Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 66 gasten bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: Jack v op 02-03-2012 09:22:04
Desnoods door een gaatje in een ouwe dop te boren en die af te kitten komt het ook helemaaal goed.

Zeker niet want dan meet je de damp die boven de vloeistof hangt.


Gr :D

Jack v

de voeler moet natuurlijkwel in de kvs Thuur. ;)
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Snellebaksteen

Dan meet je op 2 totaal verschillende plekken. De standaard sensor zit direct op het blok (stralingswarmte van het blok??)  en een thermokoppel in het tankje zit een rot end verderop (afkoeling in de buizen? Rijwind?). Dan kun je niet meer van ijken spreken, hoogstens van vergelijken. maar de meerwaarde hiervan is zeer twijfelachtig.
Als het goed wil doen maak je een busje dat je in de lokatie van de originele sensor kunt schroeven zodat je er een extra sensor bij kunt zetten.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Jack v

Citaat van: Snellebaksteen op 02-03-2012 10:06:23
Dan meet je op 2 totaal verschillende plekken. De standaard sensor zit direct op het blok (stralingswarmte van het blok??)  en een thermokoppel in het tankje zit een rot end verderop (afkoeling in de buizen? Rijwind?). Dan kun je niet meer van ijken spreken, hoogstens van vergelijken. maar de meerwaarde hiervan is zeer twijfelachtig.
Als het goed wil doen maak je een busje dat je in de lokatie van de originele sensor kunt schroeven zodat je er een extra sensor bij kunt zetten.
Het gaat om een vergleijking van de 2 meters je heoft er neit voor te rijden. De auto stationair tot bedrijfstemp. latenkomen is genoeg om zeker te zijn dat ze dezelfde waarde aangeven.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

viking_in_shorts

Ik snap het probleem niet :eusa_think:

Het gaat toch om het (eenmalig) ijken va de sensor? Dat doe je toch door de sensor (eenmalig) te verwijderen en te ijken aan de hand van een referentie temperatuur zoals de waterkoker die Elmarconi al aangaf.

Of ben ik simpel?

(Ja, ik weet dat het 1 de ander niet uitsluit)

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

viking_in_shorts


Taranis


razorx

#1973
Allen bedankt voor het meedenken. Tot de conclusie gekomen dat de enige plek om eerlijk te meten is, in het thermostaathuis is.
Met dun thermokoppel zoals Jeroen al suggereerde.

Inmiddels een leuk klein displaytje kunnen vinden:

Maar dan met LCD ipv leds
Blauw 4,5cm*2,6cm, ze zijn er ook in andere smaken.

Omdat de inbouw makkelijk moet zijn en fijn soldeerwerk niet voor iedereen is weggelegd, gekeken waar een tap gemaakt kan worden.


Dat lijdt dan weer tot:




Kort en bondig:
A26 vind je op de gele 18 pin connector C op pin 13 (groen-grijs) (frequentie die volgens Vida omgekeerd evenredig is met de kvs temperatuur)
De massa op die zelfde connector op pin 9 (bruin)
De +12V op diezelfde connector op pin 10 (blauw rood)

-edit- misschien ook nog wat leuks met pin 8 doen (kvs niveau)

-edit- aanvulling en typo

widebody

Chappeau, chappeau Yits!! :eusa_clap: :eusa_clap:

Wat een uitzoekerij. Ik denk dat er aardig wat forummers zijn die er ook een willen hebben.

Respect!

jeroen74

Ik heb vanavond eens een experimentje gedaan... mijn '98 V70 dash en pulsgenerator uit de kast gehaald en op de correcte manier aan elkaar verbonden.

Die generator is een Elektuur ontwerp uit 1987 of zo, die ik heel lang geleden eens voor 100 gulden gekocht heb van een collega. Ik moest eerst even wat brakke draaischakelaars schoonmaken, en heb me even verbaasd over hoe het electronica er 25 jaar geleden er ook alweer uitzag :) Mooie blauwe Philips condensatoren, DIP ICs uit 1984 op voetjes, printpaaltjes, de typisch Elektuur printopdruk, weerstanden die je nog met het blote oog kan zien etc etc ;D

Enfin, na eindeloos gezoek naar het jiuste frequentiebereik eens geprobeerd te analyseren wat het instrumentenpaneel eigenlijk doet met de informatie.....




Voor mij is het wel duidelijk... op het moment dat 3 uur bereikt is, blijft ie daar lekker op staan totdat de temperatuur echt te hoog wordt (bij dit paneel zo rond de een a anderhalf streepje boven het middelpunt dat precies tussen twee streepjes in ligt), en dan gaat deze 'snap'-functie er ook af, om pas weer ergens bij een streepje 1 a 2 onder het midden weer geactiveerd te worden. Als de temperatuur even te hoog geweest is het ook mogelijk om de naald rondom dat middelpunt te commanderen.

De demping valt enorm mee, en de stapjes zijn overduidelijk te zien en het was ook geen probleem om hem helemaal bovenin in het rood te krijgen.

Ander leuk feitje wat ik ontdekte... de snelheidsmeteringang hangt 99.99% zeker aan een interrupt lijntje van de processor, boven een bepaalde frequentie kan deze de 'interruptstorm' niet meer aan en reset het hele paneel continue, totdat de frequentie weer onder die magic value uit komt. De toerenteller/temp/fuel quantity pulsjes gaan waarschijnlijk gewoon een countertje in, dat een paar keer per seconde wordt uitgelezen.

Een collega van mij vertelde eens dat instrumentenpanelen de temperatuuruitlzeing bewust 'snappen'; hij had eens met een CAN-sniffer de datastroom bestudeerd in zijn auto; stijgende temperatuur is duidelijk te zien in de datastroom, maar de naald blijft strak staan, totdat het echt te gek wordt.

Mijn voorzichtige conclusie is dat 850s dit ook doen ;D

razorx

#1976
Je conclusie klopt naar mijn ervaring helemaal Jeroen.
Kort gezegd: De situatie wordt mooier weergegeven dan hij is, tot het echt te gek wordt. En zelfs dan gaat het niet mooi.

-edit- beter woordkeuze

razorx

#1977
Nrfh 301dkm ruitenwissers en een vraagje over reflowen
Goedenavond,

wissers
Een tijdje terug zag in het topic van Sirrutte (Rutger) dat hij zijn achterruitewisser had vervangen door een flat blade exemplaar van de Action.
2,99 per stuk. Ik vond het er wel leuk uitzien. Het familliekapitaal bij elkaar geschraapt en naar de Action getogen.
De officiële maat voor de achterruit wisser is 40cm als ik me niet vergis. Ik heb gekozen voor 38cm, nog ietsje kleiner zou beter zijn.


Dit beviel me wel dus de spaarpot van mijn zoon leeggehaald en de voorrruit wissers ook vervangen (53cm)


Gelukkig regende het vanavond even en kon ik zien dat de wisprestaties van deze wissers opmerkelijk goed zijn.
Ben benieuwd hoe lang dat zo blijft en hoe ze zich bij hogere snelheid gedragen.

reflow vraagje
Ik heb besloten het termperatuursensoraanstuurprintje in SMD techniek te maken. Als we de printjes besteld hebben wil ik ze gaan reflowen in een goedkoop klein oventje. Ik heb me hier goed over ingelezen, maar als er hier mensen zijn met praktijkervaring, sta ik zeer open voor tips.
Mijn voorkeur gaat uit naar loodvrij solderen (211 graden smelt temp) maar lees ook wel dat dat niet altijd even lekker gaat.

Groeten,
Yits.

Jack v

Ik heb een setje van de Lidl met spoiler en die voldoen mij ook verbazend goed.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

michel500

Wat zit er nu op jouw ruitenwisserarm ? Een draadje ofzo ?
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor
850 20v 1996 LPG->V70RAWD 1997->V70 2.0T5 1997 LPI