Schok tijdens overschakelen automaat.

Gestart door elianmars, 28-02-2007 22:17:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Rayman

Citaat van: spekkie99 op 10-04-2007 19:25:08
Citaat van: b0nkolok op 10-04-2007 18:57:55
Dit draadje is nog niet af!
Mijn beide roffels draaien op automaat. Alle twee zonder enig -schokkerig- probleem. De groene (1995, 400.000 km) schakelt zelfs mooier dan de saffron. Bij snel optrekken is het net of je een handschakelbak gebruikt. Met ingetrapt gaspedaal neemt ie iets gas terug en schakelt door.
Nu hebben de RICA-heren mij verteld dat tegelijk met een chipje (flash) ook de aut. bak op die manier wordt bijgesteld. Met name in de sportstand. Bezoekje aan Wateringen?

Marc van ET vertelde mij dat het verschil tussen Rica en MTE software o.a. was dat de MTE juist wel met de bak communiceert en de Rica niet. Mede daardoor heb ik de keuze op MTE laten vallen omdat het mij voor de bak minder leek om het gas erop te houden bij overschakelen. De MTE software zou dit namelijk netjes afstemmen met de bak.

Marc leest hier vast mee dus ik wacht even geduldig af.

Enig idee wat de Rica software precies met de AT bak doet?

Ik denk dat dit verhaal iets genuanceerder ligt...;)
Dark Side of the Force is German

V70geRwin

Vast verkeerd begrepen door mij dan ...

Kom maar op met die nuancering dan...

Ludo

nee niet verkeerd begrepen, in het topic van Yes een tijdje terug (weggehaald vanwege een verhitte discussie  :evil: ) werd dat ook bevestigd .

b0nkolok

Citaat van: Rayman op 10-04-2007 19:27:09
Citaat van: spekkie99 op 10-04-2007 19:25:08
Citaat van: b0nkolok op 10-04-2007 18:57:55
Dit draadje is nog niet af!
Mijn beide roffels draaien op automaat. Alle twee zonder enig -schokkerig- probleem. De groene (1995, 400.000 km) schakelt zelfs mooier dan de saffron. Bij snel optrekken is het net of je een handschakelbak gebruikt. Met ingetrapt gaspedaal neemt ie iets gas terug en schakelt door.
Nu hebben de RICA-heren mij verteld dat tegelijk met een chipje (flash) ook de aut. bak op die manier wordt bijgesteld. Met name in de sportstand. Bezoekje aan Wateringen?

Marc van ET vertelde mij dat het verschil tussen Rica en MTE software o.a. was dat de MTE juist wel met de bak communiceert en de Rica niet. Mede daardoor heb ik de keuze op MTE laten vallen omdat het mij voor de bak minder leek om het gas erop te houden bij overschakelen. De MTE software zou dit namelijk netjes afstemmen met de bak.

Marc leest hier vast mee dus ik wacht even geduldig af.

Enig idee wat de Rica software precies met de AT bak doet?

Ik denk dat dit verhaal iets genuanceerder ligt...;)

Ik heb echt geen idee, maar ik ben wel erg tevreden met het resultaat. Genuanceerd of niet.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

b0nkolok

Citaat van: elianmars op 28-02-2007 22:17:55
Sinds we de wagen hebben (nu ruim twee jaar) schakelt de automaat van de 2e naar de 3e versnelling met een schok(je).

Ik had gehoopt dat het met het flushen van een paar weken geleden minder zou worden, maar dat is juist erger geworden.

Nu geeft-ie af en toe een flinke schok tijdens het overschakelen. Het maakt niet uit of ik langzaam of snel rijd.

Wat zou dit kunnen zijn?









Hopelijk gaat 't niet weer een (te) kostbare reparatie worden. Ik heb ondertussen al genoeg geld in die wagen gestoken......  :eusa_pray:

Maar vrienden, hiermee hebben we de trage (of tragiek van de) roffel van onze vriend Elianmars niet geholpen. Mijn  technische kennis schiet tekort. Dus wie geeft goede raad?
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Ludo

is dit wat Jan?:

Citaat van: elianmars op 09-03-2007 23:43:54
Voor die vier tientjes (dat was ik kwijt inclusief de verzendkosten) valt 't in ieder geval wel te proberen. Je merkt 't snel genoeg.

Ik heb zojuist nog een ritje gemaakt en het valt me op dat ik de bak minder hoor en de motor loopt ook mooier.

;D

b0nkolok

Citaat van: Ludo op 10-04-2007 19:56:48
is dit wat Jan?:

Citaat van: elianmars op 09-03-2007 23:43:54
Voor die vier tientjes (dat was ik kwijt inclusief de verzendkosten) valt 't in ieder geval wel te proberen. Je merkt 't snel genoeg.

Ik heb zojuist nog een ritje gemaakt en het valt me op dat ik de bak minder hoor en de motor loopt ook mooier.

