Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 27 gasten bekijken dit topic.

daytonawim

Citaat van: Ben op 31-07-2011 21:10:38
En nu nog een auto vinden die 6 wielen nodig heeft.

Moa dan had de verkoper 7 wielen nodig voor zijn auto  :eusa_whistle:

Jans Duiven

Quote: Als je de nieuwe schijf plaatst is het verstandig de schijf eerst perfect te centreren door de wielbouten tijdelijk handvast te monteren en dan pas de paspen te plaatsen.

Dát lijkt mij nu een typisch broodje aap verhaal Yits.

Als je de 5 bouten aandraait op 110 Nm, centreert de boel zichzelf toch wel.
Dat pieleke zal die krachten niet op kunnen vangen vrees ik.

Hans

razorx

#1547
Citaat van: Hans Duiven op 31-07-2011 22:18:43
Quote: Als je de nieuwe schijf plaatst is het verstandig de schijf eerst perfect te centreren door de wielbouten tijdelijk handvast te monteren en dan pas de paspen te plaatsen.

Dát lijkt mij nu een typisch broodje aap verhaal Yits.

Als je de 5 bouten aandraait op 110 Nm, centreert de boel zichzelf toch wel.
Dat pieleke zal die krachten niet op kunnen vangen vrees ik.

Hans
Goed dat je zo kritisch leest en dat bedoel ik niet sarcastisch.
Vergeet alleen niet dat bij een vijfvoudige kracht hiervan (5 bouten) de wrijving op de plaat ook wat doet.
Die zal een perfecte centrering niet helpen, vandaar mijn aanbeveling vooraf perfect te centreren ;)

Pepijnwk

Met heel veel plezier afgelopen dagen deze blog gelezen super!!!
Gelukkig ben ik geen hypochonder maar ik heb  wel zin om spontaan alles te gaan vervangen aan mijn  Volvo (v70 T classic uit 1997).
Ik las ook over de cavia's en wilde jullie een plaatje dat ik een tijd geleden in de krant zag niet onthouden:

Volvo 740 gle aut, volvo 740 gl , Volvo 940 GLE 440.000 , Volvo 850 GLT 240.000,
Volvo V70 T 335.000, Volvo 245 1980 310.000

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

Citaat van: Marc O. op 07-08-2011 21:14:17
Emiel, da's de jouwe! ;D
Met de madevriendjes van de hond er onder nog wel.
Nu de hond nog vinden.

razorx

#1551
Goedenacht!

Vandaag was een werkzame dag. Oorspronkelijk zouden we gaan vissen op de waddenzee, maar gezien de windkracht blaasde de kapitein af.
Kwam me niet slecht uit, want de blokhut in de tuin had last van stevige waterlekkage. Bovendien moest Spekkie99 (Gerwin) toch wel eens eindelijk zijn estate verstevigingsbrug krijgen. Het was een verademing tussen het dakherstel door even met Gerwin te kunnen babbelen. Bedankt voor de heerlijke wijn!

OK op naar het dak probleem.
Het gaat hier om een blokhut, door de vorige eigenaar gebouwd.
De dakhelling bedraagt 12,7 graden, wat je bijna als een plat dak mag beschouwen.
Sommige blokhuit fabrikanten denken hier wat lichtvoetig over: Gooi er een leibeslag over, spijker het vast en je bent klaar.

Ammehoela. Bij deze geringe helling zal door capillaire werking het water omhoogkruipen en zich heerlijk nestelen onder de enige laag die het vuren (!) dakbeschot beschermt.

Een door mij zeer gewaardeerd en gerespecteerd forumlid zou dit gekaai noemen. Foto's volgen, maar nu eerst het verhaal.
Het tuinhuisje opgeklommen en onmiddelijk door een zere plek gezakt. Dank u oh kaaiman! Voorspelbaar: De houtrot was het ergste bij die 8cm overlapping die niet gekleefd of verhit was en zonder onderlaag. Het vuren er onder was veranderd in humus.

Gisteren was ik te laat om materiaal bij de Bouwmaat te kopen. Jammer want ze zijn goed en niet te duur.
Dan maar op zondag naar de Praxis die een leuke kortingsdag had. Vol beladen weer terug naar huis (leve de Nivomats).

Met de koevoet het dak op om het leibeslag en de vuren schrootjes te verwijderen.
Om het mezelf makkelijk te maken verwijderde ik niet alle schrootjes tegelijk, maar steeds per zeven en verving ik die  door een strook watervast verlijmd spaanplaat(!). Dat schijnt te kunnen tegenwoordig, zou beter zijn dan OSB en gewoon underlayment, Tijd zal het leren en reneetje corrigeer me als ik foute voorlichting geef.

