Tik in de motor? Alles over de vacuumpomp!

Gestart door Hen3, 04-05-2007 12:09:32

Vorige topic - Volgende topic

toppertje

Citaat van: Red Devil op 11-09-2010 22:49:17
komende week ga ik de pomp vervangen. Vandaag heb ik de slangen nagelopen en ik vraag mij nu af of deze pomp blaast of zuigt. Bij mijn N gaat er een vacuumslang vanaf de verdeler bij het luchtfilter naar mijn onderste motorsteun. Ik was altijd in de veronderstelling dat er lucht in de steun werd geblazen om deze op druk te krijgen. Echter het verdelerblok zuigt en blaast niet.

kan iemand dit uitleggen?

Voor de goede orde het is een N.

Gr.
Ted

je zegt het zelf al,VACUUMslang :eusa_wall:

Red Devil

Ja natuurlijk..........................................ik snap ook meteen hoe de werking van zo'n steun in elkaar steekt.  :eusa_think:

Of kan iemand dat alsnog uitleggen?

Robby72

Vorige maand ook maar eens mijn tikkende geval vervangen. Verkoper vond het raar dat ik een pierburg wilde, hij raade mij een SWAG aan. Deze dan maar gekocht voor 120 euro en klaar is kees.

Iemand ook eens een SWAG geinstalleerd? Voorlopig (3000 km) zeer tervreden over.

Tip voor mensen met een automaat:
Als de pomp er niet helemaal op wil, met een lange ratelsleutel en dop 32 de krukas wat verdraaien in de draairichting. Dan zal het wel lukken

fredtref

Citaat van: Robby72 op 31-03-2011 18:42:18
Vorige maand ook maar eens mijn tikkende geval vervangen. Verkoper vond het raar dat ik een pierburg wilde, hij raade mij een SWAG aan. Deze dan maar gekocht voor 120 euro en klaar is kees.

Iemand ook eens een SWAG geinstalleerd? Voorlopig (3000 km) zeer tervreden over.

Tip voor mensen met een automaat:
Als de pomp er niet helemaal op wil, met een lange ratelsleutel en dop 32 de krukas wat verdraaien in de draairichting. Dan zal het wel lukken

Adresje of linkje van verkoper van Swag vacuumpomp?

meikewolf

hallo,

ik heb hetzelfde probleem, ik heb ook wel eens gehoord dat je een bepaald additief in je motorolie kan doen om het tikkende geluid te verminderen. Weet iemand daar meer over?

groetjes meike

Taranis

Het tikken van de vacuumpomp los je niet op met een additief in de olie. Het tikken wat jij bedoelt is waarschijnlijk het tikken van de klepstoters, dat zou je volgens sommige geleerden kunnen verhelpen door 1 of ander goedje in je olie te mikken.

meikewolf

Citaat van: Taranis op 01-04-2011 07:56:24
Het tikken van de vacuumpomp los je niet op met een additief in de olie. Het tikken wat jij bedoelt is waarschijnlijk het tikken van de klepstoters, dat zou je volgens sommige geleerden kunnen verhelpen door 1 of ander goedje in je olie te mikken.

Dank je wel voor de reactie!

Harnt

Ook mijn V70 TDI tikt behoorlijk, wat na een paar keer remmen even weg gaat, dus vacuumpomp. Nou kwam ik DEZE tegen.
Is dit wat?

Groetjes Harnt

elianmars

Citaat van: Harnt op 07-05-2011 21:06:59
Ook mijn V70 TDI tikt behoorlijk, wat na een paar keer remmen even weg gaat, dus vacuumpomp. Nou kwam ik DEZE tegen.
Is dit wat?

Groetjes Harnt

't Is een imitatiepomp. Eentje van Pierburg zou beter zijn, maar de imitatie is al beter dan een tikker.

ducbertus

ik heb afgelopen week ook mijn vacuumpomp gedemonteerd. (V70 '99 2.5 TDI) onderste bout is idd een kl.. ding. de vacuumpomp heeft gewoon een rechte aansluiting en is niet meer de orginele. de pomp zelf heb ik ook uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. alles zat onder de olie. de geharde stalen stift is niet afgebraamd en dus messcherp.
deze eerst met de bandschuurmachine afgebraad en omdat er geen beschadiging vastgesteld kan worden gaat de stift er straks gewoon weer in.
de veer heb ik gedemonteerd, hier moet een ring van 1 tot 2 mm onder om iets meer veerspanning te krijgen.
Het enige wat de olie in de kamers in de ruimtes onder en boven de zuiger kan doen komen is de keerring die in het pomphuis zit aan de kant van de zuiger.
Nu las ik op pag. 1 dat Jos deze ringen heeft liggen, dus kies ik voor revisie van de pomp. tegelijk met de revisie van de dynamo en de stuurbekrachtingspomp die ook lekt.

Bertus

elianmars

Die olie hoort in de pomp te zitten (loopt er doorheen), dus lang zal-ie niet schoon blijven  ;D

ducbertus

mee eens.
maar als er hele bakken olie op en onder de zuiger staan lijkt me dat niet goed. vandaar dat ik er een nieuwe seal in wil hebben.
Jos heeft trouwens nog niet gereageerd.

zal de hulp van KPN eens inroepen.

Bertus

ducbertus

ben onlangs bij Jos geweest en de seal in de pomp meegenomen (€27)
was een mooi ritje op de motor.
De pomp weer in elkaar gezet met een ring van 2 mm extra onder de veer.
samen met de dynamo en de stuurbekrachtigingspom alles weer terug gebouwd.
na het starten tikt de vacuumpomp nog wel iets, maar dat komt waarschijnlijk door de PU seal in de pomp die enorm strak over de zuigerstang ging.
als het tikken over een tijd nog niet weg is kan ik alsnog de vacuumpomp vervangen. ik weet nou hoe het moet.

Hans Duiven

De huidige vacuumpomp op mijn TDI is goed maar ik vind dat dit blok wat meer 'knikkert' dan de vorige TDI die ik heb gehad.
Het blok is krachtig genoeg en rookt niet meer sinds het afdoppen van de EGR en een nieuw K&N luchtfilter

Iemand een idee?

hayke

Knikkert?? Ik merk bij de mijne wel een enorm verschil in de brandstof die ik tank. Gek op de gewone shell, op de rest klinkt ie een stuk rauwer. Esso, gulf, q8, vpower, allemaal knikkerspul na de tweede of derde tank.