Tik in de motor? Alles over de vacuumpomp!

Gestart door Hen3, 04-05-2007 12:09:32

Vorige topic - Volgende topic

fpede

de vacuümpomp is nog de originele(+370.000 km) en ze tikt er op los als een bezetene, dus die staat al langer op het lijstje. en tuurlijk ga ik wietseschuiling zijn idee ook voorleggen/bekijken, maar het is niet hetzelfde probleem, als in dat topic,...
aangezien ik tijdens het rijden geen vacuüm verlies, alleen overnacht verliest hij druk, alsof het de pomp zelf is die lek is, en wanneer de auto lange tijd stilstaat leegloopt. wanneer de auto een minuutje heeft gedraaid 's ochtends is er geen probleem meer

Taranis

Ah, als ie tikt als een gek dan zou ik 'm inderdaad ook vervangen.

Maar waarom tik je er niet 1 voor ~ 100 euro op de kop op Ebay en doe je het zelf? Dan hoef je ook niet bang te zijn voor een rekening van 500 euro :)

fpede

is ook nog een optie,... maar ben niet echt gek van kopen op ebay,
maar is idd de moeite waard om eens naar te kijken.
kheb nog een weekje om er eentje op te zoeken, en dan maar eens de prijs van de garagist horen,...
8)

hathü

elianmars

Citaat van: hathü op 06-04-2012 11:57:45
Op MP staat deze :
http://link.marktplaats.nl/542329877

Volgens mij is dit een imitatie. Als dat zo is, is-ie twee keer te duur. Voor dit geld zijn de Pierburgs ook te vinden.

Ik had een Pierburg gevonden op eBay Duitsland. Was zo'n 140 euro inclusief verzenden kwijt.

Edit: Ik vind ze nu niet goedkoper dan 180 euro ex verzenden. Is toch weer stiekem duurder geworden in twee jaar tijd......

dikke hollander

op ebay stonden er nu al voor 80 euro,geen pierburg
gewoon uurtje rijden net boven essen duitsland
heeft er al iemand bij deze gekocht
AHL Agentur für Handel und Logistik   Kantstr.1   40789 Monheim   Tel. 01638463527

dit was het adres

V70Diesel

Mijn Vacuumpomp ratelt. Ik zag laatst een electrische vacuumpomp. Is dit een optie ? Heeft iemand hier ervaring mee ?

Hans Duiven

Citaat van: V70Diesel op 24-09-2012 23:33:07
Mijn Vacuumpomp ratelt. Ik zag laatst een electrische vacuumpomp. Is dit een optie ? Heeft iemand hier ervaring mee ?

Nee,

Hier een nieuwe vacuumpomp voor 85 euro:
http://www.ebay.de/itm/VAKUUMPUMPE-VW-T4-2-5TDI-VW-LT-Volvo-850-V70-S70-S80-/310335058415?pt=DE_Autoteile&hash=item48416931ef#ht_4323wt_1502

V70ELDEN

Ik heb zojuist de pomp vervangen. Een klus van +/- 1,5 uur. Een tip om de onderste moer vast te draaien. Ik heb wat vet op mijn vinger gedaan, moer blijft dan plakken en vast draaien maar.

Hans Duiven

mantsje

Ik hoor niemand over een tweedehands pomp... Mijn dieseltje heeft 480k gelopen en de vacuumpomp is echt een lawaaischoppertje! Nu kan ik een goeie Pomp krijgen voor 50 euro, geen imitatiespul maar goed tweedehands.. leek mij niet een gekke oplossing en kan voor dat geld iig 2 keer vervangen ;D

Morgen ga ik eerst de egr doen, pomp staat voor volgende week op de planning. Dan nog aandrijfas rechtsvoor vervangen en ook nog de schokdemper voor..Hunters gaat het nog druk met mij kijgen  ;)
op zoek naar een goeie youngtimer voor weinig :)

devonius

vanavond op straat de vacuumpomp vervangen. Sorry dat ik het zeg, maar wat een k%#te klus zeg  :eusa_wall:
Uiteindelijk met hulp van een handige vriend tot diep in het donker staan pielen en na uren is het gelukt. Dat dan weer wel  :eusa_clap:
Misschien had ik dit topic niet helemaal goed doorgelezen, maar 1,5 uur werk lukte mij niet. Zeg maar gerust 4 uur en 2 verzaagde steeksleutels en brute kracht/geweld verder.

