Schok tijdens overschakelen automaat.

Gestart door elianmars, 28-02-2007 22:17:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ludo

Ron wat bedoel je met schok tijdens schakelen?.
dit?:

Citaat van: elianmars op 10-04-2007 20:03:09
je voelt de motor even iets inhouden, dan overschakelen en weer verder gaan.

is jouw auto ook gechipt?.

Ronbroek

Hoi Ludo,


Ja hij is idd gechipt, zit eigelijk te denken om ergens eens een orginele bosch unit te regelen en
dan kijken hoe hij overschakelt.

Het lijkt erop dat de bak en de computer niet goed communiceren met elkaar, soms houd hij even
gas in bij het overschakelen maar meestal niet en gaat het met een goed voelbare bonk.

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

Ludo

het is heel normaal dat ie even inhoud voordat ie overschakelt.
als je een originele ecu gebruikt zal ie dat niet of minder doen, er zijn dan immers niet zoveel krachten aanwezig.
ik zou me pas zorgen gaan maken moest ie niet inhouden.  ;)

b0nkolok

Citaat van: Ludo op 30-04-2007 21:44:14
het is heel normaal dat ie even inhoud voordat ie overschakelt.
als je een originele ecu gebruikt zal ie dat niet of minder doen, er zijn dan immers niet zoveel krachten aanwezig.
ik zou me pas zorgen gaan maken moest ie niet inhouden.  ;)


Kijk, heel goed Ludo!
Dat bedoelde ik nu toen ik het had over de flash van RICA. De aut. bak is toen mee-geflashed. Het effect was dat de motor even terugvalt in toeren (een fractie van een seconde) bij opschakelen. Erg prettig overigens, want het is net alsof je razendsnel de koppeling intrapt met een handbak. Dat gebeurt alleen als je blijvend half of meer gas geeft, bij gezapig (stads-)rijden voel ik eigenlijk nada en vloeien de schakelingen geleidelijk heen en weer (nauwelijks merkbaar, alleen de toerentellen beweegt).
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Ronbroek

Nou, vanavond nog even een testrondje gedaan met de 200 ml minder olie en alleen in de eco stand en dat ging super.

Vandeweek ff in de gaten houden hoe hij zich nu houd.

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter


Ronbroek

onderste reactie arm = motorsteun ? of bedoel je 9141042 op de vadis tekening

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

-D©©©L-

Citaat van: Ronbroek op 30-04-2007 23:11:54
onderste reactie arm = motorsteun ? of bedoel je 9141042 op de vadis tekening
ja, die bedoel ik.

Ludo

Citaat van: b0nkolok op 30-04-2007 22:54:51
Het effect was dat de motor even terugvalt in toeren (een fractie van een seconde) bij opschakelen.

een originele ecu heeft dat ook, zit in de software gebakken.
alleen voel je dat niet of nauwelijks.
Volvo noemt dat trouwens een koppelterugval tijdens overschakelen.


-D©©©L-

TCU stuurt een aanvraag "koppel begrenzing"  naar ECU, als dit door de ECU bevestigt is, zal de TCU de bak zo sturen dat er geschakeld wordt.
Deze aanvraag koppel begrenzing treed ook in werking in de 1e trap van de bak, de winterstand, en bij een (te) hoge olie temperatuur in de bak. (aansluitingen B1 tot B4)


Ronbroek

T.C.U. = Transmission Control Unit (bedankt Google)


Zit de t.c.u. in de bak of in de buurt van de rest van de Bosch insteekunits ?


Als je niks vraagt leer je het nooit  :)



854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

-D©©©L-

Citaat van: Ronbroek op 01-05-2007 03:00:03
T.C.U. = Transmission Control Unit (bedankt Google)


Zit de t.c.u. in de bak of in de buurt van de rest van de Bosch insteekunits ?


Als je niks vraagt leer je het nooit  :)




Die zit heel knus naast de ECU in het zelfde bakje.

elianmars

Citaat van: Ronbroek op 30-04-2007 19:57:25


Het lijkt erop dat de bak en de computer niet goed communiceren met elkaar, soms houd hij even
gas in bij het overschakelen maar meestal niet en gaat het met een goed voelbare bonk.


Dat is bij mijn wagen dus ook.

Wat ik alleen niet begrijp, is dat het bij een koude bak minder erg is dan bij een warme bak.

Ook is het niet altijd het geval. De ene keer schakelt-ie bijna onvoelbaar over, de andere keer niet..... :eusa_think:

elianmars

Citaat van: Ludo op 30-04-2007 21:44:14
het is heel normaal dat ie even inhoud voordat ie overschakelt.
als je een originele ecu gebruikt zal ie dat niet of minder doen, er zijn dan immers niet zoveel krachten aanwezig.
ik zou me pas zorgen gaan maken moest ie niet inhouden.  ;)


Ludo, dat even inhouden wil ik nou juist wel bij de derde versnelling. Af en toe gebeurt dat dus niet en wordt de versnelling (bij wijze van spreke) zo in de volgende geknald.

Ludo

dat is wel vreemd.
ik lees hierboven dat ie het bij een koude bak minder erg doet, rij je dan plankgas met een koude bak?.