2007 10:22:10

20001 B5244T blok en het 2000 B5244S blok zijn vrijwel identiek op de aansluitingen voor de turbo na, kwestie van 2 pluggen.

Kun je dat onderblok B5244S zo passendkrijgen met een hydro-kop van de GLT? Of moet je daar ook nog aanpassingen voor doen?

Ik ga er van uit dat het B5244S blok makkelijker draait dan een B5254(F)S..blok wat neem ik aan komt door het gerduceerde gewicht van de krukas in een B5244S blok.

ik vind het een interesante optie ook voor 2008 voor mijn V70 om bij KM stand 500000 km met een "vers" zelf opgebouwd geoptimaliseerd blok verder naar de 1.000.000 te gaan.

Ik heb de angst bij mijn 2.5-20V dat ie toch een keer plof zegt. Hij is redelijk snel op dit moment, trekt goed maar soms is dat het begin van het einde. Bij de mini-meeting in almere had ik al begrepen dat het interessant zou kunnen zijn een B5244 blok te nemen ivm het gereduceerde gewicht van de krukas

matRRR

blok en bak passen wel gewoon op elkaar? of moet je daar eerst nog knippen en plakken?
Klinkt weer goed, johann! dat zal straks lekker gaan, succes!
855R black, manual, 18T, 395 cc injectors, CDA, big alu IC, rev. IC piping, 3"DP, remus catback, MTE custom software

Emiel

Komt helemaal goed... :eusa_clap:

Zippo

fearless

Oele

Succes Johan, leuk dat je je niet laat kisten door de techniek...

Kunnen we geen groupbuy garagezeep organiseren?  ;D
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Johann

Citaat van: Oele op 23-06-2007 12:40:06
Succes Johan, leuk dat je je niet laat kisten door de techniek...

Thanks!

Citeer
Kunnen we geen groupbuy garagezeep organiseren?  ;D

Ik gebruik Lux vloeibare zeep.. Is zachter voor de handen..  :P

Gisteren de zuigers richting motorbouwer gebracht. Mahle 83.4 mm zuigers met zelfs nog een mooie coating er op. Heel misschien einde deze week alles weer in huis.

Ondertussen is de SDM weer aan de praat..   :eusa_pray:

Johann

Updateje,

Na het ophalen van de SDM uit Duitsland gelijk er mee de brug op en de carterpan er onderweg getrokken.
Eerste inspectie liet veel speling op de cylinder nummer twee drijfstang zien. Na los halen van de drijfstang kap was het wel duidelijk..

Links zoals ze er uit kwamen, rechts zoals ze behoren te zijn..

De drijfstang, kap en krukas tap lieten ook beschadigingen zien. Vervolgens de andere vier cylinder nagekeken maar deze bleken als nieuw...
Na poetsen van de krukas, plaatsen van nieuwe lagers en een ander eindkap de boel weer dicht gemaakt en voorlopig kan de SDM weer even voor en achteruit. (Don't try this at home!!)

Met de wetenschap dat dit blok gaar is moesten de plannen voor de andere motor nu sneller uitgewerkt worden. Voor het onderblok had ik eigenlijk al een keuze gemaakt. De zuigers nog niet. De afweging is dan welk vermogen er uit moet komen en met het verhogen van de compressie kun je redelijk PK's winnen. Het doel was om in aanvang met een standaard blok te rijden en later een blok te bouwen welke om en nabij de 240 PK zo moeten doen. Om zuigers te maken met een verhoogde compressie moet er veel gemeten worden en speciaal besteld worden. Deze "nummers" waren allemaal van voordat er ook maar een meter met de SDM gereden was. Met de ervaring opgedaan met de SDM op de Ring moet ik concluderen dat het vermogen zoals het was iig voldoende is om heel veel lol met de auto te hebben. Als het sneller moet dan hebben we die andere nog. De knoop doorgehakt en gekozen voor eerder genoemde "hybride" opzet. Besloten om standaard Volvo zuigers te gaan gebruiken, deze zijn leverbaar in 5 tolerantie maten en een opmaat voor opgeboorde cylinders in dit geval 83.4 mm diameter.
Zuigers zijn gemaakt door Mahle en komen inclusief veren en pin,

Na montage,

Voor het blok is de basis een 2001 B5244T motor, krukas en drijfstangen.

Turbo olie retour is afgedopt. Turbo olie aanvoer komt de oliedruk sensor op. Wel er voor gekozen om de 2001 olie koeler/warmtewisselaar er op te zetten,

Oliepomp, waterpomp en alle keerringen zitten er inmiddels ook weer op.

thuur

Zo dat ziet er niet verkeerd uit zeg :o
Netjes 8)

Weet je ook al waarom het vorige blok stuk is gelopen?

Gr ;)

Rudi

Dr.Go-Fast...