OBDII volvo software en hardware voor diagnose

Gestart door Gunnar, 30-07-2007 21:21:40

Vorige topic - Volgende topic

Joeri

Citaat van: razorx op 05-06-2010 03:17:21
....
Als je hierover meer wilt lezen:
http://forum.volvo-forum.de/
Uhh aanmelding kan een week duren.
Leuk forum en net als Matt's forum de moeite waard.
....
Yits, kan inmiddels op het forum maar zie gene downloadlink voor Brickdiag. Heb je die misschien?  :eusa_whistle:
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Mr Rens

Citaat van: Gompiev70xc op 29-09-2010 12:11:37
Ik zie hier veel staan over kabels die wel of niet werken bij 850ers van verschillende bouwjaren, maar heeft iemand ook een advies over / ervaring met een OBD2-tool voor een v70xc uit 2000 (dus met VVT-blok)?

Dat wil ik ook wel eens weten.

Getest; ElmScan 5 kabel en OBDwiz software, werkt maar diagnosedeel is matig (lampje brandt en volgens software zijn er geen foutcodes, wel real time data, en logging)

Getest VAG KKL usb kabel en vol-fcr software:; software krijgt geen reactie van de auto (logisch als vol-fcr enkel v70's uit 97-98 ondersteunt)

Ik denk dat andere software met een KKL kabel kan werken op een v70xc van 2000, alleen welke software?
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

haasje

vol-fcr werkt op diverse volvo's van my 96 t/m 98, daarna zijn ze begonnen met canbus.

Mr Rens

Dus dat werkt via een ander protocol, waar andere software voor nodig is?
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

haasje

Gompiev70xc

dusss: ik begrijp dat volvos van 2000> op een heel andere manier moeten uitgelezen? Het lijkt nog steeds OBD2, soms zie ik reclame voor uitleesapp die volvo kunnen lezen vanaf een gegeven leeftijd ('99). gezien de hoeveelheid rotzooi die omgat vroeg ik mij af of iemand DAAR ervaring mee had?

joebar

Citaat van: haasje op 01-10-2010 00:49:48
vol-fcr werkt op diverse volvo's van my 96 t/m 98, daarna zijn ze begonnen met canbus.

sorry maar dat hoop ik toch niet...
OBDII is niet hetzelfde als CANBUS..
Canbus zit in de laatste generatie auto's, die werken met een ander systeem...
Even een voorbeeld van canbus..
achterlicht gaat kapot, en canbus stuurt dan 6v door je remlicht, zodat er weer een achterlicht is...
Canbus is dus verder ontwikkeld, en gaat via veel minder draden

Mr Rens

Wat zit er dan wel in de x70's van na 98?

KIM

CAN-bus werkt ook volgens OBD2.
In het OBD protocol is omschreven dat de diagnose bij OBD op verschillende manieren uitgelezen kan worden. De meest gebruikte is de K-lijn; die gebruikt het KWP2000 protocol en zit op pen 7 in de diagnosestekker.
Een andere diagnosetaal is het CAN protocol. Bij voertuigen met CAN-bus is de meest logische keuze. De CAN aansluitingen zitten op pen 6 (CAN_H) en pen 14 (CAN_L).
De diagnosetaal is dus volstrekt anders en daarom zullen vele diagnosetools niet werken. Vaak is diagnose apparatuur die CAN diagnose kan verrichten ook duurder vanwege de aanwezige (en dure) CAN controller.

rifwachter

Citaat van: KIM op 04-10-2010 11:14:02
CAN-bus werkt ook volgens OBD2.
In het OBD protocol is omschreven dat de diagnose bij OBD op verschillende manieren uitgelezen kan worden. De meest gebruikte is de K-lijn; die gebruikt het KWP2000 protocol en zit op pen 7 in de diagnosestekker.
Een andere diagnosetaal is het CAN protocol. Bij voertuigen met CAN-bus is de meest logische keuze. De CAN aansluitingen zitten op pen 6 (CAN_H) en pen 14 (CAN_L).
De diagnosetaal is dus volstrekt anders en daarom zullen vele diagnosetools niet werken. Vaak is diagnose apparatuur die CAN diagnose kan verrichten ook duurder vanwege de aanwezige (en dure) CAN controller.

???

Volgens mij wordt het wel eens tijd voor een forum CAN_H,CAN_14,protocol,KWP2000,enz,enz. cursusdag.

Hier snap ik niets van.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

mehn

Citaat van: rifwachter op 04-10-2010 11:46:24
Hier snap ik niets van.

Hoeft ook niet, hebben wij toch niets mee te maken ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KIM

Wil best eens een lezinkje geven hoor....

Mr Rens

Citaat van: KIM op 04-10-2010 12:01:23
Wil best eens een lezinkje geven hoor....

Ik zeg; doen! Ik ben van de partij want ook ik raak het spoor bijster. HEb je nu dus CAN diagnoseapparatuur nodig om een x70 van na 98 door te meten?

KIM

Ik waag het te betwijfelen...

... Maar zeker weten doe ik het niet.

De meeste merken zijn CAN-bus begonnen tbv de communicatie tussen instrumentenpaneel en ABS + Motorstuurapparaat.
Diagnose gaat pas via CAN wanneer de CAN-bus een wezenlijk onderdeel gaat uitmaken van het voertuig. Ik verwacht niet dat Volvo een bestaand model zo ingrijpen heeft aangepast.

Maar zoals gezegd; zeker weten doe ik het niet.

haasje

Ik geloof dat je wel uitleesapparatuur voor canbus nodig hebt, maar dat een van de eigenaren van een my 99 of 00 ons misschien wel vertellen. Ik heb hier eventueel ook spullen liggen om canbus uit te lezen, kan ik het altijd bij iemand proberen.