;D

Zou best kunnen Ludo, maar de vraag blijft of de 'hakkelende' bak geneest. Remedie: 40 euries betalen en testen, toch?
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

V70geRwin

Citaat van: Ludo op 10-04-2007 19:36:32
nee niet verkeerd begrepen, in het topic van Yes een tijdje terug (weggehaald vanwege een verhitte discussie  :evil: ) werd dat ook bevestigd .

Daarom schreef ik ook dat ik het vast verkeerd had begrepen  ;)
Bedankt voor de bevestiging.

Maar mijn bak verslikt zich soms ook bij rustig rijden. Soms al ik net gas los laat en de bak opschakelt gaat het ook met geluid. Echter onder deel of vollast gaat alles super. Alleen een klein schokje van 1->2 en voor de rest soepel door..

Zelf heb ik alleen ervaring met mijn eigen bak en kan dus moeilijk vergelijken.

Ook wel eens gelezen dat je de bak ook kan resetten, bijv na het flushen, om de bak te vertellen dat er nieuwe olie met een andere viscositeit in zit. Is dat nog iets om alsnog te proberen?

Wat ik ook raar vind is dat het soms wel en niet op treed. Enig idee of je kan achterhalen/uitsluiten waar het aan kan liggen? Variabelen zijn gaspedaal, temperatuur motor/bak, brandstof?, ???

elianmars

#53
Maar daarna kwam dit verhaal weer, Ludo:

Citaat van: elianmars op 25-03-2007 21:54:46
Het is veel minder dan voorheen, maar het schokt me toch nog teveel naar mijn zin.

Ik heb toch ook het idee dat de olie die er sinds de flush in zit veel dunner is dan die er voorheen in zat.
Als de bak koud is, is er niks aan de hand, maar zodra de bak warm(er) is, gaat het schakelen van 2 naar 3 toch weer met een schok (heel af en toe is 't bij het schakelen van 1 naar 2 ook zo). En dat is vooral bij relatief rustig rijden. Trap ik het gaspedaal flink in, dan is het veel minder te voelen.

Ik ga maar eens langs een automaatspecialist, om er naar te laten kijken. Ik vind 't maar niks zo....  :-\

Het valt me wel op, dat het erger is geworden na het flushen, terwijl ik juist had gehoopt dat het minder zou worden.

Toch heb ik ook het idee dat het probleem misschien softwarematig kan worden verminderd.
Zoals Jan zegt, je voelt de motor even iets inhouden, dan overschakelen en weer verder gaan. Dat is bij mij alleen van de eerste naar de tweede versnelling te voelen.
Van twee naar drie en van drie naar vier voel ik dat niet altijd. Dan schiet de bak vaak direct door naar de volgende versnelling.

Ludo

ja dat had ik ook wel gelezen, maar de automaatspecialist gaat hier ook geen verbetering brengen.
ofwel?.

Ronbroek

Tja, het is ook mijn streven om hem weer zo te laten rijden zoals hij 12 jaar geleden de fabriek
uitrolde.

Dat zou mooi zijn  :eusa_boohoo: ;D

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

b0nkolok

Mijn ervaring is, en die van jou en anderen ook neem ik aan, dat de bak in alle speeds gas terugneemt om dan met gezwinde spoed de volgende versnelling te kiezen. Alsof je een sequentlele bak hebt.
Als dat weg is, dan heb je een een probleempje. Bij gezapig tuffen is dat niet het geval, de bak kiest dan steeds een aangepaste versnelling en kan dat wat bokken. Mij best, lig ik niet wakker van. De safron voel ik overigens NOOIT bokken, die schakelt zo 'smooth' dat ik echt nix voel, zelfs merk ik de motor niet vernanderen in toeren, behalve op de toerenteller.
Maar hiermee ben je niet geholpen, man.  Je troeteltje moet gewoon lekker roffelen, toch?

Dus ga te rade bij een aut. bak specialist. Voor zover ik weet (en ervaring heb) zou RICA (of MTE) een diagnose en oplossing kunnen geven.

Suk6

Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Ronbroek

Ben over mijn automaatbak ook nog niet helemaal tevreden. Heb er vandaag 200 ml uitgehaald omdat ik het iedee heb dat er net iets te veel inzit, uiteraard volgens de peilstok methode.

In z'n eco rijd hij wel wat beter omdat hij dan wat minder zenuwachtig schakelt dan in de sportstand.

Zou er evt een toevoeging in de bak gekieperd kunnen worden om de olie wat stropiger te laten worden ?

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

-D©©©L-

olie stroperiger ? lijkt me onwenselijk.
De kans dat hij dat gaat slippen op de remplaatjes is aanzienlijk. het idee is nou juist dat dat niet gebeurt.

Hoe is het met het onderste reactie armpje ?

Ronbroek


854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter