MOV'IT Remmen

Gestart door 850Joris, 03-07-2003 21:40:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Boom

Citaat van: Yellow Banana II op 14-08-2003 09:03:16
Ik heb ze in het echt gezien op een S80 T6, staat erg goed en volgens de eigenaar remt het super! Binnenkort te verkrijgen via......   :-X  ;)

zal ik het dan maar zeggen? www.europeantuning.com
;D
Wie remt, verliest...
Liever dood dan tweede...

s©ub@

<grin> clubkorting via Group-Buy??? LOL  ;D ;D ;D
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Marc 0101.001

Citaat van: scub@ op 14-08-2003 13:45:08
<grin> clubkorting via Group-Buy??? LOL  ;D ;D ;D

Wie weet? Als er voldoende animo is.

Marc 0101.001

Citaat van: micdee op 14-08-2003 15:56:39
Citaat van: scub@ op 14-08-2003 13:45:08
<grin> clubkorting via Group-Buy??? LOL  ;D ;D ;D

Waarschijnlijk niet, hij zal toch op een manier zijn setje moeten kunnen bekostigen... vanwaar denk je al die aandacht ervoor  ;) ;D

oh oh, zo slecht ben ik niet hoor, alleen maar enthousiast over deze set. Uiteraard is het wel de bedoeling om ze te verkopen ja, dat doet toch ieder bedrijf? dingen verkopen....

PieT111

#109
Citaat van: Yellow Banana II op 14-08-2003 16:19:07
Citaat van: micdee op 14-08-2003 15:56:39
Citaat van: scub@ op 14-08-2003 13:45:08
<grin> clubkorting via Group-Buy??? LOL  ;D ;D ;D

Waarschijnlijk niet, hij zal toch op een manier zijn setje moeten kunnen bekostigen... vanwaar denk je al die aandacht ervoor  ;) ;D

oh oh, zo slecht ben ik niet hoor, alleen maar enthousiast over deze set. Uiteraard is het wel de bedoeling om ze te verkopen ja, dat doet toch ieder bedrijf? dingen verkopen....


......... iedereen mag winst maken, behalve jij natuurlijk ;)
Busje komt zo!

Johann

Marc heeft een baan er bij om mooie dingen voor zijn 850 te kopen.
Zijn firma is een liefdadigheids instelling die zonder winst spulletjes voor onze club grootschalig inkoopt.
Marc zal dus wel 15 sets op voorraad nemen om de prijs voor ons te drukken...
Zeg maar dat hij werkt volgens premature group buy systeem. ;D

Zelfde set voor Mazda kost 1395 dollar via groupbuy..
Ben nieuwsgierig wat het hier gaat kosten..

Zullen we weer even terug gaan naar het Topic?


Marc 0101.001

Als ik 15 sets in 1x kan verkopen betekend dit inderdaad een scherpe prijs voor de afnemers. Wat ik niet begrijp is dat ik me weer moet verdedigen.... alsof ik een of andere boef ben? Het hangt me danig de keel uit  >:(  Ik heb nog geen ontevreden klanten, kan ik van andere firma's (ik zal geen namen noemen) niet zeggen.

Johann

Citaat van: Yellow Banana II op 14-08-2003 21:47:09
Als ik 15 sets in 1x kan verkopen betekend dit inderdaad een scherpe prijs voor de afnemers. Wat ik niet begrijp is dat ik me weer moet verdedigen.... alsof ik een of andere boef ben? Het hangt me danig de keel uit  >:(

Waarom moet je je verdedigen dan? Gaat toch nergens over?  ;)

Citeer
Ik heb nog geen ontevreden klanten, kan ik van andere firma's (ik zal geen namen noemen) niet zeggen.

Gaat ook nergens over. Daiko's garage heeft ook wel eens vlekjes van een niet nader te noemen en op dit forum zeer aktieve firma moeten wegwerken...
Komt in de beste familie's voor.
Zorg nu maar dat die dingen onder je auto komen en 't goed doen.
De rest komt dan vanzelf.. :D

Marc 0101.001

Ik zal het dan wel weer verkeerd opgevat hebben.....  ??? Ik weet het niet meer, het is vaak moeilijk om bepaalde opmerkingen in het juiste licht te zien omdat je niet weet hoe iemand erbij kijkt. Die remmen komen er onder, ziet er erg mooi uit en schijnt ook nog eens zeer goed te zijn.

Mik

Ik ben zeer benieuwd naar de remmen. Wellicht dat ik dan toch in de toekomst overstap naar 17" velgen. Ik had me eigenlijk voorgenomen om mijn T-5 zoveel mogelijk origineel te houden, dus ook met originele velgen, maar ik vind de remmen wel erg mooi.

Voor wat betreft de opmerkingen van forumgenoten over Europatuning en jouw verdiensten daaruit is het idd lastig om te bepalen hoe deze zijn bedoeld. Dergelijke "grappige opmerkingen" kunnen wat mij betreft achterwege blijven. Ik word er ook altijd ziek van als ik me moet verdedigen vanwege het ambacht dat ik uitoefen.





Zippo

#115
Ik heb hier nog een leuk verhaal gevonden over de remmerij..........
Als 't Marc bevalt, neem ik ook een set....... ;)

Hoe werken remmen
Remmen brengen de auto tot stilstand. Dat is simpel. Maar hoe dat precies werkt is misschien niet voor de hand liggend. Als u op het rempedaal trapt, worden de remblokken tegen schijven geknepen. Door de wrijving die optreedt word er bewegingsenergie (kinetische energie) omgezet in warmte (thermische energie). Het feit dat de remmen warm worden is dus de reden dat de auto afremt!


Een set remmen inclusief remleidingdelen


Remmen zijn thermomechanische systemen en dat houdt in dat er twee kanten zijn aan hun principiële werking:



een mechanische kant
een thermische kant
De mechanische kant
Laten we allereerst naar de mechanische kant kijken. Als u op het rempedaal trapt zet u de vloeistof in de remleiding onder druk en zullen de remzuigertjes, die zich in de remklauwen bevinden, de remblokken tegen de remschijven drukken. In het remcircuit zit een bekrachtiger die de pedaaldruk vermenigvuldigt zodat de kracht waarmee de remzuigers de remblokken tegen de schijven drukken een veelvoud is van de kracht waarmee op het pedaal wordt gedrukt.
Net zoals de motor een bepaald (aandrijvend) koppel op wielen kan leveren, zo kunnen de remmen een bepaald (afremmend) koppel op de wielen leveren. Hoe groter dat koppel, hoe groter het remvermogen van de auto.

De grootte van het remkoppel wordt bepaald door drie factoren:


De kracht waarmee de blokken tegen de schijven worden gedrukt
De diameter van de remschijf: hoe groter de diameter, hoe groter het moment waarmee de remblokken hun wrijvingskracht leveren
De wrijvingscoëfficiënt tussen de remblokken en de remschijven
In formule:


Rem-moment [Nm] = P*A*U*R


Waarbij


P = remdruk [Pa]
A = oppervlak van remklauwzuigers [m2]
U = wrijvingscoefficient [.]
R = effectieve lastarm van wrijvingskracht (evenredig met diameter remschijf) [m]


De grootte van de remblokken en -klauwen is in mechanisch opzicht niet van invloed op de remkracht, net zo min als de dikte van de schijf. Het aantal zuigers in de remklauw is in principe ook niet van invloed op de kracht waarmee de blokken tegen de schijven kunnen worden gedrukt hoewel de totale oppervlakte van die zuigers dat wel weer is (druk * oppervlak = kracht).


De maximale hoeveelheid van het remkoppel dat op de weg kan worden overgebracht, wordt bepaald door de grip van de banden. Bredere banden / betere banden verkorten dus de remweg, zolang de remmen maar toereikend zijn.


Zippo

En nog meer......

De thermische kant
Naast de mechanische eigenschappen heeft de rem ook thermische eigenschappen. De wrijving tussen remblok en –schijf zorgt op de opwekking van heel veel warmte. Als de remmen te warm worden, vermindert de wrijvingscoëfficiënt tussen de blokken en de schijven en daarmee dus ook de stoppende werking van de remmen. De remmen worden te warm als het metaal / de massa van de remmen thermisch verzadigd is, dus teveel warmte in zich heeft opgeslagen.

Als de warmteopbouw groter is dan de warmteafvoer zullen de remschijven en klauwen thermisch verzadigd kunnen raken en worden remblokken aan het contact oppervlak op een gegeven moment zo heet dat de remmen gaan faden. Tijdens het faden ontstaan er gassen aan het oppervlak van de remblokken. De blokken gaan dan als het ware aquaplanen over de schijven en remmen daardoor aanzienlijk minder goed. Dat is de reden dat sommige fabrikanten hun remschijven voorzien van sleuven en gaten: deze gassen kunnen dan ontsnappen en de remmen hebben veel minder last van fading. De gaten en sleuven zorgen ook voor 'verse' remblokken door een minieme schavende werking. En voor extra slijtage...

Omdat er niet zo heel veel warmte kan worden opgeslagen in de massa van de remmen moet worden gezorgd voor een goede warmteafvoer. De warmte wordt primair afgevoerd via de rijwind. Door schijven inwendig te ventileren wordt er een luchtstroom door de schijf opgewekt die de warmte kan afvoeren. De warmteafvoer van de remmen is van een paar factoren afhankelijk:


De totale hoeveelheid metaal in het remsysteem (hoe meer massa, hoe minder snel de remmen thermisch verzadigen)
Het oppervlak van de schijf, hoe groter het oppervlak in en –uitwendig, hoe sneller de warmte aan de omgeving kan worden afgegeven
De hoeveelheid lucht die langs de schijf stroomt
Naast fading kan ook kokende remvloeistof de remprestaties verminderen. Dit voelt aan als een 'zacht pedaal'. Bij het upgraden van remmen, moet ook de remvloeistof niet worden vergeten...

Betere remmen
Een paar dingen zijn nu duidelijk.


Grotere remmen zijn betere remmen: de diameter van de schijf is heel belangrijk in mechanisch opzicht, de dikte van de schijf in thermisch opzicht (inwendige ventilatie).
Het soort remblokken is heel belangrijk.
De grip van de banden is beperkend.
Hoewel de grootte van de remblokken en het aantal zuigers in de remklauw niet direct van invloed is op de remkracht, zijn dit soort factoren wel van invloed op zaken als gelijkmatige slijtage en pedaalgevoel. Stevige remklauwen buigen niet open tijdens heel hard remmen, wat normale standaard remklauwen wel doen. Grote blokken happen niet met de voorkant dieper in de schijf dan met de achterkant, wat standaard blokken wel doen. Grotere klauwen en blokken hebben een betere warmteoverdracht dan standaard klauwen en blokken. Dat soort dingen.
De standaardremmen op uw auto zijn goed om uw auto een enkele keer een noodstop te laten maken en te laten voldoen aan wat minimale eisen maar zijn onderbemeten zodra u wat zwaardere eisen gaat stellen. Goede remmen zijn namelijk duur en de fabrikant wil zijn auto's zo goedkoop mogelijk maken.

Zodra u bredere banden gaat monteren, echt sportief gaat rijden of regelmatig met zware lading of aanhanger rijdt dan zijn de standaardremmen al niet toereikend. Iedereen die wel eens op het circuit heeft gereden met zijn standaard auto weet dat dat onmogelijk is. Zelfs een Cupra V6 of een E46 M3 heeft na een stevige ronde Nurburgring al last van (te) warme remmen, terwijl deze auto's toch niet bepaald zijn onderbedeeld qua remmen. Bovendien hebben al deze auto's een veel te conservatieve, snel ingrijpende ABS, maar dat is een ander verhaal.

Subaru's (GTT en WRX) zijn zelfs berucht om hun slechte remmen (die vooral een slecht pedaalgevoel hebben). Finaal doormidden gebroken remschijven (thermische overbelasting) zijn geen zeldzaam verschijnsel.

Blokkerende wielen
Als de remmen een grotere kracht leveren dan de banden aan grip kunnen opbrengen, dan blokkeren de wielen. Omdat er via de banden en de weg veel minder warmte kan worden afgevoerd dan via de schijven, is de vertraging veel minder. Daarbij komt dat de banden tijdens blokkeren geen zijwaartse grip meer kunnen leveren (alle grip wordt opgebruikt in lengterichting) waardoor de richting van de auto niet meer te controleren is.

Om precies deze reden is het ook belangrijk dat de achterwielen niet blokkeren voordat de voorwielen blokkeren. Blokkerende achterwielen kunnen leiden tot overstuur, een moeilijk te corrigeren situatie. Blokkerende voorwielen leiden tot onderstuur, een veel minder gevaarlijkere situatie. Veel auto's zijn voorzien van remdrukverdelers die de remdruk achter verminderen tijdens hard remmen. Dat is nodig omdat de auto zijn gewicht naar voren verplaatst tijden het remmen en de achterwielen niet veel grip meer hebben. De achterremmen zijn daarom ook altijd wat kleiner dan de voorremmen.

Onderdelen van het remsysteem (de onderstel-kant)

Een remsysteem bestaat uit de volgende onderdelen:

Een remschijf


De getoonde remschijf heeft gleuven en is quasi-geperforeerd. De remschijf is ook inwendig geventileerd.

Zippo

Laatste......... ;)

De remblokken


De remklauw


De getoonde remklauw heeft zes-zuigers. De zuigers zijn het grootst aan de nalopende kant van de klauw. Dat heeft er mee te maken dat de blokken zichzelf aan de voorlopende kant van de klauw zelf al 'vastbijten' in de schijf.

En daarnaast nog onderdelen zoals remleiding, remvloeistof, remcilinders.



Zippo

Zippo

#118
Nog meeeeeeeeer gevonden:

http://www.movit.de/htm/whymofb.htm

Zippo

PieT111

Onrustig nachtje Zippo? :)
Busje komt zo!