Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

henry classic v70

't Is dat ik niet aan wintersport doe dus kom ook niet in de buurt van een sneeuwrijk gebied met verschillende typen sneeuw etc. Zou dat wel het geval zijn dan ging ik ook zeker voor een winterband die dit soort sneeuwtypen ook aankon. Liggen nu Nankang op zeker geen slechte winterband maar zou niet mijn voorkeur genieten bij extremere winterse omstandigheden. Denk zelf meer aan Bridgestone Blizzak LM32, worden goed aangeschreven en heb zelf ook ervaring met deze band.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

NielZ3qp

Ik heb sinds een paar dagen de Nokian WR D3 onder de T5 liggen. De GR2 vond ik fijner qua rol geluiden maar verder een prima band. Mijn ervaring is dat een winterband met name op sneeuw echt veel meer grip heeft. Zelfs een oude winterband met minder dan 4mm doet het beter dan een nieuwe zomerband. Zonder sneeuw zou ik het wel geloven en gewoon met de Michelin Premacy door tokkelen. Ongelooflijk hoeveel grip die nog hebben bij kou en nat, ik kreeg mijn M3 er nauwelijks dwars mee ondanks dat er 5 Bar in de banden zat  :eusa_clap:
V70 Classic T5 Los Pollos Hermanos Edition is niet meer...

t_w

Citaat van: NickGR op 30-11-2014 19:10:26
...Vroegah Had je gewoon michelins onder je volvo zitten, en reed je daar probleemloos de alpen mee door om je vervolgens weer naar een van de  terrassen in een zonnige badplaats te begeven....

Het blijft gewoon een lastige discussie.

Bekijk het eens van deze kant:

Ontwikkeling van zomerbanden gaat verder en verder. Banden worden steeds meer geoptimaliseerd naar de omstandigheden waar ze in moeten werken (lees: 'zomer').

Beter handling (sportief, maar ook zeker veilig sturen van een auto), beter comfort (NVH, Noise Vibration and Harshness), betere resultaten op 'wet grip'(label), exterieur geluid (label) en rolweerstand (label...).
Daarnaast moet de levensduur ook nog goed blijven en mag het slijtagepatroon geen ellende veroorzaken door de jaren heen... En zo zijn er nog een heel aantal eisen...

Recapitulerend: Een band wordt meer en meer getuned naar de omstandigheden.

Leg van de vooraanstaande merken, de laatst uitgebrachte zomerband eens naast elkaar.

Wat zie je dan?
3 grote langsrillen en een vierde wat 'smallere' langsril, met daartussen een klein beetje 'dwars' groeven.

Doen de fabrikanten dat omdat ze elkaar graag copieren?
Nee.
Men wil graag een 'uniek' product, waarmee ze zich onderscheiden van de rest.

Maar helaas, blijkbaar is dit concept iets wat goed werkt.
Dus elke fabrikant probeert dit concept zo ver mogelijk te optimaliseren, door de contour van de band ('bolling'), de dwarsgroeven, maar ook de langsgroeven te optimaliseren naar eigen kennis en kunde.
Daarnaast natuurlijk nog de 'black magic' in compounding en de verschillen in constructies (welke niet zichtbaar zijn voor de eindgebruiker...)

Even terug naar de tijd wanneer 'onze' auto's zijn geïntroduceerd...

Volgens mij stond de V70R in die tijd standaard op P zero asymmetrico (correct me if I'm wrong?)

Verschil?
Ja!
Veel grovere banden. Het 'dwars' van de moderne banden is veel minder grof (meer sipes dan echt groef).
Dit geldt ook voor de compounds die gebruikt worden... Echter is dat wel 'minder zichtbaar'.

Gewoon, om eens een andere 'invalshoek' te geven in de altijd lastige winterbanden discussie ;)

BBS

Interessant stukje wetenschap dit....

Er zal best een groot verschil zitten tussen de huidige generatie zomer en winterbanden.
Maar ik vraag mij wel eens af of het inderdaad allemaal zoveel nut heeft in dit kikkerlandje met zijn zeeklimaat. Zo vreselijk vaak sneeuwt het hier niet, maar zullen de zomerbanden nu echt zoveel slechter presteren met een beetje kou en droog wegdek?
Naarmate dat je rijd worden de banden ook warmer....
Van de vrachtwaggel heb ik ze in de zomer op 8,5Bar staan en in de winter zeker een Bar minder. (7,5Bar.)

Ga je op wintersport, dan kan ik mij er goed in vinden dat je winterbanden moet hebben.
Persoonlijk denk ik dat je -voor hier in NL- al heel veel kunt bereiken als iedereen een cursus voertuig beheersing zou volgen. En deze ook periodiek zou moeten herhalen.
Volvoloos....

marrrcel

Mooi overzicht van t_w, nu snap ik dat de verschillen vroeger kleiner waren tussen winter- en zomerbanden. In de winters van '09-'10 t/m '11-'12 was ik maar wát blij met mij winterbanden. Ook al zaten daar winters bij waarop je ze maar enkele dagen nodig zou hebben; ook op die dagen moet je gewoon naar je werk. Binnenkort gaan ze er bij mij weer onder. Als je met een compris kunt leven zijn vierseizoenenbanden ook niet verkeerd. Ik op mijn vorige auto Vredestein Quatracs gehad die het ook bij stevige sneeuwval aardig deden.

V70 classic

Met een stukje aanpassen bereik je meer dan met je banden keuze vermoed ik zo.
Hier in de straat kun je nu met geen enkele band fatsoenlijk de bocht door.
Dit vanwege de oogst, pas je je ook aan.
Hebben we winter gaan ze er onder eerder niet.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

rpakuypers

Rij al enkele jaren het gehele jaar door op deze (meestal net voor de winter een paar nieuwe) :

In winterse omstandigheden in Nederland prima rijden, ook met mijn automaat. Wellicht dat ik dit jaar rond kerst in Duitsland zit, maar dan gooi ik er echt wel een paar M&S banden onder.

Groet,
Roger

Sbv

Net de S70 even op de wintersloffen gezet en ook de rubber matten erin gedaan. Vrouwlief is klaar voor de winter.
Gelijk standkachel van de XC even geprogrammeerd zodat ik morgenochtend lekker warm instap

Thijs850

Vredes winterbandjes er weer onder en vrouw lief kan ook weer de weg op.
Gereden 440 '91, 440 '95, 460 '96, 850 GLE ,93, V40 2013 T3 Summum 103K.
Huidig '93, 850 GLT met 203.502km gekocht huidige stand 320.700

Chris

Afgelopen woensdag de winterslofjes weer geplaatst. Afgelopen weekend naar Duitsland geweest, zeker op het asfalt daar was het geluidsniveau van de Nokians wel weer even wennen. Sinds afgelopen voorjaar rij ik op Michelin PS3's rond, die toch wel weer wat stiller waren dan de Sport contact 3's van daarvoor. Het verschil van zomer naar winter is dan ook wel fors vind ik. Nouja, hopen dat de winterbandjes dit jaar weer van pas komen. Eerdere jaren was ik erg tevreden over de prestaties.

V70geRwin

Pittige buien gisteren op de afsluitdijk maar geen centje pijn met de noppen.

h31962

Ik hoor verschillende berichten over Nexxen winterbanden..
De maat die ik nodig heb: 225/45R17 en zijn redelijk goed betaalbaar
Is dat wat?

-D©©©L-

Citaat van: h31962 op 01-01-2015 12:58:40
Is dat wat?

Jou auto komt toch te koop ?

UserID6342

Is dat wat?
Nexen banden zijn gewoon goed ! Rij er al jaren op als vervanging van de toenmalige Michelins (vind ik persoonlijk geen fijne band, maar nogmaals dat is persoonlijk).  Heb zowel de Nexen winter als zomerbanden en voldoen meer als prima.  Ze zijn wat stugger, maar absoluut geen stuiterband, geen last van ochtendzool en ook op zeer hoge snelheden voldoen ze ruimschoots, zowel nat als droog weer.

Wel merk je bij de zomerbanden dat je ze warm moet rijden voor echt voldoende grip te hebben.

h31962

Citaat van: -D©©©L- op 01-01-2015 13:11:30
Is dat wat?

Jou auto komt toch te koop ?

Nee hoor, lijkt er misschien zo om op deze manier die 10 berichten te krijgen.
Ik lees al heel lang mee en heb dit al voorbij zien komen, zouden forumregels op moeten worden aangepast