Op deze manier bleef ik zitplek houden op het dak.
Oorspronkelijk was ik van plan stevig door te beuken met het werk maar mijn rug wilde niet meer. Nadat de helft van de blokhut van een onderlaag voorzien was een laag zeil vastgespijkerd. Een mogelijke regengod moet dit respecteren. Daarna lekker met Saskia naar een sauna met veel badjes en zwembad gegaan. Het rugje wil ook wat.

Plan voor morgen en de komende dagen na het normale werk:
Onderlaag afmaken, Spijker/Plakrol aanbrengen met verlijming tussen de overlapping. Nodig gezien de geringe hellingshoek van 12,7 graden.

En vervolgens, horror niet oh dak kundigen, toch shingelen, maar dan met een extreme overlap en veel verlijming.
Een dak onder deze hoek moet je eigenlijk beschouwen als een plat dak, maar het oog wil ook wat en ik denk dat het met de juiste aanpak wel kan.

Corrigeer me als ik fout zit ;)

Foto's volgen en tot later.

Groet,

Yits.

-edit- Ik twijfel nog over de onderkant: Ook hier wil je dat het naar beneden druppelende water niet omhoog kruipt aan de onderkant.
De gelezen "oplossingen" vergeef me mijn achterdocht:

-onderlaag omslaan om het dak en een waterbestendige houten strip er tegen aan.
Nadeel: Water blijft door oppervlaktespanning toch aan de onderkant omhoogkruipen en zal dan wel niet het "underlayment" aantasten maar wel   die strip.

-De eerste bitumenlaag simpelweg aan de onderkant wat langer maken en omvouwen om het hout zodat het naar beneden kan druipen.
OK zal werken maar het oogt niet af.

-Direct op de "underlayment" een aluminium profiel aanbrengen, nog onder de eerste bitumeuze laag die het water netjes naar beneden laat druppen of gutsen naar de hemelwaterafvoer.
Ik denk dat deze optie de meest bestendige is, nu ik het zo tiep.

ulkeman

waarom kies je voor shingels als ik vragen mag en niet om er dakleer op te branden?


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

daytonawim

Das een mooi klusje, ik moet binnenkort het platte dak van de garage ook doen.

Je hebt zeker die groene spaanplaat platen gebruikt ?, die is idd (beperkt) vocht bestendig.

Die heb ik ook gehaald, want wil iets afschot op het platte dak hebben om waterplassen te voorkomen.

Je kan effe snel op MP kijken voor shingels, scheelt vaak een boel knaken.


Je kan idd ook leislag brand/plakrol gebruiken (doe ik ook voor het smoel)


razorx

#1554
Citaat van: ulkeman op 08-08-2011 00:33:46
waarom kies je voor shingels als ik vragen mag en niet om er dakleer op te branden?
Puur voor de looks.
Het puntdakje op ons platte dak heeft ook shingles.

Ik weet het, het hoort niet onder een hoek van minder dan 15 graden, maar ik denk in mijn eigenwijzigheid, dat het met wat voorzorgen toch te doen is met een hoek van 12,7 graden.

@Wim: Ik ga die watervast verlijmde spaanplaat uiteraard wel afwerken aan de kanten. en de naden. just to be sure.
Inderdaad dat groene spul.

-edit- slordig typwerk

daytonawim

Voor de naden kan je kit gebruiken, maar die bruis houtlijm is ook perfect, vult de naden mooi uit.

razorx

Voor het beeld: Dit was het puntdakje in wording:


Het zou zo leuk zijn als die blokhut ondanks de hopeloze helling van het dak de zelfde look krijgt, mar zonder lekkage op lange termijn.
Ik weet het, het zijn zeur eisen, iets willen doen op de foute manier. :)

(En toch zal het lukken, denk ik)

razorx

Citaat van: daytonawim op 08-08-2011 01:00:03
Voor de naden kan je kit gebruiken, maar die bruis houtlijm is ook perfect, vult de naden mooi uit.
Thanx: Lijkt mij de meest werkzame keuze.

UserID6342

Pff, mooi projectje weer Yits, idd lijkt mij die rand met aluminium de beste oplossing zo snel. Je blijft wel mooi bezig zo ;D  En na een dag hard werken is een sauna altijd een genot, zeker voor je rug maar ook voor je geest.

Emiel

Citaat van: razorx op 07-08-2011 21:17:23
Citaat van: Marc O. op 07-08-2011 21:14:17
Emiel, da's de jouwe! ;D
Met de madevriendjes van de hond er onder nog wel.
Nu de hond nog vinden.

Ahja...dat was vlak voor het begin van het bbq seizoen 2010. Good times. :eusa_shifty: