Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Goedenavond!

Het was een bizarre dag vandaag. Maar daar wil ik het nu niet over hebben.

CANBUS! Daar gaat het vandaag om. Links of rechtsom komen dingen bij elkaar.

In 2017 kocht ik een elektrische scooter van SYM. Een goed merk en de e-Virid was door de ANWB lang geleden als beste getest.
Inderdaad een heerlijke elektrische scooter: Laag zwaartepunt, platte ruimte voor bagage tussen je benen, een bagagerekje en zelfs ruimte onder de buddyseat omdat de accu's slim geplaatst waren. Het accupakket is opgebouwd uit LiFePO4 cellen. Dus veiliger en met een lange levensduur. Een jaar of 7 á 8 zonder merkbaar capaciteitsverlies is reëel.

Dit jaar kochten we de zelfde scooter 2e hands voor Sas. Een scooter uit 2016. Wat ik niet wis was dat er accu's in zaten uit 2011. Toen ik dat ontdekte dacht ik ach so be it ze zijn toch goed? Een half jaar later laadden ze niet meer op.

Na uitvoerig onderzoek kwam ik er achter dat die accu's, de lader en de scooter van CANBUS voorzien waren. De accu's rapporteerden aan de lader dat ze niet meer in balans waren en de lader sprak een veto uit over het laden.

Met pijn aan mijn geldspier bestelde ik een nieuwe originele accu voor € 1250,-.  Wat later hoorde ik via verschillende kanalen dat de SYM dealers die escooter nog wel verkochten maar dat SYM sinds 2016 geen battery packs meer produceert voor die scooter. Schofterig. Vermoedelijk ook onwettig.

Wel gaven allen mij het adres van een accurevisiebedrijf door: batterylabs.nl.
Die konden, no cure-no pay het pack wellicht reviseren. Een leuk elektronica bedrijf zo lijkt het. Al snel ontstond wat heen en weer communicatie waarbij ik de angst uitte dat de accu na revisie vermoedelijk geen CANBUS battery good of zo naar de lader of de scooter zou sturen. Het battery management printje was vermoedelijk ook defect.

Na wat onderzoek van hun kant hadden zij die zelfde indruk.
Wat waren mijn opties:
1. Die 2e hands scooter weggooien is je reinste verspilling.
2. De batterij laten reviseren en een CANBUS loze ECU kopen? Een optie niet eens zo duur. Wel veel werk qua bedrading.
3. De batterij laten reviseren en van nieuwe cellen laten voorzien leek een interessante optie, maar dan zou de scooter voor altijd in de noodloop rijden.

Alhoewel? Is dat zo? Als ik nou eens een microcontroller aan het battery pack koppel en zelf een CANBUS signaal genereer?
Die optie trok me meer en meer. Thomas van Batterylabs doet dat normaal wel vaker maar mist van dit type scooter referentiedata. Het is nog niet zo dat bij alle fabrikanten op dataframe adres 127 de staat van de accu staat. Dus je moet eerst een werkende scooter er naast hebben om te ontdekken waar de bitjes van de accu staan om die vervolgens zelf te genereren met een microprocessor bordje.

Laat ik die 2e scooter, de mijne, nou net hebben.
To cut a long story short: Ik heb twee CANBUS analyzers gekocht en ga aan de slag.

Waar komt de techniek hier leuk samen: De computergestuurde frees die het printje mag maken, de 3d printer voor de behuizing en vergroting van CANBUS kennis voor een andere auto ooit.

Als het lukt natuurlijk. Best een ambitieus project.
Voor mensen geïnteresseerd in Litium-Ion (hier heb je overigens heel veel varianten in) accu's, is het topic van Marc O. overigens zeer de moeite waard. Een paar mythen worden langzaam maar zeker gewist.

Groet,
Yits.

Miyel

En dan zet ie in mijn blog dat het opknappen van een 850 'een puist werk' is  ;D

Respect..  :eusa_clap:
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

razorx

Citaat van: Miyel op 17-12-2018 22:24:59
En dan zet ie in mijn blog dat het opknappen van een 850 'een puist werk' is  ;D

Respect..  :eusa_clap:
Ik denk aan schone handen en het niet koud hebben werk. Dan heb ik het met dit project makkelijk. Goed ik train me suf maar zie jouw klus echt als meer werk,
Wel geinig eigenlijk dat verschil in zienswijze.

Ach voor beide taken moet je denken en doen. :)

Marc O.

Citaat van: razorx op 17-12-2018 21:57:54
Voor mensen geïnteresseerd in Litium-Ion (hier heb je overigens heel veel varianten in) accu's, is het topic van Marc O. overigens zeer de moeite waard. Een paar mythen worden langzaam maar zeker gewist.

Met dank voor de eervolle vermelding 😇😃
...The Nile isn't just a river in Africa...

de Boeing

Er stond ook nog leuk stukje op tweakers over accu's en laden (vrij algemeen):

https://tweakers.net/reviews/6639/van-snelladen-tot-slim-laden-voldoende-laadpalen-voldoende-stroom.html

Wel niet zo hands-on, soldeerbout-AAN als hier of bij Marc O.

razorx

Goedenavond!

Vrolijk genietend van een glas lijnolie zit ik achter mijn laptop om het volgende verhaal in te typen.

Ik had verteld van de fabrikant SYM die geen accu's meer levert voor Saskia's elektrische scooter terwijl die scooter vandaag nog wordt verkocht! Er zou volgens SYM een oplossing zijn: Batterylabs die de accu volgens de SYM onderdelen dealers zou kunnen reviseren. Zo simpel lag dat helaas niet.
Het hele verhaal siert SYM allesbehalve. Als een autofabrikant een auto in de winkel heeft liggen waar op het moment van verkoop al geen onderdelen meer beschikbaar voor zijn dan zou de hel losbarsten en kan die fabrikant haar poorten binnen de kortste tijd sluiten. SYM komt hier kennelijk mee weg zonder een echte oplossing te bieden. Moest ik even kwijt.

Voor alle duidelijkheid: Ik heb een goede communicatie met Batterylabs. Zij kunnen er ook niets aan doen dat er naar hun verwezen wordt zonder dat zij de middelen krijgen om een pasklare oplossing te maken.

Batterylabs zorgt voor een nieuw battery pack in dezelfde behuizing. Zij kunnen alleen niet zorgen voor het CAN BUS signaal naar de ECU om te zorgen dat het display de juiste accu lading aangeeft en de ECU niet in de noodloop gaat.

Zij beschikken wel over de kennis maar niet over een goed referentie exemplaar. En mijn wél rijdende e-scooter kan ik niet missen. Dus ik heb mezelf de uitdaging gegeven om dit deel van het project op te pakken.

Genoeg geklets. Aan de gang!
Vandaag kwam de CAN BUS Analyzer binnen. Van Microchip. Who else ;). 83 euro ex BTW. Maar als ik Saskia haar scooter hiermee kan redden is hij veel meer waard.

Met een universeelmeter en een "educated guess" had ik al snel de diagnose pin-out van de scooter gevonden.

De analyzer beschikt over kroonsteentjes aansluitingen aan de zijkant. Slim. Zo hoef je niet te werken met exotische verloopkabels. Hier zie je hem al proberen te praten met de scooter.

De communicatie parameters waren snel gevonden net als een andere CAN specifieke setting.

Helemaal vrolijk werd ik toen er data over mijn scherm begon te rollen. Mijn bier was inmiddels lauw geworden maar dat deerde niet.

Eerst keek ik naar een "trace window". Hier zie je de CAN data over je scherm scrollen. Niet fijn behalve als je dit in een log file op slaat.

Een fijne optie van de bijbehorende software is dat je een "Fixed Trace" scherm hebt. Dat laat de gebruikte CAN ID velden zien maar stilstaand. Veranderingen worden gewoon op diezelfde regel getoond.

Dan is het zaak te ontdekken welke velden wat betekenen. Ik werd heel vrolijk toen ik ontdekte dat één veldje de status het leeuwendeel van de dashboard knoppen weergaf. Een ander weer de stand van de gashendel.

Morgen als de accu wat leger is ga ik weer traceren en hoop dan de byte(s) voor de accu te vinden.

Vooralsnog bemoedigend.

Groetjes,
Yits.

razorx

Goedenavond jullie allen!

Als eerste wil ik jullie een fijne jaarwisseling wensen zonder ongelukken.
Nordikat is pas een half jaar oud. Vandaag hebben we hem de hele dag binnen gehouden. Het arme dier reageert schrikachtig en ligt nu onder de bank.

Wat de 10V aangaat: De kogel is door de kerk. Hij wordt deze week opgehaald. Hij staat al een jaar geschorst omdat we voldoende hebben aan één auto. De handbak was niet goed meer en de stoelen werden mottig. Dan kan dat ding eindeloos langzaam in onderdelen verkocht worden of meteen weg.

We kozen voor het laatste. De R blijft lekker en is onze daily die ons vaak een grijns bezorgt. Die geef ik nog steeds zijn onderhoud. Al is dat sinds de motor revisie en de koppakking niet spannend geweest.

Anyway: Een goed uiteinde!
Wij gaan aan de Grolsch Tripel. Een ver boven verwachting goede tripel.
Proost!

Thys

Proost Yits, het allerbeste voor jullie beiden!

de geneRaal

Proost Yits !!
Zalig uiteinde ook vanuit hier ;
Ik ga zo aan de Skuumkop :angel:
Blackstone under construction

Ewout Schalkwijk

Gelukkig nieuwjaar gewenst Yits, ook aan Saskia natuurlijk. :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

cornelis-b

Yits voor jou en Saskia ook een goede jaarwisseling en we spreken elkaar volgend jaar weer. Klinkt ver maar is zo dichtbij.

Verder iedereen die dit leest ook namens ons een goede jaarwisseling.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

BBS

Yits en Sas,

Voor jullie wensen wij jullie alle goeds en voorspoed voor 2019.
Proost!!
Volvoloos....

big ben

Goede jaarwisseling gewenst en alle goeds voor 2019  :)

Thys

Yits, misschien is dit een prettig alternatief voor de LPG of het glas lijnolie?

razorx

Citaat van: Thys op 06-01-2019 13:46:26
Yits, misschien is dit een prettig alternatief voor de LPG of het glas lijnolie?

;D Klinkt goed!