1. ik had eerst de bovenste moer losgedraaid. Stom want toen ineens schoot de pomp boven los en kreeg ik met geen mogelijkheid de onderste moer eraf door de druk, je kan er al onmogelijk bij en nu lukte het helemaal niet meer. Dus na een hoop geklooi de bovenste moer weer vast, toen kon de onderste eraf. Tip: draai ze gelijkmatig los en dan als eerst de onderste eraf. De tip van het vet op je vinger om de moer niet te laten vallen was een goede tip.
Ook de tip om een ringsteeksleutel in te korten en te verbuigen is erg bruikbaar.
O ja, erg handige tip was het om de stift tegen te houden zodat deze niet in het duister van je motorblok valt.

2. dan de vacuumslang eraf zien te krijgen. Dat ging echt met geen mogelijkheid. Zat muurvast. Uiteindelijk afgesneden met behoud van zoveel mogelijk slang. Omdat er vrij weinig speling in de slang zit heb ik deze moeten losmaken vd bevestigingspunten zodat er genoeg lengte was om hem over de pompnippel heen te schuiven. Niet echt netjes, maar ik had geen materialen om de hele slang te vervangen en kon de auto ook niet laten staan.
Tip: vergeet geen slangenklemmetje als je aan de klus begint.

3. dat nieuwe ding erop... het was een immi van ebay - linkje ergens in dit topic gevonden - behalve de nippel is de vorm en uiterlijk in ieder geval identiek aan de oem. Dus ik geloof niet dat het bij een originele pierburg makkelijker zou gaan (die zat er op).
Door de veer moet je echt over flinke spierkracht beschikken om dat onding erop te krijgen. Ik weet niet hoe mensen dat alleen doen. Afin, eerst de onderste moer er zover op dat er genoeg druk op gezet kan worden (tot je het tapeind kunt zien). En dan met veel kracht de pomp 'omhoog' trekken - dat laat je dan door je klusmaat doen -  over het bovenste tapeind en dan als een gek de moer er zover op draaien dat je klusmaat de pomp los kan laten. Daarna is het vrij simpel de moeren netjes strak genoeg aandraaien. Let erop dat de pakking goed recht blijft zitten. Vacuumslang erop. Wat gelekte olie wegpoetsen, misschien was los gemaakte buizen op hun plek en de plastic kap er weer op. Zorgen dat al je gereedschap weg is en hop de motorkap dicht.

Dan hopen dat hij start. Dat was gelukkig het geval, daarna probleemloos zonder lambda lampjes naar huis gereden. En zo te horen geen geklapper van de pomp meer.  :eusa_dance:

Kortom, een hoop nuttige tips hier gevonden en gebruikt, maar vond het nog steeds een k.u.t. klus om te doen.

Vraag; weet iemand of je de stift nog met een beetje olie moet insmeren voordat je m weer monteert? Er zat best wat olie in de pomp, kom dat er vanzelf weer in. Of hoort er uberhaupt geen olie in te zitten?

Succes voor degene die het nog wil gaan doen.
Als ik het nog een keer zou moeten doen zal het vast sneller gaan.

elianmars

Citaat van: devonius op 06-07-2013 01:17:12

Door de veer moet je echt over flinke spierkracht beschikken om dat onding erop te krijgen. Ik weet niet hoe mensen dat alleen doen. Afin, eerst de onderste moer er zover op dat er genoeg druk op gezet kan worden (tot je het tapeind kunt zien). En dan met veel kracht de pomp 'omhoog' trekken - dat laat je dan door je klusmaat doen -  over het bovenste tapeind en dan als een gek de moer er zover op draaien dat je klusmaat de pomp los kan laten.

Kijk eens naar het plaatje in de eerste post van dit topic:

Als je de wagen iets voor- of achteruit had geduwd, had er minder kracht op de stift komen te staan en had het makkelijker gegaan.

devonius

Ik lees het nu ook van de stift en de nokkenas. Wat ik al zei, dit topic had ik beter moeten lezen ;-) uiteindelijk is gelukkig toch gelukt zonder dit. Grt

elianmars

Citaat van: devonius op 08-07-2013 08:41:34
Ik lees het nu ook van de stift en de nokkenas. Wat ik al zei, dit topic had ik beter moeten lezen ;-) uiteindelijk is gelukkig toch gelukt zonder dit. Grt

En daar gaat het om :)

Ik heb de eerste keer ook zitten klooien, hoor  :eusa_shhh: