ThoR5: V70R en V60 T5 Polestar

Gestart door Chris, 22-07-2007 19:11:21

Vorige topic - Volgende topic

Jeroentjuh

Citaat van: Chris op 07-04-2019 18:59:44T.z.t. nog een R-embleem scoren en dan ergens na de vakantie maar eens erin schroeven.

Deze?

Owja deze heb ik ook nog liggen, 1x gebruikt..

Chris

Tijd om hier weer eens even een update te doen :).

Bijna twee weken terug zijn we teruggekomen van een prachtige reis door Australië. We zijn vier weken weggeweest en hebben met een camper Queensland door getrokken van Brisbane naar Cairns. We hebben goed weer gehad, fantastische dingen meegemaakt en enorm mooie dingen gezien. Vooral ook weer veel wildlife gezien, het blijft geweldig. De kleine heeft het ook goed doorstaan, we zien dat ze in die maand weer enorm is gegroeid en ontwikkeld. Ze vond het prachtig en indrukwekkend. Helaas kan ik nog geen foto's hier plaatsen, want die moeten we nog allemaal uitzoeken. Voor de liefhebber zal ik op korte termijn nog een verslagje met foto's hier plaatsen 8).

Dan de auto's. De V60 doet het zoals altijd gewoon, hij mag in juli voor zijn eerste APK. Voor de R heb ik een heel lijstje dingen die ik wil/moet doen, dus sinds we terug zijn ben ik ook gelijk aantal zaken op gaan pakken.

Vorige week eerst eens een controle op roest onder de accuplaat. Ronald had me getipt dat het een plek is die snel roest. Aangezien de accu er toch uit lag vanwege de vakantie heb ik de accuplaat er maar eens uitgehaald voordat de accu er weer terug in zou gaan. Het viel gelukkig erg mee. Een paar roestplekjes, met name op de twee naden. Verder in de gaten waar de accuplaat aan de zijkant in wordt gestoken een beetje roest. Tot slot nog een wat grotere plek waar duidelijk iets tegen aan had geschuurd waardoor alle lak weg was. Ik heb het voor nu in de fluid film gezet, eens kijken of het veel erger wordt of zo blijft. Voor nu is het wel goed. Mocht het verder gaan roesten maak ik de plekken een keer helemaal kaal zodat alle roest weg is en zet ik het in de blanke lak.

Afgelopen woensdagmiddag ben ik begonnen aan de carterventilatie. Nog nooit zelf gedaan, en voor mij best een uitdagende klus. Gelukkig kon ik een paar keer gebruik maken van hulplijn Sbv, even overleggen met iemand die het vaker heeft gedaan was soms toch wel prettig. Dank Sander :)!

Het was in ieder geval goed weer om te klussen:

Stationairregelaar eruit:

Gasklephuis eruit om gelijk schoon te maken:

Netjes de pakking verwijderd en met remmenreiniger (de spellingscontrole doet de suggestie "memmenreiniger" :eusa_think:) helemaal schoongemaakt:

Inlaatspruitstuk losgehaald, waarbij ik de injectorrail heb laten zitten. Ik heb ervoor gekozen de benzineleidingen los te halen omdat de injectoren best gevoelig zijn en ik las dat je best makkelijk de o-ringen kan beschadigen. Dit ging eigenlijk best makkelijk. Even de druk aflaten en benzine opvangen, leidingen los (wel de retourleiding even onder de rail door wurmen) en je kan het spruitstuk zo rechts wegleggen:

Vlak waar de pakking weer opkomt schoongemaakt:

Voorzorg:

En dan de CV zelf eraf. Vervangen en schoonmaken waren best wel nodig. De pot zat best wat verstopt, en ook het onderste gat op het blok zat voor de helft dicht gekoekt. Toen ik de pot eraf trok kwam er uit het bovenste gat al het nodige naar buiten. Het onderste gat heb ik eerst rustig schoon gekrabt met een kleine schroevendraaier, zodat ik de rommel ook direct naar buiten kon trekken. Daarna met een elektriciteitsdraad gekeken of het gat naar het carter open was. Dat ging niet heel makkelijk, dus die heb ik heel wat keren op en neer gehaald. Uiteindelijk was het goed open, want ik kon helemaal het carter in.

Eerst de nieuwe CV in elkaar gezet, dat is wat makkelijk met de slangklemmen die dichtgeknepen moeten worden:

Met het monteren constateerde ik dat de slangen op de bovenkant van de pot omgedraaid zaten ten opzichte van wat Vida voorschrijft. Na overleg met Sbv geprobeerd de slangen conform Vida te monteren, maar dat ging best wel moeilijk. Je ziet op bovenstaande foto van de pot ook dat de buisjes wat verschillen van maat, op de nieuwe pot was dat ook het geval. Aangezien het al die tijd omgedraaid zat en de auto het prima deed toch maar besloten het op dezelfde wijze terug te zetten. Dat ging veel eenvoudiger dus het lijkt toch echt zo te horen. Toch wel raar, klopt Vida wellicht niet op dat punt?

Helaas krijg je voor de aansluiting op de buis van het luchtfilter naar de turbo ook slangklemmen die dichtgeknepen moeten worden. Een nijptang krijg je er niet tussen, en na best wel lang rotzooien met een punttang vroeg ik me af waar ik mee bezig was. Gisteren maar wat "normale" slangklemmen die je kan aandraaien gehaald bij de bouwmarkt en die erop gezet. Ik snap eerlijk gezegd niet dat ze die knijpklemmen erbij geven. Die krijg je er wel op als het blok naast de auto staat, maar niet op deze manier... ik in ieder geval niet ::).

Toen alles terug gebouwd. Tip: Ik kreeg de bout die aan de onderkant van het spruitstuk in de steun moest er niet in omdat het gat in het spruitstuk deels werd afgedekt door de steun. Ik heb de bout van de steun op gevoel los gedraaid zodat ik de steun kon bewegen. Toen het spruitstuk vastgezet en tot slot de steun zelf weer. Ging voor mij makkelijker, wellicht ook een tip voor anderen.

En dan het moment van de de waarheid. Sleutel om, even wachten voor wat benzinedruk, en starten. Helaas..... een hoop gesis:
https://www.youtube.com/watch?v=C-MztuZrdVs

Ik bleek het slangetje aan de onderkant van het kerstboompje vergeten te zijn :eusa_doh:... snelle fix dus :eusa_dance:! Liep weer als een zonnetje:
https://www.youtube.com/watch?v=3_uU1r7fs1Y

Toen ik de oliedop losdraaide voelde ik gelijk dat hij lichtjes werd aangezogen. Noodzakelijk stukje onderhoud dus. Met een klein testrondje viel het me op dat de auto tijdens het gasgeven iets minder lijkt te brommen en iets vloeiender oppakt. Ik ben tevreden :).

Komende week als ik tijd heb nog even de olie verversen vanwege de rommel die er eventueel in terecht is gekomen. Nu weer rijden met het ding :laugh:.

Taranis

Mooie klus!! :D

Is dat bij een ME7 net zo "makkelijk" als hier beschreven?

)()()sT

Yesss, op naar Best! 8)
Memmenreiniger.... waar het hart van vol is hè.... ;D

Chris

Citaat van: Taranis op 31-05-2019 10:30:15

Tnx! Was ook best lekker bezig ;D.

Volgens mij is het in grote lijnen gelijk, als ik zo alle info die ik op internet voorbij heb zien komen zie. Bij mijn V70 T5 heb ik het nooit zelf gedaan, dus ervaring heb ik niet. 

Ik denk dat sommige dingen net op een wat andere plek zitten. Verder verschillen de blokken niet enorm volgens mij.

Chris

Citaat van: )()()sT op 31-05-2019 10:33:15
Yesss, op naar Best! 8)
Memmenreiniger.... waar het hart van vol is hè.... ;D

Haha... je kent me ::)...

Inderdaad op naar Best!

Sbv

Citaat van: Taranis op 31-05-2019 10:30:15

Nein, dat is ietsjes anders, lees niet geschikt voor jouw :-) Deels is het wel hetzelfde maar de slang is heel anders.
Heb het inmiddels bij ME7 ook gedaan en het is lastiger

Sbv

Mooi werk Chris, Je kan het best alleen. Hulplijn op afstand werkt ook en als het echt niet zou lukken dan spring ik wel bij. Ben  met 20 min bij je tenslotte:-)

KIM

Die slang is bij ME7 een alu buis met een KVS aansluiting op het blok. Dat is een lastige aansluiting. Aan de andere kant onder op het spruitstuk zit zo mogelijk een nog lastigere.
PCV zelf is gelijkwaardig.

Hans Duiven

Mooie klus maar ik zou toch echt even de koelventilator eraf hebben gemeubeld, dan heb je een stuk meer ruimte

Chris

Citaat van: Hans Duiven op 31-05-2019 15:02:18
Mooie klus maar ik zou toch echt even de koelventilator eraf hebben gemeubeld, dan heb je een stuk meer ruimte

Ik had in Vida gezien dat het verwijderen van de ventilator één van de stappen is. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik precies met mijn arm vanaf de kant van het luchtfilterhuis onder de steun van de stationairregelaar door kon voor de twee bouten aan de onderkant. Dat is eigenlijk de enige stap waar het voor mij meerwaarde had gehad. Maargoed, het werkte.. met een paar krassen op de arm erbij ::). Ik denk dat je vooral iets makkelijker kan ratelen.

Chris

Na eerder deze week wat noodzakelijk onderhoud, nu een leuke upgrade 8).

Van:

Naar:

En de twee samen:

Oogt een stuk dikker 8). Erg blij met deze visuele upgrade!

MikeyQR

Netjes staat gelijk mooier zo.  8)

)()()sT

KIM

Eigenlijk hoort een R neus gewoon zo te zijn.
Nu nog eens helder zien te versieren.