Waarom is nieuwe peilstok langer dan oude?

Gestart door HJ850, 27-01-2008 14:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Kizzy

Wat ik me bij deze afvraag is: Er zijn zo veel verklikkerlichtjes voor van alles en nog wat maar waarom geen voor te laag olie peil. Was bij mijn escort in 85 al en in mijn renault 19 is er zelfs een aanwijzing voor de stand tussen min en max. Beide auto's zijn ouder dan mijn volvo waarom is er dan niet zo iets?
Het is toch een top segment wagen waarbij de meeste eigenaars voor alles naar de garage gaan en dus nooit hun olie peil meten.
Waarom zeuren over een halve liter verschil terwijl er meer dan 5L olie in het karter zit.
Zo lang alles gesmeerd wordt maakt het niet veel uit hoeveel olie er in de motor zit, anders zou er toch ook geen min en max level zijn.

Emiel

Volgens mij zit er een olieniveau sensor in de 850's voor de Japanse markt. Ooit eens ergens gelezen.

Ik heb wel een niveaugever in het carter zitten, helaas nergens een contrastekker kunnen vinden aan de kabelboom.

sas

#77
Omdat (proefsgewijs) mijn oliepeil 2a3mm boven minimum wél stabiel blijft, ben ik gaan twijfelen over de lengte van mijn peilstok door dit topic.

Ik heb de importeur gebeld (waren ze niet blij mee, moest eigenlijk via de dealer, maar als leasemaatschappij lukt dat wel hehe) omdat de dealer mijn stoknummer 3528064 niet kende. De importeur wel, en deze is omgenummerd naar 9135006. Deze is echter voor het oude type carterpan, en ik heb het nieuwe type carterpan! (motornummer 472865, zie onder). Ik moest stoknummer 1271920 hebben volgens importeur en dealer. Dus rij ik met de verkeerde stok.
Bij een dealer in Maastricht hadden ze deze liggen. Ik heb hen gebeld om te vragen wat de lengte was, ze hebben hem voor mij opgemeten en deze is rond de 9mm langer dan die er nu inzit bij mij....

Morgen ga ik de nieuwe halen, waarbij mijn oliepeil tussen min/max zal zitten zoals het hoort. Als ik dat nu namelijk doe, gooit ie het eruit tot die 2-3mm boven minimum en dan blijft ie stabiel. Ik zal een streepje krassen op de nieuwe peilstok ter hoogte van net iets boven minimum van de oude stok voor de zekerheid  ???

Snap er eigenlijk geen ruk van, want als ik er 5,8 ltr olie in gooi staat ie ruim boven max, en verbrand ie het. Ik denk dat 5 ltr meer dan zat is... Of moet er 5,3 ltr in?

Maar goed, hieronder staat aangegeven welke stok je moet hebben voor de T-5:

(motornummer staat oa op de distributiedeksel sticker)

pan                          motornummer    carterinhoud      peilstok
oude carterpan        t/m 374782         5,3 ltr              9135006 (3528064 oud)
nwe carterpan         vanaf 374782      5,8 ltr             1271920

De 1271920 heeft trouwens (nu) een oranje ring..... Heeft iemand deze op zijn T-5?
Volgens de importeur werden deze door elkaar gebruikt rood/oranje.

En wat is nu wijsheid, 5,8 ltr vullen heeft geen zin, er blijft misschien 5,2 over na een paar honderd km...

Overigens is er niets bekend bij de importeur over modificaties met langere stokken...
Weet iemand het verschil tussen de nieuwe en oude pannen?


mehn

#78
Als je echt een motor hebt met de nieuwe carterpan gaat er 0,5 liter meer olie in de motor.
De peilstok die daarbij hoort (meestal oranje) is idd langer en heeft een verschil van 1,5 liter tussen MIN en MAX (dit staat ook op de peilstok).
De oude peilstok (meestal rood) heeft een verschil van 1 liter tussen MIN en MAX.

Het MAX niveau zit bij beide stokken op gelijke hoogte, het MIN niveau verschilt. Het minimum van de oude (rode) peilstok komt overeen met de "L" van "1,5 L" op de nieuwe peilstok.

Als je met een nieuwe carterpan gaat rijden met een oude peilstok en je vult tot het MIN niveau dan heb je dus 0,5 liter boven het echt MIN niveau in de motor.

Heb je een nieuwe peilstok in een motor met het oude carter (zoals ik) dan moet je opletten dat je 0,5 liter boven het MIN niveau blijft (en dat is dan thv de "L" van "1,5 L").

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

sas

Citaat van: mehn op 13-08-2008 12:02:18
Als je echt een motor hebt met de nieuwe carterpan gaat er 0,5 liter meer olie in de motor.
De peilstok die daarbij hoort (meestal oranje) is idd langer en heeft een verschil van 1,5 liter tussen MIN en MAX (dit staat ook op de peilstok).
De oude peilstok (meestal rood) heeft een verschil van 1 liter tussen MIN en MAX.

Het MAX niveau zit bij beide stokken op gelijke hoogte, het MIN niveau verschilt. Het minimum van de oude (rode) peilstok komt overeen met de "L" van "1,5 L" op de nieuwe peilstok.

Als je met een nieuwe carterpan gaat rijden met een oude peilstok en je vult tot het MIN niveau dan heb je dus 0,5 liter boven het echt MIN niveau in de motor.

Heb je een nieuwe peilstok in een motor met het oude carter (zoals ik) dan moet je opletten dat je 0,5 liter boven het MIN niveau blijft (en dat is dan thv de "L" van "1,5 L").

Top, bedankt, dit verklaard een hoop bij mij dus... Hoe komt in hemelsnaam de oude stok bij mij erin, ik heb ALLE historie en er staat geen peilstok op, maar ja.
Ik zou voor de zekerheid de pan kunnen checken, staat hier ook een nummer op?
En jij rijd dan ook altijd met minder olie dan voorgeschreven is omdat ie het eruit gooit?

mehn

Met de oude stok reed ik met het peil halverwege MIN en MAX. Nu dus iets hoger dan halverwege ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

sas

Citaat van: mehn op 13-08-2008 12:02:18
Als je echt een motor hebt met de nieuwe carterpan gaat er 0,5 liter meer olie in de motor.

Wat zou hier nou de reden van zijn geweest? meer olie zodat er meer gekoeld kan worden?
Of dat er minder verbruikt wordt? (klachten van olieverbruik)

Ik denk het tweede, en gewoon 5,3ltr vullen en klaar

mehn

Het olieverbruik was wat hoger dan verwacht bij de 850's. Voor de veiligheid hebben ze het carter met 0,5 liter verhoogd.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

razorx

Citaat van: mehn op 13-08-2008 12:50:44
Het olieverbruik was wat hoger dan verwacht bij de 850's. Voor de veiligheid hebben ze het carter met 0,5 liter verhoogd.
Vandaar.
Ik was altijd verbaasd over de twee varianten.

sas

Citaat van: razorx op 13-08-2008 12:52:58
Citaat van: mehn op 13-08-2008 12:50:44
Het olieverbruik was wat hoger dan verwacht bij de 850's. Voor de veiligheid hebben ze het carter met 0,5 liter verhoogd.
Vandaar.
Ik was altijd verbaasd over de twee varianten.

Ok dus 5,3 ltr vullen bij wissel ipv 5,8 ltr moet geen probleem zijn? Ik denk dat de meeste met ongeveer 5 ltr rondrijden namelijk...

M a r c

Na olie en filterwissel gaat er bij mij altijd 5 liter olie in en dan staat ie op 3/4 van de peilstok. Ik heb nog de rode originele peilstok.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

sas

Citaat van: M a r c op 13-08-2008 14:23:04
Na olie en filterwissel gaat er bij mij altijd 5 liter olie in en dan staat ie op 3/4 van de peilstok. Ik heb nog de rode originele peilstok.

Oude carter? 5 ltr ipv 5,3 ltr?
Of nieuw carter met 5 ltr ipv 5,8 ltr?       

mehn

Oud natuurlijk. Nieuw is pas vanaf MY1996 of zoiets ;)

Ik kiep er ook altijd 5 liter in na een oliewissel (incl. filter).

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

sas

Citaat van: mehn op 13-08-2008 15:48:30
Oud natuurlijk. Nieuw is pas vanaf MY1996 of zoiets ;)

Ik kiep er ook altijd 5 liter in na een oliewissel (incl. filter).

Die van mij is van 95 hoor

Ludo

Citaat van: M a r c op 13-08-2008 14:23:04
Ik heb nog de rode originele peilstok.

en welke van de 2 is dat?.