olie welke? tegen welke prijs?

Gestart door bike, 07-01-2008 11:39:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

Citaat van: widebody op 09-11-2014 19:21:46
Citaat van: Vulk op 09-11-2014 18:16:53
Ik heb net hier: http://www.motoroel100.de/ 2x 5l Castrol Magnatec 5W40 besteld voor 64 euro inclusief verzending.

Mijn grijze liep ook op 5W40 en verbruikte heel weinig olie. Mijn gele loopt nu ook op 5W40 (voorheen op 10W40) en verbruikt wel wat olie. Als het na twee wissels niet betert ga ik over op 10W40 en anders moet ik een andere oplossing zoeken. :)

Hydro-crack: betalen voor volsyntetisch, opgevoerde minerale olie krijgen :eusa_wall: :eusa_wall:.

Vroeger ook mee gereden, zelfs 5W50(getunede Subaru). Geen slechte olie, alleen afzetterij :eusa_whistle:.

Dat verhaal ken ik, maar toch blijf ik erbij.
Ik lees vaak dat het normaal is dat er een tijdelijke olieverbruik optreedt na het overschakelen van 10W40 (goedkope dan nog), naar 5W40. Hoe komt dat? Ik kan me voorstellen dat vuil oplost in het blok door olie met betere dopes, maar dan blijft het totaalvolume toch gelijk in het carter?

widebody

Citaat van: Vulk op 09-11-2014 19:30:21
Citaat van: widebody op 09-11-2014 19:21:46
Citaat van: Vulk op 09-11-2014 18:16:53
Ik heb net hier: http://www.motoroel100.de/ 2x 5l Castrol Magnatec 5W40 besteld voor 64 euro inclusief verzending.

Mijn grijze liep ook op 5W40 en verbruikte heel weinig olie. Mijn gele loopt nu ook op 5W40 (voorheen op 10W40) en verbruikt wel wat olie. Als het na twee wissels niet betert ga ik over op 10W40 en anders moet ik een andere oplossing zoeken. :)

Hydro-crack: betalen voor volsyntetisch, opgevoerde minerale olie krijgen :eusa_wall: :eusa_wall:.

Vroeger ook mee gereden, zelfs 5W50(getunede Subaru). Geen slechte olie, alleen afzetterij :eusa_whistle:.

Dat verhaal ken ik, maar toch blijf ik erbij.
Ik lees vaak dat het normaal is dat er een tijdelijke olieverbruik optreedt na het overschakelen van 10W40 (goedkope dan nog), naar 5W40. Hoe komt dat? Ik kan me voorstellen dat vuil oplost in het blok door olie met betere dopes, maar dan blijft het totaalvolume toch gelijk in het carter?

Wat V70^R aangeeft, in koude toestand zijn de spelingen(zuiger/cylinder/schraapveren) wat ruimer totdat het blok op bedrijfstemperathuur is. Dan zijn(als het goed is) e spelingen verminderd en is het verbruik nihil.

Vulk

Nee, dat verklaart niet waarom je overschakelt je een tijdelijk olieverbruik hebt dat na enkele maanden (of oliewissels) verminderd. Ik bedoel niet het meerverbruik bij koude start doordat de olie dunner is.

widebody

Citaat van: Vulk op 09-11-2014 19:36:50
Nee, dat verklaart niet waarom je overschakelt je een tijdelijk olieverbruik hebt dat na enkele maanden (of oliewissels) verminderd. Ik bedoel niet het meerverbruik bij koude start doordat de olie dunner is.

??? geen idee, Thomas ???

Hier houd mijn beperkte kennis op en word het giswerk. Ongetwijfeld dat er mensen hier zijn die hiervan beter op de hoogte zijn. Enigste wat ik nog weet dat "in de olie zijn" soms ook wel fijn is ;D

V70R^2

Als antwoord op die vraag is het additievenpakker waarschijnlijk belangrijker dan 5w of 10w bij koud.

Ik kan een heel verhaal typen, maar denk dat dit wel een interessant stukje is om de basis te weten te komen.

http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

Na dat gelezen te hebben weet je wat de verschillen zijn, en welke olie voor jou(jouw motor) specifiek het meest geschikt is.

Johann

De toevoegingen in nieuwe olie bouwen je blok van binnen weer op. Gooi je een keer 5W40 er in dan kan ie waarschijnlijk maar de helft opbouwen en zul je nog een keer 5W40 er bij moeten doen. Daarna is het blok weer fabrieksnieuw en is het verbruik weg.  ::)

V70 classic

Citaat van: Johann op 09-11-2014 20:14:29
De toevoegingen in nieuwe olie bouwen je blok van binnen weer op. Gooi je een keer 5W40 er in dan kan ie waarschijnlijk maar de helft opbouwen en zul je nog een keer 5W40 er bij moeten doen. Daarna is het blok weer fabrieksnieuw en is het verbruik weg.  ::)

Gaat er je teller ook nog van achteruit lopen  :eusa_think:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Vulk

Citaat van: Johann op 09-11-2014 20:14:29
De toevoegingen in nieuwe olie bouwen je blok van binnen weer op. Gooi je een keer 5W40 er in dan kan ie waarschijnlijk maar de helft opbouwen en zul je nog een keer 5W40 er bij moeten doen. Daarna is het blok weer fabrieksnieuw en is het verbruik weg.  ::)

Mijn vorige T-5 had het nochtans ook. Liep op goedkope 10W40. Goede 5W40 erin gedaan, een paar maand olieverbruik en dan terug het mindere verbruik die hij voorheen had.
Dat het blok mechanisch niet herstelt weet ik ook wel. ;)

PV850

Dank Vulk, goede link naar die Duitse olie website!

Vulk

Citaat van: PV850 op 10-11-2014 06:34:00
Dank Vulk, goede link naar die Duitse olie website!

Stond hier al in dit topic geloof ik. Ik heb nog maar halve ervaringen ermee.
Ik heb vorige week een bestelling geplaatst, het geld overgeschreven (banktransfer) en 24u later kreeg ik een bericht dat het pakje onderweg was met tnt. Dat was net voor het weekend. Nu nog zien of het effectief aankomt en of het product correct is, maar ik heb'r wel vertrouwen in.

Yackall

Dus een T-5R verbruikt minder olie met 5w40 tov 10w40? Da's lekker dan! De dealer is een jaar of 4 geleden overgegaan van 5w40 naar 10w40, 'omdat het beter voor het blok is'. Gloeiendegloeiende! Ik heb inderdaad een hoger gebruik en dat zou best wel eens van rond die zelfde tijd kunnen zijn.


Vulk

Eerder omgekeerd normaal. 10W40 zou voor een lager verbruik moeten zorgen.
Sowieso zou het niet veel mogen uitmaken als het blok goed is.

NielZ3qp

Citaat van: PV850 op 10-11-2014 06:34:00
Dank Vulk, goede link naar die Duitse olie website!

mee eens Nog scherper dan oilcenter.de. Ik heb ff 10 Liter Mobil 5W40 besteld!
V70 Classic T5 Los Pollos Hermanos Edition is niet meer...

i-DSI

Ik heb zo de gewoonte van in mijn auto's en motorfietsen steeds de dunste olie te gebruiken die de fabrikant toelaat.  In mijn huidige geval is dat zelfs 0W20.  En dan koop ik nog eens het merkeigen label ook....  Kost dan rond de 9 euro of zo voor een liter.  Maar op olie ga ik echt geen cent besparen.  Rij al een jaar of 7 met 0W20.  Alles draait als een klokje.
Mocht ik een Volvo 850 10V aanschaffen dan zou ik daar 5W30 in gebruiken (als ik me niet vergis).
Dunne olie heeft het gigantische voordeel dat ie veel sneller overal bij komt meteen na het starten. Daarbovenop heb je nog verbruiksvoordeel en een (klein) vermogensvoordeel.
Ik heb nog nooit (meetbaar) olie verbruikt.
Honda Accord 2011 4D 2.0 i-VTEC 156 PK
Honda Civic 1.4 i-DSI 2008 5D (partner)

petrolhead2.5

Citaat van: i-DSI op 23-07-2015 22:39:07

Mocht ik een Volvo 850 10V aanschaffen dan zou ik daar 5W30 in gebruiken (als ik me niet vergis).

Ik heb nog nooit (meetbaar) olie verbruikt.
in mijn oude passat heb ik eenmaal de fout gemaakt om van 10W40 naar 5W30 over te gaan, liep helemaal niet lekker & hoger olieverbruik, 10W40 er weer in en geen problemen meer. Ook in mijn 2.5 10v altijd 10W40 geen problemen ook niet bij -20 altijd starten (en stil) lopen, zelfs geen getik van stoters. Ik zou 't van harte NIET adviseren om op 5W30 over te gaan.

Met TURBO variant heb ik geen ervaring.  ;) Ik vindt 't overigens altijd wel een leuke discussie, maar ik denk dat de meeste mensen hier dezelfde ervaring hebben inzake olie viscositeit. ;D

Edit: er is overigens een olie topic