ECC Lampjes knipperen soms

Gestart door volvoc70T5, 22-12-2007 12:39:31

Vorige topic - Volgende topic

volvoc70T5

`k heb sinds kort dat mijn lampjes van het ECC paneel alle 2 oranje knipper 20x.
dit is niet altijd zo, ene keer wel, andere keer niet, heb de sensor ook al schoongeblazen (die bij het stuur)

nu ben ik vandaag bij de volvo dealer geweest maar deze wilden me niet helpen vandaag,

kon wel, maar dan moest ik de auto laten staan en 2uur arbeidsloon betalen om de auto uit te laten lezen,
nu vind ik 2 arbeidsuren om de auto simpel uit te laten lezen wel een beetje belachelijk veel (2 x 66 euro)

tijdje geleden is ook de kachelradiateur vervangen (Heb ik zelf gedaan)
de auto krijg ik nu ook niet meer goed warm.

als ik de blazer volop zet bij koude lucht werkt het wel goed,
als ik de blazer volop zet bij warme / hete lucht krijg ik een minimale luchtstroom.

iemand een idee?
ik heb een C70 uit eind 1998

elianmars

Wat betreft je verwarming vermoed ik dat er lucht in het systeem zit.

Erg vreemd dat de dealer niet even wil uitlezen. Het is een paar minuten werk........

Als je de sensor al hebt schoongeblazen, zou het een stelmotortje van één van de kleppen kunnen zijn die niet meer werkt.
Maar daar kom je het makkelijkst achter als de boel wordt uitgelezen........  :eusa_shifty:

Edit: Ik lees je post net nog eens door en zie dat je luchtstoom bij warme lucht minimaal wordt. Dat wijst inderdaad op een stelmotortje wat niet werkt, waardoor de klep voor warme lucht dicht blijft zitten.

Kijk hier maar even: http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=16146.msg278720#msg278720

mehn

Of een stekker losgemaakt bij het vervangen van de kachelradiator.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elianmars

Citaat van: mehn op 22-12-2007 13:21:59
Of een stekker losgemaakt bij het vervangen van de kachelradiator.

Dat is inderdaad makkelijk te controleren. Op het plaatje van Ludo is te zien waar de motortjes zitten.

volvoc70T5

naar mijn weten heb ik geen stekker losgemaakt,
volgens mij zitten er ook bijna geen stekkers bij de kachelradiateur...
kan het stelmotortje wel even gaan nakijken

elianmars

Citaat van: volvoc70T5 op 22-12-2007 13:33:12
naar mijn weten heb ik geen stekker losgemaakt..kan het stelmotortje wel even gaan nakijken

Als je de knoppen draait, moet je het motortje horen werken. Zoniet, dan is-ie kapot.

volvoc70T5

Oke en dat motortje regelt de luchtdoorvoer van lucht door de kachelradiateur?

omdat bij koude lucht alles wel gewoon werkt

Citaat van: elianmars op 22-12-2007 13:34:46
Citaat van: volvoc70T5 op 22-12-2007 13:33:12
naar mijn weten heb ik geen stekker losgemaakt..kan het stelmotortje wel even gaan nakijken

Als je de knoppen draait, moet je het motortje horen werken. Zoniet, dan is-ie kapot.

mehn

Citaat van: volvoc70T5 op 22-12-2007 13:36:07
Oke en dat motortje regelt de luchtdoorvoer van lucht door de kachelradiateur?

Klopt. De warme koelvloeistof stroom altijd door de kachelradiator. Alleen de lucht die door de kachelradiator heenstroomt wordt door een klep tegengehouden als je voor koude lucht kiest.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

volvoc70T5

duidelijk, ik zal nu even een kijkje gaan nemen..

volvoc70T5

heb even gekeken, als ik de temperatuur verander hoor ik het motortje duidelijk de kleppen wijzigen , dus dit zal wel goed zitten..

zit me wel af te vragen of het gewoon m`n kachelradiateur niet is..

aangezien ik hem zelf vervangen had..
ik neem aan dat er geen afdoppingen zaten in de radiateur omdat ik hem er zo op gezet heb.

tis ook moeilijk kijken of de radiateur wel vult met koelvloeistof...

maar dat verklaart natuurlijk dan niet de knipperende lampjes

volvoc70T5

kachelradiateur wordt wel gewoon heet.. dus daar zit het probleem ook niet...

altijd moeilijk zoeken zonder het uit te laten lezen..

elianmars

Het motortje hoor je dus wel werken. Maar worden de kleppen wel geregeld? Bij mijn 850 deed het motortje het wel, maar was het kwart-tandwieltje afgebroken, waardoor de kleppen vrolijk dicht bleven staan.

volvoc70T5

Mm

kan ik het motortje er ook uit halen? ik zie hem wel zitten (neem aan dat het de bovenste is) en zie ook wel schroefjes ervoor zitten..

of raad je me dit af?

klep wordt wel geregeld lijkt me, als ik hem van 18 graden naar 26 zet, hoor ik hem bewegen en voel ik de lucht ook warmer worden uit het luchtrooster, maar tegelijkertijd vermindert de luchtstroom wel met 80%!

moet er wel bijzeggen dat dit aan alle kanten is..
dus zowel links als rechts.

Citaat van: elianmars op 22-12-2007 14:41:07
Het motortje hoor je dus wel werken. Maar worden de kleppen wel geregeld? Bij mijn 850 deed het motortje het wel, maar was het kwart-tandwieltje afgebroken, waardoor de kleppen vrolijk dicht bleven staan.

elianmars

Blijft de blower wel voluit draaien als je de temperatuur verandert?

volvoc70T5

Ja de blower blijft gewoon netjes op de ingestelde snelheid draaien

Citaat van: elianmars op 22-12-2007 14:54:09
Blijft de blower wel voluit draaien als je de temperatuur verandert?